2023-04-03, 15:27
Medlem
notknapparens avatar
Lägger upp länkarna till direktrapporteringen från rättegången från SR/P4 Jönköping, SR och Expressen här, eftersom jag tycker att det är lite svårt hitta dom ibland:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/andra-rattegangsdagen-i-tovefallet-idag-hors-misstankta-kvinnorna

https://sverigesradio.se/artikel/fallet-tove-folj-forsta-rattegangsdagen-har
https://sverigesradio.se/artikel/folj-den-tredje-dagen-av-rattegangen-i-tove-fallet-har
https://sverigesradio.se/artikel/folj-den-andra-rattegangsdagen-i-tove-fallet-har

https://www.expressen.se/nyheter/rattegangen-om-mordet-pa-tove/
Citera
2023-04-03, 15:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag har ingen ide sådär på rak arm. Generellt tänker jag att JJ gör det hon gör för sig själv, inte för någon annan. Det är tydligt att hon hyser agg mot andra, och kan tänka sig att skada andra mycket allvarligt, även till följd av mindre "förorätter". Så jag tänker att det kanske finns två orsaker till hennes agerande, den ena är att hon tänker att den strategin hon är är den som gynnar henne bäst, den som mest sannolikt kan fria henne eller minska hennes straff. Hon kanske tänker att om hon inte ändrar sin story hela tiden så framstår hon mer trovärdig, och därför håller hon fast vid sin story och försöker få Rullman att framstå som mindre trovärdig. Vad gäller MH kan det mycket väl vara så att hon dels vänt sig emot MH och vill straffa henne genom att göra henne medskyldig, men det kan också vara så att hon vill forstätta ha MH vid sin sida, som sin knähund, att hon ser en fördel med att hon inte åker dit själv för detta. utan att de är två. De är två som hamnar i fängelse, tillsammans.

Allt ovan är bara rena spekulationer kring varför JJ säger som hon säger.

Ja det kan även vara att JJ vill ha med sitt sällskapsdjur. Prio ett förefaller i vart fall vara att på ett förslaget sätt göra MH delaktig.
Citera
2023-04-03, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja rättsläkarna konstaterade kvävning genom manuell strypning vilket tar betydligt längre tid än 10 sek.

Men sparkljuden kan även visa på att T inte var medvetslös om det inte var dödsryck som grannen hörde. Det innebär isåfall att benen var fria men inte armarna. Nån höll fast hennes armar samtidigt som någon hade sina två händer runt hennes hals. Följdfrågan blir då, kan J ha klarat av att ha låst hennes armar med sin kropp samtidigt som hon stryper henne?

Själv är jag mycket tveksam till det. Och det grundar jag på att jag aldrig läst om något liknande tidigare.
Grannen som hör sparkarna rimmar ju helt med JJs eget uttalande att Tove sparkar mycket och tillslut får in en rejäl skjuts mot väggen så de byter läge på golvet….
Om T använder benen så mycket som 5-10 sparkar tyder det tveklöst på att armarna/händer är fasthållna. J kan inte klarat att låsa fast de så hårt med sina lår om T kämpar för sitt liv och det skulle funnits slag o många avvärjningsskador på JJ. M håller i.
Citera
2023-04-03, 15:39
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Druckit vet vi att Tove hade gjort och att hon gärna drack sig berusad. Jag tror inte hon hade vågat hoppa på Johanna inne på Nöjet nykter.
Däremot var de tre tjejerna inte tillsammans på nattklubben. Tove var där i sällskap med två killar och Johanna och Maja hade gått dit tillsammans med en tredje tjej som inte var med i lägrnheten efteråt.
Om det nu var så att Tove hoppade på JJ först.
Enligt JJ så ska Tove ha frågat JJ hur det känns att vara den mest värdelösa människan i världen,
sedan ska JJ ha puttat till Tove och därefter ska Tove ha börjat mata en massa slag mot JJ.
Maja ska ha gått emellan och försökt att sära på dessa två.

Det är vad JJ påstått i förhör men det finns inga vittnesuppgifter som styrker att det gått till så varken ifrån gäster,personal eller ordningsvakter på Nöjet (det var någon vid namn Benn* som skulle befunnit sig i närheten men han säger att han inte sett något).
Inte heller finns det några övervaknings bilder på det påstådda tumultet.

På den sista bilden när Tove går ut ifrån Nöjet så ser det ut som att hon har näsblod och att mascaran har runnit under hennes ögon
(det var inte Halloween men jag har för mig att det var Oktober festival)
Citera
2023-04-03, 15:41
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Jag fattade det som att folk reagerade på att Maja var såpass mycket yngre. Har man precis tagit studenten vill man inte umgås med nån som precis gått ur högstadiet. Så vida man inte är ute efter att dominera någon svagare.

Jag menade bara att MH kan ha haft egna skäl till att inte tycka om T.
Citera
2023-04-03, 15:43
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Om det nu var så att Tove hoppade på JJ först.
Enligt JJ så ska Tove ha frågat JJ hur det känns att vara den mest värdelösa människan i världen,
sedan ska JJ ha puttat till Tove och därefter ska Tove ha börjat mata en massa slag mot JJ.
Maja ska ha gått emellan och försökt att sära på dessa två.

