2023-04-03, 18:56
Medlem
seranoskinkans avatar
Hej jag har en defa tror det är Multicharger i min passat.
Av någon anledning har den börjat blinka rött (felkod) men kan inte någonstans hitta vad det innebär. Någon här som har någon erfarenhet av detta och som vet vad felet kan vara/ hur man fixar det. Inte mekat med batteriet sen den funkade senast, bilen har stått still i 3 månader
Citera
2023-04-03, 19:57
Medlem
paerras avatar
Är batteriet helt dött? Då kanske det inte går att ladda. Man kan kanske få igång det till reducerad kapacitet. Kör med startkablar från annan bil och ladda sen med din DEFA
Citera
2023-04-03, 21:09
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Är batteriet helt dött? Då kanske det inte går att ladda. Man kan kanske få igång det till reducerad kapacitet. Kör med startkablar från annan bil och ladda sen med din DEFA
Ja tror nog batteriet är helt pajj, skall testa med startkablar imorgon och se vart det leder. Gick inte ens att låsa upp bilen med nyckeln
Citera
2023-05-02, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seranoskinkan
Hej jag har en defa tror det är Multicharger i min passat.
Av någon anledning har den börjat blinka rött (felkod) men kan inte någonstans hitta vad det innebär. Någon här som har någon erfarenhet av detta och som vet vad felet kan vara/ hur man fixar det. Inte mekat med batteriet sen den funkade senast, bilen har stått still i 3 månader
Vilken spänning har du mekat batteriet till?
Citera
2023-05-02, 11:03
Medlem
Har batteriet varit urladdat en gång så är det redan en gång förmycket.
Vänta till nästa vinter, så ska du få se att det stämmer..
Ladda batteriet med åtminstonde ena polen av, enbart laddning..
OM man tvunget måste starta bilen direkt med hjälp från annan bil, så går det ibland inte..
Då måste man vänta åtminstonde 5 min så det usla batteriet fått laddning..
Senast redigerad av tommen1 2023-05-02 kl. 11:11.
Citera
2023-05-02, 16:28
Medlem
Om spänningen i en bils batteri sjunker under 7 á 9 volt kan en modern elektronisk batteriladdare inte ladda batteriet.
Antar att DEFA-laddaren är en modern elektronisk batteriladdare?

Då får man i stället ta till en gammaldags analog batteriladdare, som INTE har underhållsladdning.
En sådan laddare klarar i regel att ladda upp ett batteri vars spänning är nere på närmare 3 volt.

Apropå batteriladdare så har 2 dyyyyyra CTEK pajat för mig - inte långt efter garantitidens utgång.
CTEK kallsinniga till goodwill.
Därför har jag numera LIDL:s elektroniska underhållsladdare á 199:- som komplement till min uråldriga analoga Biltemaladdare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in