2023-04-03, 14:51
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Om MH bara döms för brott mot gravfriden och inte mer än till ett par års fängelse, så tror jag hon väljer att inte överklaga. Å andra sidan så lär väl Rullman göra det, och då kan hon lika gärna göra det också.

JJ lär dömas för mord och jag har svårt att se att hon inte skulle överklaga. Det skulle i så fall vara för att hon anser sig ha fått ett fördelaktigt straff, men det har jag svårt att se skulle inträffa.

Om hon överklagar och Rullmans yrkande om livstid inte går igenom, så lär väl Rullman också överklaga om JJ gör det.

Så det lutar väl åt att alla till sist överklagar. Men om det är i något fall det inte sker, så är det i så fall MH dömd för gravfridsbrott.

Jag håller med dig, och jag tror egentligen att det "bästa" som kan hända är att JJ får obestämd livstid, och MH några få år för det skulle reta gallfeber på JJ.

Och förhoppningsvis blir hon så arg så hon berättar hela sanningen för en gångs skull.
Citera
2023-04-03, 14:53
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Fast MH säger i förhör att när de tre kommer in i LGH så sätter sig JJ och TT i köket, och MH går och lägger sig "för det är inte mitt bråk".

Kanske JJ VILL att MH ska hinna somna innan hon ger sig på TT? Jj kanske t o m erbjuder MH att lägga sig i sängen??

Hur vet du att MH var kvar vaken i LGH? Hur vet du att JJ inte väckte MH för att säga att hon åker till donken?

Exakt!

Jag tolkade det som att försöka att bryta sig in någonstans, fibbla med ett lås eller något liknande.

För rörelsen på mobilen 02.43 samt att hon svarar gansak på smset från JJ när hon är på Donken.
Citera
2023-04-03, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är din beskrivning av situationen, den stämmer inte överens med det MH har uppgivit, därför går det inte att besvara din fråga.

Jag ser inte att det MH uppger skulle vara särskilt märkvärdigt, nej. Det har jag förklarat många gånger i tråden redan.

Att det hörs "väldigt höga smällar" är något du har hittat på.

Har jag påstått att det är konstigt?

Sen låtsas hon i förhören att hon kommer på nya grejer. Inte att hon bara ljög innan. Som d här me att hon nu inte spydde ”kom hon på” till sista förhöret. D va ju bara för hon fattade att d inte behövdes längre.[/quote]

Ja, hon behöver en förklaringsmodell till varför hon ändrar sig. Det är inget konstigt med det, och som du kanske noterar så är det heller ingenting som polisen ens ägnar en enda fråga åt. Polisen vet mycket väl varför MH nu börjar berätta. Precis lika väl som de visste varför hon inte berättade tidigare, och det är också därför som polisen har haft sin strategi i förhören, som till sist betalade sig.[/quote]

mcdonaldshistorian är det hon säger i sitt sista förhör i fupen gällande d här
vad tror du mh har uppgett?

Om en granne kommer och ringer på dörren kl 2 på natten så kan vi anta att det kommer en rätt hög smäll från lägenheten, sen hör han även dunkande från lgh när han ringer på. Ringklockan kommenterade du inte ens

Om du kallar folk troll som har en annan åsikt än dig verkar du tycka d är konstigt
Citera
2023-04-03, 14:57
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
För rörelsen på mobilen 02.43 samt att hon svarar gansak på smset från JJ när hon är på Donken.

Jo, om JJ väckt MH precis innan hon åker på donkenresan så är det ju inte konstigt att MH är vaken.

Dessutom så tror jag att JJs baktanke med det sms:et är att egentligen kolla så att inte polisen har kommit dit.......
Citera
2023-04-03, 15:00
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jo, om JJ väckt MH precis innan hon åker på donkenresan så är det ju inte konstigt att MH är vaken.

Dessutom så tror jag att JJs baktanke med det sms:et är att egentligen kolla så att inte polisen har kommit dit.......

Tror inte hon är orolig över polisen i det läget. Hon är med grannen, och officiellt har TT gått hem. Tror hon tänker att hon inte är saknad än.
Citera
2023-04-03, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har nu snöat in på rättsläkarens ord om alla mjukdelsskadorna och grov misshandel. När skulle den skett? Antingen sker den före eller efter fällningen - för den tror jag på.

Jag tänker då att det mest troliga är efter fällningen.
En ny tanke:
Om J och M tar tag i vars ett av Ts ben och låter henne kämpa så länge hon orkar och hon därmed slår I golvet ett antal gånger bode det ge en hel del skador och göra T inkapaciterad.
När T ligger still, skickar J ut M från badrummet, stänger dörren och fullföljer sin plan. M kanske lägger sig och kanske somnar.

J öppnar dörren för att se och höra om grannen är kvar i trappan. Kusten är klar och hon går ner. När hon stöter på grannen går hon upp till den liggande M och säger hon ska till McD och undrar om M vill ha något. M säger ja och J går.

För att stämma av läget - kolla om M sett T - skickar J sms från McD. M har tfn hos sig i sängen och skickar tummen upp. J blir lugnad, M verkar inte orolig.

M vet att T är så pass skadad att hon troligtvis har svårt att röra sig och funderar därför inte över varför hon inte kommit ut från toa. Jag tror inte M vill gå på toa eftersom hon vet att T ligger där.

