2023-04-02, 18:21
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BabianBlatten
Men de bilar du ser är troligen leasing- eller företags-bilar. Alltså så är det inte privata personliga pengar som betalat dessa.

Inte i Norge. Där är det extremt ovanligt. Näst intill obefintligt. Är mest taxi och hantverkarbilar som är företagsleasing. Där köps i princip alla normala personbilar av privatpersoner och inte av en juridisk person.

Du kan lätt se det på reggskyltarna i Norge; är det företagsbilar så är de gröna (som sagt extremt ovanligt), är det privata bilar så är de vita.
Senast redigerad av peterpanp 2023-04-02 kl. 18:26.
Citera
2023-04-02, 18:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Och Ringhals snurrar på idag igen trots att det avvecklingsbeslutet togs

Du har inte vidare bra koll på detta. Det var Ringhals 1 och 2 (samt Oskarshamn 1 och 2) som avvecklades. Ringhals 4 som nu återstartat har aldrig varit föremål för någon avveckling.
En elimport motsvarande tre kärnkraftsreaktorer. Så stort var behovet från utlandet när efterfrågan på el var som störst den gångna vintern, enligt Svenska kraftnät.

https://www.di.se/nyheter/rekordhog-import-raddade-vinterns-elforsorjning/

Det importerades nästan lika mycket som de nedlagda kärnkraftverken producerade eller omvänt uttryckt: med dessa kvar i drift hade inte behövt importeras och elpriset hade varit lägre. Det här är ett skolexempel på hur ensidiga och utan konsekvenstänkande politiker är. De agerar precis som att pissa i byxan för att det värmer ett tag.

Samma sak i detta fall, man använder ensidigt idiotstopp i stället för att försöka få med sig hela världen på ett rimligt beslut som ger mycket mer. Privat biltrafik i världen står för 4 % av utsläppen och Europa är en sjättedel av det. Övrig fordonstrafik står för 8 % och det är där man borde sätta in stöten i stället.
Citera
2023-04-02, 18:29
Medlem
Citat:
Nej, inte har USA tappat sin oljemarknad, de har väl fortfarande en ledande position gentemot araberna.

USA är väl världens största oljeproducent just nu.
I och för sig så har de också en hög inhemsk oljekonsumtion.
Och USA skulle säkert få arabernas ekonomi i gungning om de startade ett priskrig med dem.
Det är mycket svårt att tänka sig arabernas framtidsplaner, för mycket lite slipper ut därifrån, utom de skrytbyggen som de då och då påbörjar.

Jo USA skulle tappa oljemarknaden om de släppte in alla arabländer på marknaden, och det innebär då att arabländer måste handla med dollarn. Det var precis det Saddam Hussein och Ghadaffi hotade med att sluta göra, som fick de fällda. Vi i väst blev lurade om att det var i jakten mot terrorism. Varken Irak eller Libyen någon större del av den västländska oljemarknaden idag pga detta, och länderna är förstörda med motstridigheter och hungersnöd. Dock så håller jag med förövrigt i det övriga du beskriver. Nu ska USA bli störst på gasmarknaden med hjälp av EU. Så nu slåss den Ukrainska befolkningen för Zelensky och hans anhang ska göra sig en politisk karriär på den Ukrainska befolkningen, fast det är 40 procent dyrare att köpa gas av oss än med Ryssland. Ett högt pris för att hålla kapitalismen rullande. Detta som upprätthåller dollar är just nu detta krig genom vapenindustrin.

Vi vet ju hur det gick med etanolsatsningen, det gick ju inte så bra det, eller hur ?
Problemet med E-fuels är att en del av dem förutsätter en bioråvara som det inte finns tillräckligt av ?
Bristen på bioråvara har gett avtryck på priset på pellets.
Pellets är alltså en skogsprodukt, sågspån som är pressat till små hårda korn.
Men på sätt och vis är det ett slöseri att använda pellets på det viset.

Behovet av bränslen kommer att bli fortsatt stor.
Men visst ska vi göra som EU säger, plöj upp varenda kvadratmeter av vinodlingar i hela EU och plantera skog på dem istället.
EU-byråkraterna kan gott vara utan sina fina viner och fina middagar...

