Citat:
Ursprungligen postat av
SvenOlavsen
Jo jag håller med om att det är fel att där "mentala knep, droger eller pengar" är inblandat är fel. Och att någon utnyttjar en ung persons naivitet eller familjeband för att förmå individen till något h*n inte vill. Helt enig.
Ja, lagen finns ju för att skydda i så stor utsträckning som möjligt. Sen att det medför att vissa blir dömda i fall där fjortisen verkligen "velat" utan att det direkt funnits någon egentlig manipulation inblandad, det är priset det måste få kosta.
Juridiskt kan det se märkligt ut att kalla vissa saker för våldtäkt, det kan jag hålla med dig om. Men det finns ett syfte med det. Sen tror jag att man juridiskt ser annorlunda på våldtäkt och våldtäkt när det kommer till de individuella fallen. Det kan ju som sagt finnas förmildrande omständigheter eller klara fallskillnader som spelar in när man använder sig av en så pass bred definition.
Ytterligare ett pris som måste betalas blir ju att den dömde kan fördömas av allmänheten på precis samma sätt oavsett detaljerna i det aktuella fallet. Så det finns både för och nackdelar, men jag tror det är bättre att skydda i så stor utsträckning som möjligt trots dessa nackdelar.