2023-04-03, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Kanskje. Hvis nivået på planleggingen var slik at TH gikk rundt og spurte folk om Monero, Sprox-sko, hvordan han skulle kvitte seg med et lik etc. Da hadde saken blitt løst i løpet av få dager, og ikke tatt flere år å oppklare.

Nå var det vel Monero som var tema og som TH har gitt uttrykk for å ikke ha hørt om, tross informasjonen fra RU.

I tillegg kommer det faktum at det er avvik i forklaringene ift kontakten, både når det gjelder omfang og tidsrom:

- TH hevder kontakten opphørte før sommerferien 2018
- RU har forklart at de siste møtene var på sensommeren
- Vitne kan bekrefte at RU har vært på Futurum i oktober

Etterforskningen skal sitte på relevant dokumentasjon slik at politiet har fått god oversikt på ulike datoer i tidslinjen.
Citera
2023-04-03, 18:02
Medlem
Citat:
Håper politiet følger med i denne tråden.

Det skal man ikke utelukke. Med bakgrunn av hva som skjer i kulissene om dagen så lurer jeg på om du ( eller noen andre som har en interesse for en løsning av saken )har noe mer informasjon om den personen som samarbeidet mye med blant annet MWB og ransmiljøet over flere år og utførte blant annet Hemsedalranet i desember 2002 ?
Citera
2023-04-03, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Nå var det vel Monero som var tema og som TH har gitt uttrykk for å ikke ha hørt om, tross informasjonen fra RU.

I tillegg kommer det faktum at det er avvik i forklaringene ift kontakten, både når det gjelder omfang og tidsrom:

- TH hevder kontakten opphørte før sommerferien 2018
- RU har forklart at de siste møtene var på sensommeren
- Vitne kan bekrefte at RU har vært på Futurum i oktober

Etterforskningen skal sitte på relevant dokumentasjon slik at politiet har fått god oversikt på ulike datoer i tidslinjen.

Mye kan forklares med at TH faktisk ikke var spesielt interessert i verken Monero, eller møtene med RU. Det er lite poeng i å lyve om møter man har åpenlyst på en felles arbeidsplass med flere andre.
Citera
2023-04-03, 19:46
Medlem
Citat:
Mye kan forklares med at TH faktisk ikke var spesielt interessert i verken Monero, eller møtene med RU. Det er lite poeng i å lyve om møter man har åpenlyst på en felles arbeidsplass med flere andre.

Så da vil du kanskje også si at det er lite poeng i å lyve åpenlyst i et NRK-intervju om sentrale ting flere andre har kunnskap om.
Citera
2023-04-03, 20:03
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolony
Det skal man ikke utelukke. Med bakgrunn av hva som skjer i kulissene om dagen så lurer jeg på om du ( eller noen andre som har en interesse for en løsning av saken )har noe mer informasjon om den personen som samarbeidet mye med blant annet MWB og ransmiljøet over flere år og utførte blant annet Hemsedalranet i desember 2002 ?

Tenker du på NAB?
Citera
2023-04-03, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolony

Jeg er ganske sikker på at forsvareren hans var Kim Gerdts, hvis det kan hjelpe noen på riktig spor.

Har noen tilgang etter bestemte vilkår på nb.no, tror jeg disse to artiklene handler om fyren:

Hallingdølen 30.11.04: "Ville gå tøft til verks i banken"

Hallingdølen 02.12.04: "-Tilstår det eg veit"
Citera
2023-04-03, 20:17
Medlem
Citat:
Så da vil du kanskje også si at det er lite poeng i å lyve åpenlyst i et NRK-intervju om sentrale ting flere andre har kunnskap om.