Ja etanolsatsaningen var ju Maud Olovsson som var ansvarig bakom, det kostade Sverige den kända mackdöden. Sedan att hon strulade bort övriga 34 miljarder på en värdelös energiaffär som hade kunnat bekosta den svenska befolkningen gratis tandvård 4 1/2 år. För detta fatala misslyckande sitter hon med i LKAB (statligt förstås) styrelse. Som sagt tillverka bilar som går på vatten. Har vi kunnat få ett ånglok att gå på vatten så går det med att tillverka bilar med. Men istället ska vi hålla ekonomin i rullning genom att förstöra hela jordens miljö, främst i U-länder genom barnarbete. Sedan i sin tur ska vi stå där och peka på dessa länder, som inte uppfyller miljömålen. Allt detta hycklande från väst startar krig i dessa u-länder. Vi i väst lever i någon regnbågsdröm att alla ska leva under en frihet (förtryckt sådan), därav massakeras just nu den Ukrainska befolkningen av detta. Slava Ukraina som kommer kosta hundratusentals män, kvinnor och barn döden, hus och land som är förstörde generationer framöver. Att detta ska dessutom riskeras bli ett kärnvapenkrig är ju overkligt. När vi i väst börjar vakna upp vad som inser, även fast mestadels av sanningen är bakom sekretess, så börjar vi äta antidepressiva. (det är ju också en marknad) Allt för att de rika ska bli rikare.
Senast redigerad av Kalasboll 2023-04-02 kl. 18:43.
Citera
2023-04-02, 18:41
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag håller mig till trådens ämne som är EU-lagen om förbränningsmotorer efter 2035. Den har inte bilindustrin eller köparna drivit fram. Det är politikernas verk som sedan bilindustrin, med örat mot rälsen, förhållit och förhåller sig till.

Har aldrig påstått något annat. Läs om läs rätt.

Tvärt om; Jag har precis hela tiden (i säkert 10 olika inlägg för dig) förklarar att det är våra folkvalda och EU som satt upp kraven på att bilarna skall ha inga eller extremt låga utsläpp.

Citat:
Din uppfattning i tråden är att du försöker diskutera om elbilar, vilket jag inte gjort.

Inte alls! Återigen en ren och skär lögn från din sida.

Jag bara kommenterar att den missuppfattning som finns av många i tråden (inte specifikt från din sida) att det är politikerna som gjort teknikvalet att man skall gå för BEV är felaktigt.

Politikerna är som sagt tekninkneutrala här. Min absoluta poäng är att de har absolut inte begränsat det till elbilar. Det är fritt fram för just alla andra tekniker som bräncelsellsbilar, vätgas-ICE, och även nu med senaste förslaget bensin/diesel-ICE med syntetiska bränslen.

[ snip på klimatteorier - som jag själv inte är intresserad av]

Citat:
Jag håller mig till trådens ämne som är EU-lagen om förbränningsmotorer efter 2035.

Det var nyheter, men OK.

Du får gärna skönmåla dig, om du mår bättre av det.

Citat:

Du har alltså timpris, vilket väldigt få har och de bli färre.

Detta är väl ändå helt utanför trådens ämne?
Senast redigerad av peterpanp 2023-04-02 kl. 18:45.
Citera
2023-04-02, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Inte i Norge. Där är det extremt ovanligt. Näst intill obefintligt. Är mest taxi och hantverkarbilar som är företagsleasing. Där köps i princip alla normala personbilar av privatpersoner och inte av en juridisk person.

Du kan lätt se det på reggskyltarna i Norge; är det företagsbilar så är de gröna (som sagt extremt ovanligt), är det privata bilar så är de vita.

Grön skylt i Norge innebär att det är en lätt lastbil. Vanligt förr, även gällande vanliga kombibilar med lastgaller och borttaget baksäte. Tror bannemig till och med att norska Porsche-importören lyckades grönskylta någon modell för herrans massa år sedan, gav rejäl skatterabatt på nybilspriset. Numer krävs att lastutrymmet rymmer en fastställd låda med bestämda mått, statskassen, vilket gjort det mycket svårare att få en bilmodell annat än stora SUV och såklart skåpbilar godkända.

Även privatpersoner kan äga en grönskyltad norsk bil, och företag kan såklart äga eller leasa en med vita skyltar.
Citera
2023-04-02, 19:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Har aldrig påstått något annat. Läs om läs rätt.

Tvärt om; Jag har precis hela tiden (i säkert 10 olika inlägg för dig) förklarar att det är våra folkvalda och EU som satt upp kraven på att bilarna skall ha inga eller extremt låga utsläpp.

Det började med att du missförstod detta:
Europa har ungefär en sjättedel av den totala bilparken i världen och övriga 5/6 har väl inte ens närmat sig ett liknande beslut. På något sätt hoppas jag att bilindustrin i Europa slår tillbaka mot detta, men jag vet inte hur.
Du svarar då:

Citat:
Det är bilindustrin som valt att satsa på just BEV, inte politikerna i sig. Det politikerna önskar är endast att det finns personbilar utan skadliga utsläpp. Teknikvalet står bilindustrin för.

Sedan är det inte bara Europa, utan även i Kina och USA är det elbilar som både bilindustrin och marknaden i de länderna går för.

USA, Kina och Europa är världens tre absolut största och viktigaste personbilsmarknader, så det är rätt klart var världen tar vägen gällande personbilsindustrin.

(FB) Ny lag: EU förbjuder nya förbränningsmotorer 2035

Du spårar in på elbilar medan jag menar att beslutet borde upphävas. Det säljs trots allt överlägset mest fossildrivna fordon.

