2023-03-29, 12:37
  #229
Medlem
Snuttepruttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbadojor
Mycket möjligt.

Men att kalla fängelsetid för "trevlig sammankomst" så är jag övertygad om att du varken själv har setat i fängelse, ingen närstående i fängelse, eller har ett arbete som involverar människor som sitter i fängelse, eller riskerar att hamna i fängelse.

Sen om man läser Fup så märker man ganska snart att det var ett ganska uppenbart fall av "frågan är inte om de kommer åka dit, frågan är snarare om när".

Herregud, knappt halvhjärtat. Klart underhållande läsning dock.

Min uppfattning är att det inte direkt är koncentrationsläger att sitta i svenskt fängelse.
Tak över huvudet, fasta rutiner, ordentlig mat på fasta tider, dagsysselsättning, umgänge med medintagna, tid för studier, träning o reflektion. Ingen behöver direkt jobba tills man stupar på bröd och vatten, även om många anser att det så borde vara. Det erbjuds allt som man behöver för att hitta balans i livet, och som väldigt många ohederliga och även hederliga människor saknar ute i verkligheten då det är svårt att få ihop när man jobbar, har familj eller ägnar sig åt olagligheter för den delen.
Jag kan ha fel, men det påminner för mig om en trevlig sammankomst med jobbet där man träffas och gör saker tillsammans för att utvecklas.

Jag har givetvis inte själv suttit inne, jag har valt en annan väg. Så rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2023-03-29, 13:27
  #230
Medlem
Snabbadojors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snutteprutten
Min uppfattning är att det inte direkt är koncentrationsläger att sitta i svenskt fängelse.
Tak över huvudet, fasta rutiner, ordentlig mat på fasta tider, dagsysselsättning, umgänge med medintagna, tid för studier, träning o reflektion. Ingen behöver direkt jobba tills man stupar på bröd och vatten, även om många anser att det så borde vara. Det erbjuds allt som man behöver för att hitta balans i livet, och som väldigt många ohederliga och även hederliga människor saknar ute i verkligheten då det är svårt att få ihop när man jobbar, har familj eller ägnar sig åt olagligheter för den delen.
Jag kan ha fel, men det påminner för mig om en trevlig sammankomst med jobbet där man träffas och gör saker tillsammans för att utvecklas.

Jag har givetvis inte själv suttit inne, jag har valt en annan väg. Så rätta mig gärna om jag har fel.

Nu är jag lite mer benägen att hålla med dig!
När jag förstår vad du menade.

Det ca ju ~30-40% som sedan återfaller efter vistelse och åter igen blir kunder hos kriminalvården. (Lägre procentsats vid längre straff)
Så det kan mycket väl vara så att straffen är för låga och att vi har för "snälla" fängelser i Sverige.

Danmark hyr ju platser i Kosovo, vet inte riktigt hur det har gått.
Sedan står det i Tidöavtalet att "möjligheten ska utredas" att hyra platser utomlands eftersom de svenska fängelserna är fulla.
Säkert både billigare och effektivare.
Citera
2023-03-30, 09:39
  #231
Medlem
Det är en underlig och paradoxal verklighet som vi står inför; en värld där "en gång kriminell, alltid kriminell" tycks råda som en osynlig lag. Denna uppfattning är så pass förekommande att den nästan verkar vara en självuppfyllande profetia, där individer som varit i kontakt med kriminalitet förväntas återvända till det livet oavsett deras ambitioner om att förändra sin situation.

Det är viktigt att vi reflekterar över den roll som dygder, ideal och moral spelar i detta sammanhang.
Men trots deras ansträngningar stöter dessa skötsamma individer ofta på motstånd och kritik, baserat på en föreställning om att deras ideal, moral och dygder är felaktiga eller otillräckliga. Detta är en oroande inställning som inte bara underminerar deras arbete, utan också skapar en barriär för andra som kanske vill följa i deras fotspår.
Citera
2023-03-30, 12:55
  #232
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Det är en underlig och paradoxal verklighet som vi står inför; en värld där "en gång kriminell, alltid kriminell" tycks råda som en osynlig lag. Denna uppfattning är så pass förekommande att den nästan verkar vara en självuppfyllande profetia, där individer som varit i kontakt med kriminalitet förväntas återvända till det livet oavsett deras ambitioner om att förändra sin situation.