Först när hon ser T inlindad i lakan fattar hon att T är död.

Ja, jag kan tänka mig att M hållit i ett ben, men inte i armarna uppe vid Ts huvud. Och jag tror inte hon var närvarande när T drog sin sista suck.

Ska vi vara petiga så kan vi inte ens vara säkra på att en fällning har skett. Det är J s historia och dom två huvudskadorna som talar för det. Men skadorna kan i själva verket uppkommit av slag med trubbigt föremål. Troligen bakifrån iså fall.

Jag tror delar av J s historia är sann. Men det finns en lucka på ca 30 minuter innan mordet (om vi antar att dunsarna och sparkljuden kommer från mordet) som hon inte riktigt berättat om. Hon har inte blivit pressad om denna tid, men har väl egentligen sagt att dom först pratade i köket, men sen ändrat sig till att det var rundvisning i lägenheten och allt avslutades i badrummet. En rundvisning i en etta med lite prat tar ju inte mer än några minuter.

Efter att J blev nekad hjälp av vakter samt polis, är jag övertygad att J bestämde sig för att försöka få med T hem så hon kunde ha ihjäl henne. Jag tror även hon berättade detta för M (ev använde hon annat ord, typ hämnd eller vi ska slå henne).

Om ovan stämmer är det märkligt att iså fall vänta 30 min på att inleda överfallet. Att få in henne på toa hade inte varit några problem. Så att vänta på att T ska kissa tror jag inte på.

M nämnde att T blivit grovt misshandlad för kvinnan som hon delade häktescell. Eventuellt har T blivit misshandlad en tid innan hon blev strypt. Det är väl avsaknad av skrik som talar emot en långvarig misshandel då. Det fanns en bild på en rulle silvertejp i J s ägo. Minns inte om den fotades i hennes hem eller arbetsplats. Får kolla i FUP senare när jag får tid. Mycket att kolla nu!
Citera
2023-04-03, 15:11
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jsg menar att hon valt sida långt tidigare i konflikten mellan JJ och TT. Vem hon hade empati med.

Hon hade ju också varit på TT tidigare ihop med någon annan tjej utan JJ.

MHs mamma berättade att TT inte ville att MH skulle få vara med i deras tjejgäng i början när MH började umgås med någon i gänget. Det var väl 2 år tidigare? Samtidigt som gänget splittrades?
Jag fattade det som att folk reagerade på att Maja var såpass mycket yngre. Har man precis tagit studenten vill man inte umgås med nån som precis gått ur högstadiet. Så vida man inte är ute efter att dominera någon svagare.
Citera
2023-04-03, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att man som misstänkt gör allt för att rädda sitt eget skinn är knappast unikt för M.
Vet du någon som inte skulle göra det?

Jo visst var det Ms val. Hon valde den som "såg" henne, som delade hennes intresse och som tog med henne på äventyr. Ett ganska lätt val för henne, som jag ser det.

Precis, hon gör allt för att rädda sitt eget skinn, t.o.m hänger ut Johanna om andra brott. Men då kanske folk kan sluta tro att hon är så oskyldig till själva mordet och skylla på diagnoser, beroendeställning etc gällande hennes agerande.
Nej, det är absolut inget unikt för Maja att vilja rädda sig själv, men fult att göra på det sättet när hon inte agerat tidigare på vad Johanna haft för sig.
Om Maja nu har en sån personlighet att hon behöver ngn annan som bekräftar henne så kan jag inte se att det skulle vara ngt lätt val om man å ena sidan har en vän som "ser" och "höjer" en som Maja ska ha sagt men som samtidigt drivs av sådant hat mot vissa personer till att försöka bränna inne dem.
Citera
2023-04-03, 15:16
Medlem
Kan inte ni som har lust skriva om ni tror MH är oskyldig eller skyldig till mord?

Jag tror oskyldig.

Jag tror att JJ utförde mordet själv medan MH sov. Jag har såklart inga belägg, mer än att JJ ju flera ggr klarat av att begå brott ensam tidigare och hon känns som en ensamvarg i det avseendet.
Citera
2023-04-03, 15:18
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Druckit hade hon nog säkert gjort då de tillsammans gick från ett uteställe de varit på tillsammans innan.
Druckit vet vi att Tove hade gjort och att hon gärna drack sig berusad. Jag tror inte hon hade vågat hoppa på Johanna inne på Nöjet nykter.
Däremot var de tre tjejerna inte tillsammans på nattklubben. Tove var där i sällskap med två killar och Johanna och Maja hade gått dit tillsammans med en tredje tjej som inte var med i lägrnheten efteråt.
Citera
2023-04-03, 15:19
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Hon och den andra Johanna trivs nog ihop. Johanna Möller mördade nu inte sin pappa själv men tror hon mördade sin exman.

Tror dock de inte kommer hamnade samma ställe. De två ihop låter som början på en riktig skräckfilm.
Annars så är väl Jonna Henningsson, styckmörderskan i Askersund (som faktiskt även är delvis uppvuxen i Vetlanda, och gått i samma skola som JJ, tex) en annan att slå följe med.
Citera
2023-04-03, 15:23
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Jonna vad är det för fall?
(FB) Askersund: Styckmordet på Lovisa Lindh, 2014-06-18

Hon gick på Njudungsgymnasiet i Vetlanda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in