2023-04-03, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
I andra västliga länder, som Storbritannien, kan man avsluta ett medborgarskap om de har ett annat medborgarskap. Ett exempel är IS-kvinnan Begun som ville återvända till UK efter att varit sköka i IS terrorkalifat.

Jag tycker vi skall anpassa våra lagar så att vi direkt kan avsluta medborgarskapet för alla med dubbla medborgarskap som inte sköter sig. Exempelvis så har de flesta med iransk härkomst dubbla medborgarskap.

Jag förstår att du känner dig pressad om detta genomförs. Men du kan säkert få förmånen att bli opererad av påtända knarkande kirurger i deras hemländer, om du vill. Vi andra föredrar nyktra vettiga läkare i Sverige.
Iranier kan inte avsluta sitt Iranska medborgarskap.
Citera
2023-04-03, 12:12
Medlem
Karembeus avatar
Dom idag? Någon som vet när den kommer?
Citera
2023-04-03, 12:59
Medlem
Han lyckades operera ett större antal patienter utan komplikationer. Det får man ge beröm för med tanke om att han var drogad. 😂Kung.
Citera
2023-04-03, 15:01
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/kirurg-i-lund-rokte-heroin-dagligen-atalas-for-grovt-narkotikabrott (uppdaterad nyss med straffet)

Citat:
Under måndagen dömdes kirurgen till tre år och nio månaders fängelse för så väl grovt som ringa narkotikabrott samt misshandel av sin flickvän.

Flickvännen döms till tre år och sex månaders fängelse för grovt och ringa narkotikabrott.
Citera
2023-04-03, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu

3 år 9 mån enligt sydsvenskan
Citera
2023-04-03, 15:08
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Bra inlägg håller med om allt med tillägget att alla utländska "läkarlegitimationer" bör vara ogiltiga. Om de verkligen är utbildade och duktiga läkare bör det vara en smal sak att klara av utbildningen här efter de anlänt. Kanske kan de efter ett test få förtur in på läkarprogrammet eller liknande om de klarar det.
De med utländska legitimationer som inte gäller här rakt av brukar få gå ett kortare kompletterande program för att få legitimation i Sverige där deras kunskaper och skicklighet också prövas. Vet ej exakt hur det fungerar för läkare men antar att de också måste göra något i stil med AT-tjänst.
Citera
2023-04-03, 15:13
Medlem
andropas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3tterniklas
3 år 9 mån enligt sydsvenskan

Jag vet inte hur hårt narkotikabrott brukar straffas, men är det inte ett ovanligt hårt straff för vad som förefaller vara personligt bruk?
Citera
2023-04-03, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andropa
Jag vet inte hur hårt narkotikabrott brukar straffas, men är det inte ett ovanligt hårt straff för vad som förefaller vara personligt bruk?

Grovt narkotikabrott 2-7år i straffskalan.
Citera
2023-04-03, 15:23
Bannlyst
Kirurgen fick 3 mån längre fängelse än flickvän när dömdes misshandel mot henne ?

Välkommen till Sverige babbar ok kasta glas i ansiktet på tjejen så ansiktet spricker,, kan lika gärna pass på kasta ut henne från balkongen oxå . . Du får straffrabatt .
Senast redigerad av sverigejohnny63 2023-04-03 kl. 15:27.
Citera
2023-04-03, 15:26
Bannlyst
Citat:
Jo ovanligt hårt straff men ovanligt mkt heroin , nästan 200 g !
Citera
2023-04-03, 15:34
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
170 gram heroin är ju en ganska betydande mängd.
Citera
2023-04-03, 15:51
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
De med utländska legitimationer som inte gäller här rakt av brukar få gå ett kortare kompletterande program för att få legitimation i Sverige där deras kunskaper och skicklighet också prövas. Vet ej exakt hur det fungerar för läkare men antar att de också måste göra något i stil med AT-tjänst.

Men har du utbildning från ett land i EU/EES är det bara att åka hit och jobba i de flesta fall. Så kan du svenska och har gjort motsvarande AT så är det ingen kompletterande utbildning, se https://slf.se/rad-och-stod/utbildning/utbildad-i-annat-land/

I det här fallet var araben Allan utbildad i Ungern, så det godkändes nog rakt av. Det är nog lite mer kontroller (?) om du är medicinman från mörkaste Afrika eller medicin-iman från Mena kan man hoppas.

Så kvinnan fick vanligt fängelse? Jag trodde hon skulle få någon form av rättspsyk. Hon verkar ju vara i behov av vård. Klarar hon en volta på Hinsan?

Ingen som har hört något om Allans pappa? Slipper han straff då han skrivit ut så mycket starka smärtstillande tabletter till Allan och (kvinnan?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in