2023-04-01, 11:51
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grammatica
Krigshetsarna tolkar det som hot från ryssarna.

Svaret är att det är Ryssland och Kina som är krigshetsarna.
Citera
2023-04-01, 11:52
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magicstrip
Nån mer som hänger på och hjälper till att spränga Kreml till små grus??

Bra idé, men det behövs inte. Det kommer ryssarna klara av själva. Putin söndrar hela landet. Uppror, revolter och sprängningar kommer som en del av detta. Är bara en tidsfråga.
Citera
2023-04-01, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friinuet
Kan dom bara dra tillbaks Nato ansökan så håller vi oss utanför krig? Vi ska inte låta oss bli manipulerade att gå med i Nato och dras med i krig och styrda av globalister känner jag.
Sverige här ju inte den minsta nytta av att gå med i Nato varken säkerhesmässigt eller ekonomiskt. Finns ingen vettig människa som befarar ett ryskt angrepp miot svenskt territorium separat.

Däremot har vi stora nackdelar och blir i ett utsatt läge vid ett storktrig.

Sverige höll sig smart utanför stormaktskonflikter under 10 och 119-talet men nu raseras allt för politiska valintrigers skullFaktiskt var det lite av en militärkupp när svenska försvqret tvingade in sverige i Nato förra året. Sådan drägg som inte förstår krigs allvar som de i sveriges armeledning är svår att finna på annat håll. Tror den där fjant-byden ser framför sig att delta prideparad på Röda Torget i full struidsmundering och lite småsexigt uppknäppt skjortq..
Citera
2023-04-01, 12:29
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Förstår inte din poäng riktigt. Trådens ämne handlar ju om att Ryssland hotar Sverige, inte tvärtom.

Jo, det är helt riktigt att det är Ryssland som hotar både oss, och i stort sett hela omvärlden (undantaget det vanliga gänget med Kina, Nordkorea och Iran). Där håller jag med dig helt.

Varför det kommer upp i tråden att det är tvärt om, är att det är Putins och Rysslands officiella propaganda att det inte är de som hotar eller krigar. Även om det låter helt rubbat för oss icke indoktrinerade, så anser rysk propaganda att det är omvärlden som hotar och starar krig mot Ryssland. En form av galen projektion kan man säga.

Det finns då tyvärr många både trollfabriker i Kreml (ofta med Google Translate som verktyg) som postar en massa på forum runt om i världen för att sprida Putins propaganda. Även FlashBack är inte opåverkat av dessa fabriker och påverkanskampanjer. Därav att dessa snedvridna föreställning som du, jag och alla normala människor inte går på inte har så stor effekt. Det finns dock alltid svagsinta och lättpåverkade människor som går på sådant här.

Så oavsett om propagandan kommer från Ryska Ambassaden i Stockholm, från RT eller från ryska trollfabriker, så sprids det även i form som detta. Men det är ju så dumt att det är mest komiskt att diskutera (inte mycket till seriös debatt). Nåja, vi kommer få höra mer från Ryska Ambassaden. Iaf. tills den dagen vi är med i NATO (då kommer de lägga ner, för då är det ingen mening att försöka påverka beslutet längre).
Citera
2023-04-01, 13:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Jo, det är helt riktigt att det är Ryssland som hotar både oss, och i stort sett hela omvärlden (undantaget det vanliga gänget med Kina, Nordkorea och Iran). Där håller jag med dig helt.

Varför det kommer upp i tråden att det är tvärt om, är att det är Putins och Rysslands officiella propaganda att det inte är de som hotar eller krigar. Även om det låter helt rubbat för oss icke indoktrinerade, så anser rysk propaganda att det är omvärlden som hotar och starar krig mot Ryssland. En form av galen projektion kan man säga.

Det finns då tyvärr många både trollfabriker i Kreml (ofta med Google Translate som verktyg) som postar en massa på forum runt om i världen för att sprida Putins propaganda. Även FlashBack är inte opåverkat av dessa fabriker och påverkanskampanjer. Därav att dessa snedvridna föreställning som du, jag och alla normala människor inte går på inte har så stor effekt. Det finns dock alltid svagsinta och lättpåverkade människor som går på sådant här.

Så oavsett om propagandan kommer från Ryska Ambassaden i Stockholm, från RT eller från ryska trollfabriker, så sprids det även i form som detta. Men det är ju så dumt att det är mest komiskt att diskutera (inte mycket till seriös debatt). Nåja, vi kommer få höra mer från Ryska Ambassaden. Iaf. tills den dagen vi är med i NATO (då kommer de lägga ner, för då är det ingen mening att försöka påverka beslutet längre).

