2023-04-03, 12:21
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Tack för feedback tidigare!

Jag tror att det här är första gången som JJ möter på motstånd, och tvingas ta konsekvenser av sitt agerande. Jag skulle gissa att hon varit dominerande som barn och tonåring, och att hennes föräldrar låtit henne hållas. Kanske pga av att de inte velat ta den konflikt som skulle uppstå om de sa nej till henne, eller kanske att JJ har haft vredesutbrott som gjort att föräldrarna givit efter. Jag har sett en annan familj agera så här mot ett barn som JJ.
Jag tror att eftersom JJ aldrig behövt ta konsekvenserna tidigare, så är hon så full av hybris och självförtroende att hon på allvar tror att hon ska komma undan med mordbränder, mord och gravskändning. Det är något så naivt och korkat över JJ:s agerande. Alla vet ju idag hur långt fram tekniken har gått vad gäller spårning av mobil och aktivitet på internet, samt vad gäller det kriminaltekniska området. JJ har ju inte varit smart överhuvudtaget.

I förhöret säger hon när hon pratar om att hon ljugit för att det var synd att förstöra hennes och MH:s liv, att hon tänkt att Tove inte skulle bli hittad, och att livet skulle återgå till det normala (för henne). Inte en tanke på att Toves anhöriga och polisen aldrig skulle ge upp! Hur korkad är man då?

Jag tror att hon är född så här, att hon tillhör de 1% av befolkningen som är psykopater. Jag tror att tonåren och kontakterna med andra vuxna utanför familjen har gjort att hon brottats med sitt kontrollbehov och blivit alltmer frustrerad att hon inte kan styra och bestämma över vännerna, som hon säkert styrt familjen. Och för JJ är en kränkning något så oerhört att det väcker hennes hat, och lösningen är att försöka mörda. Det blir den ultimata kontrollen för JJ, döda personer kan inte kränka henne och de får sitt "straff". JJ fungerar inte som andra människor som tål att bli emotsagda och förolämpade då och då. Hos JJ väcker det en oresonlig vrede som leder till mord. Mord blir hennes verktyg för att straffa och kontrollera människorna i sin omgivning.

Det jag har tänkt på är JJ:s långa lista över personer som hon försökt mörda och skada. Jag tror att eftersom hon har vänner i ca 2 år, efter egen utsaga, så hade MH snart hamnat på den listan också. Det hade räckt med att MH skaffade en kärlekspartner, eller blev vän med någon JJ inte ville att hon skulle umgås med, eller någon annan "oförätt" som JJ blev "kränkt" av. Då hade hon gett sig på MH.

Det som skrämmer mig är att om hon blir dömd till 18 års fängelse, så är hon ute igen och kan härja och fortsätta mörda när hon ca 32 år. Hon kommer inte att sluta, tror jag. Ja, dessutom har hennes mordlista vuxit betydligt efter den här rättegången.

JJ åker på livstid!

Håller helt med dig i din analys. Fullblodspsykopat rakt av!
Citera
2023-04-03, 12:22
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inomtullarnasthlm
Jag trodde fram tills i natt att JJ skulle få livstid och MH betydligt lägre straff, 4 år. Detta p.g.a rättsläkaren som sa att JJ kunde ha suttit gränsle och strypt Tove själv. Även om mycket tyder på att MH var med så är det väl knappast ställt bortom allt rimligt tvivel att hon inte sov under akten.

MEN... efter att ha läst Aftonbladets artikel om hur domen mot Jeanette ändrades från mord till grov misshandel.... så börjar jag tro att t.o.m JJ skulle kunna få lägre straff. P.g.a det som advokaten lade fram om att jon kunnat kvävas av spya. Hur orimligt det än låter. Men liknar inte fallet Tove aningen ändå? Skulle inte JJ kunde komma loss på samma sätt som Jeanettes mördare?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wAVamP/hudiksvall-manifestation-for-jeanette-efter-sankta-straffet

Helt sjukt i såfall om varje mord ska sluta med att ,an analyserar såna saker, hoppas HD gör en ledande dom av fallet Jeanette.

Börjar komma fler och fler konstiga tolkningar av lagen nu i både snippa-domen och fallet med Jeanette.
Senast redigerad av WallabeJoy 2023-04-03 kl. 12:26.
Citera
2023-04-03, 12:33
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Hur många år kan det bli med livstid som högst?
Omöjligt att säga.. finns några som sitter på obestämd tid i Sverige. Jag tror ålder spelar mer in om man inte tidigare anser hon ska ut. Minst 18 kommer hon sitta oavsett om hon döms till livstid.
Mem allt beror ju på om hon lycka manipulera människor under sin tid och de tycker synd om henne och släpper henne efter 18 år.
Man måste sitta 10 år innan man kan ansöka om tidsbestämt. Fördelen är väl att hon förhoppningsvis aldrig kan avla avkomma på sin genpool.
Citera
2023-04-03, 12:35
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Av Ms "osannolika" berättelse med blandad kompott och mixad kronologi, tycker jag att en rörighet under hårtotten förefaller mycket trolig.

