2023-04-04, 16:58
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Visst har jag läst mejlet och jag har läst vad vederbörande har sagt till TP.

Tycker du inte det är märkligt att han efter 30 års tystnad börjar skriva om herr Engström? Jag tror inte TP har hittat på det där samtalet han haft med kollegan. Då hade nog någon TP-belackare skrapat fram det för länge sedan.

Och du tycker inte att det är märkligt att TP kommer fram till något helt annat än det man kan se i mailet? Tro dina egna ögon istället för TPs. Han är en författare med personliga och ekonomiska incitament att ljuga ihop en bra historia att sälja.

Jag hämtade mailet från Gunnar Walls blogg, så han har redan skrapat fram det. Trist nog verkar det inte övertyga även om man får se själva mailet. TP har tydligen ändå rätt.
Citera
2023-04-04, 17:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Vad bra att samtalet mellan SE och LP verifieras av två oberoende källor då.

Vilken är den andra källan då. GS blev så upprörd över detta, det påstådda samtalet, att han valde att ställa upp i rätten. Fullkomligt ofattbart, eller vad han nu sa.

SE kontrade med att angripa GS yrkesheder i brevet till Anér ...
Citera
2023-04-04, 17:04
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Och du tycker inte att det är märkligt att TP kommer fram till något helt annat än det man kan se i mailet? Tro dina egna ögon istället för TPs. Han är en författare med personliga och ekonomiska incitament att ljuga ihop en bra historia att sälja.

Jag hämtade mailet från Gunnar Walls blogg, så han har redan skrapat fram det. Trist nog verkar det inte övertyga även om man får se själva mailet. TP har tydligen ändå rätt.
Det är väl ingen nyhet att släkt, kollegor och vänner har tyckt att en brottsling är en rekorderlig typ, det vill säga innan en annan sanning kommit fram. Mejlet vi båda refererar till är ju skrivet innan SE presenterades som misstänkt. TP har pratat med kollegan i maj 2020, du måste skrapa fram något som kommit fram efter maj 2020.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-04-04 kl. 17:08.
Citera
2023-04-04, 17:05
Medlem
Citat:
Det är väl ni som är märkliga som gång på gång hävdar att GS inte får kontakt med henne trots att han själv uttryckligen säger det.
"Då jag frågade efter hennes namn samt namnet på hennes make, skrek hon:

"Är Du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är Lisbeth Palme, och (hon pekade) där ligger min man Olof!"

Att han inte får kontakt direkt är inte samma sak som att hon inte är kontaktbar. Han får ju uppenbarligen kontakt.

Och ja, både SE och AH uppger att hon svarade på samma fråga. På samma sätt. Har både SE och AH fel?

Alltså man kan prata om detaljer i allt men skillnaden mellan att upplevas som kontaktbar är en gråzon..

Dock blir det en rundgång i tråden där det eg handlar om att tro på Engströms berättelse eller inte..

Vi som har Engström som misstänkt tror inte på ett ord han säger...

Frågan jag nu ställer till dig ..

Om du själv fått en magkänsla att Engström ljuger i hela hans berättelse hade du då kunnat misstänka honom ?

En sista sak som faktiskt är lite relevant...

Varför misstänker Palmerummet också Engström för att prata osanningar och kallar honom Elefanten ?

Är det samma magkänsla som jag har då ?

Varför öht blir Engström lite misstänkt redan 1986 ?
Citera
2023-04-04, 17:08
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det är väl ingen nyhet att släkt, kollegor och vänner har tyckt att en brottsling är en rekorderlig typ, det vill säga innan en annan sanning kommit fram. Mejlet vi båda refererar till är ju skrivet innan SE presenterades om misstänkt, från 2017. TP har pratat med kollegan i maj 2020, du måste skrapa fram något som kommit fram efter maj 2020.

Vad snackar du om? Varför måste jag det? Det var ju du som sa att det här mailet var en ny grej TP hade skrapat fram. Jag har bara tagit fram mailet och visat att det inte alls står det du sa.

Du kan läsa Walls genomgång av några uppgifter TP ger. Han ringer upp källorna och kontrollerar. Och får helt andra svar än vad TP uppger att han fått. https://gunnarwall.wordpress.com/2021/05/06/den-osannolika-mordaren-uppdaterad-har-nagot-viktigt-tillkommit/
Citera
2023-04-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vilken är den andra källan då. GS blev så upprörd över detta, det påstådda samtalet, att han valde att ställa upp i rätten. Fullkomligt ofattbart, eller vad han nu sa.

Enligt rykten från trovärdig källa, skrev han även ett brev direkt till GS.
Citera
2023-04-04, 17:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Alltså man kan prata om detaljer i allt men skillnaden mellan att upplevas som kontaktbar är en gråzon..

Dock blir det en rundgång i tråden där det eg handlar om att tro på Engströms berättelse eller inte..

Vi som har Engström som misstänkt tror inte på ett ord han säger...

Frågan jag nu ställer till dig ..

Om du själv fått en magkänsla att Engström ljuger i hela hans berättelse hade du då kunnat misstänka honom ?

En sista sak som faktiskt är lite relevant...

Varför misstänker Palmerummet också Engström för att prata osanningar och kallar honom Elefanten ?

Är det samma magkänsla som jag har då ?

Varför öht blir Engström lite misstänkt redan 1986 ?

Nej, han har fortfarande inget vapen att utföra mordet med. Eller motiv, eller känt våldskapital. Frågan är om han ens har en teoretisk möjlighet rent tidsmässigt. Han stämmer dåligt med vittnesbeskrivningarna dessutom.