Bra inlägg. Håller med dig till fullo!
Citera
2023-04-01, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Sverige här ju inte den minsta nytta av att gå med i Nato varken säkerhesmässigt eller ekonomiskt. Finns ingen vettig människa som befarar ett ryskt angrepp miot svenskt territorium separat.

Däremot har vi stora nackdelar och blir i ett utsatt läge vid ett storktrig.

Sverige höll sig smart utanför stormaktskonflikter under 10 och 119-talet men nu raseras allt för politiska valintrigers skullFaktiskt var det lite av en militärkupp när svenska försvqret tvingade in sverige i Nato förra året. Sådan drägg som inte förstår krigs allvar som de i sveriges armeledning är svår att finna på annat håll. Tror den där fjant-byden ser framför sig att delta prideparad på Röda Torget i full struidsmundering och lite småsexigt uppknäppt skjortq..

Norge, Danmark och Finland var också neutrala... (plus en massa länder till) Bara en idiot tror att det är någon som helst garanti för att inte bli anfallen.
Citera
2023-04-01, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Bra idé, men det behövs inte. Det kommer ryssarna klara av själva. Putin söndrar hela landet. Uppror, revolter och sprängningar kommer som en del av detta. Är bara en tidsfråga.

Ja de måste börja inse att de varit fångna i ett skit system med Putin i spetsen. De skulle må bra av lite demokrati och öppenhet.
Citera
2023-04-01, 18:11
Medlem
Ördögs avatar
Citat:

Det "alliansfria" Sverige har i praktiken stått under Natos beskydd i 70 år, och bedrivit ett omfattande samarbete med pakten. Det är på alla sätt renhårigare att detta samboskap nu öppet legitimeras.

Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Norge, Danmark och Finland var också neutrala... (plus en massa länder till) Bara en idiot tror att det är någon som helst garanti för att inte bli anfallen.

Så är det. Såväl Finland som Estland hade icke-angreppspakter med Sovjetunionen. När Stalin bestämde att det var dags att torka arslet med dem, då gjorde han det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet%E2%80%93Finnish_Non-Aggression_Pact
https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet%E2%80%93Estonian_Non-Aggression_Pact

Citat:
Vi har ju varit neutrala, det räcker väl bra? Finland som varit stöd för nazityskland tvingades till neutralitet av sovjetunionen.
Men nu blommar nog den gamla fascismen upp igen där och även här.

Jag kan tänka mig att dessa ärevördiga och skärpta damer skulle skratta gott åt din idiotiska fascistnoja, som inte tjänar till något annat än bevis på din intellektuella ohederlighet. 97-åriga Jutta Zilliacus, som fick ser sitt hemland Estland ockuperat och förtryckt, och 87-åriga före detta flicklottan Elisabeth Rehn, även hon med minnen från kriget, är själaglada över att Finland nu blir Nato-medlem. Och de önskar att även Sverige ska bli det.

Jutta Zilliacus och Elisabeth Rehn har väntat på den här stunden i decennier: ”Ryska intressesfären hör fan till”
https://www.hbl.fi/artikel/9aa43a7d-57ca-4712-b6ec-8d176f6baeba
[Zilliacus] konstaterar att hon personligen vet vad det innebar då Baltikum ockuperades av Sovjetunionen och människor dödades och deporterades.

– Min mormor och morbror försvann för alltid och mina barndomsvänner hölls 15 år i Sibirien innan de lyckades komma därifrån. Av den här anledningen var mina erfarenheter av kommunismen väldigt dåliga. Jag har varit mycket rädd för att Finland aldrig skulle bli Natomedlem. Men i dag är jag är jag oerhört lättad och glad och skulle kunna dricka champagne varje dag för att vi äntligen blir medlemmar.
/---/
– Som medlemmar kan vi arbeta för att Sverige kommer med innan sommarens toppmöte i Vilnius. Hade vi stannat utanför hade vi blivit en del av den ryska intressesfären och det hör fan till.
/---/
Elisabeth Rehn gläds också åt att Finland äntligen blir Natomedlem.

– Det är något jag har önskat ända sedan tidigt 1990-tal, då jag som försvarsminister hade mycket att göra med Natoländerna på grund av Hornetköpet, och lite senare i Bosnien. Där var mina närmaste kolleger Natoledningen för fredsbevararna, medan jag ansvarade för den civila sidan och polisen, säger Rehn.
Citat:
För vad är Ukrainakriget annat än Natos framdrivns provokation mot Rysslsnd?

