2023-04-02, 15:29
Medlem
Har sett att många tvivlar på att MH har kunnat sova, varit runt i lägenheten o.s.v. utan att ha vaknat eller sett något. Jag vet ju för egen del att jag i ungdomen crashat i något soffhörn mitt i en vansinnig fest med musiken i botten i nästan komaliknande tillstånd. De kunde fan kört en T52:a genom huset utan jag skulle vaknat. Likaså har jag varit semivaken och med ett öga halvöppet och nästan radiostyrd tagit mig till toaletten utan att sett att det suttit 7-8 pers i vardagsrummet när jag gått förbi och endast fokuserat på själva toalettstolen. Jag hade inte lyft ett ögonbryn för några dunsar eller någon dörr som stängs.

I övrigt tycker jag MH verkar fullständigt kontrollerad av JJ. Hon säger och gör det som JJ säger. Kanske inte jämförbart men lite som hur "barnflickan" i Knutby var kontrollerad av Fossmo.

Tycker inte JJ skulle varit med i rättssalen när MH utfrågades. Hon trasslar in sig genom att inte svara fullt ut på flera frågor och hon var också i för dåligt skick för att veta sitt eget bästa. För mycket ångest då försvarar man sig inte. Sedan var hon ju med och visste att hon gjorde fel men jag tvivlar på att hon var med vid själva mordet.
Citera
2023-04-02, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan678
Om vi backar en aning, och tänker oss in i deras liv innan allt det här.
Vanliga ungdomar, om än en med morbida fantasier. Lägenhet, jobb, körkort, festar osv...
Uppväxta i Svenssonfamiljer (vad vi vet), inget missbruk eller kriminellt.
HUR kan det gå så överstyr på så kort tid?
HUR kan de eller båda tappa all moral och konsekvens?
De har så iskallt psyke att de kan titta på när kompisen stryps av dem, när "tungan åker ut på ett otäckt sätt". Varför slutar de inte hålla om halsen då? ingen ringer 112. Ingen ringer polisen. De skyller på varann. De försöker mörka. De håller tyst De LJUGER i förhör och i rätten.
VAR och NÄR gick det så fel i huvudet på dem att de nu (förhoppningsvis) inte på många år får se våren spira i naturen, ut och träffa sin livskamrat, bilda familj... Osv. Det tänkte de inte på när de höll om Toves hals tills hennes liv rann ur henne...

(JA JAG SKRIVER DE OCH DEM, DE VAR TVÅ OM DET OAVSETT VEM SOM HÖLL OM HALSEN)

Det skulle jag också vilja ha svar på
Men JJ har tidigare visat att hon är kapabel att hämnas. Med sprayflaskor, förstörda backspeglar och bränder. Bränderna hade kunnat blivit mordbränder om det gått riktigt illa
Blev dessa händelser utredda? Blev JJ konfronterad med misstankar av polis eller någon vuxen?
Fick JJ hjälp av någon vuxen när hon inte mådde bra i högstadiet?

Jag har förstått att alla är skötsamma ungdomar som mot sin vilja har drabbats av detta fruktansvärda
Men dom ä r fortfarande ungdomar och unga vuxna
Var är de vuxna? Någon som kunde dra i handbromsen när det började gå överstyr?

JJ och Maja har förstört sina liv för all framtid
Dom har mördat Tove och det finns inga ord för att beskriva vad a l l a i Toves, Majas o JJs närhet måste känna

Men Tove kommer aldrig tillbaka oavsett hur långa straff JJ och Maja får. Dom ä r fortfarande unga, 18 och 20 år. Ett livstidsstraff resp 18 års fängelse är omänskligt i mina ögon n ä r det handlar om unga människor
Jag tycker likadant när det handlar om 15-16 åringar som blir hämtade från LVU-hem o blir tillsagda av grovt kriminella att skjuta för att döda

Om vi börjar med att straffa våra unga med livstid- eller långa fängelsestraff då har samhället misslyckats TOTALT
Citera
2023-04-02, 15:31
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Skadorna på TTs armbågar tyder på att de kan ha åstadkommits med armarna sträckta längs kroppen. Armbågar nedåt.
Det är osannolikt att de åstadkommits med armarna sträckta över huvudet. Armbågar utåt.

Rättsläkaren

VSB.
Någon armhållning från MHs sida har alltså inte förekommit.

