2023-04-02, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Lisbeth Palme var där, hon stoppade inte mördaren. Väger det tungt juridiskt tycker du?

Att vara på fel plats vid fel tidpunkt innebär ingen skuld.

Att MH var på platsen innebär bara att hon skulle kunna vara delaktig, inte att hon faktiskt var det.
Det finns inga bevis för att MH var delaktig i mordet. Till och med rättsläkaren säger att det är osannolikt.

Men Lisbeth blev ju lite skjuten också va så hon kanske inte var så sugen på att stoppa GM på annat sätt än att ta den kulan i kroppen s a s?
Citera
2023-04-02, 14:22
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Hur förklarar du då Google-sökningarna som hon gjorde? ”Hur mörda någon diskret” etc. I min mening så tyder det på att det var planerat sedan innan
Jag tror också att J:s önskan var att ha ihjäl T på något sätt. Därav googlingarna.Mordbranden lyckades inte. Så nu när tillfälle gavs slog hon till. Hur dom lockade med sig T till lgh är för mig en gåta. T borde ha vetat bättre.
Citera
2023-04-02, 14:22
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag lägger dessutom på att enligt MH är hon uppe och går till toaletten. Pratar med JJ om mc. DÄREFTER går hon och hämtar telefonen i sovrummet 02:43. Låt oss säga att hon vaknar 02:40 och vi ger henne 30 sekunder att vakna upp. Då har hon 1,5 minut på sig att göra ett toabesök och 1 minut på sig att prata med JJ innan hon hämtar telefonen. Då har JJ endast haft 02:38-02:40 att städa bort TTs grejer samt TTs kropp och ev. vätska på golvet. Känns bara orimligt. För att städa bort TTs kropp in i klädkammarn borde hon troligtvis behövt plocka ut annat och göra plats vilket också tar tid i anspråk.

Ja där gör du också ett bra påpekande.

Under den där halvtimmen mellan halv tre och tre på natten har det helt enkelt hänt så väldigt många saker. Duns och kraftiga sparkar har hörts, dörrklockan har ringt, det har gåtts på toaletten i badrummet där T mördades och hennes kropp befann sig initialt, det har lindats in i lakan, städats, flyttats kropp, pratats med grannar, sms-at, köpts hamburgare och hämtats telefoner.

Allt på en halvtimme?! En halvtimme där MH skulle sovit och inte deltagit eller märkt allt som hände…...? Det är inte trovärdigt. Det stämmer inte.

Det behöver inte betyda att MH verkligen höll fast T, men det betyder att hon definitivt ljuger.
Citera
2023-04-02, 14:25
Medlem
Rompers avatar
Frågan är vad som händer om MH döms för Gravfridsbrott och inte för Grovt ?

Ansvarsyrkandet i Stämningsansökan för MH är GROVT GRAVFRIDSBROTT.

Med tanke på att Gravfridsbrott kan ge böter eller fängelse i högst två år.

Rätten beslutade att MH skulle återföras till häkte tills domen kommer.

Kan det vara en indikation till att Maja döms till minst ett års fängelse?
Citera
2023-04-02, 14:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Du anser ju inte att MHs rörelse på telefonen är bevis för att hon rört på sig. Vad anser du vara bevis för att t ex MH har befunnit sig i lägenheten?

Att hennes telefon befunnit sig i lägenheten är ett starkt indicie på att också hon har gjort det.
Att hennes telefon registrerat steg är ett bevis på att telefonen rört sig, och ett indicie på att MH rört sig. Det är inte något bevis på att hon varit vaken och än mindre ett bevis på att hon befann sig på toaletten och ännu mindre ett bevis på att hon mördat Tove.
Det starkaste "beviset" på att MH var i lägenheten är att det är en samstämmig uppgift från både JJ och MH.

För min del är ovanstående alldeles självklara saker. Anmärkningsvärt att du behöver fråga om det.
Citera
2023-04-02, 14:27
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Jag kan bara säga såhär, att jag har arbetat med människor som haft betydligt större intellektuellt funktionshinder än Maja, som gått i särskola och behövt ha god man och bo på ett boende med personal som besöker flera ggr per dag för att assistera t.o.m. vid handling, färdtjänst till ”daglig verksamhet” osv och som definitivt kunde manipulera. Det fanns individer som var väldigt manipulativa och försatte andra personer i sin närhet i en slags sektliknande relation. Det behövdes läkar och psykologhjälp för att bena ut och försöka hjälpa ”offren” så jo, man kan vara manipulativ utan att vara ”smart”. Det är en drivkraft och en instinkt i kombination med avsaknad av förmåga till skam och empati. Så himla svårt är det inte att spela känslor, det är empati och skamkänslor som hindrar ”oss andra” från att göra det men människor som M och J har tränat på detta hela sitt liv. Det är så dom fungerar. Tror dessutom att M ännu mer än J haft som strategi att spela oskyldig och spela på folks känslor och empati för henne, kan tänka mig att det funkat så i hennes familj.
Det fetade: Att dom fungerar så, innebär inte att M gör det.
INGEN har framställt M som manipulativ, INGEN har framställt henne som empatilös, tvärtom.
Citera
2023-04-02, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
(...)Dessutom är det väldigt bestickande att JJ vågade lämna MH ensam med Ts döda kropp när hon åkte till McD. JJ pratade ju med MH och sa att hon skulle åka - hon visste att MH var vaken.
JJ hade sannolikt aldrig vågat lämna MH ensam med kroppen om MH inte redan visste att T var död.

Risken för att MH annars plötsligt skulle upptäkt kroppen, fått panik och rusat efter grannar eller ringt efter hjälp var alldeles för stor. Eftersom kroppen under den här tiden var kvar inne i den pyttelilla lägenheten, var skulle den annars vara?, är enda rimliga förklaringen att de båda två visste att T var död.

