2023-04-04, 17:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag tycker inte att det är rimligt men för att kunna fällas för samförståndsdelen så måste det vara bevisat att hon medverkat under gärningen i någon mån, kan t ex vara så liten del som att hålla för dörren att TT inte kommer ut. Det är väl denna del som blir svår att bevisa, att hon gjort något aktivt vid gärningen, även om det är yttepyttelite. Det är här det skaver och varför det är 50/50 chans att hon faktiskt blir dömd. Det beror på hur stark rätten anser indiciekedjan vara när det saknas bevis på att hon gjort något som helst under mordet. Då syftar jag till att bli fälld för mord.

Hon kan fortfarande bli fälld för annat där bevisbördan är lägre, t ex medhjälp.

Jag kan inte se att Rullman har snävat in tidpunkten för mordet, iaf inte mer än att jag såg ett tidsspann i direktrapporteringen

SR Jönköping, direktrapporteringen:
(Mina fetningar)

"Tove dödas någon gång mellan klockan 01:51 och 02:49, men det går att ytterligare snäva in det här tidsspannet, enligt åklagaren. Snarare kan det vara så att Tove dog omkring 02:30. Det ska han återkomma till."

Ja, det blir viktigt att snäva in tiden.

Om Rullman återkom till det har jag inte sett från rättegången, men jag utgår från att han gjort det, kanske vid slutpläderingen.

Denna tidpunkt för mordet, och hur Rullman visar på hur han kommit fram till denna mer exakta tidpunkt är ju viktig för att visa på någon som helst aktivitet från Maja.

Annars kan man ju enbart gå på att Maja varit i lgh, och att appen visar förmodligen på att hon varit vaken vid 02:19 och 02:43, men inte ens det kan man med säkerhet säga.

Tidsuckan i Majas mobil är just vid mordtiden, vilket ju kan tyda på att Maja faktiskt var aktiv på något sätt. Att hon la ifrån sig mobilen för att hjälpa till.

Men det kan ju tyda tvärtom tyda på att Maja gick och la sig. Även om dunsarna hördes neråt, vet vi inte hur det låter i rummet intill. Och även om Maja både hörde dunsar och grannens påringningar, dvs var vaken, är det inte heller ett bevis på att hon aktivt deltagit på något som helst sätt.

Det kan faktiskt vara Johanna som hämtat Majas mobil för att Maja inte skulle larma, men sedan lämnat tillbka den, eller bara hämtat den åt Maja, typ jag messar från Donken vid det sista tillfället.

Maja har svarat Johanna när hon var på Donken vid 02:59, det är väl det enda bevis vi har för att Maja är vaken och med. Det meddelandet ser jag ändå som att det funnits ett slags samförstånd om resan innan.

"Är i donkendriven nu" skriver JJ. Det meddelandet skriver man inte normalt om man åker så kort resa som från Storg 71 (kl 02:46) till McD (framme 02:52), vilket är bara 5 minuter senare, och 12 minuter efter man åkt iväg skriver man att man är i kön. Inte heller skriver man sådant till en sovande, eftersom meddelandet avslöjar att man vill tala om hur långt man kommit mer.

Det är ett lugnande meddelande, som man kan se att Maja varit med på noterna innan. Maja gör inga frågor, eller beställer något, bara: tummen upp emoji.

Men detta bevisar inte heller att Maja sett eller vet att Tove är död, ligger där omkring nånstans.

Även om Rullman har gjort en slags tidslinje som visar att Maja har varit med från början, aktiv i letandet efter Tove på Nöjet, är det också ett mycket svagt indicium.

Ingen vet vad JJ hade för tankar då, det finns bara bråket innan och att de gemensamt väntat ut Tove, lurat henne genom att säga att de bad om ursäkt och på det viset fått med henne hem.

Jag kan inte se hur rätten ska kunna se att baktanken där var mord, särskilt inte från Majas sida. Idén om mord kan ha kommit där och då, men hur ska man kunna bevisa att Maja är med på det? Kan man ens bevisa att mord var på agendan innan själv mordet kom?

