2023-04-04, 07:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Den stora massan kommer som vanligt lyda blint. Det finns en opposition i de länder och städer där det redan nu införs, kamerasystem och vägspärrar saboteras men det kommer inte hjälpa. Vi kommer få det i Sverige med.

https://www.weforum.org/agenda/2022/03/15-minute-city-stickiness/

https://www.dailymail.co.uk/property/article-11921133/Oxford-Bristol-Sheffield-embrace-15-minute-city-concept-boon-curse.html

vägspärrar? menar du gated community?
Citera
2023-04-04, 07:10
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
vägspärrar? menar du gated community?

Orkar inte förklara allt, WEF har hållit presentationer om detta, sök upp det själv. Men i stort så skall privat bilägande bort, du skall inte äga någonting, inte äta kött, inte köpa mer än 3-4 klädesplagg om året osv.

Vägspärrarna är automatiska och du kommer behöva ha ett tillstånd från kommun/regering för att åka utanför vägspärren, det kommer även straffbeskattas. Allt i miljöns namn (kontoll).

Det är detta dom diskuterar hur dom skall implementera när dom träffas i Davos. Det är ingen konspirationsteori, dom pratar öppet om det, finns massor av videos från deras seminarium.
Alla västerländska (mer eller mindre) statschefer är anslutna till WEF och arbetar aktivt för att implementera deras agenda.
Citera
2023-04-04, 07:11
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
"fixa fram el till alla bilar" inte en chans. Se vår regering som inte får göra något för Claus Schwab. Elproduktionen har gått bakåt sedan 2013.

Musk har försökt få 4680 i produktion i 10 år. Och jag är ändå ett fan.
Definiera bakåt i din värld.
I min är bakåt att något minskar eller att det inte hänger med övrig utveckling. Vad det gäller el är förhållandet det omvända, vi producerar och exporterar mer el nu än någonsin tidigare samtidigt som vår nettoimport är väldigt låg om vi ser till hur det sett ut bakåt i tiden, 2022 nettoimporterade vi ungefär 5% av det vi gjorde 2013.
Så för Sveriges del är el till elbilar inte en trång sektor och kommer nog inte vara det om 15-20 år heller.
Citera
2023-04-04, 08:23
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Med tanke på att elbilar har nästintill funnits lika lång tid som fossildrivna bilar men ändå sitter i efterkälken efter sisådär 120 år, så är det svårt att se hur batteribilar fortfarande skulle vara ett vettigt alternativt efter 2035. Man får nog ta sig en funderare kring om klimat- och miljöhysterin verkligen grundar sig på att kostymerna nere i Bryssel och deras överbetalda hejdukar verkligen är så måna om oss och om vår miljö att de vrider sig i svett om nätterna, eller om det rör sig om något annat... En sak är i alla fall säker, elbilen har inte vunnit "racet" efter 120 eller så år och lär knappast göra det framöver heller. Folk skuldsätter sig eller binder upp sig i usla avtal, och det är väl en del av hela hysterin eftersom vanligt folk inte har råd att ratta runt på ett batteri värt miljonbelopp. Än så länge så går det att köpa t.ex. en gammal Corolla för 5000 kr, men försök att hitta en motsvarande elbil till samma pris.

Totalt oärligt inlägg.

Elbilar har till att börja med vart med längre än förbränningsmotorn. Anledning att man började med bensinbilar var att dom var billigare att tillverka. Batterierna var totalt meningslösa på den tiden. Bensin var dessutom biprodukt vid tillverkning av fotogen. På den tiden var bensin helt värdelöst. Och med andra ord ett otroligt billigt bränsle. Precis som idag.

De senaste 200 åren har i princip all utveckling och tillverkning av fordon vart koncentrerade på förbränningsmotorn. Att jämföra det med elbilar över tiden blir därför väldigt oärligt.

Elmotorer är dessutom långt mer effektiva. Det är batterierna som behöver förbättras och göras billigare. Motorerna i sig har vart långt mer effektiva väldigt läge.
Citera
2023-04-04, 08:43
Medlem
Oh-be-wans avatar
Ja EU får börja medfinansiera el-bilar till alla svenskar. Det gillar jag!! Alla får subventionerad nästan gratis el-bil!
Citera
2023-04-04, 08:53
Medlem
Endast makteliten ska ha rätt att transportera sig fritt.
Pöbeln ska endast få åka buss, tåg osv.
Maktelitens politik förnekar sig inte.
Citera
2023-04-04, 09:04
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Hur många av kundgruppen måste falla bort för att priserna ska falla?
Vi diskuterar framtida begagnatpriser för dagens drömbilar. Exempelvis Ferrari, Escalade eller Mopar med stor, bensintörstig V8. Det är bilar som många drömmer om men inte "vågar" köpa idag på grund av grannar, vänner, arbetskamrater, barn och partners som skulle tycka att det vore pinsamt, opraktiskt, oekonomiskt, miljöovänligt etc.