Jag blev faktiskt förvånad över att M lyckades producera egna svar under rättegången trots att J satt i salen, hennes föräldrar var närvarande och hon visste att allt var offentligt. Min förväntning var att hon endast skulle svara på ja/nej-frågor. En klar felbedömning.

Oavsett om M deltog i själva mördandet eller ej, så vetskapen om ovanstående, medvetenheten om att hon på något vis deltagit, en trolig önskan om att allt var en mardröm och vägandet av ord måste skapat en oerhörd stress och press (tänkt utifrån mina preferenser) och hennes svar behöver väl tolkas med det i åtanke.

Min poäng är att det blir rörigt oavsett hur smart man är. Det är oerhört svårt att ge ett trovärdigt oskyldigt vittnesmål utifrån de ramar och graverande fakta som finns.

Det handlar inte så mkt om att MH rör ihop det, utan mer att det är svårt att få in logik i ett ologiskt skeende.
Citera
2023-04-03, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Det är såna detaljer som jag menar på visar att MH ljuger. Man skulle inte säga en sån sak, att kroppen var obehaglig att röra.

Det är inte M själv som säger detta utan J som återberättar vad de sagt så vi vet inte om det är sant. Tyvärr så uppgav jag fel ord. Enligt en annan skribent var det ordet jobbigt hon använde. Borde dubbelkollat i FUP.
Tyvärr kunde jag inte redigera inlägget i efterhand.
Citera
2023-04-03, 12:40
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Har du någon ide om varför JJ konsekvent vänder på tidsaxeln över dom tabubelagda och outredda 40 minuterna? Det enda skälet jag kan se är att om mordet hade skett som JJ påstår strax efter dom kom till lägenheten så kan inte MH hävda att hon sov. Är det vad JJ vill uppnå? Alltså hämnd.

Jag har ingen ide sådär på rak arm. Generellt tänker jag att JJ gör det hon gör för sig själv, inte för någon annan. Det är tydligt att hon hyser agg mot andra, och kan tänka sig att skada andra mycket allvarligt, även till följd av mindre "förorätter". Så jag tänker att det kanske finns två orsaker till hennes agerande, den ena är att hon tänker att den strategin hon är är den som gynnar henne bäst, den som mest sannolikt kan fria henne eller minska hennes straff. Hon kanske tänker att om hon inte ändrar sin story hela tiden så framstår hon mer trovärdig, och därför håller hon fast vid sin story och försöker få Rullman att framstå som mindre trovärdig. Vad gäller MH kan det mycket väl vara så att hon dels vänt sig emot MH och vill straffa henne genom att göra henne medskyldig, men det kan också vara så att hon vill forstätta ha MH vid sin sida, som sin knähund, att hon ser en fördel med att hon inte åker dit själv för detta. utan att de är två. De är två som hamnar i fängelse, tillsammans.

Allt ovan är bara rena spekulationer kring varför JJ säger som hon säger.
Citera
2023-04-03, 12:40
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsved18
Han var ju extremfall och ganska ensam om att sitta inne så länge

Precisoch dömdtill vård. Aldrig suttit i fängelse. Dog 2017 så 50 år blev det efter mordet på rättspsyk
Citera
2023-04-03, 12:43
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja du beskriver det väl.
Man måste alltid fundera över vilka underliggande skäl någon kan ha för att ”berätta sanningen”.

I MHs fall är hennes skäl enormt starka för att påstå att hon inte höll fast T under mordet. Hon vill gå fri från en morddom, resten av hennes liv ligger i potten

Varför JJ uppger att MH var med är en mer subtil fråga. Antingen är det för att JJ talar sanning eller för JJ vill att hämnas på MH.
Nu verkar det ju som JJ vid nyår plötsligt bestämde sig för att berätta om alla detaljer - och det mesta hon berättat som gått att kontrollera har ju visat sig vara sant.

Hon har berättat att hon ensam fällde T i badrummet, att hon ströp T, visserligen påstår hon att det bara varade i 10 sekunder, men hon påstår inte att någon annan höll händerna runt Ts hals.
Hon tar också på sig att hon bad MH om hjälp att få ner kroppen i trapphuset, att hon själv baxade in kroppen i bilen som hon körde till ett ställe där hon kände till terrängen och ville dumpa kroppen.
Hon har erkänt att hon drog kroppen i skogen och återigen bad MH om hjälp att bära och att hon ensam tände eld först på mordnatten och att hon därefter köpte bensin och återvände för att igen själv tända på dagen efter.

