Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Precis, om M befinns skyldig till mord så måste det ju finnas tillräckligt med underlag för att fälla henne. Man kan liksom inte bara anta att en full ungdom omöjligt kan somna titt som tätt mitt i natten och ta för givet att denna ska registrera ljud inifrån toaletten.
En fruktansvärd och fullkomligt brutal gärning har begåtts och då är det lätt att låta sig dras med känslomässigt. Men M kan faktiskt vara oskyldig till huvudgärningen. Och då vore det skandal om hon döms till mord.
M har själv sagt att hon hämtar sin mobil vid det andra tillfället. - Varför har inte advokaten snappat upp det, för den tiden talar till M:s fördel?
Så även den första tiden då hon förmodligen också tar med sig mobilen ut till badrummet. - Varför ställer man ingen fråga om hon tog med sig mobilen?
Efter rättegången får jag uppfattningen att åklagaren bara hade bestämt sig från första början att båda är skyldiga till huvudbrottet.
Ändå framkom det i förhöret med rättsläkaren att det var "möjligt" att J ensam hade kunnat fixera T:s armar med sina ben.
Hon fick också frågan om någon annan hade kunnat hålla nere T:s armar på det sätt J beskriver. Svaret blev att sannolikheten för just det ansågs "liten".
Konfirmeringsbias?
Intressant att du tar upp confirmation bias. Det är precis det jag läser in de som försöker desperat hitta luckor för att MH är oskyldig.
- Det är oerhört svårt för JJ att ensam mörda TT, nästintill omöjligt utan en längre fajt och rop.
- MHs agerande innan och efter mordet är långtifrån något man skulle förvänta sig från en oskyldig.
- Hennes mobil rörde sig minuter efter att TT dog, 0243. Ändå säger hon sig inte sett eller hört något.
- MH och JJ ville båda få TT till lägenhet, och båda var med och dumpade TT. Att denna samarbetskedja bryts under några minuter är inte otänkbart men osannolikt.
Etc.
Notera: det är fakta som går emot MH, inte confirmation bias. Vad är det som driver de som desperat försöker göra henne oskyldig? Confirmation bias, med en släng av halo-effekten och group thinking förmodligen.