2023-04-02, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Raka ord! Tack!
Onekligen väldigt tröttsamt att läsa alla skällsord och personangrepp.
Det här fallet handlar om ett mord sannolikt baserat på hat. Då bör vi väl inte använda ännu mera hat när vi diskuterar och fördömer det som hänt? (Själv skrollar jag inläggen med många personangrepp, orkar inte läsa)

Tror att J är har en personlighetsstörning som blommat ut och märkts alltmer under de senaste åren. Inte psykiskt sjuk utan en grav obotlig personlighetsstörning där det är mycket tveksamt om det någonsin går att lära ut ett annat beteende.

I Vetlanda där alla känner alla har det blivit allt mer tydligt att det är något fel på J och många jämnåriga har brutit kontakten med henne. Kanske hade det inte märkts lika tydligt på en större ort där hon kunnat gå under radarn lättare. Som Möller.

Även JJs ”husse-hund” relation med MH har inte heller varit riktigt sund.
MH som stängdes ute och fick sova utanför ytterdörren eller var förbjuden att lägga sig på Js säng och istället fick sova i en fåtölj. Som en hund.
Är man kompisar försöker man väl ligga skavfötters och man låser väl aldrig ute en kompis en hel natt??

Förutom det djupt tragiska att T är död, ska nog Vetlandaborna och andra vara rätt tacksamma över att inte fler mordbränder tog fyr och att JJ nu nog stoppas för många många år framöver.
Vad som ska hända med MH är mer tveksamt. Hon är också potentiellt farlig eftersom hon så lätt låter sig styras och ”dresseras” till att begå brott. Men kanske kan man avprogrammera MH med rätt miljö och terapi när hon har avtjänat sitt straff - hon kommer rimligen dömas till fängelse längre än den tid hon redan suttit häktad.
Terapi är nog i vart fall under de närmsta kommande åren, helt bortkastat på JJ.

Du skriver så jäkla bra i inlägg efter inlägg. Tack för det! Detta fallet har verkligen fångat mig och jag lider med Toves familj. Hoppas vi får klarhet i allt tillslut och att de skyldiga döms för detta ohyggliga brott.
Citera
2023-04-02, 02:10
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
det fetade:
EXAKT vad min hjärna har försökt få fram så jag kunde uttrycka det själv i ord men min ADHD hjärna är oftast i kaos. Du satte ord på exakt så jag försökt tänka!

Jag har tänkt lite som så att för att Johanna skulle lyckats med "olyckshändelsen" skulle det vara bäst att inte berätta att Maja var med då "skvallerMaja" mest troligt skulle berätta hur det verkligen gick till.
MEN hämndlystna Johanna, där livet kretsar kring att söka hämnd för elaka svikande vänner, tar hämndbegäret över inför att tänka rationellt så detta blir den ultimata, sista hämnden hon kommer ha möjlighet att ge Maja.

Då Johanna VET att Maja inte var med inne på toan så behöver hon inte oroa sig att Maja skvallrar om "olyckshändelsen"

OM Maja varit med på toaletten så vet Johanna självklart att Maja skulle berättat om det, (åtminstone kan hon inte vara säker att Maja inte skulle säga nått) särskilt njutningen som säkert strålade ut ur Johannas ögon under själva dödsögonblicket.

Många här som tycker att Maja ljuger för att skydda sig själv, MEN hade Maja varit med där inne så hade Johannas "olyckshändelse" motbevisats på fler sätt än av rättsläkaren, och det VET Johanna.

Av hela mitt hjärta tror jag faktiskt Maja är oskyldig till att vara med själva mordet, men självklart ska hon få ett rimligt straff till det hon varit med om.
Men så bra!

Ja, och sedan rättsläkaren med sin rapport slog hål på J:s lögn om hur hårt och hur lång tid hon hade hållit, så stärker det min uppfattning att J såg sin chans att komma lindrigt undan - M skulle aldrig kunna bestrida J:s beskrivning av hur mordet gick till.

Så J hade allt att vinna på att blanda in M, inte endast för att hämnas. Hon använde M för att slippa undan mord och satte nog sin förhoppning till "vållande", vilket skulle ge ett betydligt lägre straff.

Med flera försök till mordbränder och andra sjuka påhitt från J:s sida så får man nog inse att hon kände sig lättad och glad efteråt, som M beskrev - euforisk och "taggad på livet". En sadistisk personlighet.
Citera
2023-04-02, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag håller med dig. Dessutom att hon la sig där när de ändå bara skulle mellanlanda. Fåtöljen hade varit det rimliga.