Lögnare finns det gott om, kallblodiga mördare är mer sällsynta.

Jag vet att ni tror det. Men det baserar ni inte på så mycket. Det mesta han säger finns det stöd för. Och han har rätt om många olika detaljer på brottsplatsen.

Fast det är mycket möjligt att det finns lögner och överdrifter i hans utsagor. Tex tror jag inte att han rent fysiskt varit med och vänt OP.
Citera
2023-04-04, 17:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

SE och AH. Det är två oberoende personer.

Använd den här logen där:
"Om samma sak verifieras av två oberoende källor så ökar trovärdigheten för denna sak väsentligt. I detta fall alltså detaljen att SE drack efter ordinarie arbetstid.

Det är grundläggande källkritik inom vetenskapen."
Citera
2023-04-04, 17:22
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Vad snackar du om? Varför måste jag det? Det var ju du som sa att det här mailet var en ny grej TP hade skrapat fram. Jag har bara tagit fram mailet och visat att det inte alls står det du sa.

Du kan läsa Walls genomgång av några uppgifter TP ger. Han ringer upp källorna och kontrollerar. Och får helt andra svar än vad TP uppger att han fått. https://gunnarwall.wordpress.com/2021/05/06/den-osannolika-mordaren-uppdaterad-har-nagot-viktigt-tillkommit/
Mejlet och pendlarkollegan var en ny grej för TP sedan han skrev första upplagan. Han träffade kollegan i maj 2020 och då sa denne så här:
"Det var inget förhör och det var ingen journalist. Jag blev väldigt illa berörd av det jag hörde men pratade aldrig med Stig om det. Inte med någon annan på Skandia heller, ja inte med någon".

Det här var alltså en ny grej i den andra upplagan. Gunnar Wall har väl inte ens pratat med den här personen och blanda nu inte ihop den här pendlarkollegan med praktikanten, som också var från Norrland.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-04-04 kl. 17:27.
Citera
2023-04-04, 17:23
Medlem
Citat:
Nej, han har fortfarande inget vapen att utföra mordet med. Eller motiv, eller känt våldskapital. Frågan är om han ens har en teoretisk möjlighet rent tidsmässigt. Han stämmer dåligt med vittnesbeskrivningarna dessutom.

Lögnare finns det gott om, kallblodiga mördare är mer sällsynta.

Jag vet att ni tror det. Men det baserar ni inte på så mycket. Det mesta han säger finns det stöd för. Och han har rätt om många olika detaljer på brottsplatsen.

Fast det är mycket möjligt att det finns lögner och överdrifter i hans utsagor. Tex tror jag inte att han rent fysiskt varit med och vänt OP.

Du tror väl inte heller på hans utsaga vart han befann sig när skotten föll ?

Språngmarschen efter den första grupp poliser är väl otroligt osannolik också....mer trolig efter Gedda men det nämner inte Engström något om heller !

Sen "supervittnet" som nämner handledsväska och glasögon är väl också en lögn..

Han förlängde även tiden för utstämplingen och att han varit ute på Sveavägen vid 20 tiden..

Ja det finns fler lögnare än mördare..

Men nu är han bara misstänkt för att jag tror han ljuger...Sen får man ju kolla närmare på andra saker ang Engström med vapen osv..
Citera
2023-04-04, 17:28
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du tror väl inte heller på hans utsaga vart han befann sig när skotten föll ?

Språngmarschen efter den första grupp poliser är väl otroligt osannolik också....mer trolig efter Gedda men det nämner inte Engström något om heller !

Sen "supervittnet" som nämner handledsväska och glasögon är väl också en lögn..

Han förlängde även tiden för utstämplingen och att han varit ute på Sveavägen vid 20 tiden..

Ja det finns fler lögnare än mördare..

Men nu är han bara misstänkt för att jag tror han ljuger...Sen får man ju kolla närmare på andra saker ang Engström med vapen osv..

Nej, men jag tror inte det är en medveten lögn heller. Han kan minnas fel, förhörsledaren kan ha missuppfattat, det kanske inte ens var ett skott han hörde vid götabanken.

Ni måste sluta välja mellan enbart sanning och lögn. Det finns gråskalor.

Man har kollat upp allt det andra. Han har inget vapen, motiv eller våldshistorik.
Citera
2023-04-04, 17:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Vilken oerhörd substans. "Sagt till TP". Det handlar om fel gata dessutom.

Är det det här mailet det gäller? https://drive.google.com/file/d/1b_4RJXCB7MoRwxCW_5XPI0LlRLjhhjvk/view
Isåfall är det ju ganska långt ifrån vad TP uppger konstigt nog.

"Min minnesbild av Stig E är att det var "rekorderlig" man som jag i ett sådant här sammanhang hade haft fullt förtroenden för."

Ett bra exempel på där uppgifter skiljer sig mellan vad journalister och författare får av vittnen (eller åtminstone redogör för) vs de uppgifter som sedan registreras hos polis.

Något som också Podd-inslagen med "Granskarna som Granskar" tog upp. (Dock synd att inte TP drogs över samma kam, då det var en del som även träffade honom/Filter)

I fallet Anér var det nog än mer så också. "Affären Borlänge" med Holmérs icke-vistelse på Scandic.
Att Ulf Karlsson tog den sk. "Lisbeth-bilden" kl. 23:42 vid Sabbathsberg.
o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in