2022-12-05, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket

Jeg spør igjen - har hun vanntett alibi for hele forsvinningsdagen?
Hun hadde visstnok sovet lenge den dagen, men til forskjell fra sin bror, som også
sov da han ble oppringt, tok hun ikke telefonen. Kan det være hun som ringte
sin egen telefon fra morens iPhone, for deretter å sende en SMS til seg selv?

Kan hun etterligne sin mors stemme? Kan hun ha lurt både MB og sin bror trill rundt?
Jeg tror det er mulig. Jeg påstår ikke at det faktisk har skjedd, men jeg tror det er mulig.

Hun kan jo strengt talt ha ankommet boligen etter at Fru Hagen hadde gjort seg ferdig med både div oppringninger og sms.

Noen har snakket om at hun hadde en avtale med sin mor den formiddagen. Hadde hun det kan hun selvfølgelig ha ringt seg selv og sendt sms for å få det ut til å se ut som at det ikke var fallet. Og lurt sin trøtte bror. Men det ville vært usmart med tanke på TH senere forklaring om at han hadde en avtale om å ringe hjem for å snakke om hytteturen. Da saboterer hun for han med tekstmeldingen. Da snakker vi gudene vet hva, på nåværende tidspunkt, eventuelt.

Kanskje det aldri ble sagt noe i løpet av de 90 sekundene og at det er derfor TEH i to-tre avhør ikke klarer gjøre rede for innholdet i «samtalen». Men han vil naturlig ha tenkt at det var hans mor som forsøkte nå han. Og slik ble det til siste kjente livstegn. Var hun i boligen har hun selvfølgelig ikke kunnet besvare sin mor før hun var hjemme i sin bolig igjen. Som kjent er det vanskelig å være to steder på en gang.

Kan grunnen til at TEH ringte henne opp igjen rett og slett være at han ble liggende å tenke at noe skurret i løpet av de 90 sekundene?
Senast redigerad av Kokadu 2022-12-05 kl. 21:00. Anledning: Tillegger
Citera
2022-12-05, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Selv var jeg innom hvorvidt TH kunne ha noen litterære interesser i tillegg til hans interesser for da film og kunst i går, pussig nok.

Noe sier meg at Sandemose kan ha vært en inspirator i dette og at man kan finne han i bokhylla i SV4.

Kanskje han burde tatt til seg Sandemoses tekst hvor Sandemose forteller hva noe slikt vil føre til hos idiotiet. Men kanskje TH har sett det hele som en form for «utfordring» eventuelt.

Henger på greip når man tenker på all villedningen politiet mener seg utsatt for av mannen og at han en eller gang tilbake i tid fikk noe som måtte ha føltes som en smekk på pungen av de i forbindelse med en politianmeldelse fra en ekssvoger. Ydmykende greier. Blir neppe noensinne glemt.

Det er liksom et teatralsk bakteppe her ja, ikke minst TH`s forklaringer.
Citera
2022-12-05, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Det er liksom et teatralsk bakteppe her ja, ikke minst TH`s forklaringer.

Det er det. Nrk intervjuet byr også på litt av denne siden av han.
Citera
2022-12-05, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Tidligere dørvakt og torpedo som etterhvert begynte med aksjespekulasjon, etter sigende
nå bosatt på Gibraltar.

Involvert bl.a. med folkene bak Pareto-skandalen der TH og Sneve tapte penger, men
jeg tror ikke han hadde noe direkte med den saken å gjøre.

Takk for info 👍
Citera
2022-12-05, 23:01
Medlem
TH ville kanskje komme politiet i "forkjøpet" da han la ut om at forsvinningen bar preg av elementer fra filmens verden m.m.

At ting i saken faktisk virker iscenesatt og konstruert. Når TH tok opp dette selv kunne politiet i alle fall ikke mistenke han.
Litt sånn som da TH ringte nødnummeret og allerede var forberedt på at hans historie ville "høres usannsynlig ut" for politiet.

Man kan gjøre seg tanker om hvorfor TH var bekymret for akkurat dette så tidlig, når det viktigste burde være AEs forsvinning.

Dette med nødsamtalen er et viktig og verdifullt materiale for etterforskningen.

Det er ikke bare gjort lydanalyser av den 7 minutter lange samtalen med TH.
Det finnes også mye annen ekspertise som kan analysere innholdet i samtalen.

