• 1
  • 2
2023-04-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torba
Nix vi har normaltid i Sverige inte soltid så är klockan är tolv så är inte solen i Zenit på alla platser i landet.
Självklart inte. Soluret måste kalibreras på min plats. Men frågan var om det kommer att gå rätt varje dag på året.
Och i Sverige är solen aldrig i zenit - bara närmare ekvatorn.
Citera
2023-04-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Självklart inte. Soluret måste kalibreras på min plats. Men frågan var om det kommer att gå rätt varje dag på året.
Och i Sverige är solen aldrig i zenit - bara närmare ekvatorn.
Det kommer inte gå rätt om du bara tar en skiva och delar med 24 sträck, men som framgår av tidigare länkar kan man göra mer komplexa solur med skalor som tar hänsyn till att solens position vid 12-slaget varierar över året. Eller också gör man som förr i tiden och har soltid där man definierar 12-slaget som den tid solen står exakt i söder även om det innebär att dygnets längd inte blir exakt 24 timmar.
Citera
2023-04-02, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Visst är jordens bana elliptisk och jordens hastighet inte konstant i dess bana runt solen. Men det som spelar roll är jordens rotationshastighet runt sin axel, som iofs också varierar lite men inte alls lika mycket, typ bara någon millisekund per dygn.

När det gäller jordaxelns lutning är det precis det solurets lutning handlar om, dvs pinnen i mitten som ska vara helt parallell med jordaxeln. Är den det får man ingen variation av det skälet.

Så mitt svar är att gränsen för noggrannheten snarare är på omkring en millisekund -- men för ett jäkligt stort solur.
Nej, så noggrant går inte. Jag hade väntat mig en matematisk utläggning och en simulering i Geogebra för att visa hur jorden snurrar runt solen. Men jag får klura på det själv!
Citera
2023-04-02, 21:19
Moderator
yz44s avatar
Ja jorden rör sig i en eliptisk bana men den är nästan helt rund.
Sedan är det jordens rotation som avgör.
Citera
2023-04-02, 22:12
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Nej, så noggrant går inte. Jag hade väntat mig en matematisk utläggning och en simulering i Geogebra för att visa hur jorden snurrar runt solen. Men jag får klura på det själv!
Tänkte att det bara är jordens rätt så konstanta rotationshastighet som spelar roll, men börjar tänka om. Soldygnet har förstås varierande längd pga jordbanans eccentricitet, och det är ju just soldygnet som soluret mäter på. Detta borde dock även gå att räkna analytiskt på, för att se om det t ex varierar på minutskala. Återkommer om jag hinner kolla mer på det.
Citera
2023-04-03, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jguendorbuln
Knepiga blir att ställa om det till sommartid.

Dubbel skala?
Citera
2023-04-03, 10:24
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Trådar sammanfogade

/Moderator
Citera
2023-04-03, 18:26
Medlem
Kan notera att den som skrev inlägget på Facebook insåg att jag hade rätt. Soluret kan skilja sig ca 15 min fram och tillbaka från klockan under året. Alltså även om det är kalibrerat för min plats.
Därmed kan vi lägga ner ämnet - om inte Du har något annat intressant att berätta!
Citera
2023-04-03, 22:48
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Hittade en artikel på temat:

How the length of a day changes over the year
https://explainingscience.org/2015/0...-shortest-day/

Although a day for practical timekeeping purposes is always 24 hours, the actual length of a solar day, which is the time difference between two successive occasions when the Sun is at its highest in the sky, varies throughout the year. As shown in the graph below, it is at its longest, 24 hours 30 seconds, around Christmas Day and is at its shortest, 23 hours 59 minutes 38 seconds, in mid-September.
Med max en halv minut skillnad kanske det ändå går att ha minutprecision, kan man tänka.

MEN man måste ju också tänka på att dessa avvikelser är kumulativa. Efter 10 dagar med en halv minut fel är det 5 min fel...
Because the length of a solar day varies throughout the year, the natural time measured by a sundial drifts up to 15 minutes ahead or behind the time measured by an accurate clock. Astronomers call this difference the “equation of time”.
Wikipediasrtikeln om "equation of time" har även med en hel del detaljer om matten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Equation_of_time

----
Ser nu att flera andra inlägg ju är inne på samma spår, och att det visst går att göra solur som tar hänsyn till variationerna...
Senast redigerad av nerdnerd 2023-04-03 kl. 22:58.
Citera
2023-04-03, 22:57
Medlem
Citat:
MEN man måste ju också tänka på att dessa avvikelser är kumulativa. Efter 10 dagar med en halv minut fel är det 5 min fel...

Ok, ett solur kan knappast skapa ett "kumulativt fel", eller hur?

Dessutom missade jag var på planeten det där snillet var placerat, spelar det ingen roll?
Citera
2023-04-03, 23:02
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Ok, ett solur kan knappast skapa ett "kumulativt fel", eller hur?

Dessutom missade jag var på planeten det där snillet var placerat, spelar det ingen roll?
Det är ju precis det de kan. Läs iaf någon av länkarna. Eller fråga chatGPT som du ju av någon anledning hellre vill läsa.
Citera
2023-04-03, 23:05
Medlem
Citat:
Det är ju precis det de kan. Läs iaf någon av länkarna. Eller fråga chatGPT som du ju av någon anledning hellre vill läsa.

Mest för att den trots att den inte är ett AI utan en språkgenerator slår många som postar här - inklusive mig. Nu har jag EN gång sagt till dig att den sa nåt du inte gjorde, men det lär ligga mig i fatet dom närmaste 47 åren, inser jag.

Med det sagt - man kunde tänka att ett solur resettar varje midnatt, så att säga. Det är ju inte så att den visar förmiddag när solen redan gått ner. Den har ingen *absolut* tid, vilket jag tog för givet att du tog hänsyn till. Där ser man vad 'givet' ger.

Tagga ner dig och chatta som vanligt folk, nerd. Det *var* inte elakt av mig att påpeka det, men du valde ändå att tolka det så.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback