2023-04-03, 00:07
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Rysstroll och Putinister kommer att säga att Ukrainska SBU gjorde detta för att spinna på att Ukraina är "terrorister" (enligt dem)

De absolut största fansen av Ukraina kommer att säga att Ukrainska SBU gjorde detta för att spinna på att Ukraina har extremt god kapacitet att slå till inne i Ryssland.

Med det så kommer dessa två läger hålla med varandra för första gången även om de analyserat värdet av att peka ut Ukraina på helt olika sätt.

Sanningen är nog det att Ukrainska SBU inte är överdrivet starka inne i Ryssland och den kapacitet de har behöver de lägga på operationer som har en direkt påverkan på kriget. Exempel på sådan operation är lastbilen som inte rullade hela vägen över Krim-bron.

Att ta en av hundratals propaganda-muppar av daga i en extremt komplex operation känns enligt mig inte som någonting som man har resurser till, eller prioriterar just nu. Vinner man kriget kan man göra som Israel efter WW2 och sätta ihop några killer-teams som gör upp med hjärnorna bakom i lugn och ro, men just nu så tror jag prioriteringen är på annat.

Jag gissar 80% att detta var en Rysk tillställning. Sen vilken organisation/fraktion/grupp och varför. Det har jag ingen aning om.

En orimlig teori som sprids nu är att Prigozhin skulle varit där. Det är världens sämst bevarade hemlighet att Prigozhin hänger runt Bakhmut just nu då han vill vara där då Wagner tar staden. Det vet precis alla så den teorin är skit.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2023-04-03 kl. 00:13.
Citera
2023-04-03, 00:08
Medlem
Ni försvår väl att inte vem som helst släpptes in på mötet. Den som hade med sig bomben måste ha varit en insider och väl känd bland mötesdeltagarna.

Det anser jag utesluter "ukrainsk inblandning".

Det är någon sorts uppgörelse anser jag.

Utredningen ger svar men det kommer att förvanskas för att lägga skulden på utländsk grupp.
Citera
2023-04-03, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
En dam vid namn Daria Trepova verkar vara den som är misstänkt och blivit gripen. Vet vi något om henne?
https://twitter.com/TreasChest/status/1642627876234076176?s=20

Är det ett ukrainskt namn?
Citera
2023-04-03, 00:29
Medlem
Var snubben en krigshetsare så skulle det inte förvåna mig om det bara var någon vanlig ryss som ville göra något åt vansinnet. Man minns ju hur det var ryssar som demonstrerade när kriget började och blev gripna och borttransporterade i bussar. Finns nog en hel del som är trötta på galenskapen och korrupte prutte så kom en av dem på att de måste göra något.
Citera
2023-04-03, 00:32
Medlem
TheNightTrippers avatar
Efter att ha surfat runt lite så har jag fått fram att Daria Trepova som är misstänkt för attentatet är gift med en man som suttit i fängelse för "anti-war" brott, så dom är förmodligen emot kriget, så då undrar man ju lite varför hon var där och varför hon stannade kvar om hon visste att det var en bomb i paketet som även innehöll en staty som hon skall ha tillverkat.
Hon skall tydligen själv ligga på sjukhus för skador från attentatet.
Man blir ju alltid lite misstänksam när ryssar löser mord bara någon timme efter det hänt, men om det handlar om mord mot någon som är emot kreml så löser dom aldrig det.

Skulle det kunna vara så, jag förmodar att det är någon typ av säkerhet på mötet, så hon kan ju ha kommit med statyn och när säkerhetspersonalen går igenom paketet så lägger man även i bomben, så hon var helt omedveten om att det var en sprängladdning i paketet, det kan ju vara en av anledningen till att hon stannade kvar. Men varför var hon där om hon är emot kriget.
Att hon skulle vara självmordsbombare låter lite väl överdrivet för en bloggare, men tydligen så var Prigozjin bjuden dit, men han kom aldrig.
Sen får man ju säga att det är märkligt att polisen efter någon timme vet att det var minst 200 g TNT i sprängladdningen.
Citera
2023-04-03, 00:36
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
De hyllar Rysslands sammanbrott.

Inget vidare försök till räddning du.
Citera
2023-04-03, 00:39
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Man kan tycka att det var jäkligt gött att grisen som propagerade för våldtäkt och massmord sprängdes i bitar och samtidigt fatta att det nog är rätt osannolikt att Ukraina skulle satsa resurser på att spränga någon bloggare.

Krafter i Ryssland som ligger bakom, om det inte är ett litet gäng Ukrainare som självständigt genomförde detta.

Ukraina sprängde ju ihjäl Dugins dotter. Var det mer värt att lägga resurser på?
Citera
2023-04-03, 00:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här vill jag tillägga. Enligt BBC så använde han fortfarande vapen i Ukraina, under detta krig (2022-2023). Så han var en aktiv deltagare i kriget:
Citat:
Unlike many other Russian military bloggers and state media journalists in Ukraine, Tatarsky took up arms in combat operations, BBC Russia analyst Olga Robinson reports.

https://www.bbc.com/news/world-europe-65155075

Vladlen Tatarsky var med under slaget om Mariupol 2022:

Citat:
"When in 2022, in his own words, “it smelled like frying”, he returned to the Donbass again and joined the Vostok battalion. Participated in the Battle of Mariupol."

"The value of the information he communicated to his reader and viewer was that he was not just an observant blogger, he participated in hostilities until the last moment."

https://www.easternherald.com/2023/04/03/who-is-vladlen-tatarsky-who-died-in-an-explosion-in-a-cafe-in-st-petersburg/

Och enligt Bellingcat så var han med och stred mot Ukraina redan år 2014:

Citat:
"The Bellingcat reporter said it is important to remember that Tatarsky was a soldier who participated in the 2014 invasion of Ukraine."

https://www.originalfm.com/news/headlines/pro-war-russian-military-blogger-killed-in-blast-at-st-petersburg-cafe/
Citera
2023-04-03, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Efter att ha surfat runt lite så har jag fått fram att Daria Trepova som är misstänkt för attentatet är gift med en man som suttit i fängelse för "anti-war" brott, så dom är förmodligen emot kriget, så då undrar man ju lite varför hon var där och varför hon stannade kvar om hon visste att det var en bomb i paketet som även innehöll en staty som hon skall ha tillverkat.
Hon skall tydligen själv ligga på sjukhus för skador från attentatet.
Man blir ju alltid lite misstänksam när ryssar löser mord bara någon timme efter det hänt, men om det handlar om mord mot någon som är emot kreml så löser dom aldrig det.

Skulle det kunna vara så, jag förmodar att det är någon typ av säkerhet på mötet, så hon kan ju ha kommit med statyn och när säkerhetspersonalen går igenom paketet så lägger man även i bomben, så hon var helt omedveten om att det var en sprängladdning i paketet, det kan ju vara en av anledningen till att hon stannade kvar. Men varför var hon där om hon är emot kriget.
Att hon skulle vara självmordsbombare låter lite väl överdrivet för en bloggare, men tydligen så var Prigozjin bjuden dit, men han kom aldrig.
Sen får man ju säga att det är märkligt att polisen efter någon timme vet att det var minst 200 g TNT i sprängladdningen.
kanske hennes man som skickade henne dit utan att hon visste varför
Citera
2023-04-03, 00:54
Avslutad
Hade ju varit häftigt om en stor cirkel Ukrainare har glidit in i Ryssland med hjälp av Adidas kostym och fulvodka för att utföra attentat i RU.

Kanske en av de första attentaten?
Citera
2023-04-03, 01:00
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Lägger den här Tills vi vet om det är olycke eller attentat som rör kriget.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/article39220515.svt

"En person har dött och sex skadats efter en explosion på ett café ... "

Vad tror ni är det bara en gasololycka elller?

Har aldrig hört talas om personen i fråga.

Men jag gissar på att ukrainsk underrättelsetjänst står bakom. Skulle vara ett kostnadseffektivt sätt att flytta fokus i sociala medier från Bakhmut där det inte gått lysande för AFU senaste månaderna.
Citera
2023-04-03, 01:23
Medlem
PaoloRobertos avatar
Ukrainarna visar sina rätta färger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in