2023-03-27, 20:38
Medlem
Gör stor skillnad på smaken ifall man flår gäddan. För gädda är det kritiskt, men det höjer smaken på några andra fiskar också, på rak arm tänker jag ål och lake. Mycket av den tunga fisk eller dysmaken folk vanligtvis skyr sitter i skinnet på fisken. Fjälla är för rookies. Abborre är också utmärkt att flå om man inte är en fena på att filea. På abborren lägger man fina snitt precis genom skinnet längs med ryggen och skalar sedan av skinnet från kroppen med fingrarna, använd kniven och tummen för att knäcka loss ryggfenor. Gädda, lake, ål skär man upp skinnet runt om huvudet på fisken, tidningspapper och håll om huvudet, använd sedan en tång och dra av allt. Blir fina slipsar.
Senast redigerad av Kakersson 2023-03-27 kl. 20:40.
Citera
2023-03-28, 10:55
Medlem
När det kommer till skräpfisk föreslår jag att införskaffa en rök, en påse bokspån. Fisken rensas på inkråm och saltas rikligt, dagen efter drar man av slemmet med en handduk och slänger firrarna i röken. Det blir ganska gott om de får röka länge, lite smörslungad potatis med dill till och en iskall pilsner, så har du en näringsrik god måltid.
Citera
2023-03-28, 17:14
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakersson
Gör stor skillnad på smaken ifall man flår gäddan. För gädda är det kritiskt, men det höjer smaken på några andra fiskar också, på rak arm tänker jag ål och lake. Mycket av den tunga fisk eller dysmaken folk vanligtvis skyr sitter i skinnet på fisken. Fjälla är för rookies. Abborre är också utmärkt att flå om man inte är en fena på att filea. På abborren lägger man fina snitt precis genom skinnet längs med ryggen och skalar sedan av skinnet från kroppen med fingrarna, använd kniven och tummen för att knäcka loss ryggfenor. Gädda, lake, ål skär man upp skinnet runt om huvudet på fisken, tidningspapper och håll om huvudet, använd sedan en tång och dra av allt. Blir fina slipsar.

Går ju o sumpa dom i badkaret med vattenbyte o lite salt också om dom inte är tagna mellan oktober o maj också om man nu måste äta gädda,lake o mört andra årstider.

Men som sagt , gädda tillagad med skinnet på speciellt i ugn är en katastrof
Citera
2023-03-28, 17:53
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakersson
Gör stor skillnad på smaken ifall man flår gäddan. ..
Sant, och i mitt recept för några inlägg sedan missade jag denna detalj.

Lättast att flå en färsk gädda. Häng upp den (gärna utomhus) i starka remmar genom mun/gälar, använd vass kniv och en multitång, få bort allt skinn, och kvar finns hyggliga ryggbiffar.
Citera
2023-03-28, 21:43
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrmrsir
Som rubriken lyder så är jag intreserad av att ta vara på mer av det jag fångar.
Har ni något spännande recept på gädda, sutare eller mört etc.?

Är inte så stort fan av just ordet skräpfisk men ni förstår nog vad jag menar.

Här är boken för dig: "Ostkustfiskarnas receptbok". Finns ett antal billiga exemplar på bokbörsen. Massor av recept på mört, ruda, sutare, id, gädda osv.
Citera
2023-04-02, 20:24
Medlem
XtraXs avatar
Fick en gigantisk Id när jag var yngre, den lagade mamma till i ugnen. Blev helt ok förstod senare att Id inte är nåt man egentligen äter.

Fått flertalet Näbbgäddor (bifångst vid havsöringsfiske) ska tydligen vara en delikatess rökt, kanske borde prova nån gång.
Citera
2023-04-02, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zhyper
Soppa på lake är ju annars en sån gammal klassiker, sett ett flertal recept som verkar passerat några generationer åtminstone. De ska tydligen smaka bäst på vintern kring december och innan lek.
stuvad lake åt man under första halvan av 1900-talet...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in