Du värjer dig mot detta jag skriver...
Din uppfattning i tråden är att du försöker diskutera om elbilar, vilket jag inte gjort.
...och svarar:

Citat:
Inte alls! Återigen en ren och skär lögn från din sida.

Du påstår att jag ljuger när det är du som för en helt annan diskussion än det jag har tagit upp. Sedan skriver du:

Citat:
Jag bara kommenterar att den missuppfattning som finns av många i tråden (inte specifikt från din sida) att det är politikerna som gjort teknikvalet att man skall gå för BEV är felaktigt.

Politikerna är som sagt tekninkneutrala här. Min absoluta poäng är att de har absolut inte begränsat det till elbilar. Det är fritt fram för just alla andra tekniker som bräncelsellsbilar, vätgas-ICE, och även nu med senaste förslaget bensin/diesel-ICE med syntetiska bränslen.

Vad andra missuppfattat är inget du behöver diskutera med mig.

Citat:
Det var nyheter, men OK.

Du får gärna skönmåla dig, om du mår bättre av det.

Jag skönmålar mig inte, men du diskuterar i blindo om sådant jag överhuvudtaget inte berört.
Senast redigerad av HerrGickhan 2023-04-02 kl. 19:31.
Citera
2023-04-02, 20:27
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Du spårar in på elbilar medan jag menar att beslutet borde upphävas. Det säljs trots allt överlägset mest fossildrivna fordon.

Du påstår att jag sagt att det inte är EU och politikerna som satt kraven. Det är en lögn och ren halmgubbe från din sida. Det har jag sagt och hävdat hela tiden.

Det är just de lögnerna från dig (som finns svart på vitt) som jag vänder mig emot.

I övrigt är det lite intressant, för egentligen förstår jag inte detta tjafset. Tror att vi egentligen håller med varandra mer än vad vi gör sken av. Trots 15 inlägg om i stort sett exakt samma sak från båda sidor.
Citera
2023-04-02, 20:31
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Grön skylt i Norge innebär att det är en lätt lastbil. Vanligt förr, även gällande vanliga kombibilar med lastgaller och borttaget baksäte.

Stämmer nu när du säger det. Är ju en skattemotsvarighet till pickup i Sverige, där det inte får finnas några baksäten för att uppnå viss skatteklass. Tack för korrigeringen.
Citera
2023-04-02, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att det går fortare att bygga en kabel under vattnet än över land?
Ja mycket fortare, går inte att jämföra.
Citera
2023-04-02, 20:38
Medlem
Citat:
Stämmer nu när du säger det. Är ju en skattemotsvarighet till pickup i Sverige, där det inte får finnas några baksäten för att uppnå viss skatteklass. Tack för korrigeringen.

Baksäte får finnas i pickup, men separat ram och luftspalt mellan hytt och flak ger möjlighet att dra hela momsen för företag. Förr var det lägre skatt på lätta lastbilar, men numer åker en ny lätt lastbil på malusen likförbannat, dålig koll på om det fortfarande lönar sig att omregga personbilar.

Ja, jag är nördig
Citera
2023-04-02, 20:40
Medlem
Citat:
»Problemet« är då att ett avlångt land som Sverige med stora avstånd och en usel service på landsbygden slår i sista spiken där. Det är just detta som är så typiskt för politikens oförmåga att tänka lateralt. De förbjuder, försvårar och förstör först och kommer sedan på att det kanske inte var så bra. Jämför höjd effektskatt på kärnkraft 2015 så att 25 TWh/år producerande kärnkraft (R1/R2 och O1/O2) gjordes affärsmässigt olönsam och sedan slutgiltigt via riksdagsbeslut 2020 (R1/R2) beslutades definitivt läggas ner. När så alla förutsättningar ändrades och elpriset började skena då är försöker ett stort parti (som tidigare sagt: inte med kärnkraft) hävda att de visst kan tänka sig kärnkraft.

12 år kan tyckas vara en lång tid, men det går fort och det kommer att märkas successivt. Om alternativbränsle till förbränningsmotorer blir skyhögt kommer de som inte har råd att köpa en elbil (eller en bil överhuvudtaget) att få en kraftigt fördyrad vardag.

Problemet är inte att de förbjuder "ICE" problemet är att de kommer höja priset på soppan tills ingen längre har råd att köra "ICE".
Citera
2023-04-02, 20:45
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Baksäte får finnas i pickup, men separat ram och luftspalt mellan hytt och flak ger möjlighet att dra hela momsen för företag. Förr var det lägre skatt på lätta lastbilar, men numer åker en ny lätt lastbil på malusen likförbannat, dålig koll på om det fortfarande lönar sig att omregga personbilar.

Ja, jag är nördig

Aha. Har inte hängt med i dessa förändringar (var ca. 20 år sedan jag hade en S10-pickup på företaget). Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in