MH hade tidigare vägrat göra saker som JJ bett om, men nu var hon villig att hjälpa till med att forsla bort kroppen. Hon fick inte panik, blev inte paralyserad, föll inte ihop, svimmade inte och hämtade inte hjälp. MH deltog istället när de båda två tillsammans bar ner kroppen, åkte ut i skogen på natten, dumpade och gömde den. (...)
Jag har läst ikapp lite nu och du skriver exakt det jag tänkt på. Mh måste ha varit delaktig för att händelseförloppet ska gå ihop logiskt. Otroligt provocerande att hon kan komma att slippa lindrigt undan genom att bara ljuga i sten. Hade hon haft någon godhet i sig hade hon berättat sanningen så att TTs anhöriga och syster kunde få visshet, vilket antagligen skulle betyda extremt mycket för dem.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ännu en lögn från din sida. Det var ingen "stegvis" berättelse som kom fram när MH började prata. Tvärtom var det en självmant beslutad berättelse hon kom med. Hon bad till och med själv om att få ha det förhöret. Det är fler lögnaktiga troll än du som har försökt sig på att ljuga ihop vad du nu ljuger om.

Ja, så nu kallar du MH för en "förhärdad brottsling". Det säger allt om vilken fantiserande lögnare till troll du är.
Skitsnack. Polisen konfronterade henne med fakta om att TTs kropp hittats och att JJs telefon lett dem dit vid ett förhör. Polisen säger att hon inte kan ha gjort det själv och att JJ påstår att MH och hon varit ute och åkt och ätit haschkakor. MH blånekar till allt, kommer inte ihåg om det var under ett eller flera förhör efter det. Efter flera dagar kallar hon själv till förhör och medger att hon varit med och dumpat kroppen. Det är inte att självmant berätta.

MH är en van lögnare och manipulatör. Hon är extremt van att ljuga för sina föräldrar och vilseleda dem med falska telefonspår osv. När pappan avslöjar henne med sprayflaskan efter bitch-incidenten så erkänner hon ändå inte att hon varit med eller känner till vad som hänt, bevisligen lögn. Så hon har för vana att fortsätta ljuga även när bevis stirrar henne upp i ansiktet. Hon berättar först när hon ser en vinning för egen del.
Citera
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Då M friskt blandar och ger med gammal överenskommelse, ny historia från J, kronologi och egen input är det definitivt inte ovidkommande. När man ska bedöma hennes trovärdighet måste man utgå ifrån hennes perspektiv, inte sitt eget.

Något viljelöst våp tror jag absolut inte att hon är, däremot förefaller det vara klent med initiativförmågan.

Jag TROR heller inte att hon är någon teaterapa som kan spela oupplevda känslor eller dölja upplevda på ett trovärdigt sätt.
Efter förhöret med henne under huvudförhandlingen, där hon berättade att dumpningsresan var det värsta hon någonsin upplevt och ångesten över släpljuden I skogen, kände jag mig 100% säker på att hon inte var närvarande vid Ts dödskamp.

Dock kvarstår faktum att hon befann sig i lgh under tiden för mordet och som jag ser det utan att larma, försöka avstyra eller förhindra.
Jag kan finna förklaringar till det, men förklaringar är inga ursäkter.
Hur rätten kommer att bedöma närvaron och frånvaro av agerande är svårt att sia om.

Det är ju möjligt att tycka att dumpningen var jobbig oavsett om man är medgärningsperson eller inte. JJ hade också liknande uttryck f ö. I övrigt rimlig text.
Citera
2023-04-02, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
Ja nu när man vet, varför han ville tillägga något så var det bra dom stoppa honom. Det hade inte gjort oss klokare i vad som hänt Tove. Men du menar JJ? Förstår jag. Han var ju också väldigt rivig mot poliserna första gången dom förhörde honom. Men han hade väl inte mycket förtroende för polisen och trodde nog han skulle bli misstänkt för att han är utländskt. Men till slut fick han förtroende för dom. Han är nog väldigt rädd att betraktas som misstänkt i lilla Vetlanda. Därför tar han nog väldigt illa i sig av det JJ sagt i förhör. Men han behöver ju inte vara orolig. Alla vet ju att det är jj och MH som är skyldiga. Det var inte rätt tid och plats att ta upp det. Sen den andra grannen som först gick ut i media och sa att han hört saker och sen tar tillbaka det i förhör. Var ju också väldigt svamlig. Vad var syftet med det? En del tänker inte riktigt. Före man gör saker.

JJ precis, tack!
Har för mig att när polisen var vid JJs lgh första gången och då hörde grannen så ville han ha advokat 😅
Citera
2023-04-02, 14:30
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Frågan är vad som händer om MH döms för Gravfridsbrott och inte för Grovt ?

Ansvarsyrkandet i Stämningsansökan för MH är GROVT GRAVFRIDSBROTT.

Med tanke på att Gravfridsbrott kan ge böter eller fängelse i högst två år.

Rätten beslutade att MH skulle återföras till häkte tills domen kommer.

Kan det vara en indikation till att Maja döms till minst ett års fängelse?

Det är en indikation på att MH kommer dömas till fängelse.

Om hon döms för brott av normalgraden så får hon straff därefter. Det är ungefär vad som kommer att hända. Brott av normalgraden ligger inom gärningsbeskrivningen och kan därför utdömas av domstolen.
Citera
2023-04-02, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det fetade: Att dom fungerar så, innebär inte att M gör det.
INGEN har framställt M som manipulativ, INGEN har framställt henne som empatilös, tvärtom.
Och hennes manipulativa handlande mot sina föräldrar, vad tänker du om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in