2023-04-04, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Nu har ju åklagaren en helt annan strategi, och lägger därför inte stor vikt vid detaljer som varken går att bevisa eller bringa klarhet i.
---
Man kan diskutera meter i stegräknare, minuter det tar att flytta en kropp eller sanningshalten i olika vittnesutsagor. Men i åtalet fokuseras istället på helheten och en samlad bedömning av indicier och handlingar.

Tänk om diskussionen i tråden kunde handla om detta istället för rent trams. Vad kul vi skulle kunna ha. Istället detta eviga ältande av smådetaljer som skulle kunna visa MH rent teoretiskt skulle kunna sova sig genom ett mord som sker i rummet bredvid.
Citera
2023-04-04, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Exakt; det vittnesmålet stärker M:s trovärdighet gällande badrumsbesök nummer 2.

Hon hade lika gärna kunnat säga att hon fick syn på T i hallen 02:43 när hon var uppe för andra gången.
Hade ju ändå inte förändrat något angående hennes medverkan i mordet. Hon kunde ha påstått att hon kände sig tvingad att stanna kvar i lägenheten med kroppen, att J hotade med att lägga över skulden på henne istället om hon fick för sig att larma.

På vilket sätt styrker det M s vittnesmål?

M s telefon är uppe och promenerar 3 minuter före J öppnar dörren första gången. Om nu J släpar ut T till vindsförrådet var tänker ni att M befinner sig?
Citera
2023-04-04, 22:19
Medlem
Citat:
Nu har ju åklagaren en helt annan strategi, och lägger därför inte stor vikt vid detaljer som varken går att bevisa eller bringa klarhet i. Det handlar ju till syvende og sist om medgärningsmannaskap som han vill föra i bevis. Lagtexten säger:

"Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd".

Grunden är att gärningsmännen kan utföra olika handlingar som alla ingår i brottet, de behöver inte utföra samma (eller ens likvärdiga) handlingar. Det spelar heller ingen roll om någon har varit mer aktiv än någon annan.

Åklagaren är noga med att framföra att både JJ & MH var i handgemäng med T vid Nöjet. Båda var lika delaktiga att leta upp henne igen och få med henne till lägenheten. Båda forslade bort kroppen. Båda ljög för polisen för att förhindra att kroppen skulle hittas. Till detta skall då läggas att det bara var JJ, MH & T som fanns i lägenheten och att varken JJ eller MH gjorde minsta ansats att kalla på hjälp eller göra HLR. Om inte ett direkt uppsåt så iaf ett likgiltighetsuppsåt. (MH får ju specifikt frågan om hon vet att T är död och hon svarar att hon tror det.) Uppsåtet är viktigt här. Är det ett dråp under ett nytt bråk som plötsligt blossar upp faller givetvis målet mot MH. Men finns det ett uppsåt ser jag inga problem med åklagarens linje. Det behöver ju inte vara ett uppsåt från början att T ska dö, men att de vill hämnas och att de sedan är likgiltiga inför utgången.

Man kan diskutera meter i stegräknare, minuter det tar att flytta en kropp eller sanningshalten i olika vittnesutsagor. Men i åtalet fokuseras istället på helheten och en samlad bedömning av indicier och handlingar.

Du verkar påläst så jag ställer en fråga till dig här (har själv ingen juridik-bakgrund men läst på lite om samförstånd). Om det inte går att bevisa att MH utfört en aktiv handling vid mordtillfället, även en obetydlig sådan som t ex att hålla emot dörren, skulle det kunna fallera på det? D v s att det inte går att säga att hon gjort något aktivt vid mordtillfället? Trots att man kan påvisa samförstånd både före och efter gärningen. Räknas t ex bortforslandet in som ett stärkande indicie i mordet också?
Citera
2023-04-04, 22:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du får läsa om förhöret med MH där hon börjar berätta. I det förhöret berättar hon att hon går på toa 2 gången och spyr och sedan pratar med JJ om mat och Donken, varpå JJ går i väg o kommer tillbaka inom 1 min och säger att hon får skjuts av grannen. Förhörsledaren frågar då om hon inte såg TT på toaletten när hon spydde. MH hänger inte med utan säger nej. Förhörsledaren säger då ”Men JJ har ju precis strypt TT i badrummet”. Då går det upp en talgdank för MH - just det, hon borde ha sett kroppen. Men det är för sent att säga det så hon börjar svamla om att kroppen är gömd. Hade hon tänkt efter så hade hon svarat ja på förhörsledarens fråga. Och sen sagt att hon inte vågade lämna lägenheten osv.
Varför svara ja om hon menar nej?

Är det så som hon säger, att hon inte såg någon kropp så uppstår givetvis frågan var T:s kropp då befann sig. Hon utgår från att kroppen måste ha gömts av J.
Citera
2023-04-04, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Du skrev, "Så finns det en detalj som jag reagerar på. Både J och M s telefoner läggs åt sidan samma minut och ingen användaraktivitet sker under en timma på någons telefon"...
Minns inte alla olika tider, förklara gärna när du menar?

Enligt FUP så anlände dom till J s lägenhet ca 01:49.

