2023-04-03, 20:55
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellofreak
Jag ser i många trådar gällande sjuka/skadade/dödade barn att det snabbt kommer upp kommentarer om Münchhausen.
För det första, så är det extremt ovanligt. Ändå dyker teorin upp i otaliga trådar.
För det andra, så går hela syndromet ut på att få uppmärksamhet från sjukvården. Man ger sitt barn fel mediciner med flit för att framkalla symptom som man sedan kan söka vård för och få uppmärksamhet. Den här flickan (och många andra barn i trådar där Münchhausen kommer upp) har tvärtom INTE fått sjukvård. Artiklarna gör gällande att hon hade gamla frakturer som fått självläka utan att tas om hand av sjukvården. Det pekar åt totalt motsatt håll från Münchhausen. Då borde föräldrarna snarare orsakat frakturerna för att få en anledning att ta henne till läkare.
Så lägg ner de teorierna nu och släng er inte med dem hipp som happ i var och varannan tråd om barn...

Precis, skrev det tidigt i tråden. Då vårdar man inte barnet själv eller skiter i att söka vård.
Citera
2023-04-03, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Och är det N*cole till vänster och V*nessa till höger då?
Den stora heter S*mone va?

Ja, S, den äldsta, står bakom dom andra. Sedan M, N, Z, V från vänster till höger. Pappan med det yngsta barnet i famnen, klädd som M och Z så gissningsvis en pojke.

Z är mindre än sin 1 år yngre (och sjuka) syster V, på bilden, känns som Z måste ha stannat av i växten eller något...

På fotot fr 24 juni 2019 på mammans FB så måste det vara Z som sitter på sin bror Ms axlar och collaget från 19 feb 2019 så är det Z längst till vänster på bilden med 4 barn (M, N, Z och V borde det vara)

Pappan verkar inte ha uppdaterat sin instagram sedan 2019 iaf, hade varit intressant och veta om dom bytt namn på Z till ett killnamn...
Citera
2023-04-03, 20:59
Medlem
Vintergrisens avatar
Undrar vad det är för allvarlig psykisk störning mamman bedöms lida av men förhoppningsvis framkommer det i FUP och/eller dom när det väl blir dags för de delarna.

Münchhausen by proxy känns inte så sannolikt med tanke på att BO ska ha gamla skador som självläkt. Nog skulle väl någon som lider av Münchhausen by proxy springa till vården stup i kvarten med sitt skadade barn?
Citera
2023-04-03, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Låter som Münchhausen by proxy.

Nej, det gör det verkligen inte. Läs på.
Personer med MbP söker sjukvård för sina barn ständigt och jämt. Denna tjej hade obehandlade frakturer och har således INTE varit en frekvent besökare hos sjukvården. MBP uteslutet
Citera
2023-04-03, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Är pappan uppväxt i Malmö?

Jag tror Lund. Tror det är där jag träffat honom.
Citera
2023-04-03, 21:11
Medlem
WallabeJoys avatar
https://omni.se/eslovsmamman-bedoms-vara-allvarligt-psykiskt-stord/a/XbElQW

Verkar som de genomgått en p7a, iaf mamman.
Citera
2023-04-03, 21:13
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Vad står MÄ för?
Målsägande, offret.
Citera
2023-04-03, 21:14
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:

Född i och skriven i Landskrona under barn- och ungdomsåren i alla fall.
Senast redigerad av Vintergrisen 2023-04-03 kl. 21:17.
Citera
2023-04-03, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Precis, skrev det tidigt i tråden. Då vårdar man inte barnet själv eller skiter i att söka vård.
Ett barn har ju fått adekvat vård, men inte det barnet som fallet gäller. MBP är nog inte orsaken här dock, mamman led av psykisk sjukdom samt narkotikamissbruk.
Senast redigerad av Pripps3.5 2023-04-03 kl. 21:23.
Citera
2023-04-03, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellofreak
Jag ser i många trådar gällande sjuka/skadade/dödade barn att det snabbt kommer upp kommentarer om Münchhausen.
För det första, så är det extremt ovanligt. Ändå dyker teorin upp i otaliga trådar.
För det andra, så går hela syndromet ut på att få uppmärksamhet från sjukvården. Man ger sitt barn fel mediciner med flit för att framkalla symptom som man sedan kan söka vård för och få uppmärksamhet. Den här flickan (och många andra barn i trådar där Münchhausen kommer upp) har tvärtom INTE fått sjukvård. Artiklarna gör gällande att hon hade gamla frakturer som fått självläka utan att tas om hand av sjukvården. Det pekar åt totalt motsatt håll från Münchhausen. Då borde föräldrarna snarare orsakat frakturerna för att få en anledning att ta henne till läkare.
Så lägg ner de teorierna nu och släng er inte med dem hipp som happ i var och varannan tråd om barn...

Instämmer i och för sig men undrar lite hur det är med dottern Vs påstådda sjukdom? Hon ser välmående ut 2019. Var hon verkligen sjuk eller något annat?
Citera
2023-04-03, 21:22
Medlem
Citat:

Pappan är ofantligt lik både en pojke och en pappa som jag var granne med från -87 i Malmö.
Citera
2023-04-03, 21:23
Medlem
Av pappan får jag direkt missbrukarvibbar. Av mamman inte alls men visst, en del är bra på att dölja det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in