Det är viktigt att vi reflekterar över den roll som dygder, ideal och moral spelar i detta sammanhang.
Men trots deras ansträngningar stöter dessa skötsamma individer ofta på motstånd och kritik, baserat på en föreställning om att deras ideal, moral och dygder är felaktiga eller otillräckliga. Detta är en oroande inställning som inte bara underminerar deras arbete, utan också skapar en barriär för andra som kanske vill följa i deras fotspår.

Håller med till 100%. Inte fan skall skattebetalarna fortsätta och betala ut aktivitetsstöd, etc till f.d brottslingar som tagit sitt straff och som vill ut i arbetslivet och börja göra rätt för sig. Helt sjuk att de blir bortsållade pga olika register och prickar av alla rekryterare. De får ju inte en chans att börja leva hederligt. Konstigt att de återfaller? Näh...
Citera
2023-04-01, 00:57
  #233
Medlem
Nån som kan langa fup med en länk som fungerar
Citera
2023-04-01, 05:01
  #234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snutteprutten
Min uppfattning är att det inte direkt är koncentrationsläger att sitta i svenskt fängelse.
Tak över huvudet, fasta rutiner, ordentlig mat på fasta tider, dagsysselsättning, umgänge med medintagna, tid för studier, träning o reflektion. Ingen behöver direkt jobba tills man stupar på bröd och vatten, även om många anser att det så borde vara. Det erbjuds allt som man behöver för att hitta balans i livet, och som väldigt många ohederliga och även hederliga människor saknar ute i verkligheten då det är svårt att få ihop när man jobbar, har familj eller ägnar sig åt olagligheter för den delen.
Jag kan ha fel, men det påminner för mig om en trevlig sammankomst med jobbet där man träffas och gör saker tillsammans för att utvecklas.

Jag har givetvis inte själv suttit inne, jag har valt en annan väg. Så rätta mig gärna om jag har fel.

Vaddå valt en annan väg? Du är medveten om att man inte behöver ”vara kriminell” för att hamna i fängelse?
Citera
2023-04-01, 11:21
  #235
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Baori
Tack!

förhör 2022-10-19, s 1062 i FUP

förhör 2022-10-28, s 1100 i FUP

Lite kul att det bara tog en dryg vecka i häktet för tuffingen Adali att avslöja vem denna "hen" var. Ont i ryggen och dåligt minne verkar han ha fått också. Inte så kul att vara kriminell och sitta inlåst när man är i 40-års åldern och har barn.

Inte en chans att han klarar sig utan straff, är ju inte som att han bara blev lurad att skriva under ett papper en gång. Bevisen om hans genomgående inblandning är många.
Så han avslutar sin karriär som en tjallare också?
Citera
2023-04-01, 11:23
  #236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sion450
Nån som kan langa fup med en länk som fungerar

(FB) Föreläsaren/författaren Anders Adali häktad för grova ekonomiska brott (2022-10-20)

.
Citera
2023-04-02, 20:03
  #237
Medlem
ProTapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snutteprutten
Min uppfattning är att det inte direkt är koncentrationsläger att sitta i svenskt fängelse.
Tak över huvudet, fasta rutiner, ordentlig mat på fasta tider, dagsysselsättning, umgänge med medintagna, tid för studier, träning o reflektion. Ingen behöver direkt jobba tills man stupar på bröd och vatten, även om många anser att det så borde vara. Det erbjuds allt som man behöver för att hitta balans i livet, och som väldigt många ohederliga och även hederliga människor saknar ute i verkligheten då det är svårt att få ihop när man jobbar, har familj eller ägnar sig åt olagligheter för den delen.
Jag kan ha fel, men det påminner för mig om en trevlig sammankomst med jobbet där man träffas och gör saker tillsammans för att utvecklas.