Aktbil 153 sid 24 står det.
Både Johannas och Majas telefoner saknar användaraktivitet efter kl. 01:50, till dess att den åter- upptas vid kl. 02:49.

Den rimligaste förklaringen till att varken J eller M använder sina telefoner är enligt mig, för att dom är fullt upptagna med att mörda T.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Exakt; det vittnesmålet stärker M:s trovärdighet gällande badrumsbesök nummer 2.

Hon hade lika gärna kunnat säga att hon fick syn på T i hallen 02:43 när hon var uppe för andra gången.
Hade ju ändå inte förändrat något angående hennes medverkan i mordet. Hon kunde ha påstått att hon kände sig tvingad att stanna kvar i lägenheten med kroppen, att J hotade med att lägga över skulden på henne istället om hon fick för sig att larma.

Så kan man se det. Men jag har svårt att hålla ifrån mig tanken att MH befann sig i badrummet för att vakta TT när JJ var till Donken.

Ju mer utdraget förlopp har varit desto mer insyltad befarar jag att MH varit. Den grova misshandeln har nog pågått ett ”stund”.
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Svårt att skrika när man blir strypt.

Blev TT misshandlad efter det att hon var strypt?

Rättsläkaren säger ju att TT blev misshandlad när hon fortfarande levde, så det bör ju då vara INNAN hon blir strypt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag besvarar vilka inlägg jag vill.
Du efterfrågade vart du påstått missbruk, jag levererar svaret, se det fetade.
Håll dig till fakta

Att TT ofta drack för mycket på fester etc är omskrivet och beskrivet i fuppen av TT vönner, familj och pojkvän.

Har du läst denna mastodontfup, så borde du veta det!

GHB är en välkänd drog inom hästsport, vet du vad JJs pappa hade för företag, vet du vilka hästar JJ ridit och tränat under ca 15 år??

Att JJ hade haschkakor i sin frys står också i fuppen!!

Men i Bålsta-tråden var det ju du som spred trådsanningar om LBs knarkande, m.m.

Nej, det du har tagit fram är inte ett bevis på att jag påstår att TT missbrukar, möjligen att det kan missförstås om man har skral läsförståelse! Och VILL missförstå!
Citera
2023-04-04, 22:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Håller inte riktig med i resonemanget. Det är ytterst relevant att båda är i högsta grad aktiva i händelseförloppet både före och efter mordet. Att man gemensamt kommer överens om en falsk historia som man sedan berättar för polis och anhöriga. Rätten ska göra en sammantagen bevisbedömning. Att fastställa exakt händelseförlopp eller dödstidpunkt är i sig inte nödvändigt. Motiv är inte heller nödvändigt, det är ju någonting ytterst subjektivt.

Det ska vara en sammantagen bedömning av indicierna naturligtvis. Men jag kan inte se att indicierna räcker till, även om det finns vissa som skulle kunna innebära att hon deltagit i mordet.

En exakt dödstidpunkt har vi inte och kan nog aldrig komma att få det, men Rullman verkar ändå ha något slags resonemang runt tiden 02:30.

Man kan ju bara spekulera, men säg att man kom fram till att mordet skedde 02:18, bara som ett exempel. Då käns det inte s troligt att maja, om hon är delaktig i mordet, plötsligt springer och hämtar sin mobil 02:19.

Motiv är inte nödvändigt, men jag tycker vad gäller Johanna kan man visa på ett salgs motiv som Johanna har, som går igenom andra hot och hämndaktioner. Kan hända att det räcker med bränningen av dörren hos Toves pappa för att visa att Joahnna tidigare velat skada Tove och hennes syster, tillsammans med sökningar på JJs dator och med sångtexten och systrarna.

Men för Maja, där finns inte samma motiv. Konflikten är Johannas men Maja är hennes högra hand. Och det är kanske något Rullman kunde visa på, att Maja är beredd att agera genom att vara bud och vid något tillfälle varit med och sprayat färg på en kompis bil (även där Johannas konflikt, för en helt sjuk grej som att inte vilja festa med JJ om jag inte minns fel).

Indicierna måste ändå ha någon slags innebörd som kan kopplas till mordet, något som man kan bygga en indiciekedja på.

Som jag ser det vet ingen vad som var bestämt på Nöjet om mordet eller vad Maja visste vad Johanna tänkte. Och Maja kan faktiskt vara helt oskyldig till mordet.

Jag kan inte se hur man kan bygga en indiciekedja på det lilla vi fått till oss.

Att man gemensamt kommer överens om en historia, det tycker inte jag att jag ser. Jag uppfattar det som att Johanna är den som är aktiv i varenda del, från början till slut. Även om vad Maja ska säga.
Citera
2023-04-04, 22:29
Avslutad
Citat:
Varför svara ja om hon menar nej?

Är det så som hon säger, att hon inte såg någon kropp så uppstår givetvis frågan var T:s kropp då befann sig. Hon utgår från att kroppen måste ha gömts av J.
Hon är tvungen att ta till en orimlig förklaring för att hon inte får sin historia att gå ihop.

