2023-04-04, 21:40
Medlem
7
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det är så det var innan preventivmedel var tillgängligt , barn med varje eller varannat år gick det då att få barn att överleva och växa upp går det ju även nu när det finns moderniteter som vatten inne , badrum och mängder med maskiner till hjälp .
I usa bland frikyrkliga är det normalt att kvinnorna blir gravida 3-4 månader efter att de fött barn och få 8-10 barn eller fler
Jo så var det har själv det i släkten. Men en svunnen tid. Även om man inte hade så modernt som nu var det enklare liv. Ingen Tv och la sig när det blev mörkt. Var heller inte ensam o isolerad bodde ofta generationer och lät äldre barn ta hand om mindre.
Citera
2023-04-04, 21:56
Medlem
Kan det vara så att flickan vill vara pojke och att föräldrarna inte kan hantera det och skäms för det och att detta är deras lösning på problemet?
Citera
2023-04-04, 21:59
Medlem
Chariters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Nej.
Alla ”normala” har inte råd att gå till tandläkaren idag, innan inflation och stigande (i vissa fall t.o.m. fördubblad bokostnader) räntor/höjda matpriser möjligtvis.

Jag har jobb, äger min bostad, lever inte i lyx på något vis, men hade jag behövt ett tandläkarbesök idag hade jag inte haft råd.
Den buffert som en gång fanns har använts till fortsatt tak över huvudet och mat på bordet.
Tror knappast detta är något jag är ensam om i dagens Sverige.

OnT;
Däremot om det nu är så att familjen ”försörjer” sig via det sociala så hjälper dom till med tandläkarbesök.
Men när jag läser hur dessa personer levt får jag dock en känsla av att tandvård kanske inte är vad dom prioriterar högst på sin ”to do-lista” utan hellre går till allmänläkare för att få hjälp med i stort sett allt annat, och recept givetvis.

Har ff inte läst ikapp tråden sedan igår kväll, men i media står det endast att matriarken är tjackis, dvs att amfetamin är hennes grej.
Är det fråga om tjack från gatan så fattar jag att hon behöver besöka tandläkare efter ett tag, en tjackpundares mun är inte vacker.

Men det står också att familjen hade en ”generös inställning” till läkemedel, bl.a gavs dom andra barnen sömntabletter på kvällarna som ej var utskrivna åt dom.
Några av ungarna hade också diagnoser om jag minns rätt, så då är det väl inte omöjligt att tänka sig att hon helt enkelt knaprar deras Attentin/Elvanse?
En ”fördel” med dessa är att hungerskänslan helt försvinner, precis som med gatutjack.

Hon verkade ju vara rejält tjock för något år sedan för att sen plötsligt droppa rejält i vikt.

Kan ju vara att hon började med tabletterna för att gå ner i vikt, för att senare upptäcka att hon utvecklat ett beroende till dessa.

Dock ger dessa mediciner inte upphov till dålig munhälsa.

Den sk ”övervikten” som så många här tjatar om, är fullt naturligt om man är gravid. Den här kvinnan har varit gravid till och från de senaste 10 åren. Sömnbrist och stress påverkar också såväl vikt som psyke. Med så många blöjbarn som ständigt väcker varandra på nätterna och är kaos på dagarna blev det kanske inte så mycket sömn eller återhämtning. Det kan vara anledningen till att hon började med amfetamin. För att orka med alla behövande barn helt enkelt.
Citera
2023-04-04, 22:05
Medlem
Chariters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
I expressen så stod det att mamman missbrukar "amfetamin och läkemedel".
Det låter ju som en fullbordad knarkare.
Läkemedel kan ju lika gärna vara recept från apoteket men amfetamin måste ju vara från gatan?
Jag menar, ifall det är ADHD-tabletter hon missbrukat så skriver man ju inte "amfetamin".

Jo, tidningar gör det. Det är sk. amfetamin i tex elvanse. Det är narkotikaklassat. Förut fanns det tex. metamina och för att få det krävdes t.o.m socialstyrelsens godkännande, samt en läkares motivering. Just metamina blev så missbrukat att staten tillslut förbjöd tabletterna då kopiösa mängder såldes vidare. Detta trots att brukaren endast kunde hämta ut det från ett specifikt apotek(som i sin tur behövde licens).
Citera
2023-04-04, 22:14
Medlem
Någon som sparade och kan ladda upp bilder där man ser flickan i klänning och tofs vs i kostym och kortklippt? Fb borta
Citera
2023-04-04, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amdrillo
Bra av dig med fina sammanfattningar!

Vet vi var föräldrarna jobbade?
Vet vi om de drogade.

