Citat:
Ursprungligen postat av
suffragistviolence
Håller inte riktig med i resonemanget. Det är ytterst relevant att båda är i högsta grad aktiva i händelseförloppet både före och efter mordet. Att man gemensamt kommer överens om en falsk historia som man sedan berättar för polis och anhöriga. Rätten ska göra en sammantagen bevisbedömning. Att fastställa exakt händelseförlopp eller dödstidpunkt är i sig inte nödvändigt. Motiv är inte heller nödvändigt, det är ju någonting ytterst subjektivt.
Det ska vara en sammantagen bedömning av indicierna naturligtvis. Men jag kan inte se att indicierna räcker till, även om det finns vissa som skulle kunna innebära att hon deltagit i mordet.
En exakt dödstidpunkt har vi inte och kan nog aldrig komma att få det, men Rullman verkar ändå ha något slags resonemang runt tiden 02:30.
Man kan ju bara spekulera, men säg att man kom fram till att mordet skedde 02:18, bara som ett exempel. Då käns det inte s troligt att maja, om hon är delaktig i mordet, plötsligt springer och hämtar sin mobil 02:19.
Motiv är inte nödvändigt, men jag tycker vad gäller Johanna kan man visa på ett salgs motiv som Johanna har, som går igenom andra hot och hämndaktioner. Kan hända att det räcker med bränningen av dörren hos Toves pappa för att visa att Joahnna tidigare velat skada Tove och hennes syster, tillsammans med sökningar på JJs dator och med sångtexten och systrarna.
Men för Maja, där finns inte samma motiv. Konflikten är Johannas men Maja är hennes högra hand. Och det är kanske något Rullman kunde visa på, att Maja är beredd att agera genom att vara bud och vid något tillfälle varit med och sprayat färg på en kompis bil (även där Johannas konflikt, för en helt sjuk grej som att inte vilja festa med JJ om jag inte minns fel).
Indicierna måste ändå ha någon slags innebörd som kan kopplas till mordet, något som man kan bygga en indiciekedja på.
Som jag ser det vet ingen vad som var bestämt på Nöjet om mordet eller vad Maja visste vad Johanna tänkte. Och Maja kan faktiskt vara helt oskyldig till mordet.
Jag kan inte se hur man kan bygga en indiciekedja på det lilla vi fått till oss.
Att man gemensamt kommer överens om en historia, det tycker inte jag att jag ser. Jag uppfattar det som att Johanna är den som är aktiv i varenda del, från början till slut. Även om vad Maja ska säga.