Det är vad JJ påstått i förhör men det finns inga vittnesuppgifter som styrker att det gått till så varken ifrån gäster,personal eller ordningsvakter på Nöjet (det var någon vid namn Benn* som skulle befunnit sig i närheten men han säger att han inte sett något).
Inte heller finns det några övervaknings bilder på det påstådda tumultet.

På den sista bilden när Tove går ut ifrån Nöjet så ser det ut som att hon har näsblod och att mascaran har runnit under hennes ögon
(det var inte Halloween men jag har för mig att det var Oktober festival)
Det tycker inte jag, hon ser lite gråtsvullen ut bara.

Apropå vem som började slåss inne på klubben lär vi inte få veta men med tanke på hur Tove brukade bete sig på fyllan tycker jag inte att det är uteslutet att hon slog först.
Citera
2023-04-03, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Grannen som hör sparkarna rimmar ju helt med JJs eget uttalande att Tove sparkar mycket och tillslut får in en rejäl skjuts mot väggen så de byter läge på golvet….
Om T använder benen så mycket som 5-10 sparkar tyder det tveklöst på att armarna/händer är fasthållna. J kan inte klarat att låsa fast de så hårt med sina lår om T kämpar för sitt liv och det skulle funnits slag o många avvärjningsskador på JJ. M håller i.

Enligt vissa i tråden är JJ 2 m lång och väger 100 kg och sysslar med jujutsu så jo hon håller i armarna o stryper själv
Citera
2023-04-03, 15:55
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Det tycker inte jag, hon ser lite gråtsvullen ut bara.

Apropå vem som började slåss inne på klubben lär vi inte få veta men med tanke på hur Tove brukade bete sig på fyllan tycker jag inte att det är uteslutet att hon slog först.
Det är ingenting som jag har påstått heller.

Jag skrev ang. vad som sagts i förhör och det är inte några av mina personliga åsikter som är involverade.
Försök att förstå skillnaden...

Bilden längst ner i artikeln.
https://nyheter24.se/nyheter/1134866-sista-bilderna-pa-tove-inifran-nattklubben-nojet
Citera
2023-04-03, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag tror det kan vara så att när polisen vill ha en förklaring till något de kan bevisa, som att MHs mobil har registrerat steg vid en viss tidpunkt. Då ger MH en förklaring till det, exvis att hon var på toaletten. Jag är långt ifrån övertygad om att hon minns exakt vad hon gjort och när hon gjort det, under natten. Hon ger polisen en förklaring.

Sedan uppstår då frågan, ljuger hon i meningen att hon vill dölja ett brott, eller säger hon bara något som hon vet att hon gjort under natten, utan att egentligen veta om det var då eller inte, bara för att ge polisen ett svar på frågan. Att MH vid ett eller flera tillfällen gått på muggen under natten är inget konstigt, hon hade haft en festkväll och säkert hällt i sig en hel del vätska. Att hon skall komma ihåg exakt när de besöken skedde kan vi nog inte förvänta oss, så när polisen frågar varför hennes mobil registrerat steg vid en viss tidpunkt, blir svaret - Jag gick på toa.

Samtidigt så tänker jag att just den här kvällen ju onekligen blir ganska speciell, för att inte säga unik för dom två tjejerna.

Vilket ju nånstans innebär att detaljer borde lägga sig bättre på minnet än att man är extremt svävande i dom flesta av sina svar.

Det är ju liksom inte vilken festnatt som helst så att säga.
Citera
2023-04-03, 15:58
Medlem
lindblomsgröns avatar
Var TT kropp inne i förrådet när JJ var på Mc? Tycker att MH är skyldig att veta om mord utan att rapportera skulle vara straffbart. Hon svarade på sms när JJ kontaktade henne så sov gjorde hon inte. Hon ljuger men tycker förstås att allt är JJ fel som var den som ville helst skada TT.
Citera
2023-04-03, 15:59
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag håller med dig, och jag tror egentligen att det "bästa" som kan hända är att JJ får obestämd livstid, och MH några få år för det skulle reta gallfeber på JJ.

Och förhoppningsvis blir hon så arg så hon berättar hela sanningen för en gångs skull.

Ja, vi får se vad som händer när JJ väl börjat avtjäna sitt straff. Om hon då ser någon vinning med att berätta sanningen, så kanske den kryper fram.

Så skedde ju t.ex. i fallet med Kim Wall, där hennes mördare berättade för en journalist en tid efter att han hamnat i fängelse. Det var väl kanske den sista möjligheten att få ännu lite till uppmärksamhet.

Det skall bli intressant att se om JJ öppnar sig för någon efter en tids isolering på anstalt.
Citera
2023-04-03, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
"Maja är ganska lugn, Maja borde ha någon form av ADD"

Förhör med Hedström, Peter; 2022-11-09 13:06 diarienr: 5000-K1226065-22 sidan 894

Intressant - eftersom diagnosen ADD inte finns längre.

Det är ADHD- ouppmärksam form, hyperaktiv eller kombinerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in