Under ett flera minuter långt strypningstumult som enligt tidsuppgifter sträckte sig från 02.30-32 när första dunsen kom, till 02.36-38 när de 5-10 sparkljuden hördes, kan man ju ändra position och läge flera gånger.

Att T fick skador på armbågarna när armarna var parallella med kroppen - utesluter ju inte att Ts händer också kan ha hållits fast ovanför huvudet
.
Rättsläkaren besvarade - som hon ska göra - enbart frågan hur just de utpekade armbågsskadorna kan ha uppkommit.
Rättsläkaren tog naturligtvis inte ställning till om armar och händer också varit i någon annan position under mordet - det kan hon ju inte avgöra utan säkra fynd.
Och säkra fynd hittas inte så lätt på en kropp som brunnit, flyttats, släpats och under 16 dygn legat ute utsatt för regn, rusk och djurangrepp
Citera
2023-04-02, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Vilken nitlott de drog när de adopterade henne. Jag tycker synd om dem.

De första nio månader i sitt liv innan MH adopterades kan ha gjort stor skada. Hela anknytningsprocessen måste ha blivit kraftigt störd under den tiden. Hennes adoptivföräldrar har dock säkert gjort vad de har kunnat och jag beklagar verkligen att de har hamnat i denna härva.
Citera
2023-04-02, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Skadorna på TTs armbågar tyder på att de kan ha åstadkommits med armarna sträckta längs kroppen. Armbågar nedåt.
Det är osannolikt att de åstadkommits med armarna sträckta över huvudet. Armbågar utåt.

Rättsläkaren

VSB.
Någon armhållning från MHs sida har alltså inte förekommit.

akt 149 sid 99
Citat:
Mjukdelsblödningarna på ryggen (nr. 145, 146, 76/147) och armbågarna (nr. 143, 144) har ett utseende som starkt talar för att de orsakats av slag med/stöt emot/tryck mot hård plan yta. Mjukdelsblödningarna har vidare lokalisation som är förenlig med att de uppkommit då hennes armar hållits och tryckts mot en hård plan yta av annan person (golv, möjligen vägg) samtidigt som hon liggande på rygg tryckts mot en hård plan yta (golv).
Även underhudsblödningar på den högra handen (nr. 64) kan möjligen ha uppkommit
på samma sätt. Att de uppkommit på annat sätt, t ex då den avlidne slagit annan person eller slagit i en yta/föremål i omgivningen under den aktuella händelsen är minst lika troligt.

Aktb 149 sid 100
Den sammantagna skadebilden är förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen uppkommit på det sättet som den misstänkta JJI har beskrivit, d vs att den avlidna hamnat på rygg på golvet, att hennes armar har hållits av och tryckts mot golvet av den andra misstänkta MH samtidigt som den avlidna utsatts för yttre våld mot halsen av den misstänkta JJ i form av framifrån anbringat grepp med två händer med tummarna parallellt om struphuvudet/halsen och tryckande våld mot bålen/ryggen mot ett hårt underlag när JJ satt sig på hennes mage/bröst. Att skadorna på huvudet uppkommit initialt i förloppet innan den avlidna hamnade på golvet är lika möjligt som att de uppkommit under delar av förloppet som utspelat sig på golvet. Vidare är det lika möjligt att skadorna
på huvudet uppkommit i ett och samma eller två olika skeden av förloppet.

Den sammantagna skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den avlidna under en tid befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet.

Det finns två olika scenario i det slutgiltiga dödfallsutlåtandet.
Citera
2023-04-02, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
JJ vet ju heller inte vilken granne som ringt på. Det skulle ju kunnat vara grannen på samma våningsplan. Drar man ut ett lik på trappavsatsen om det är denna granne som minutrarna innan ringt på dörren, och uppenbart är vaken och orolig? Det är ju att be om att bli upptäckt. Självklart drog inte JJ ut liket i trapphuset .
Du har en poäng där. Det kan ju va grannen mittemot som har titthål i dörren...
Citera
2023-04-02, 15:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja, hade JJ brottats ensam med T borde hon rimligen blivit klöst, riven, biten, kanske sparkad.
Polisen sög in både JJ och MH väldigt fort, ev avvärjningsskador borde ha hunnit dokumenteras innan de läkte. Såvitt jag förstår har man inte funnit några sådana skador på JJ eller MH.

Det mesta talar då för att T var ordentligt fasthållen medan hon ströps. Att T lyckades sparka med benen tyder sparkljuden på, men skulle verkligen en ensam kvinna både kunna hålla fast Ts kropp med sin egen tyngd, ha båda sina händer runt Ts hals - och samtidigt hålla fast Ts armar medan Ts ben sparkar vilt omkring?

Jag tvivlar på det. Nu var JJ större och tyngre än T - JJ är en stark hästtjej van vid att köra hästvagn och hålla i tyglar. Men T var en fotbollsspelare och inte otränad. Skulle JJ verkligen ro iland detta helt ensam - utan att få någon enda avvärjningsskada?
Ja, om T var avtuppad. Hon var inte medvetslös, men medvetandesänkt efter slagen mot huvudet.

Sparkarna/knackningarna mot väggen medan grannen plingade på kom långt efter dunsen. Kan T ha haft så mycket frivillig kraft kvar precis innan dödsögonblicket? Jag tvivlar.
Citera
2023-04-02, 15:37
Medlem
Citat:
Helt rätt, MH har även tidigare varit JJs förtrogna och kompanjon när det gäller angrepp på personer. Även mordförsök, vilket ju bränderna de facto är. MH har tidigare visat att JJ kan komma till henne med såna planer. Så varför skulle hon denna gång inte involvera MH?

Och om hon nu dödande JJ utan att MH var i rummet, varför skulle hon bry sig om att dölja kroppen? MH är lojal, det har hon tidigare visat och visade även denna gång. Det finns absolut inget från tidigare som indikerar att JJ skulle varit rädd att vara uppriktig mot MH, även när det gäller grova saker. Så varför skulle hon gömt kroppen?

Jag är osäker på hur aktiv MH var med handhållande i badrummet men hon var definitivt där. Om T hade varit helt klar i huvudet tror jag att JJ definitivt hade behövt hjälp. Det beror på hur groggy hon var efter fallet bakåt. Det kan vara den här osäkerheten som gör skillnad för MHs del när det gäller domen.

Ja, det är framför allt tre saker som enligt mig pekar på att T var vid medvetande och även fasthållen.

1, Inga avvärjningsskador på J eller M.
2 , Inga blödningar i hjärnhinnorna som man ofta se vid hjärnskakningar. Hon kan säkert ha varit omtöcknad men tvivlar på att hon var helt utslagen.
3, Sparkljuden är rimligen T som kämpar.
Citera
2023-04-02, 15:40
Medlem
Citat:
Helt rätt, MH har även tidigare varit JJs förtrogna och kompanjon när det gäller angrepp på personer. Även mordförsök, vilket ju bränderna de facto är. MH har tidigare visat att JJ kan komma till henne med såna planer. Så varför skulle hon denna gång inte involvera MH?

Och om hon nu dödande JJ utan att MH var i rummet, varför skulle hon bry sig om att dölja kroppen? MH är lojal, det har hon tidigare visat och visade även denna gång. Det finns absolut inget från tidigare som indikerar att JJ skulle varit rädd att vara uppriktig mot MH, även när det gäller grova saker. Så varför skulle hon gömt kroppen?

Jag är osäker på hur aktiv MH var med handhållande i badrummet men hon var definitivt där. Om T hade varit helt klar i huvudet tror jag att JJ definitivt hade behövt hjälp. Det beror på hur groggy hon var efter fallet bakåt. Det kan vara den här osäkerheten som gör skillnad för MHs del när det gäller domen.

Maja hade ju tidigare på kvällen ingripit när Jovi T rök ihop inne på Nöjet, och gått emellan.
Jag tror samma sak hände i badrummet.
Det blir nåt slags tumult, M går för att ta isär dom, och sen går allting jättesnabbt. J stryper T och M hinner inte fatta vad som händer.

Sen skyller M på att hon sov för att hon inte vill kännas vid händelsen. Hon vill bara förtränga alltihop.
Läser man förhören med föräldrar och lärare så framkommer det att hon ljuger en hel del. Det verkar vara en vana att förvränga sanningen.

Men det blir inte helt självklart att få henne fälld för mord. Jag tror inte hon hade en tanke på att mörda T. Hon hamnade i det bara. Sen är hon insyltad och kan inte ringa på hjälp.