Det är samma sak med Donken-historien. Först säger hon att hon spyr på toan och att hon o JJ då kommer överens om att hon behöver mat och att JJ ska åka till Donken och handla. Ett antal förhör senare, när hon får veta att det inte finns några spår av hennes spyor, så tar hon tillbaka att hon har spytt. Tyvärr pressas hon då inte på hur diskussionen med JJ om Donken skulle ha uppstått. Det är ett misstag av förhörsledarna. Här hänger hennes historia inte ihop. Så länge som MH hävdade att hon spydde så var Donken-historien logisk. När hon sen ändrar sig om spyan så hänger Donken-resan inte längre ihop logiskt med MHs berättelse. Hade förhörsledarna pressat henne här hade hon uppfunnit nån orimlig förklaring till att diskussionen om Donken uppstod.
Citera
2023-04-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Har aldrig påstått att folk är blåsta idioter eller liknande, det är rent påhitt ifrån din sida och rätt så tramsigt måste jag säga.

Vem som har gjort vad kan jag hålla med om är knepigt, men en sak är säker.
Båda var i lägenheten, dvs en liten 1a.
Det är ologiskt att "gömma" kroppen på ett ställe som är lättare att upptäcka.

Säger som MHs egna försvarare: "tre personer gick in i lägenheten men bara två kom ut därifrån".
Och i den lilla lägenheten går det inte att spela "ovetandes", grannarna som inte ens befinner sig i lägenheten hör ju vad som utspelar sig, givetvis har inte MH sovit, hon berättar ju själv att hon är vaken titt som tätt men totalt blackout exakt då det ska vara dunsar eller någon knackar på.
Det är ett helt omöjligt, en människa fungerar inte så, vi har ingen ON/OFF knapp som man kan dra igång som ett discoljus när vi vill.

Det finns en del i tråden som vill ha reda på om MH har hållit i händerna osv för att vara mördare, men det räcker med att hon har varit där och medveten om vad som händer för att det ska vara tyst samförstånd.
Rätten vet ju om att JJ försökt bränna inne de båda och hur hon har googlat på saker som kopplar exakt till denna händelsen.
Rätten vet om att MH varit medveten om detta.
MH har inte försökt hindra detta och därför är det samförstånd, hon kanske inte är "mördaren" men hon är juridiskt sett en mördare.

Vill ni ha svar på vad lagtexten säger så får ni gå bakåt bland mina inlägg där jag publicerade lagtexten om vad som är samförstånd och hur rätten bedömer det.

Som någon skrev innan om kille som åkte dit tack vare att han höll i kompisens rock, den personen var medveten om vad som hände och då är det juridiskt samförstånd.

Inte jag som skrivit lagboken så om ni vill klaga så gör det på de som är ansvariga.

Jag är inte insatt i juridiken
Men anser att det har skett i samförstånd och att det vore märkligt om inte lagen stödjer det

M har varit delaktig oavsett om hon höll i händer eller inte
Citera
2023-04-04, 22:33
Medlem
Läste igenom J förhör när hon avslöjade allt... och min uppfattning är att hon talar sanning, hon berättade saker hon inte behövde berätta och det låter ju faktiskt som att M var med på toaletten och att de båda hamnade i chock en lång tid efteråt. Vilket inte är konstigt. J sa att de var i chock kanske en timma efter att det hänt. Även om en timma inte helt stämmer så var det nog så, tror jag, att händelsen hände ganska direkt när de kom och att grannens tid inte stämmer....
Det stämmer nog inte det M säger att J o T satt i köket och redde ut allt. Det var ju J:s första berättelse som hon sen ändrade... men som M stod fast vid...
Det verkar ju faktiskt som att J talar sanning i hennes sista version över vad som hände i lägenheten och M står fast vid den första och säger att hon var full och låg o sov... vilket jag inte längre tror att hon gjorde...
Jag tror att de hade planerat att slå henne i badrummet, J var så arg o hatisk och velat döda henne förut så hon hade kraft att göra det, M tänkte kanske bara att J skulle slå henne och hjälpte till med det..
Det är vad jag tror.
Citera
2023-04-04, 22:34
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
På vilket sätt styrker det M s vittnesmål?

M s telefon är uppe och promenerar 3 minuter före J öppnar dörren första gången. Om nu J släpar ut T till vindsförrådet var tänker ni att M befinner sig?
Så här: M hämtar sin mobil kl 02:43 och J går ner till grannen samtidigt, konverserar 2-3 min (enligt grannen), går upp igen 02:45 och hämtar T:s och sin mobil, går ner igen 02:46.

Huvudgärningen avslutas c: a 02:35, J drar ut T i hallen och rullar in kroppen i ett lakan, öppnar dörren och drar ut kroppen mot vindsförrådet till vänster, stänger dörren och möter M som är på väg till badrummet. Kl är nu c: a 02:41. Grannen hör alltså dörren öppnas och stängas vid minst två tillfällen innan J går ner.

Ovanstående tider är uppskattade tider utifrån grannarnas vittnesmål, M:s hälsoapp och förhör samt åklagarens ungefärligt satta tid för mordet till 02:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in