Allt detta har också MH sagt stämmer - utom just den där detaljen om fasthållandet i badrummet som MH inte vill erkänna. En detalj som är helt avgörande för om även MH ska dömas för mord - något som MHs advokat säkert förklarat väldigt tydligt för MH.

JJ har betydligt mindre skäl att ljuga om MHs delaktighet i badrummet än MH har.
MH är därtill redan tidigare känd för att ljuga mycket och vägra ta på ansvar för det hon gjort, enligt hennes föräldrar.

Det är därför betydligt troligare att MH ljuger om sin medverkan än att JJ ljuger om MHs medverkan i just en enda särskild detalj, när JJ annars inte förringat sin egen roll gentemot MH någon annanstans.

Exakt! MH tjänar mest på att ljuga och det diskuteras ju med henne i förhör och ritas upp gör henne olika straffskalor. Så inte konstigt om hon nekar för att frias från mord.
Citera
2023-04-03, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, förklaring till både "sparkarna" och alla mjukdelsskador kunde bringat bättre ljus över vad som hände.

Jag tuggar fortfarande på vad som kan ha åstadkommit sparkljuden, men har ännu inte hittat alternativ.

Rullman snävade in allt och det mesta till minimum, vilket kan ge rätten undermåligt underlag för bedömning, som jag ser det.
Jag fick lite känsla av att han närmast var ute efter att få Ms deltagande prövat.
Fetmarkerade - jag fick nästan samma känsla. Det kändes som han nästan själv inte är helt säker pp hennes roll? Livstid för MH kändes lite väl… Men han la till ”eller tidsbestämt”.

De där sparkarna är konstigt. Jag tror inte det är riktiga sparkar. Sa inte grannen under rättegången att det var som 5-10 slag? Slag är ett litet annorlunda ljud än sparkar tycker jag.
Citera
2023-04-03, 12:46
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Skrev något inlägg här om hur det fungerar. Citerar det.

Hon och den andra Johanna trivs nog ihop. Johanna Möller mördade nu inte sin pappa själv men tror hon mördade sin exman.

Tror dock de inte kommer hamnade samma ställe. De två ihop låter som början på en riktig skräckfilm.
Citera
2023-04-03, 12:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja rättsläkarna konstaterade kvävning genom manuell strypning vilket tar betydligt längre tid än 10 sek.

Men sparkljuden kan även visa på att T inte var medvetslös om det inte var dödsryck som grannen hörde. Det innebär isåfall att benen var fria men inte armarna. Nån höll fast hennes armar samtidigt som någon hade sina två händer runt hennes hals. Följdfrågan blir då, kan J ha klarat av att ha låst hennes armar med sin kropp samtidigt som hon stryper henne?

Själv är jag mycket tveksam till det. Och det grundar jag på att jag aldrig läst om något liknande tidigare.
Jag har nu snöat in på rättsläkarens ord om alla mjukdelsskadorna och grov misshandel. När skulle den skett? Antingen sker den före eller efter fällningen - för den tror jag på.

Jag tänker då att det mest troliga är efter fällningen.
En ny tanke:
Om J och M tar tag i vars ett av Ts ben och låter henne kämpa så länge hon orkar och hon därmed slår I golvet ett antal gånger bode det ge en hel del skador och göra T inkapaciterad.
När T ligger still, skickar J ut M från badrummet, stänger dörren och fullföljer sin plan. M kanske lägger sig och kanske somnar.

J öppnar dörren för att se och höra om grannen är kvar i trappan. Kusten är klar och hon går ner. När hon stöter på grannen går hon upp till den liggande M och säger hon ska till McD och undrar om M vill ha något. M säger ja och J går.

För att stämma av läget - kolla om M sett T - skickar J sms från McD. M har tfn hos sig i sängen och skickar tummen upp. J blir lugnad, M verkar inte orolig.

M vet att T är så pass skadad att hon troligtvis har svårt att röra sig och funderar därför inte över varför hon inte kommit ut från toa. Jag tror inte M vill gå på toa eftersom hon vet att T ligger där.

Först när hon ser T inlindad i lakan fattar hon att T är död.

Ja, jag kan tänka mig att M hållit i ett ben, men inte i armarna uppe vid Ts huvud. Och jag tror inte hon var närvarande när T drog sin sista suck.
Citera
2023-04-03, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Har du läst fup? Hon ljuger om exakt ALLT i flera veckor, tills hon får till sig från förhörsledare att JJ börjat gola. Då drar hon helt plötsligt till med en helt fantastisk historia om hur hon är världens mest random sjusovare.

Båda MGM ljuger naturligtvis fortfarande för att slippa gå i finkan. Gott så. Det knasiga är alla som sitter här och försöker hitta småsaker att hänga upp sig på för att kunna låtsas att MH är helt oskyldig.
Håller helt och hållet med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in