Därför kan man inte som ett led i indiciekedjan ha med den första etappen vid Nöjet vad gäller Maja. Hon har visserligen vetat om Johannas helt sjukliga hat och tidigare avsikter att döda Tove, och på det viset borde hon avråda Tove att följa med, eller själv försöka skylla på fylla (vilket hon kanske gjorde??).

Det räcker inte att visa att Maja kan ha varit uppe vid tiden före och efter mordet, även när JJ var på Donken. Tiden måste ringas in mer och platsen för var Tove legat måste också kunna visas.

Jag tror hon går fri från mordet, för det finns inget som är tillräckligt starkt som indicium som kan hålla uppe en indiciekedja i rätten.
Citera
2023-04-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Ja jag förstår inte hur vissa kan tro att MH bara sovit och är helt oskyldig. Taket skallrar hos grannen, men MH sover och sover. Eller ja vaknar lite lägligt då och då när saker är lugna och Johanna gömt kroppen på alla möjliga och omöjliga ställen.

Hehe, precis så. Uppenbara lögner.
Citera
2023-04-04, 18:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Jo det var hon
JJ satte ord på det till MH vid Illharjen dagen efter om hur ansiktet såg ut.... grät när jag läste allt och ville inte läsa det egentligen....
Att hon fokuserade där har jag inte tänkt på innan men det nämndes under rättegången att det var så....Det är för att det var där Tove var misshandlad, armbågar, händer, överkropp, huvud, ansikte osv
De blå/lila fläckarna runt handvrister har uppkommit av branden om jag minns rätt
Även benen fanns det underhudsskador på.
Citera
2023-04-04, 18:06
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Så litet är det inte.
Planritning på hemnet:
https://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-494m2-centrum-vetlanda-kommun-storgatan-71-19580258
Edit: Dock lågt i tak, så det är väl mindre än det ser ut på ritningen.

Men det ser ju jättestort ut, lika stort som köket, förutom troligen takhöjden, men en död person ligger ju ned.

Det är inga som helst problem med att få in en kropp där.

Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag vet inte om hon inte hade nämnt det, men jag tycker det är orimligt att TT blev grovt misshandlad och att JJ som ensam förövare isåfall är helt utan avvärjningsskador.

Det är en sak att hävda att strypningen är möjlig att utföra av en person och att inte få några avvärjningsskador då man kommer åt en speciell punkt och personen tuppar av inom sekunder.

Men jag tycker det är ett helt annat scenario att hävda att det endast är en person som ensam gärningsman, som kunnat orsaka den omfattande skadebilden på TT med inga avvärjningsskador själv.

Det finns väl rätt många män som helt ensamma har misshandlat sina flickvänner/fruar/ex till döds. JJ är ju lika stor och tung som en genomsnittlig man, huvudet längre än TT.

Jag tycker inte alls det är omöjligt, speciellt inte om TT har "sänkt medvetandegrad", eller t o m är medvetslös. TT hade enligt vänners uppgifter problem med alkoholen, så högst troligt drack hon ett glas vin eller 2 i köket hos JJ. Kanske med några droppar drog i, eller varför inte en haschkaka till natt-teet?

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det hade varit smartare, enklare och oändligt mera riskfritt att bara väcka MH och snabbt berätta vad som hänt och få henne med på noterna att säga att hon fallit i badrummet för att hon var full om polisen skulle komma. Och ev dölja liket i klädkammaren om det kändes extra nödvändigt. Polisen gör inte en full husrannsakan för att en granne ringer och säger att det är livat i lägenheten ovanför. OM polisen hade ryckt ut - stort OM - så hade J kunnat öppna dörren och kommit med historien att MH ramlat full på toan (eller sagt att hon själv hade ramlat full) och det hade polisen nöjt sig med och lämnat. De hade definitivt inte sökt igenom lägenheten om det står två oskadade tjejer i dörröppningen som säger att de varit ute på Nöjet och blivit lite överförfriskade.

Mmmm, nu verkar ju inte MH vara den personen som snabbt uppfattar och MEMORERAR vad som ska sägas, det verkar behöva nötas in, om, och om igen....

Polisen kanske tyckte att att det var lite konstigt att den som föll så hårt i badrummet inte var det minsta skadad, och kanske inte ens märkbart berusad.

Jag tror att polisen säkerligen hade begärt tillträde i lägenheten, och då tittat runt lite.....och då även i badrummet (där då "olyckan/fallet" ägt rum), och då ligger det ett lik där.......