Jag tror att vissa av dessa kommer att bli populära när dagens 45-åringar går i pension. Pensionärer har oftast barnen utflugna, saknar arbetskamrater och är kanske mindre ängsliga för vad andra ska tycka (dessutom så har kanske Greta debunkats om 20 år).

Om 40 år så kanske priserna för nämnda bilar faller igen. Men det spelar ingen roll för dagens 45-åringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Jag kommer inte att köpa en Porsche eller Ferrari mer.
Det känns dyrt och trött redan nu
Om man inte gillar det organiska samspelet med ICE så gör man inte. Vissa föredrar tv-spelskänsla. Då kommer man sannolikt inte att betala extra för en Ferrari eller Demon. (Porsche är numera Svenssonbil, men jag gissar att du avser GT3 och liknande.)
Citera
2023-04-04, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Det är ett sånt sjukt slöseri med mycket dyrbara resurser på något som absolut inte är nödvändigt för att rädda miljön. För vadå, så några fjölisar kan känna sig feelgood och duktiga när dom sitter i sin bil?
Om du inte är delaktig i konspirationen om utrotandet av personbil för allmänheten så fattar jag inte hur någon kan vara försvara det här.

Om någon regering framöver faktiskt gör nån snordyr satsning för några pissiga laddstationer får jag fan hjärnblödning. Det här beslutet är det bara att syna genom att skita i det, vilket många EU länder kommer göra och därför kommer beslutet skjutas upp, upphävas eller inte pressas på. Men ta mig fan om inte vi i Sverige kommer kasta bort miljarder skattemedel i nån utbyggnation lik förbannat vi är ju trots allt högfärdiga jävla bror duktig mobboffer och har alltid varit.

Fast bensin tar ju slut, så när skall man ta steget?

Det största problemet är inte bensin/diesel. Det största problemet är att motorerna som drivs med det är så överdjävligt kassa jämfört med elmotorn.
Citera
2023-04-04, 11:35
Medlem
vanartads avatar
Köp en den bästa dieselbilen som finns 2035 och du kommer kunna köra mycket billigt länge, då dieselbilar kan köra på Jet A1 (flygbränsle till jetmotorer) som kostar ca 8 kr litern. Flyget lär sannolikt vara det sista som kommer elektrifieras .
Citera
2023-04-04, 11:48
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Definiera bakåt i din värld.
I min är bakåt att något minskar eller att det inte hänger med övrig utveckling. Vad det gäller el är förhållandet det omvända, vi producerar och exporterar mer el nu än någonsin tidigare samtidigt som vår nettoimport är väldigt låg om vi ser till hur det sett ut bakåt i tiden, 2022 nettoimporterade vi ungefär 5% av det vi gjorde 2013.
Så för Sveriges del är el till elbilar inte en trång sektor och kommer nog inte vara det om 15-20 år heller.

Nu får du väl ändå hejda dig?
Just hur stor del av bilflottan är elektrifierad?
Hur skall vi kunna förse samtliga bilar/lastbilar med el i Sverige utan att omedelbart börja bygge av ett tiotal stora kärnkraftverk nu?
Hur skall vi få tag på alla dessa sällsynta metaller som krävs för batteritillverkning?Du är medveten om att större delen av dessa sällsynta metaller återfinns i sk rövhålsländer där diktatur är legio?
Notera även att elbilar (läs batterier) ogillar såväl hög temperatur låg temperatur och vi vet precis vad som händer om batterierna överhettas…

Elbilar skulle kunna vara en bra idé om vi hade ett medium som förmådde att hålla mycket energi på ett (mycket) bättre sätt än dagens rullande termiska bomber.

Där är vi inte ännu.

Vad kommer härnäst?
Krav på flygande bilar???
Citera
2023-04-04, 11:53
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Nu får du väl ändå hejda dig?
Just hur stor del av bilflottan är elektrifierad?
Hur skall vi kunna förse samtliga bilar/lastbilar med el i Sverige utan att omedelbart börja bygge av ett tiotal stora kärnkraftverk nu?
Hur skall vi få tag på alla dessa sällsynta metaller som krävs för batteritillverkning?Du är medveten om att större delen av dessa sällsynta metaller återfinns i sk rövhålsländer där diktatur är legio?
Notera även att elbilar (läs batterier) ogillar såväl hög temperatur låg temperatur och vi vet precis vad som händer om batterierna överhettas…

Elbilar skulle kunna vara en bra idé om vi hade ett medium som förmådde att hålla mycket energi på ett (mycket) bättre sätt än dagens rullande termiska bomber.

Där är vi inte ännu.

Vad kommer härnäst?
Krav på flygande bilar???
Ska jag hejda mig för att jag påpekar att nån hittar på fakta? Eller svarade du på fel inlägg?
Citera
2023-04-04, 11:55
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ska jag hejda mig för att jag påpekar att nån hittar på fakta? Eller svarade du på fel inlägg?

Vad som jag skriver ovan är påhittat?

El ÄR en trång sektor i Sverige [full stop]
Senast redigerad av vanartad 2023-04-04 kl. 11:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in