Jag har givetvis inte själv suttit inne, jag har valt en annan väg. Så rätta mig gärna om jag har fel.

Har själv varit på "spa" i 30 dagar. Första fängelsedomen, och definitivt den sista också! (Grov rattfylla för dom som undrar)

Fängelse i sig, är väl inget hårt/jobbigt. Men allt runt omkring är ju problematiskt. Betala lån/bostad, räkningar och allt annat.

Jag hade ju bara 30 dagar, och jobbade så fick skjuts dit och hem utav min arbetsgivare faktiskt. Och bostadsrätten kunde jag också behålla.

Det man märker/antar när man väl varit inlåst är att: För en normalfuntad människa, som har någon form av liv, är fängelse inget kul. Sunkig standard, äckliga människor som man aldrig skulle umgås med privat. Inget ställe man vill vara på.

För yrkeskriminella/pundare/svartingar/gängkriminella/losers så är säkert fängelse helt okej. Dom har ju ingen annan standard, kommer man som hemlös tjackpundare är säkert fängelse bra. Och likadant om man är ghettoblatte som bott i ett nedgånget hyreshus. Då är det säkert skit samma.

Men för normala människor, som bara hamnat snett, är det ingen rolig upplevelse.

Mina 30 dagar räckte gott och väl. Fyfan att sitta i flera år på ett sådant ställe. Usch, har vänt runt mitt liv nu efter några snedsteg från ett annars vanligt/skötsamt liv, och kommer inte blicka tillbaka. Vill aldrig sätta min fot på ett sådant ställe igen.
Citera
2023-04-02, 20:06
  #238
Medlem
ProTapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudstadenn
Vaddå valt en annan väg? Du är medveten om att man inte behöver ”vara kriminell” för att hamna i fängelse?

Det där är jävligt sant. Stämmer in på mig. Jag åkte in på grov rattfylla (och gav fan i samhällstjänsten - jobbade istället) Och efter rattfyllan drog jag på mig 2 andra domar, även dom typiska för någon som mår dåligt.

Kriminell i mina ögon är när du håller på med brott såsom narkotikasmuggling, rån, bedrägeri, stölder/häleri och liknande saker.

I vissas ögon är alla kriminella så fort dom begår ett brott. Är nog många som är "kriminella" då, om en fortkörningsbot sätter den stämpeln.
Citera
2023-04-02, 22:30
  #239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProTaper
Det där är jävligt sant. Stämmer in på mig. Jag åkte in på grov rattfylla (och gav fan i samhällstjänsten - jobbade istället) Och efter rattfyllan drog jag på mig 2 andra domar, även dom typiska för någon som mår dåligt.

Kriminell i mina ögon är när du håller på med brott såsom narkotikasmuggling, rån, bedrägeri, stölder/häleri och liknande saker.

I vissas ögon är alla kriminella så fort dom begår ett brott. Är nog många som är "kriminella" då, om en fortkörningsbot sätter den stämpeln.

Så att köra på fyllan och riskera barn och andras liv är helt okej och ska inte straffas? Hur jävla dum får man bli.
Citera
2023-04-02, 22:50
  #240
Medlem
ProTapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuvsmall
Så att köra på fyllan och riskera barn och andras liv är helt okej och ska inte straffas? Hur jävla dum får man bli.

Sa väl aldrig att det inte ska straffas ditt efterblivna helvete?

Sen det här jävla dravlet om att riskera andras liv.

Folk verkar per automatik tro att när någon kör rattfull så är det bara barn, oskyldiga pensionärer, änglar och helgon som är ute på vägarna och i närheten av den som kör full. Hur vet du att det inte är en pedofil/våldtäktsman eller seriemördare som kan bli ihjälkörd av någon som kör rattfull?

Jag blev stannad kl 03.15 en Söndagsnatt vid en mack, tror du att det var många barn som var ute och lekte då?

Jävla moralfikus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in