För JJ tror jag att den risken var ganska överhängande.
Citera
2023-04-04, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det var källaren som undersökts med likhund ej det förrådet.
Tack! Då släpper vi det så det inte blir en trådsanning
Citera
2023-04-04, 18:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det har du naturligtvis rätt i. Det primära här är inte om utrymmet ser ut som MH beskrev, utan om en kropp kan få plats där. Det ligger ju väldigt nära lägenhetsdörren, så det vore förstås snabbt/enkelt att dra en kropp dit.
Eftersom M angav det som förslag till gömställe, tänker jag att hon nog sett ett utrymme där, inte bara en stege.

Helt säkert är det dock inte. Det kan lika väl vara att hon bara drog till med det för att hon sett en dörr där.

Jag minns inte när hon sa det. Om det var i förhör är det lite konstigt att utrymmet inte är avsökt med hund.
Citera
2023-04-04, 18:15
Medlem
Citat:
Så litet är det inte.
Planritning på hemnet:
https://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-494m2-centrum-vetlanda-kommun-storgatan-71-19580258
Edit: Dock lågt i tak, så det är väl mindre än det ser ut på ritningen.

Jag misstänker att det man ser på ritningen ( vind frd ) är ovanför stegen , dvs vinden .
Senast redigerad av Tezz-l 2023-04-04 kl. 18:51.
Citera
2023-04-04, 18:26
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Jag misstänker att det man ser på ritningen är ovanför stegen , dvs vinden .
Nej. Lägenheterna är vindsvåningar. Se foto från baksidan av huset, man ser takluckan.
Citera
2023-04-04, 18:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Men det ser ju jättestort ut, lika stort som köket, förutom troligen takhöjden, men en död person ligger ju ned.

Det är inga som helst problem med att få in en kropp där.

Det finns väl rätt många män som helt ensamma har misshandlat sina flickvänner/fruar/ex till döds. JJ är ju lika stor och tung som en genomsnittlig man, huvudet längre än TT.

Jag tycker inte alls det är omöjligt, speciellt inte om TT har "sänkt medvetandegrad", eller t o m är medvetslös. TT hade enligt vänners uppgifter problem med alkoholen, så högst troligt drack hon ett glas vin eller 2 i köket hos JJ. Kanske med några droppar drog i, eller varför inte en haschkaka till natt-teet?

Mmmm, nu verkar ju inte MH vara den personen som snabbt uppfattar och MEMORERAR vad som ska sägas, det verkar behöva nötas in, om, och om igen....

Polisen kanske tyckte att att det var lite konstigt att den som föll så hårt i badrummet inte var det minsta skadad, och kanske inte ens märkbart berusad.

Jag tror att polisen säkerligen hade begärt tillträde i lägenheten, och då tittat runt lite.....och då även i badrummet (där då "olyckan/fallet" ägt rum), och då ligger det ett lik där.......

För JJ tror jag att den risken var ganska överhängande.
Vad har du för källa till att lögner behövde nötas in hos MH? MH fabricerade på egen hand en lögn till sina föräldrar att hon varit på efterfest hos T*eo istället för att säga att hon gått hem med TT och JJ efter Nöjet.

Som sagt, JJ hade kunnat dra in kroppen i klädkammaren eller under sängen eller varsomhelst i lägenheten om hon varit rädd för polisen. De söker inte igenom lägenheten med blodhund pga av att en granne hört en duns.
Citera
2023-04-04, 18:35
Medlem
Citat:
Nej. Lägenheterna är vindsvåningar. Se foto från baksidan av huset, man ser takluckan.

Innanför dörren i trapphuset ska det finnas ( bara ) en stege som går upp till ett vindsförråd

Av vad jag har förstått iallafall .
Senast redigerad av Tezz-l 2023-04-04 kl. 18:38.
Citera
2023-04-04, 18:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan inte se att Rullman har snävat in tidpunkten för mordet, iaf inte mer än att jag såg ett tidsspann i direktrapporteringen

SR Jönköping, direktrapporteringen:
(Mina fetningar)

"Tove dödas någon gång mellan klockan 01:51 och 02:49, men det går att ytterligare snäva in det här tidsspannet, enligt åklagaren. Snarare kan det vara så att Tove dog omkring 02:30. Det ska han återkomma till."

