2023-04-02, 20:29
Medlem
Gw verkar blivit snurrig
Han gillade inte att dessa unga människor suttit häktade så länge och blev förhörda, hotade o blev lovade saker som sen åklagaren inte höll

Hmm så du har två personer som ljuger sig blåa dag ut och dag in som uppenbart på ett eller annat sätt dödat en annan människa. Men d va lite för hårt att fortsätta förhöra dem?

O den ena som ljugit i flera månader om vad som hänt och än idag har en väldigt underlig historia som hon långsamt arbetat fram under flera månader och som binds till mordet av den medåtalade till mordet skulle han bara åtala för gravfridsbrott?
Hade ja varit mördare hade jag hoppats gw var min åklagare
Citera
2023-04-02, 20:30
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det fanns några små märken som finns dokumenterade i rättsintyget för både J och M. Men inga som var förenliga med rivsår som normalt uppstår vid strypning.

Jag har efterfrågat fall där gm strypt ett relativt jämstarkt offer till döds utan att själv fått några avvärjningsskador. Ingen har hittat något och länkat till tråden.Jag har inte ens sett professionella brottare eller mma fighters som lyckas låsa sina motståndares armar utan motståndaren lyckas vrida sig och hamna på mage. Så jag tvivlar starkt på att J skulle lyckas med denna bedrift.

Ja, detta är ett av de starkaste casen mot MH.
Citera
2023-04-02, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellan38
Kan någon ge mig en rimlig förklaring till varför J skulle åka och köpa en hamburgare till M efter att hon mördat Tove? J säger ju själv att hon tänker att hon inte kan ha en död kropp i sin lägenhet och den känsla kan man ju förstå. Att väga den känslan och risken att åka dit som växer för varje minut Toves kropp ligger kvar i lägenheten mot att M mår illa och är hungrig och sen komma fram till att Ms hunger väger tyngre makes no sense. Däremot är det mycket rimligt att hon ville få bort cykeln men att grannen kom emellan. Så där har vi väl en uppenbar lögn från M eller är det något sorts missförstånd/minne som hon rört ihop? det är ju välkänt att minnen förändras lite varje gång man plockar fram dem och över tid kan de förvrängas avsevärt.

MH mår inte illa och är hungrig, JJ berättar själv att det är bara en bortförklaring till grannen när hon möter honom i trapphuset.
McDonaldsresan var en nödlögn som hon blev tvungen att genomföra för grannen erbjöd skjuts.

MHs lögner är uppbyggda efter deras egna överenskommelse i Illharjen vad de ska säga till polisen för att inte åka dit, där de kommer överens om att MH ska ha "sovit" för att JJ tror att hon kan överlista polisen som vid tidigare brott.
Citera
2023-04-02, 20:31
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Får de lyssna på förhören från rättegången i efterhand, t ex för att påminna sig om vad någon sa?

I teorin så kan de det. De har ju samtidigt en stenograf som antecknar ner allt som sägs ifall det inte har digitaliserats på senare år.

Samtidigt så träffas de ju typ dagen efter. Så i detta fall så avslutades rättegången på en Torsdag och då skulle nämndemän plus domare träffas på fredagen. Kan tänka mig att i praktiken är domen avgjord men att de behöver 2v på sig för att slipa på formuleringarna samt motivera hur och varför de dömer som de gör.
Citera
2023-04-02, 20:33
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Men igen, nu spekulerar jag, men hur traumatiskt var det egentligen för MH förutom det hon själv säger?

Det vi vet: MH avslutade natten med en timma pinterestskrollande och mobilspelande. Och föräldrarna såg en "normal" MH vid köksbordet på söndagen. Ingen har vittnat om en traumatiserad MH dagen efter.

Det vi inte vet: Hennes traumatiska upplevelser och rädsla för JJ, det är det bara hon själv som sagt. Det kan vara som mycket annat från henne - lögner. Vi vet inte, som sagt.

Traumatiserad M? Knappast, hon skickar minst en tumme upp till J när J skickar ett segertecken till M på donken och M skickar minst fem ansiktsbilder till J när hon ligger hemma i sängen arla morgon hos sina föräldrar efter att M och J dumpat T i skogen. Normalt beteende?
Citera
2023-04-02, 20:34
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Ja, en app registrerar att mobilen är i rörelse 02:11, rimligen är det M som sätter mobilen i rörelse. Varför går M 33 steg med mobilen och var går M? Ok, det är inte uteslutet att mobilen registrerar steg även om någon sover alt. att någon annan bär omkring på mobilen, men om vi leker med tanken att det är M som sätter mobilen i rörelse, hur går hon och var och varför 33 steg? Vad gör M efter att ha gått 33 steg?

