2023-04-04, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Citat Problem2020:"Det är totalt förbjudet enligt deras regler att vittne ger sig efter i en så osäker miljö som en mörk gränd med en GM som just sprungit i."

Skulle du kunna hänvisa var dessa regler finns eller bara medge att du själv hittade på dem? Lite som du ofta hittar på i tråden som du finner lämpligt.

Orden "Totalt förbjudet" bör finnas med i det du hänvisar till.

Totalt förbjudet är ingen lagtext utan det är enligt vad poliser har som regler när det gäller grova brott...

Menar du att jag har fel så får du faktiskt tycka det...

Men jag har två vänner som är poliser så jag vet att det är regler som polisen ska ha när det gäller säkerhet...

Är det oklart eller?
Citera
2023-04-04, 01:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nu får du vakna...

Jag tror inte att han sprang efter några poliser alls...

Utan jag refererar till när han själv visade i både expressen och i rapport hur han sprang....och det gick fan undan !

Så det är alltså Engström själv som påstår hur han sprang och ingen annan...

Du menar att vittnena på mordplatsen kunde se hur SE sprang i Expressen och i Rapport redan på mordnatten?

Du vet att det är olika tillfällen och att inget talar för att SE behöver sprungit på samma sätt på mordnatten? Du har lite svårt att skilja på det här eller hur?

Inget i materialet talar emot att SE sprang efter polisen.
Här en animation som visar hur det kan ha gått till:
https://imgur.com/a/dxUVT5E
Det du ser i animationen är väl förenligt med nyckelpersonernas vittnesmål.

Verkligheten knackar på! Du blir mer och mer ensam med att hålla logikluckan öppen för "SE som GM".
Citera
2023-04-04, 01:11
Medlem
Citat:
Du menar att vittnena på mordplatsen kunde se hur SE sprang i Expressen och i Rapport redan på mordnatten?

Du vet att det är olika tillfällen och att inget talar för att SE behöver sprungit på samma sätt på mordnatten? Du har lite svårt att skilja på det här eller hur?

Inget i materialet talar emot att SE sprang efter polisen.
Här en animation som visar hur det kan ha gått till:
https://imgur.com/a/dxUVT5E
Det du ser i animationen är väl förenligt med nyckelpersonernas vittnesmål.

Verkligheten knackar på! Du blir mer och mer ensam med att hålla logikluckan öppen för "SE som GM".

2 tillfällen är det väl isåfall när det gäller allt som sägs efteråt...

Nu är det så att Engström själv visar hur han sprang och det är det jag kallar språngmarsch !!

Du får acceptera det ...
Citera
2023-04-04, 01:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Totalt förbjudet är ingen lagtext utan det är enligt vad poliser har som regler när det gäller grova brott...

Menar du att jag har fel så får du faktiskt tycka det...

Men jag har två vänner som är poliser så jag vet att det är regler som polisen ska ha när det gäller säkerhet...

Är det oklart eller?

Länka till de reglerna då!

Citat Problem2020:"Det är totalt förbjudet enligt deras regler att vittne ger sig efter i en så osäker miljö som en mörk gränd med en GM som just sprungit i."

Vet du om det är andra regler om det inte är ett vittne som springer efter utan bara någon förbipasserande? Har du frågat dina poliskompisar om det? Är det ok för vittne att springa efter beväpnade GM om gränden vore upplyst?

Har du några påhitt om det också? Om poliserna på plats inte uppfattade SE som ett vittne kanske de inte brydde sig om förbudet?

offT: Jag har två vänner som är psykiatriker och jag vill inte ens skriva här i tråden vad de säger om dina inlägg, men jag vet.
Citera
2023-04-04, 01:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
2 tillfällen är det väl isåfall när det gäller allt som sägs efteråt...

Nu är det så att Engström själv visar hur han sprang och det är det jag kallar språngmarsch !!

Du får acceptera det ...

Om Expressen beskriver det som visades i Rapport så är det två olika tillfällen SE har sprungit i gränden.