Vad det är? Ett renodlat ryskt angreppskrig, med syfte att "återupprätta Rysslands historiska enhet". Det erkände en av Putlers främsta propagandamakare i offensivens början, så det kan inte avfärdas som ondskefull russofobisk propaganda.

(FB) RIA Novosti tog ut segern i förskott - skrytsam text om Putins Neuordnung togs bort
Senast redigerad av Ördög 2023-04-01 kl. 18:45.
Citera
2023-04-02, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det "alliansfria" Sverige har i praktiken stått under Natos beskydd i 70 år, och bedrivit ett omfattande samarbete med pakten. Det är på alla sätt renhårigare att detta samboskap nu öppet legitimeras.

Så är det. Såväl Finland som Estland hade icke-angreppspakter med Sovjetunionen. När Stalin bestämde att det var dags att torka arslet med dem, då gjorde han det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet%E2%80%93Finnish_Non-Aggression_Pact
https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet%E2%80%93Estonian_Non-Aggression_Pact

Jag kan tänka mig att dessa ärevördiga och skärpta damer skulle skratta gott åt din idiotiska fascistnoja, som inte tjänar till något annat än bevis på din intellektuella ohederlighet. 97-åriga Jutta Zilliacus, som fick ser sitt hemland Estland ockuperat och förtryckt, och 87-åriga före detta flicklottan Elisabeth Rehn, även hon med minnen från kriget, är själaglada över att Finland nu blir Nato-medlem. Och de önskar att även Sverige ska bli det.

Jutta Zilliacus och Elisabeth Rehn har väntat på den här stunden i decennier: ”Ryska intressesfären hör fan till”
https://www.hbl.fi/artikel/9aa43a7d-57ca-4712-b6ec-8d176f6baeba
[Zilliacus] konstaterar att hon personligen vet vad det innebar då Baltikum ockuperades av Sovjetunionen och människor dödades och deporterades.

– Min mormor och morbror försvann för alltid och mina barndomsvänner hölls 15 år i Sibirien innan de lyckades komma därifrån. Av den här anledningen var mina erfarenheter av kommunismen väldigt dåliga. Jag har varit mycket rädd för att Finland aldrig skulle bli Natomedlem. Men i dag är jag är jag oerhört lättad och glad och skulle kunna dricka champagne varje dag för att vi äntligen blir medlemmar.
/---/
– Som medlemmar kan vi arbeta för att Sverige kommer med innan sommarens toppmöte i Vilnius. Hade vi stannat utanför hade vi blivit en del av den ryska intressesfären och det hör fan till.
/---/
Elisabeth Rehn gläds också åt att Finland äntligen blir Natomedlem.

– Det är något jag har önskat ända sedan tidigt 1990-tal, då jag som försvarsminister hade mycket att göra med Natoländerna på grund av Hornetköpet, och lite senare i Bosnien. Där var mina närmaste kolleger Natoledningen för fredsbevararna, medan jag ansvarade för den civila sidan och polisen, säger Rehn.

Vad det är? Ett renodlat ryskt angreppskrig, med syfte att "återupprätta Rysslands historiska enhet". Det erkände en av Putlers främsta propagandamakare i offensivens början, så det kan inte avfärdas som ondskefull russofobisk propaganda.

(FB) RIA Novosti tog ut segern i förskott - skrytsam text om Putins Neuordnung togs bort

Ha ha. När man är ett folks regering är det folket och landet man skall tänka på och inte vara renhårig.När det inte lönar sig att vara renhårig så skall man sluta vara det.

Nato-länder underblåser etniska, religiösa, språkliga, rasmässiga, könskonflikter... you name it konflikter för att så splittring och osämja mellan människor för att sedan utnyttja det till sina maktmässiga och ekonomiska intressen. Vad i helvete berör det mig att man skall tvinga ryssar i Donbass och på Krim att tala och läsa ukrainska? Skall det vara en anledning att starta världskrig?

I och med att Sverige nu går med i Nato så har vi ingen som helst egen handlingsfrihet längre. Nato flyg och robotbaser på Gotland blir ett förstahandsmål vid ett krig i baltikum. Vet du att försörnings och militärflygplats till önm ligger inne i en tätt befolkad stad?

De robotar Ryssland har placerade i Kaliningrad kan Nato-luftvärn inte skjuta ned vad jag vet när de väl är avfyrade.

