2023-04-02, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenOlavsen
Ja, jag förstår det inte riktigt heller. I högstadiet ger dom ut kondomer och talar om sex och samlevnad, och 12-14 åriga flickor erbjuds p-piller. Inte sällan säger föräldrarna till sina barn att "ta för sig" (dvs att ligga runt och testa). Jag fick ett bra svar på en fråga gällande detta av BobGet, men får inte in i ekvationen att det är helt ok (tom uppmuntras) att fjortisar ska ha sex med varandra, men om någon är äldre då är det våldtäkt. Det är ju så konstigt. Är man mogen för sex så är man det med vem man vill, annars är det ju som att vara emot förhållanden där dom är av annan etnicitet/ras eller samkönade förhållanden.
Tillbaka på ruta 1.

Hur många gånger har du skrivit detta?

20?

50?

100?

Du fattar att du ska hålla dig till vuxna, eller hur?
Citera
2023-04-02, 20:08
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jo jag håller med om att det är fel att där "mentala knep, droger eller pengar" är inblandat är fel. Och att någon utnyttjar en ung persons naivitet eller familjeband för att förmå individen till något h*n inte vill. Helt enig.

Men samhället 100% hatar åldersskillnader även om ingen blivit manipulerad, utnyttjad osv. Där båda faktiskt vill. Det scenariot är måhända ovanligt men inte otroligt. Och det är det jag vänder mig emot. Så vi är nog överens i stort. Problemet är när kulturen drar alla förhållanden med stora åldersskillnader över samma kam och säger att det är utnyttjande och predatoriskt.
Ditt inlägg började bra men spårade sen ur igen.
Din tillvaro kommer att bli mycke trevligare om du sällskapar med någon i din egen ålder, alltså 30+. Det skulle löna sej i längden för dej.
Citera
2023-04-02, 20:11
Medlem
Citat:
Jo jag håller med om att det är fel att där "mentala knep, droger eller pengar" är inblandat är fel. Och att någon utnyttjar en ung persons naivitet eller familjeband för att förmå individen till något h*n inte vill. Helt enig.

Ja, lagen finns ju för att skydda i så stor utsträckning som möjligt. Sen att det medför att vissa blir dömda i fall där fjortisen verkligen "velat" utan att det direkt funnits någon egentlig manipulation inblandad, det är priset det måste få kosta.

Juridiskt kan det se märkligt ut att kalla vissa saker för våldtäkt, det kan jag hålla med dig om. Men det finns ett syfte med det. Sen tror jag att man juridiskt ser annorlunda på våldtäkt och våldtäkt när det kommer till de individuella fallen. Det kan ju som sagt finnas förmildrande omständigheter eller klara fallskillnader som spelar in när man använder sig av en så pass bred definition.

Ytterligare ett pris som måste betalas blir ju att den dömde kan fördömas av allmänheten på precis samma sätt oavsett detaljerna i det aktuella fallet. Så det finns både för och nackdelar, men jag tror det är bättre att skydda i så stor utsträckning som möjligt trots dessa nackdelar.
Citera
2023-04-02, 20:13
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
"Jorden är platt! Det ser jag ju!"
Ditt resonemang antyder att du tror det ja.
Att bekämpa brott och bestraffa brott går hand i hand
Varför tror du staten stoppar folk i fängelse till exempel.
Straff och brottsbekämpning.
Citera
2023-04-02, 20:14
Avslutad
Citat:
Men samhället 100% hatar åldersskillnader även om ingen blivit manipulerad, utnyttjad osv. Där båda faktiskt vill.

Problemet är att barn och unga tonåringar inte är färdigutvecklade i hjärnan vid den åldern. Därför har vi satt en gräns både för byxmyndig respektive myndig.

Sedan om en 20 åring gifter sig med en 60 åring är en helt annan sak. Folk kanske höjer på ögonbrynen men inte mer än så.
Citera
2023-04-02, 20:19
Medlem
Citat:

Men samhället 100% hatar åldersskillnader även om ingen blivit manipulerad, utnyttjad osv. Där båda faktiskt vill. Det scenariot är måhända ovanligt men inte otroligt. Och det är det jag vänder mig emot. Så vi är nog överens i stort. Problemet är när kulturen drar alla förhållanden med stora åldersskillnader över samma kam och säger att det är utnyttjande och predatoriskt.

Jo, det kan jag hålla med dig om till viss del. Många förutsätter det värsta. Sen kan jag förstå det också. Det handlar lite om hur stora åldersskillnader det rör sig om och den mentala mognaden på de inblandade.
Citera
2023-04-02, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Ditt resonemang antyder att du tror det ja.
Att bekämpa brott och bestraffa brott går hand i hand
Varför tror du staten stoppar folk i fängelse till exempel.
Straff och brottsbekämpning.
Klart att straff är en väsentlig del i det hela, men det är inte så enkelt som du verkar tro att det är.

För övrigt handlade mitt inlägg mest om motivationen. Det märks tydligt att drivkraften dumplingar har inte handlar om barnens bästa. Även om man kunde bevisa till 100% att Dumpens verksamhet ökar antalet övergrepp skulle de ändå vara för eftersom de inte kan motstå nöjet att se att en gädda straffas på något sätt.
Citera
2023-04-02, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Problemet är att barn och unga tonåringar inte är färdigutvecklade i hjärnan vid den åldern. Därför har vi satt en gräns både för byxmyndig respektive myndig.

Sedan om en 20 åring gifter sig med en 60 åring är en helt annan sak. Folk kanske höjer på ögonbrynen men inte mer än så.

Ja men problemet är att en äldre person som är tillsammans med en 14 åring, där båda vill och ingen utnyttjas ses på samma sätt av samhället som en regelrätt våldtäktsman. Det är inte samma sak, inte ens i närheten. Det är inte så svartvitt som många vill göra gällande.
Citera
2023-04-02, 20:25
Medlem
Hade P hängt ut sin styvfar på Dumpen om han var i livet? Betvivlar jag.
Citera
2023-04-02, 20:27
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Klart att straff är en väsentlig del i det hela, men det är inte så enkelt som du verkar tro att det är.

För övrigt handlade mitt inlägg mest om motivationen. Det märks tydligt att drivkraften dumplingar har inte handlar om barnens bästa. Även om man kunde bevisa till 100% att Dumpens verksamhet ökar antalet övergrepp skulle de ändå vara för eftersom de inte kan motstå nöjet att se att en gädda straffas på något sätt.
Drivkraften för Dumpen är att skydda barn
Att du försöker påstå annat är ju bara för att dom är ett hot mot dig när du jagar barn.
Hur skulle en över två meter lång skånk och en tant på 50 års ageranden kunna få öka antalet övergrepp?
Berätta hur du tänker nu
Om du tänker
Citera
2023-04-02, 20:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Att du försöker påstå annat är ju bara för att dom är ett hot mot dig när du jagar barn.
Vad grundar du det på?
Citera
2023-04-02, 20:29
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:

Faktum är att du sätter fingret på en väldigt intressant sak och som jag personligen också har reflekterat över när man diskuterar för och nackdelar med Dumpen. Dom som är inbitna Dumpen-fans så finns inga nackdelar med Dumpen och det stämmer ju definitivt inte med verkligheten. Det finns för och nackdelar med allting. Men inga fakta biter på dom som beundrar Dumpen. Tror att i slutändan blir det Dumpens fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in