Varför använder du det som visades i Rapport som måttstock för hur vittnena på mordnatten "borde ha reagerat" enligt dig? Inget talar för att SE sprang likadant vid de två olika tillfällena.

1. På mordnatten lufsade den harige och lite fege men chockade SE något tvehågset efter polisen i jakten på en livsfarlig beväpnad mördare men tänkte plötsligt om i korsningen utanför Bohemia.

2. I Rapport i april ville SE som älskade att stå i rampljuset visa världen vilket viktigt och duktigt vittne han var och sprang därefter.

Att du vill likställa den ena löpturen med den andra är inte helt realistiskt, men tror du på det själv är det OK för att travestera CP i salig åminnelse.

För att vara helt ärlig så ägnar sig åklagaren KP åt samma typ av felresonerande i sin pressträff men det trodde jag alla genomskådade redan när den sändes.

En löptur efter poliserna på mordnatten och en annan löptur i april i Rapport. "Två-olika-löpturer-teorin" skulle man kunna kalla den för!
Senast redigerad av ursprungligen 2023-04-04 kl. 01:34.
Citera
2023-04-04, 01:43
Medlem
Citat:
Jag tror att när Engström kom ut från Skandia så såg han paret Palme och började gå norrut...

Tja kanske 10-15 närmare...

När han kommer fram till Paret så börjar dom gå och han är inte "redo" så han börjar gå efter ...

Det kan faktiskt vara just NF som gör att Engström inte knäpper Olof tidigare eftersom han också ser NF komma mot...!
Var står dom då stilla nånstans tänker du ?
Citera
2023-04-04, 01:46
Medlem
Citat:
Om Expressen beskriver det som visades i Rapport så är det två olika tillfällen SE har sprungit i gränden.

Varför använder du det som visades i Rapport som måttstock för hur vittnena på mordnatten "borde ha reagerat" enligt dig? Inget talar för att SE sprang likadant vid de två olika tillfällena.

1. På mordnatten lufsade den harige och lite fege men chockade SE något tvehågset efter polisen i jakten på en livsfarlig beväpnad mördare men tänkte plötsligt om i korsningen utanför Bohemia.

2. I Rapport i april ville SE som älskade att stå i rampljuset visa världen vilket viktigt och duktigt vittne han var och sprang därefter.

Att du vill likställa den ena löpturen med den andra är inte helt realistiskt, men tror du på det själv är det OK för att travestera CP i salig åminnelse.

För att vara helt ärlig så ägnar sig åklagaren KP åt samma typ av felresonerande i sin pressträff men det trodde jag alla genomskådade redan när den sändes.

En löptur efter poliserna på mordnatten och en annan löptur i april i Rapport. "Två-olika-löpturer-teorin" skulle man kunna kalla den för!
Två olika typer av löptur/stil samt klädsel gäller för GM-SE också ? ( är borgfreden bruten )
Citera
2023-04-04, 01:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
”Vi har ju hört från flera källor att han var "glad i drickat" och drack på kontoret osv.”

Vilka källor är det? Och hur har dessa redovisats?

Rust-Lee kanske vill dela länken till förhöret/intervjun med Olle M?

https://www.flashback.org/sp84029528
Om du hade frågat Stig uppstod hans alkoholproblem 1995, men det rimmar illa med vad hans omgivning berättar. Hans bästa vän (Olle M) säger att Stig började dricka mycket efter mordet.

– Det jag hört är att efter Palmes död så började han att dricka mycket. Det var då det började. Och sen blev det mer och mer.

Första gången han söker vård för sin alkoholism på Danderyds sjukhus är i juli 96.
Att det skulle ha börjat då är föga sannolikt. Så snabbt går det inte. Troligtvis hade drickandet då eskalerat till den nivå att han inte längre var en funktionel alkoholist.