Ja, det blir viktigt att snäva in tiden.

Om Rullman återkom till det har jag inte sett från rättegången, men jag utgår från att han gjort det, kanske vid slutpläderingen.

Denna tidpunkt för mordet, och hur Rullman visar på hur han kommit fram till denna mer exakta tidpunkt är ju viktig för att visa på någon som helst aktivitet från Maja.

Annars kan man ju enbart gå på att Maja varit i lgh, och att appen visar förmodligen på att hon varit vaken vid 02:19 och 02:43, men inte ens det kan man med säkerhet säga.

Tidsuckan i Majas mobil är just vid mordtiden, vilket ju kan tyda på att Maja faktiskt var aktiv på något sätt. Att hon la ifrån sig mobilen för att hjälpa till.

Men det kan ju tyda tvärtom tyda på att Maja gick och la sig. Även om dunsarna hördes neråt, vet vi inte hur det låter i rummet intill. Och även om Maja både hörde dunsar och grannens påringningar, dvs var vaken, är det inte heller ett bevis på att hon aktivt deltagit på något som helst sätt.

Det kan faktiskt vara Johanna som hämtat Majas mobil för att Maja inte skulle larma, men sedan lämnat tillbka den, eller bara hämtat den åt Maja, typ jag messar från Donken vid det sista tillfället.

Maja har svarat Johanna när hon var på Donken vid 02:59, det är väl det enda bevis vi har för att Maja är vaken och med. Det meddelandet ser jag ändå som att det funnits ett slags samförstånd om resan innan.

"Är i donkendriven nu" skriver JJ. Det meddelandet skriver man inte normalt om man åker så kort resa som från Storg 71 (kl 02:46) till McD (framme 02:52), vilket är bara 5 minuter senare, och 12 minuter efter man åkt iväg skriver man att man är i kön. Inte heller skriver man sådant till en sovande, eftersom meddelandet avslöjar att man vill tala om hur långt man kommit mer.

Det är ett lugnande meddelande, som man kan se att Maja varit med på noterna innan. Maja gör inga frågor, eller beställer något, bara: tummen upp emoji.

Men detta bevisar inte heller att Maja sett eller vet att Tove är död, ligger där omkring nånstans.

Även om Rullman har gjort en slags tidslinje som visar att Maja har varit med från början, aktiv i letandet efter Tove på Nöjet, är det också ett mycket svagt indicium.

Ingen vet vad JJ hade för tankar då, det finns bara bråket innan och att de gemensamt väntat ut Tove, lurat henne genom att säga att de bad om ursäkt och på det viset fått med henne hem.

Jag kan inte se hur rätten ska kunna se att baktanken där var mord, särskilt inte från Majas sida. Idén om mord kan ha kommit där och då, men hur ska man kunna bevisa att Maja är med på det? Kan man ens bevisa att mord var på agendan innan själv mordet kom?

Därför kan man inte som ett led i indiciekedjan ha med den första etappen vid Nöjet vad gäller Maja. Hon har visserligen vetat om Johannas helt sjukliga hat och tidigare avsikter att döda Tove, och på det viset borde hon avråda Tove att följa med, eller själv försöka skylla på fylla (vilket hon kanske gjorde??).

Det räcker inte att visa att Maja kan ha varit uppe vid tiden före och efter mordet, även när JJ var på Donken. Tiden måste ringas in mer och platsen för var Tove legat måste också kunna visas.

Jag tror hon går fri från mordet, för det finns inget som är tillräckligt starkt som indicium som kan hålla uppe en indiciekedja i rätten.
Din text skulle jag kunnat skrivit. Vi resonerar precis likadant.

Jag funderar över Js planer. Det var kanske så, att hon bara tänkte sig misshandel. Men när hon såg T utslagen på golvet bestämde hon sig för att mörda henne, kanske med bilden från filmen hon sett i huvudet.
Citera
2023-04-04, 18:58
Medlem
När sa Tove repliken "vad håller ni på med"? När hon började bli slagen?
När hon gick in på toa och J och M var där?
Var det med betoning på NI eller på PÅ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in