Sen så kanske inte en fängelsevistelse är helt katastrof för hennes del heller.
Föräldrarna säger ju att hon måste ha struktur och rutiner. Dom behöver väcka henne på morgonen, se till att hon kommer igång, ge henne mediciner. Dom verkar serva med både mat och tvätt.
Hennes lärare säger att hon inte hade klarat samma extrajobb på Nöjet som vanliga 15-åringar klarar.
Hon är ändå 18 år, visserligen med diagnoser, men ändå. Hur långt upp i åldern ska hon behöva servas av sina föräldrar? Kommer hon att klara att bo själv och leva ett normalt vuxenliv?
Citera
2023-04-02, 15:40
Medlem
Det jag inte förstår är...
Varför frågar man inte tjejerna mer i detalj.
Vad sa de till varandra när de var i badrummet? Vad hände där mer exakt. Bad J att M skulle hålla hennes armar eller gjorde hon det självmant.
Om det är som M påstod, vad sa hon till J när hon ser T inlindad i ett lakan? Skrek hon, grät hon, vad sa hon?
Vad M med på att de skulle slå T när de gick från Nöjet?
Vad hände med slagsmålet på Nöjet? Varför säger inte M att det var J som sa något spydigt och slog T som T skrev till sin pojkvän?
Om Ms berättelse stämmer så sa J att A hade hämtat T.... Hade J släpat kroppen till förrådet utanför, vilket J nog inte vågade för där finns grannar. Om hon hade släpat kroppen till walk in closet så verkar ju den ligga i vardagsrummet och då måste man gå förbi M som ligger o sover... Hm...
Citera
2023-04-02, 15:42
Medlem
trngws avatar
Citat:
Skitsnack. Polisen konfronterade henne med fakta om att TTs kropp hittats och att JJs telefon lett dem dit vid ett förhör. Polisen säger att hon inte kan ha gjort det själv och att JJ påstår att MH och hon varit ute och åkt och ätit haschkakor. MH blånekar till allt, kommer inte ihåg om det var under ett eller flera förhör efter det. Efter flera dagar kallar hon själv till förhör och medger att hon varit med och dumpat kroppen. Det är inte att självmant berätta.

MH är en van lögnare och manipulatör. Hon är extremt van att ljuga för sina föräldrar och vilseleda dem med falska telefonspår osv. När pappan avslöjar henne med sprayflaskan efter bitch-incidenten så erkänner hon ändå inte att hon varit med eller känner till vad som hänt, bevisligen lögn. Så hon har för vana att fortsätta ljuga även när bevis stirrar henne upp i ansiktet. Hon berättar först när hon ser en vinning för egen del.

Du är ute och cyklar. Polisen berättar i förhör efter förhör att de vet att MH åkt en längre runda. Det får inte MH att erkänna som du påstår. Polisen kommer med flera olika påståenden om saker och ting, men det får inte MH att börja berätta. Det är inte alls så att MH erkänner allteftersom polisen matar henne med bevis. På den punkten skiljer hon sig från JJ. Både dumt och smart på samma gång, faktiskt. Det är en helt annan nyckel som öppnar MH, och det visas också av att när hon börjar berätta, då berättar hon så gott som allt direkt.

Nämen oj, MH ljuger för sina föräldrar om var hon varit. Ja, det har ju tonåringar aldrig gjort, då måste hon vara en mördare ... jösses så korkat ...

Din fantasihistoria ovan är bara just det, en fantasihistoria.
Citera
2023-04-02, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag lägger dessutom på att enligt MH är hon uppe och går till toaletten. Pratar med JJ om mc. DÄREFTER går hon och hämtar telefonen i sovrummet 02:43. Låt oss säga att hon vaknar 02:40 och vi ger henne 30 sekunder att vakna upp. Då har hon 1,5 minut på sig att göra ett toabesök och 1 minut på sig att prata med JJ innan hon hämtar telefonen. Då har JJ endast haft 02:38-02:40 att städa bort TTs grejer samt TTs kropp och ev. vätska på golvet. Känns bara orimligt. För att städa bort TTs kropp in i klädkammarn borde hon troligtvis behövt plocka ut annat och göra plats vilket också tar tid i anspråk.

Allt tycks utgå från de tider grannarna berättar om. Grannarna kan ha tagit lite fel på tiden. Begriper inte vad TT gjorde i lägenheten i 40 minuter innan mordet. Satt hon och JJ i köket och pratade? Näe, det tror jag inte.

Snarare att dunsarna hördes vid 02.10-02.15 och att JJ och MH sen satt och pustade ut och försökte fatta vad som hade hänt. Den tiden jag nämner stämmer i så fall bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in