Han gjorde runt 120 vårdbesök åren 96-00. Så han var riktigt sleten de sista åren. Några av besöken var kopplade till hans ledgångsreumatism. Merparten rörde hans drickande.
Han målade upp en bild för vården (enligt journalanteckningar) att det gick bra. Att han motionerade och hade ett bra socialt nätverk med familj etc. Ganska långt från sanningen enligt Olle som påstår att han isolerade sig ganska rejält de sista åren.
Poliserna som tog sig in i hans lägenhet beskrev det som en typisk missbrukarlägenhet. Stökigt och med matvaror som hade gått ut för över 2 veckor sedan.
Journalanteckningar borde väl inte en vän till SE haft tillgång till? Är detta stycke månne hoptotat av överstelögnaren TP själv i egen hög person?

Vad är det här för text?
Citera
2023-04-04, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Var står dom då stilla nånstans tänker du ?

Dom står kanske eg inte stilla utan Engström går och möter dom norrut och vänder på klacken och blir Tensonmannen....
Citera
2023-04-04, 01:52
Medlem
Citat:

Jag försöker förklara för dig att jag inte ens tror att han sprang efter poliserna...

Men om jag ska använda hans påstådda språngmarsch så har vi bara den han själv visade i rapport och då gick det undan...

Så språngmarsch är ett bra ord men tjurrusning är kanske ett bättre ord...

Alltså vi vet bara den han själv visade upp så ska vi då gissa om den "första" som ingen har sett ?

Jag fattar inte hur du tänker när du själv hittar på att hans påstådda "språngmarsch var betydligt lugnare pga att han var "harig" och "feg" ....Du gissar ju bara ju...
Citera
2023-04-04, 01:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Två olika typer av löptur/stil samt klädsel gäller för GM-SE också ? ( är borgfreden bruten )

Jag utesluter visserligen SE som GM, men inte ens hypotetiskt går det att tro att GM-SE skulle sprungit likadant i Rapport som på mordnatten. Då gällde det väl För SE att springa så annorlunda han bara kunde i Rapportinslaget eftersom ett tiotal personer sett honom springa på mordnatten i så fall?

Dock är tyvärr SE som GM bara en tankelek och inget som går att tro på om man tittar på materialet med vakna ögon.

Vi kan vara överens om att vittnena på mordnatten missade SEs löptur efter polisen eftersom ambulansen kom till mordplatsen just då och att SE inte behövde springa på samma sätt i Rapport.
I Rapport ville SE visa sig viktig och initiativrik. Det finns det dåligt stöd för i materialet att SE var på mordnatten.

För de som tror på SE som GM så är det väl inte heller troligt att SE ansträngde sig för att springa i Rapport som han i så fall sprungit på mordnatten. SE riskerade då bara att bli igenkänd. Det rimmar därför illa att SE springer framåtlutad i Rapport på ett sätt som LJ faktiskt beskriver. SE som mördare borde valt en annan löpstil i Rapport.

"Två-olika-löpturer-teorin"
Senast redigerad av ursprungligen 2023-04-04 kl. 02:12.
Citera
2023-04-04, 02:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag försöker förklara för dig att jag inte ens tror att han sprang efter poliserna...

Men om jag ska använda hans påstådda språngmarsch så har vi bara den han själv visade i rapport och då gick det undan...

Så språngmarsch är ett bra ord men tjurrusning är kanske ett bättre ord...

Alltså vi vet bara den han själv visade upp så ska vi då gissa om den "första" som ingen har sett ?

Jag fattar inte hur du tänker när du själv hittar på att hans påstådda "språngmarsch var betydligt lugnare pga att han var "harig" och "feg" ....Du gissar ju bara ju...

Jag tror att man springer på ett sätt i en mörk gränd efter en beväpnad mördare då man just sett en person bli skjuten och på ett annat sätt om man blir uppmärksammad av Rapport och får springa i dagsljus framför en kamera

Är det som jag tror måste SE också överdriva sin närvaro på mordplatsen efter mordet om han var på Bohemia och på Hötorgets tunnelbanestation istället. Att SE tyckte att han var ett viktigt vittne/pusselbit borde väl inte missats av någon som sett Rapportinslaget?

Edit: "harig" och "feg" är taget från hur SEs vänner beskriver honom i förhören och ingen gissning.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-04-04 kl. 02:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in