Citat:
Ryssland kommer att stärka den militära kapaciteten i väst och nordväst som ett svar på att Finland går med i Nato, rapporterar ryska statliga medier enligt Reuters.
https://omni.se/ryska-svaret-pa-natos-valkomnande-starkt-militar-kapacitet-i-vast-och-nordvast/a/abarX5
Jag undrar vad det är för styrkor. Är det ett hypotetiskt resonemang om nån gång i framtiden eller finns det nåt Ryssland skulle kunna avvara?
Ryssland är en paria så ekonomin framöver ser inte ljus ut. De har redan förbrukat mycket manskap och materiel. Krigsmatriel tycks nästan saknas numera om börjar gräva i stridsvagnskyrkogårdar. Man kan inte ens utrusta sina trupper i Ukraina vettigt med mat, funtionella kläder, handeldvapen osv.
Men förstärka den fredliga gränsen till Finland ska man klara. Förstärka med vad? En malajpluton med sopkvastar?
Eller är det devisen att om man går under så ska det göras med huvudet högt i alla fall? Ser framför mig en kapten på ett sjunkande skepp i honnör. Eller är det engelsmännen eller Monte Pyton jag tänker på.