• 1
  • 2
2023-04-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torba
Nix vi har normaltid i Sverige inte soltid s r klockan r tolv s r inte solen i Zenit p alla platser i landet.
Sjlvklart inte. Soluret mste kalibreras p min plats. Men frgan var om det kommer att g rtt varje dag p ret.
Och i Sverige r solen aldrig i zenit - bara nrmare ekvatorn.
Citera
2023-04-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Sjlvklart inte. Soluret mste kalibreras p min plats. Men frgan var om det kommer att g rtt varje dag p ret.
Och i Sverige r solen aldrig i zenit - bara nrmare ekvatorn.
Det kommer inte g rtt om du bara tar en skiva och delar med 24 strck, men som framgr av tidigare lnkar kan man gra mer komplexa solur med skalor som tar hnsyn till att solens position vid 12-slaget varierar ver ret. Eller ocks gr man som frr i tiden och har soltid dr man definierar 12-slaget som den tid solen str exakt i sder ven om det innebr att dygnets lngd inte blir exakt 24 timmar.
Citera
2023-04-02, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Visst r jordens bana elliptisk och jordens hastighet inte konstant i dess bana runt solen. Men det som spelar roll r jordens rotationshastighet runt sin axel, som iofs ocks varierar lite men inte alls lika mycket, typ bara ngon millisekund per dygn.

Nr det gller jordaxelns lutning r det precis det solurets lutning handlar om, dvs pinnen i mitten som ska vara helt parallell med jordaxeln. r den det fr man ingen variation av det sklet.

S mitt svar r att grnsen fr noggrannheten snarare r p omkring en millisekund -- men fr ett jkligt stort solur.
Nej, s noggrant gr inte. Jag hade vntat mig en matematisk utlggning och en simulering i Geogebra fr att visa hur jorden snurrar runt solen. Men jag fr klura p det sjlv!
Citera
2023-04-02, 21:19
Medlem
yz44s avatar
Ja jorden rr sig i en eliptisk bana men den r nstan helt rund.
Sedan r det jordens rotation som avgr.
Citera
2023-04-02, 22:12
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Nej, s noggrant gr inte. Jag hade vntat mig en matematisk utlggning och en simulering i Geogebra fr att visa hur jorden snurrar runt solen. Men jag fr klura p det sjlv!
Tnkte att det bara r jordens rtt s konstanta rotationshastighet som spelar roll, men brjar tnka om. Soldygnet har frsts varierande lngd pga jordbanans eccentricitet, och det r ju just soldygnet som soluret mter p. Detta borde dock ven g att rkna analytiskt p, fr att se om det t ex varierar p minutskala. terkommer om jag hinner kolla mer p det.
Citera
2023-04-03, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jguendorbuln
Knepiga blir att stlla om det till sommartid.

Dubbel skala?
Citera
2023-04-03, 10:24
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Trdar sammanfogade

/Moderator
Citera
2023-04-03, 18:26
Medlem
Kan notera att den som skrev inlgget p Facebook insg att jag hade rtt. Soluret kan skilja sig ca 15 min fram och tillbaka frn klockan under ret. Allts ven om det r kalibrerat fr min plats.
Drmed kan vi lgga ner mnet - om inte Du har ngot annat intressant att bertta!
Citera
2023-04-03, 22:48
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Hittade en artikel p temat:

How the length of a day changes over the year
https://explainingscience.org/2015/0...-shortest-day/

Although a day for practical timekeeping purposes is always 24 hours, the actual length of a solar day, which is the time difference between two successive occasions when the Sun is at its highest in the sky, varies throughout the year. As shown in the graph below, it is at its longest, 24 hours 30 seconds, around Christmas Day and is at its shortest, 23 hours 59 minutes 38 seconds, in mid-September.
Med max en halv minut skillnad kanske det nd gr att ha minutprecision, kan man tnka.

MEN man mste ju ocks tnka p att dessa avvikelser r kumulativa. Efter 10 dagar med en halv minut fel r det 5 min fel...
Because the length of a solar day varies throughout the year, the natural time measured by a sundial drifts up to 15 minutes ahead or behind the time measured by an accurate clock. Astronomers call this difference the equation of time.
Wikipediasrtikeln om "equation of time" har ven med en hel del detaljer om matten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Equation_of_time

----
Ser nu att flera andra inlgg ju r inne p samma spr, och att det visst gr att gra solur som tar hnsyn till variationerna...
Senast redigerad av nerdnerd 2023-04-03 kl. 22:58.
Citera
2023-04-03, 22:57
Medlem
Citat:
MEN man mste ju ocks tnka p att dessa avvikelser r kumulativa. Efter 10 dagar med en halv minut fel r det 5 min fel...

Ok, ett solur kan knappast skapa ett "kumulativt fel", eller hur?

Dessutom missade jag var p planeten det dr snillet var placerat, spelar det ingen roll?
Citera
2023-04-03, 23:02
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Ok, ett solur kan knappast skapa ett "kumulativt fel", eller hur?

Dessutom missade jag var p planeten det dr snillet var placerat, spelar det ingen roll?
Det r ju precis det de kan. Ls iaf ngon av lnkarna. Eller frga chatGPT som du ju av ngon anledning hellre vill lsa.
Citera
2023-04-03, 23:05
Medlem
Citat:
Det r ju precis det de kan. Ls iaf ngon av lnkarna. Eller frga chatGPT som du ju av ngon anledning hellre vill lsa.

Mest fr att den trots att den inte r ett AI utan en sprkgenerator slr mnga som postar hr - inklusive mig. Nu har jag EN gng sagt till dig att den sa nt du inte gjorde, men det lr ligga mig i fatet dom nrmaste 47 ren, inser jag.

Med det sagt - man kunde tnka att ett solur resettar varje midnatt, s att sga. Det r ju inte s att den visar frmiddag nr solen redan gtt ner. Den har ingen *absolut* tid, vilket jag tog fr givet att du tog hnsyn till. Dr ser man vad 'givet' ger.

Tagga ner dig och chatta som vanligt folk, nerd. Det *var* inte elakt av mig att ppeka det, men du valde nd att tolka det s.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in