2023-02-27, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murderotica
Jag skulle vilja lägga till att benen egentligen inte är något problem. Mal gäddan med ben (givetvis inte ryggen osv.) och låt färsen gå en gång till genom kvarnen (vanlig köttkvarn) så känner man absolut inga ben i färsen.
Alltså - mal färsen två gånger så är ben inga problem. En känd krögare lärde mig detta och det funkar faktiskt bra!

Att kladda med kvarnar ger bara onödig disk. Filea vintergäddan (1,5 -2 kilo) och stek i ugn med lite kryddor och dill.
Njut av gäddfilen med potatis och äggsås.
Citera
2023-02-27, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrmrsir
Som rubriken lyder så är jag intreserad av att ta vara på mer av det jag fångar.
Har ni något spännande recept på gädda, sutare eller mört etc.?

Är inte så stort fan av just ordet skräpfisk men ni förstår nog vad jag menar.

Kolla tuben när Svartzonker och Roy Nader lagar gädda ute i naturen med hjälp av en liten grillhäll.

Har inte provat det men det ser härligt gott ut, jag är ingen stor fiskätare.
Citera
2023-02-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Hur fiskar du? Nog för att ”skräpfiskar” är delikatesser i somliga länder men det betyder inte att det är gott. Vore jag du skulle jag lägga om fisket en del och satsa på t.ex abborre.

Gädda smakar som det smakar, tycker inte det är äckligt med det räcker med högst en fiskrätt per år med gädda. Mört är inget att hänga i julgranen, då har jag aldrig käkat en egenfångad mört utan bara blivit bjuden av några kompisar som brukar köpa mörtarna i en delikatessbutik.

Kort sagt har du ingen som helst erfarenhet, som vanligt på Flashback alltså
Citera
2023-02-27, 16:54
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Kort sagt har du ingen som helst erfarenhet, som vanligt på Flashback alltså

Ingen erfarenhet? Skriver att jag käkat både gädda och mört. Att tråden ligger under jakt och fiske och inte matlagning gör att jag undrar hur fisket går till. Är det mete med deg som gäller eller vad?

Ts benämner själv fiskarna som ”skräpfisk” om än motvilligt och jag antar att han hellre skulle ta med sig ett gäng fina abborrar med sig hem än några sketna mörtar. Vet inte vart ts fiskar, men att hitta en sjö med abborre lär ju inte vara svårt.

Tycker det är lite underligt att fiska sk. ”skräpfisk” när det finns fisk som är betydligt godare.

Vart du sedan kom in i bilden har jag ingen aning om men det är väl som vanligt på Flashback.
Citera
2023-02-27, 17:05
Medlem
BushwickBills avatar
Brasgädda kan du göra, Tore Wretman har recept på youtube. Brasfisk gjorde jag några gånger för länge sen när vi bara hade tillgång till öppen eld på arbetsplatsen. Man kan dunka in vad fan som helst i fisken och man kan använda vilken fisk som helst, smör och syra är ett måste!
Citera
2023-02-27, 17:08
Medlem
zhypers avatar
Soppa på lake är ju annars en sån gammal klassiker, sett ett flertal recept som verkar passerat några generationer åtminstone. De ska tydligen smaka bäst på vintern kring december och innan lek.
Citera
2023-02-27, 17:58
Medlem
BackToHegels avatar
Annars kan man göra ganska fin växtnäring av skräpfisk, sök på diy fish fertiliser.
Citera
2023-02-27, 18:12
Medlem
Giant Squids avatar
Ceviche på gädda finns det en stjärnkock på Åland som serverar.
Citera
2023-02-27, 18:16
Medlem
n0stalgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illerkid
Har rökt gädda några gånger, smakar helt ok. 👌

Kan man röka den?
Citera
2023-02-27, 18:19
Medlem
jag tvekade länge på vilket forum detta passade i.

jag fiskar väldigt mycket och varierar periodsvis mellan speciment.

ibland får man ju upp och skadar fisken, då vill man ta vara på den inte bara låta den förgås.
Citera
2023-02-27, 18:30
Medlem
illerkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n0stalgi
Kan man röka den?

Absolut, lite salt, pressad citron och dill/gräslök, in i röken, sen smakar den över förväntan. 👌
Citera
2023-02-27, 19:33
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Skräpfiskarna är skräpfiskar för att de har många ben och benen är svåra att få bort, inte för att de har dålig smak.
Gäddans kött binder sig själv om man mal det och man behöver inte tillsätta mjöl, vilket gör färs på gädda bättre än färs på andra fiskar. För att det ska vara någorlunda enkelt att ta bort benen krävs att gäddan är hyfsat stor. Smågäddor slänger man tillbaka.
Många säger dock att smågäddorna smakar väldigt mycket bättre. Kan dock vara peddos som tycker så, jag har inte jämfört själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in