En rekke analyser av nødsamtaler, feks 911-anrop i USA, har flere interessante funn.
Bl.a. kunnskap som kan gjøre det mulig å skille en ekte nødsamtale fra en falsk.

Et eksempel er hva oppringer er opptatt av under nødsamtalen, og hva som ikke nevnes.

Hva har oppringer fokus på - er det den personen som trenger hjelp alt handler om?
Eller virker innringer allerede å ha flere svar på hva som kan ha skjedd på åstedet?

Et moment er når nødsamtalen brukes for å bygge en historie eller skape et alibi.

Offentligheten har lite informasjon om THs nødsamtale med politiet, men noe er publisert.

I nødsamtalen forteller TH at han "er litt sjokkert".

TH sier at AE må ha blitt angrepet på do i 1. etg.
Han forteller at det må ha skjedd på formiddagen.
TH kan med andre ord slå fast både tid og rom.

Senere, gjennom etterforskingen utelukker TH 2. etg.
Han står på sitt, uavhengig av hva politiet avdekker.

Kan det indikere at ting har vært tenkt ut på forhånd?

TH forklarer også hvorfor han var hjemme akkurat da.
Han får også frem hvorfor han har ringt hjem flere ganger.

Er dette relevante opplysninger i en nødsamtale?

Dette med alibibygging og tidlige svar er det gode studier på.

Etterforskningen har nok noen interessante analyser av nødsamtalen.
Men dette må selvsagt sees i sammenheng med alle detaljer i saken.
Senast redigerad av Jayce 2022-12-05 kl. 23:21.
Citera
2022-12-05, 23:07
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Det var jo veldig viktig for TH å ringe AE hele dagen, selv om det ikke forelå noen trusselsituasjon.
Men når trusselbrevet fra angivelige ukjente GM er et faktum, så skal det plutselig ikke ringes...?

Minns jag fel när jag vill minnas att TH dessutom endast ringde AE´s mobil gång på gång? Men inte till den fasta telefonen?
Citera
2022-12-05, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Minns jag fel när jag vill minnas att TH dessutom endast ringde AE´s mobil gång på gång? Men inte till den fasta telefonen?

Nej, du minns inte fel.
Citera
2022-12-06, 01:25
Medlem
Jeg anser det som mistenkelig at TH ikke ringte fasttelefonen hvis han var så bekymret for AE, for det er noe alle ville ha gjort.
Citera
2022-12-06, 02:08
Medlem
Citat:
Jeg anser det som mistenkelig at TH ikke ringte fasttelefonen hvis han var så bekymret for AE, for det er noe alle ville ha gjort.

AEHs mobiltelefon var trolig lettere tilgjengelig enn fasttelefonen. Og fasttelefonen var nok lenger unna enn AEHs mobiltelefon var.
Senast redigerad av Braskamin58 2022-12-06 kl. 02:11.
Citera
2022-12-06, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
AEHs mobiltelefon var trolig lettere tilgjengelig enn fasttelefonen. Og fasttelefonen var nok lenger unna enn AEHs mobiltelefon var.

Hva er poenget ditt?
Citera
2022-12-06, 02:23
Medlem
Citat:
Hva er poenget ditt?

Man kan for eksempel ha mobiltelefonen i lommen på et klesplagg man har på seg, eller man kan legge den et sted nær seg. Men fasttelefonen er vanligvis koblet til en stikkontakt, med mindre den er trådløs, selvfølgelig. Ikke alle mennesker har trådløse fasttelefoner i dag. Det er tross alt noen som foretrekker en fasttelefon med kabel. Så hvem vet.
Citera
2022-12-06, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Man kan for eksempel ha mobiltelefonen i lommen på et klesplagg man har på seg, eller man kan legge den et sted nær seg. Men fasttelefonen er vanligvis koblet til en stikkontakt, med mindre den er trådløs, selvfølgelig. Ikke alle mennesker har trådløse fasttelefoner i dag. Det er tross alt noen som foretrekker en fasttelefon med kabel.

Så hvis man ikke får svar på mobilen så får man ikke svar på fasttelefonen?

Jeg har fått svar på fasttelefonen mange ganger da mobiler ofte glemmes vekk her og der.

Ofte så har jeg undret meg over dine kommentarer og det gjør jeg nå også.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback