2023-04-02, 14:54
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Obduktionsprotokollet ingår i Förundersökningen, FUP.
FUP är grund för åtal men rätten brukar inte ta del av FUP.
Istället gäller en ”direktprincip” - det som sägs under domstolsförhandlingen är det som rätten värderar och tar ställning till.

Oavsett vad någon tidigare sagt i förhör gäller vad denne säger i domstolen under förhandlingen. Dock kan naturligtvis försvarare och åklagare i domstolen påpeka diskrepansen mellan vad någon uppger under förhandlingen och saker som tidigare beskrivits i FUP.

Ansvarig rättsläkare, som var en av de två läkare som ansvarade för obduktionen, uttalade sig i rätten mycket klart och tveklöst om Ts dödsorsak och vissa fynd. Det väger tungt - mycket tyngre än ev dimridåer som försvaret försöker lägga ut.
Rättsläkarens slutsats är det som rätten kommer lägga till grund för domen.
Okej, tack för bra förtydligande.
Citera
2023-04-02, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är sant att J behövde Ms hjälp på Nöjet för att freda sig mot T - om nu den historien är sann i alla delar. Det saknas ju vittnen. Jag håller med om att det talar starkt för att J borde varit tveksam inför att ta sig an T ensam i lägenheten. Även om tänker att hon ska hon ska fälla T baklänges finns ingen garanti för att hon lyckas. Och lyckas det vet hon inte om T blir kvar på golvet. Hon puttade väl T baklänges på Nöjet men då kom T upp på benen igen och gick till attack, varpå M fick ingripa?

Oavsett om planen var att prata T till rätta, misshandla henne eller mörda henne, så tror jag inte J skulle ta sig an denna uppgift själv. Och varför skulle hon kan man fråga sig, när hon har sin trogna följeslagare vid sin sida.

M har vid tidigare tillfälle blivit informerad och nästan övertalad att delta i mordförsök på T och hennes syster, utan att skvallra efteråt. Klart som korvspa att J även denna gång pratade ihop sig med M.

Skillnaden denna gång var att M inte fegade ur. Hon följde med hela vägen till lägenheten och enligt mig så talar mycket för att hon även hjälpte till i badrummet.

Har påtalat det innan. Men det är nästintill praktiskt omöjligt för en person att strypa en vuxen vaken person utan att få avvärjningsskador. Och vaken verkar ju T ha varit eftersom grannen hörde 5-10 sparkliknande ljud.
Citera
2023-04-02, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Kolla FUP aktbilaga 153, från sidan 1207 och analysera hennes vittnesmål kring branden. Jag är övertygad om att du kommer hålla med mig sen

Hon har detaljerad kunskap kring branden och svamlar en hel del kring hur hon fått reda på detaljerna.

Vad MH berättar så satt hon kvar i bilen när JJ skulle elda TTs dörr. Vid ett annat tillfälle skulle JJ bränna "L"s dörr, men MH berättade att hon satt kvar i bilen då också och bad till Gud att det inte skulle sluta regna. Hon blev bönhörd och JJ kom tillbaks till bilen utan att kunna antända dörren.
Citera
2023-04-02, 15:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Att, enligt egen uppgift, vakna upp och se sin vän död inlindad i ett lakan klarade ju hon av. Så var hennes gräns går är kanske inte helt självklar.
Nej, där blev jag något förvånad, att hon inte uppehöll sig mer vid det.

En tänkbar möjlighet är att allt var så oerhört traumatiskt att hon fortfarande inte kan greppa och sätta ord på varje del för sig, men att ljuduppplevelsen stack ut. Kanske resan fick representera resten?

Från att inte ha haft någon bestämd uppfattning om Ms aktiva deltagande, gick jag till full övertygelse om icke-deltagande under rättegången.
Citera
2023-04-02, 15:12
Medlem
Har mamman till J alls blivit förhörd? Har inte läst alla länkar. Tänker stt ett ev vittnesmål från henne borde kunna sticka hål i en del av Js påståenden.
Citera
2023-04-02, 15:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hon hade ju för vana att lämna sin telefon i Js lägenhet för att föräldrarna skulle tro att hon var där, när hon i själva verket gjorde andra saker. Det är ett manipulativt beteende.
Jo, det håller jag med dig om.
Citera
2023-04-02, 15:15
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Har påtalat det innan. Men det är nästintill praktiskt omöjligt för en person att strypa en vuxen vaken person utan att få avvärjningsskador. Och vaken verkar ju T ha varit eftersom grannen hörde 5-10 sparkliknande ljud.

Ja, hade JJ brottats ensam med T borde hon rimligen blivit klöst, riven, biten, kanske sparkad.
Polisen sög in både JJ och MH väldigt fort, ev avvärjningsskador borde ha hunnit dokumenteras innan de läkte. Såvitt jag förstår har man inte funnit några sådana skador på JJ eller MH.