Jeg vet ikke hva du tenker han løy om i NRK-intervjuet, men TH vil kanskje ha en annen oppfattelse av ting, eller huske ting forskjellig enn det andre gjør.
Citera
2023-04-03, 20:39
Medlem
Citat:
Håper politiet følger med i denne tråden.
eneste grunn til å følge med er dersom gm eller mgm deltar eller leser i tråden.
Citera
2023-04-03, 20:42
Medlem
Citat:
Juni 2018 kan virke som et tidsskille når det gjelder forberedelsene til AEs forsvinning.

- Juni 2018 ble det gjort flere planleggingsskritt i forsvinningssaken
- Juni 2018 er tidsrommet TH hevder kontakten med RU opphørte
- Juni 2018 er tidspunktet PSS kobles til saken, i følge siktelsen.

Ble RU koblet ut og PSS koblet inn? Eller ble kontakten med RU opprettholdt frem til oktober?

Etterforskningen har avdekket at flere handlingsrelaterte skritt startet fra og med juni 2018.
Aktivitetene gikk over fra planlegging og informasjonskartlegging til gjennomføring av tiltak.

Interessant nok kom PSS inn i bildet fra og med juni 2018 og er siktet for medvirkningshandling.
Like interessant er det at TH har forklart i avhør at siste møte med RU var rundt dette tidspunktet.

Kontakten skal da ha pågått i et års tid fra 2017 til den opphørte før sommerferien 2018, i følge TH.
Man kan spørre seg hvorfor det har vært viktig å få frem at samtalene ble avsluttet på det tidspunktet.

Dette var altså rett før ulike planleggingsskritt ble iverkesatt. Men politiet skal sitte på dokumentasjon.

Etterforskningen skal ha avdekket at kontakten mellom TH og RU varte lenger, helt frem til oktober 2018.
Til TV2 er det opplyst at politiet skal kunne dokumentere dette, blant annet gjennom et troverdig vitne.

Vitnet som skal ha sett RU på Futurum så sent som i oktober fortalte dette allerede 11. november 2018.
Vitneutsagnet kom altså bare kort tid etter forsvinningen og lenge før detaljene i saken ble offentlig kjent.

Så er spørsmålet hvorfor TH og RU forklarer seg ulikt om både kontakt, tidsrom og innhold for samtalene.
spm er hvem som snakket mest sant eller ingen.
Citera
2023-04-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Tenker du på NAB?

Nei. Sikter til fostersønnen til en annen moroklump.
Citera
2023-04-03, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Det er blant annet disse tingene som gjør at jeg syns det var rart at RU var så villig til å la seg forlede til Operasjon Frank, slik som han fremstår i det som er blitt offentliggjort fra denne så kommer han ikke særlig heldig ut..
dvs at ru er ut og th inn...?
Citera
2023-04-03, 20:51
Medlem
Citat:
Når kona nettopp har forsvunnet i et Monero-stunt og TH nylig skal ha hatt flere detaljerte Monero-samtaler med en kryptomann, så er det påfallende at han ikke nevnte dette temaet med ett eneste ord i avhørene. Allerede i sitt første avhør 31. oktober 2018 ble TH spurt om mistenkelige personer eller eventuelle konflikter han kunne ha. Det eneste TH kom på var en håndverker han stusset over som hadde malt huset i S4 denne høsten. Avhøret ga politiet lite å gå etter. Andre ville nok ha koblet Monero-samtalene umiddelbart og fortalt om denne helt åpenbare koblingen. Men nei, i stedet ble fokuset rettet mot en håndverker, noe også HHB2 fulgte opp i brevet sitt da hun raste over at politiet ikke hadde fulgt opp det TH hadde fortalt om håndverkeren i avhøret. "- Dette var jo det første min far sa i møtene med politiet", skrev HHB2 i stor frustrasjon. Tydeligvis vektlegger ikke familien Monero-samtalene overhodet, selv om det er en svært sentral del av forsvinningssaken.
monero og kidnapping i en helt tilfeldig samtale før kona ble kidnappet med løsepenger i monero. Sammentreff skjer men...notat må foreta meg noe før kona stikker av med hus og hjem, Ektepakt osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in