Att telefonen registrerar 33 steg om MH tar sig ur sängen, går på toaletten och tillbaks till sängen igen, är nog inte orimligt. Det är vad hon själv säger är orsaken till den registreringen.
Citera
2023-04-02, 20:35
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Tack för länken!

Intressant. Han säger faktiskt precis det som jag skrev för några dagar sedan - att antingen är MH skyldig till mord, eller så är hon oskyldig. Att hon skulle fällas för medhjälp till mord är osannolikt, antingen höll hon fast Tove och då är hon så delaktig att det är mord, eller så gjorde hon inte det och då finns inte så mycket att döma henne för. Där delar vi uppfattning, Rullman och jag.

MH kan aldrig bli oskyldig till gravfridsbrottet, sannolikt grovt, som MH också erkänt.

Dessutom har MH med sina lögner i häktet förhindrat att kroppen upptäcktes tidigare och bättre hade kunnat analyseras. Om hon inte själv varit med och begått mordet har hon definitivt skyddat mördaren JJ och förhindrat utredarnas möjligheter att få bättre svar på vem som gjort vad.
Citera
2023-04-02, 20:35
Medlem
hordrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nej det sa Rättsläkaren aldrig. Rättsläkaren sa att det finns två möjliga scenarier, båda lika troliga.
Enligt ena möjliga teorin har JJ agerat ensam och enligt den andra teorin har MH hållit fast Ts händer.

Dessutom uppgav JJ just att MH höll fast Ts händer.

Vilken sida eller fil hittar ni rättsläkarens utlåtande? Känns som jag har letat överallt men missar
Citera
2023-04-02, 20:36
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Nej det sa Rättsläkaren aldrig. Rättsläkaren sa att det finns två möjliga scenarier, båda lika troliga.
Enligt ena möjliga teorin har JJ agerat ensam och enligt den andra teorin har MH hållit fast Ts händer.

Dessutom uppgav JJ just att MH höll fast Ts händer.

Om vi ska tro på allt M säger i förhör och på rättegången, varför ska vi då inte tro på allt J säger i förhör och i rättegång? Varför är M mer trovärdig än J?
Senast redigerad av Pythia_88 2023-04-02 kl. 20:38.
Citera
2023-04-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Tack för länken!

Intressant. Han säger faktiskt precis det som jag skrev för några dagar sedan - att antingen är MH skyldig till mord, eller så är hon oskyldig. Att hon skulle fällas för medhjälp till mord är osannolikt, antingen höll hon fast Tove och då är hon så delaktig att det är mord, eller så gjorde hon inte det och då finns inte så mycket att döma henne för. Där delar vi uppfattning, Rullman och jag.

Jag håller också med. Det är bara så obehagligt att det inte går att bevisa. Risken är ju att en mördare går fri, eller att en oskyldig fängslas. Men håller med Rullman i sak helt klart. Vi kan inte ha ett mellantingslull.
Citera
2023-04-02, 20:37
Medlem
Citat:
MH kan aldrig bli oskyldig till gravfridsbrottet, sannolikt grovt, som MH också erkänt.

Dessutom har MH med sina lögner i häktet förhindrat att kroppen upptäcktes tidigare och bättre hade kunnat analyseras. Om hon inte själv varit med och begått mordet har hon definitivt skyddat mördaren JJ och förhindrat utredarnas möjligheter att få bättre svar på vem som gjort vad.
Jag instämmer och hon har kört med lögner
Jag litar på rullman när det gäller M rörelsemönster denn kväll
Dessutom visar hon inge n ånger och empati för T familj
Citera
2023-04-02, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
Gw verkar blivit snurrig
Han gillade inte att dessa unga människor suttit häktade så länge och blev förhörda, hotade o blev lovade saker som sen åklagaren inte höll

Hmm så du har två personer som ljuger sig blåa dag ut och dag in som uppenbart på ett eller annat sätt dödat en annan människa. Men d va lite för hårt att fortsätta förhöra dem?

O den ena som ljugit i flera månader om vad som hänt och än idag har en väldigt underlig historia som hon långsamt arbetat fram under flera månader och som binds till mordet av den medåtalade till mordet skulle han bara åtala för gravfridsbrott?
Hade ja varit mördare hade jag hoppats gw var min åklagare

Håller med, jag undrar också vad han menar med att förhörsledarna "ömsom lovat, ömsom hotat" de misstänkta? Jag läste inte in något av det ur FUP. MH sa ju i rättegången att hon hade uppfattat att hon skulle få strafflindring om hon berättade. Men det har jag inte heller utläst i förhören?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in