Det mesta talar då för att T var ordentligt fasthållen medan hon ströps. Att T lyckades sparka med benen tyder sparkljuden på, men skulle verkligen en ensam kvinna både kunna hålla fast Ts kropp med sin egen tyngd, ha båda sina händer runt Ts hals - och samtidigt hålla fast Ts armar medan Ts ben sparkar vilt omkring?

Jag tvivlar på det. Nu var JJ större och tyngre än T - JJ är en stark hästtjej van vid att köra hästvagn och hålla i tyglar. Men T var en fotbollsspelare och inte otränad. Skulle JJ verkligen ro iland detta helt ensam - utan att få någon enda avvärjningsskada?
Senast redigerad av coli 2023-04-02 kl. 15:19.
Citera
2023-04-02, 15:16
Medlem
PeterNosters avatar
Skadorna på TTs armbågar tyder på att de kan ha åstadkommits med armarna sträckta längs kroppen. Armbågar nedåt.
Det är osannolikt att de åstadkommits med armarna sträckta över huvudet. Armbågar utåt.

Rättsläkaren

VSB.
Någon armhållning från MHs sida har alltså inte förekommit.
Citera
2023-04-02, 15:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Oavsett om planen var att prata T till rätta, misshandla henne eller mörda henne, så tror jag inte J skulle ta sig an denna uppgift själv. Och varför skulle hon kan man fråga sig, när hon har sin trogna följeslagare vid sin sida.

M har vid tidigare tillfälle blivit informerad och nästan övertalad att delta i mordförsök på T och hennes syster, utan att skvallra efteråt. Klart som korvspa att J även denna gång pratade ihop sig med M.

Skillnaden denna gång var att M inte fegade ur. Hon följde med hela vägen till lägenheten och enligt mig så talar mycket för att hon även hjälpte till i badrummet.

Helt rätt, MH har även tidigare varit JJs förtrogna och kompanjon när det gäller angrepp på personer. Även mordförsök, vilket ju bränderna de facto är. MH har tidigare visat att JJ kan komma till henne med såna planer. Så varför skulle hon denna gång inte involvera MH?

Och om hon nu dödande JJ utan att MH var i rummet, varför skulle hon bry sig om att dölja kroppen? MH är lojal, det har hon tidigare visat och visade även denna gång. Det finns absolut inget från tidigare som indikerar att JJ skulle varit rädd att vara uppriktig mot MH, även när det gäller grova saker. Så varför skulle hon gömt kroppen?

Jag är osäker på hur aktiv MH var med handhållande i badrummet men hon var definitivt där. Om T hade varit helt klar i huvudet tror jag att JJ definitivt hade behövt hjälp. Det beror på hur groggy hon var efter fallet bakåt. Det kan vara den här osäkerheten som gör skillnad för MHs del när det gäller domen.
Citera
2023-04-02, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Har mamman till J alls blivit förhörd? Har inte läst alla länkar. Tänker stt ett ev vittnesmål från henne borde kunna sticka hål i en del av Js påståenden.

Ja men hon hade inte så mycket att tillföra. Verkade inte ha koll på nånting och hade jobbat den natten.
Man hade velat se ett mer utförligt förhör med Js föräldrar. Om det på nåt sätt finns något svar på varför hon blev som hon blev.
Citera
2023-04-02, 15:26
Medlem
Jag undrar hur de mår psykiskt? Det är nog långa dagar i väntan på domen.
Citera
2023-04-02, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja, hade JJ brottats ensam men T borde hon rimligen blivit klöst, riven, biten, kanske sparkad.
Polisen sög in både JJ och MH väldigt fort, ev avvärjningsskador borde ha hunnit dokumenteras innan de läkte. Såvitt jag förstår har man inte funnit några sådana skador på JJ eller MH.

Det mesta talar då för att T var ordentligt fasthållen medan hon ströps. Att T lyckades sparka med benen tyder sparkljuden på, men skulle verkligen en ensam kvinna både kunna hålla fast Ts kropp med sin egen tyngd, ha båda sina händer runt Ts hals - och samtidigt hålla fast Ts armar medan Ts ben sparkar vilt omkring?

Jag tvivlar på det. Nu var JJ större och tyngre än T - JJ är en stark hästtjej van vid att köra hästvagn och hålla i tyglar. Men T var en fotbollsspelare och inte otränad. Skulle JJ verkligen ro iland detta helt ensam - utan att få någon enda avvärjningsskada?

Det fanns några små märken som finns dokumenterade i rättsintyget för både J och M. Men inga som var förenliga med rivsår som normalt uppstår vid strypning.

Jag har efterfrågat fall där gm strypt ett relativt jämstarkt offer till döds utan att själv fått några avvärjningsskador. Ingen har hittat något och länkat till tråden.Jag har inte ens sett professionella brottare eller mma fighters som lyckas låsa sina motståndares armar utan motståndaren lyckas vrida sig och hamna på mage. Så jag tvivlar starkt på att J skulle lyckas med denna bedrift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in