Nato medlemskap tvingar bara Sverige in i en massa problem och inga som helst fördelar. Kolla bara SAABs välfyllda orderböcker - det har man fixat utan Nato-medlemskap och svenska företag kan tjäna en massa pengar på kriget ändå?Snacka om hur mycket pengar Sverige tjänade på andra världskriget trots att inte en enda svensk soldat stupade.Jämför detta med finnarna som förlorade massa mark och massor av soldater stupade för man ställde sig på Hitlers sida.

Nu har svenskarna blivit precis lika dumma som finnarna. :-) Man gör klokt i att hålla sig utanför stormaktskonflikter.
Citera
2023-04-02, 08:16
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ha ha. När man är ett folks regering är det folket och landet man skall tänka på och inte vara renhårig.När det inte lönar sig att vara renhårig så skall man sluta vara det.

Nato-länder underblåser etniska, religiösa, språkliga, rasmässiga, könskonflikter... you name it konflikter för att så splittring och osämja mellan människor för att sedan utnyttja det till sina maktmässiga och ekonomiska intressen. Vad i helvete berör det mig att man skall tvinga ryssar i Donbass och på Krim att tala och läsa ukrainska? Skall det vara en anledning att starta världskrig?

Ja, Natos 70-nåntingåriga historia bevisar sannerligen hur välgrundade dina nojor är. Nato skapar idel konflikter, bråk, split och söndring, bögeri och islamisering. Eller hur?

Faktum är ju att det är det deklinerande skithålsimperiet Ryssland som på alla upptänkliga vis vill skapa splittring i västvärlden. Och kriget i Ukraina startades för att Putler anser sig vara korad att "återge Ryssland dess historiska gränser." Studera länken längst ner i mitt förra inlägg.

Citat:
Kolla bara SAABs välfyllda orderböcker - det har man fixat utan Nato-medlemskap och svenska företag kan tjäna en massa pengar på kriget ändå?

Man "fixade" det så pass behändigt tack vare ett "hemligt" men synnerligen välkänt och väldokumenterat försvarssamarbete med USA och Nato. Vad mer, tack vare detta samarbete kunde även det "alliansfria" Svärje framstå som världssamvete och humanitär stormakt, och leverera stabbiga moralkakor till alla världens hörn.

Citat:
Jämför detta med finnarna som förlorade massa mark och massor av soldater stupade för man ställde sig på Hitlers sida.

Nu har svenskarna blivit precis lika dumma som finnarna. :-) Man gör klokt i att hålla sig utanför stormaktskonflikter.

Om du verkligen vill ge sken att framstå som en seriös Nato-kritiker, vilket jag betvivlar, ska du undvika vrövl av den där typen. Finland var neutralt när kriget bröt ut, liksom även Norge, Danmark och de baltiska staterna - de ville inget hellre än att "hålla sig utanför stormaktskonflikter". Gangstrarna i Berlin och Moskva ansåg dock att små staters neutralitet och ingångna ickeangreppspakter var till för att kränka, brytas och torka sitt nazistiska / bolsjevistiska arsle med.

Är det så jävla svårt att argumentera mot Nato, att man måste förfalla till ren och skär historieförfalskning?
Senast redigerad av Ördög 2023-04-02 kl. 08:31.
Citera
2023-04-03, 06:46
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur

Försvarsminister Pål Jonson (M) anser inte att Sverige bör ha några förbehåll mot att förvara kärnvapen på svensk mark inför ett Natomedlemskap...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/karnvapen-pa-svensk-mark-splittrar-politikerna
Det är lite att vända på frågan. Har USA placerat eller frågat om att placera kärnvapen i några andra länder närmare Ryssland, exempelvis Baltikum och Polen? Nej, det har de inte gjort.

Så frågan är varför kärnvapen skulle placeras i Sverige?

Att gå med i Nato utan förbehåll initialt är inte att tacka ja till kärnvapen på svensk mark.
Citera
2023-04-03, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är lite att vända på frågan. Har USA placerat eller frågat om att placera kärnvapen i några andra länder närmare Ryssland, exempelvis Baltikum och Polen? Nej, det har de inte gjort.

Så frågan är varför kärnvapen skulle placeras i Sverige?

Att gå med i Nato utan förbehåll initialt är inte att tacka ja till kärnvapen på svensk mark.

Nej, men det ger ju ryssen lite mer vind i seglen angående att Sverige blir ett legitimt mål.

Iomed att vårt territorium från och med inträde blir en strategisk plats för USA att sätta ut kärnvapen i.

Kalla kriget pågår fortfarande, nu väljer regeringen sida och berättar på vilken nivå vi vill vara med och leka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in