Det verkar som mammans syskonbarn dött samma dag det föddes.
Fy fan att man inte värnar om sina barn efter en sån hemsk händelse.

Om jag minns rätt så hade mamman uppgett "personlig assistent" i sin Facebook-profil, men inte som ett nuvarande arbete. Det lät som att ta hand om barnen var tillräckligt om dagarna enligt hennes inlägg - tveksam till om hon faktiskt jobbade.
Citera
2023-04-04, 22:31
Medlem
Chariters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Jag fundera mkt på hur mkt ättika som behövs för att barnet skall få såna stora skador att magsäcken inte går att räddas.

En teori jag funderat på är om flickan över tid fått i sig olika medel bla ättika men även annat som rengöringsmedel,klorin mm.
Behöver inte varit just ättika alltid som då över tid skadat Z magsäck mer och mer.
Sen denna gång gav de ättika och då blev barnet så sjukt att hon höll på att dö då magsäcken inte pallar mer, hjärtat och andra inre organ börjar säga ifrån osv.
Och när de kom till sjukhuset var det ättika som fanns i magsäcken.

Har väldigt lite kunskap just medicinskt gällande sånt här.

Tänker eftersom de står torterat så tror de gett henne det mer än en gång.

Jag tror inte att flickan kunnat tala pga de stora skadorna i matstrupen. Troligtvis kan hon inte heller skriva. Därav att hon förhörts ”lite varje vecka” samt att föräldrarna inte anhölls direkt. Vidare såg jag på mammans YT att hon hade en hel spellista med enbart TAKK sånger med aktuellt barns namn. Kanske kan detta barn ha/haft en språkstörning?

Tack för att du tagit dig tid och sammanfattat. Det är bra att fler personer som inte orkar scrolla enkelt kan få ta del av informationen. Jag tycker att det framförallt är viktigt när det gäller oskyldiga barn som drabbats.
Citera
2023-04-04, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIV1
Om jag minns rätt så hade mamman uppgett "personlig assistent" i sin Facebook-profil, men inte som ett nuvarande arbete. Det lät som att ta hand om barnen var tillräckligt om dagarna enligt hennes inlägg - tveksam till om hon faktiskt jobbade.
Hon kanske var assistent till det barn som syns med andningsmaskin på bilderna ,de var ju med i artikel angående att hon behövde uppsikt dygnet runt för att hon fick andningsuppehåll då hon var 1 år. Flickans sjukdom kan ju under åren förbättrats
Citera
2023-04-04, 23:22
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent62
Brist på självinsikt? Stolthet? Man vill inte semisslyckad ut utåt? Många ber ju om hjälp från soc men får inte det. Mamman i Halmstad som ströp sin son hade ju bett om mer avlastning men blivit nekad.
De får väl barnbidrag för flickan?
Självklart är pengar inblandade de är ju romer.
Senast redigerad av rubin22 2023-04-04 kl. 23:26.
Citera
2023-04-04, 23:28
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Den sk ”övervikten” som så många här tjatar om, är fullt naturligt om man är gravid. Den här kvinnan har varit gravid till och från de senaste 10 åren. Sömnbrist och stress påverkar också såväl vikt som psyke. Med så många blöjbarn som ständigt väcker varandra på nätterna och är kaos på dagarna blev det kanske inte så mycket sömn eller återhämtning. Det kan vara anledningen till att hon började med amfetamin. För att orka med alla behövande barn helt enkelt.
Hon hade väl kunnat satt in en pstav eller spiral för att slippa att ta hand om fler ungar, hur svårt kan det vara i dagens Sverige?
Citera
2023-04-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Kan det vara så att flickan vill vara pojke och att föräldrarna inte kan hantera det och skäms för det och att detta är deras lösning på problemet?

Eller så är de ondskan själva. Upprepat våld är ondska enligt mig - om de inte är psykiskt sjuka. Det här fallet gör ont att läsa, fy f-n vilket lidande.
Citera
2023-04-04, 23:31
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Jag tror inte att flickan kunnat tala pga de stora skadorna i matstrupen. Troligtvis kan hon inte heller skriva. Därav att hon förhörts ”lite varje vecka” samt att föräldrarna inte anhölls direkt. Vidare såg jag på mammans YT att hon hade en hel spellista med enbart TAKK sånger med aktuellt barns namn. Kanske kan detta barn ha/haft en språkstörning?

Tack för att du tagit dig tid och sammanfattat. Det är bra att fler personer som inte orkar scrolla enkelt kan få ta del av informationen. Jag tycker att det framförallt är viktigt när det gäller oskyldiga barn som drabbats.
Fast hon har ju pratat, så det stämmer inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in