Säger M också att hon blev utskälld av J när de kom tillbaka? Eller är det bara J som säger det?
Det är bara J som säger att hon blir irriterad över att M ligger i hennes säng…
Jag tror aldrig M varit förbjuden ” eller så, det handlar bara om det som de pratat om på olika sätt…
M säger ju att hon legat i sängen flera ggr…
O sovit den natten…
Men eftersom J köper ett lakan dagen efter så får man anta att hon inte hade mer än 1… och det virades runt Tove… jobbigt att behöva väcka M när hon behöver lakanet som M ligger på….när M säger att hon ser plötsligt Tove på golvet inlindad i ett lakan…
Hon (M) finner sig väldigt snabbt tycker jag med tanke på hur ” efter ” hon påstås vara här, hon säger att det var obäddat ” jo för att JJ bodde inte där o sov där då”… jag vet inte om jag själv kommit på så snabbt det svaret…
Men man förstår ju…lakanet har legat i sängen innan såklart
Om hon hade haft flera hade hon inte behövt köpa nytt direkt dagen efter o tydligen var det viktigt trots att hon inte sov där…
M är skyldig
Citera
2023-04-02, 02:22
Medlem
TheReefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, det där är en märklig detalj.

Den skulle kunna förklaras av att MH inte visste vad som skett.

JJ kan ha känt sig någorlunda trygg med att lämna en lägenhet med en död Tove och en ovetandes sovande MH.

Det skulle också förklara JJs behov av att stå i kontakt med MH. Att få en form av bekräftelse på att allt var i sin ordning i lägenheten. Att MH inte upptäckt något.
Precis, tänker antingen din teori eller att MH faktiskt hjälpte till med dödandet..
Citera
2023-04-02, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Jag tror aldrig M varit förbjuden ” eller så, det handlar bara om det som de pratat om på olika sätt…
O sovit den natten…
Men eftersom J köper ett lakan dagen efter så får man anta att hon inte hade mer än 1… och det virades runt Tove… jobbigt att behöva väcka M när hon behöver lakanet som M ligger på….när M säger att hon ser plötsligt Tove på golvet inlindad i ett lakan…
Hon (M) finner sig väldigt snabbt tycker jag med tanke på hur ” efter ” hon påstås vara här, hon säger att det var obäddat ” jo för att JJ bodde inte där o sov där då”… jag vet inte om jag själv kommit på så snabbt det svaret…
Om hon hade haft flera hade hon inte behövt köpa nytt direkt dagen efter o tydligen var det viktigt trots att hon inte sov där…
M är skyldig

Det där är faktiskt en sak jag inte tänkt på, att det är så viktigt med att köpa ett nytt lakan redan dagen efter, hade sängen varit utan innan så varför behovet av det just då. Tänker att man köper lakanet för att allt ska se ut som innan.
Citera
2023-04-02, 02:32
Medlem
Citat:
O sovit den natten…
M är skyldig

Jag frågade någon om lakanet nyligen. Men J hade tagit det från skåpet enligt henne själv. Sängen var obäddad på kvällen om jag förstod det rätt. Även innan Maja påstår sig sova där.
Citera
2023-04-02, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheReef
Precis, tänker antingen din teori eller att MH faktiskt hjälpte till med dödandet..
M har varit med…
Hon har inte sovit o inte kräkts eller ens mått illa antagligen och hon sov inte då hon ju vaknade för hon mådde illa och gick upp till o från o svarar med vändande text till J när hon skriver hon är på Donken… som sagt, är man totalt utan sömn o full så sover man ordentligt ,,,det gjorde inte M… då hade hon hört livet som pågick
Citera
2023-04-02, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
F var inte med under tiden men han körde de dit och hämtade upp de efteråt. Han lämnade sedan M hos sina föräldrar Han visste att J skulle köpa färg för att spraya bilen. Men han avrådde inte för hon hade gjort det ändå sa han. Han sa att det J som är hjärnan bakom och han trodde att M inte ville vara med på det egentligen.
Tack! Så var det
M var med när det gjordes
Det vi inte vet är om M också medverkade till sabotaget
eller inte?
Men hon ljög för sin pappa
Citera
2023-04-02, 04:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Hur håller domstolarna på?
Lämnar inte ut FUP i digitalform till privatperson
Citera
2023-04-02, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Fattar inte varför hon inte försöker knäa JLJ... i ryggen med all kraft... vilket hon rimligen bör ha kunnat gjort om hon har benen fria för att kunna sparka?

Jag blir inte klok... på det samtidig vill jag inte spekulera i det heller... men jag hoppas verkligen någon vänlig själ kommer att ge JLJ och MH samma behandling de gav TT...
Det känns som att T inte hade ben och armar fria
Citera
2023-04-02, 04:25
Medlem
Citat:
O sovit den natten…
M är skyldig
J kanske bara hade ett lakan eller max 2
Hon går in på DollarStore och kände att hon behövde ett och därför köper
Ett lakan hade hon ju lindat runt T
Så det var säkert något hon behövde
Och det var ju så att J bodde inte i lägenheten
Så jag gissar att sängen stog obäddad
Just därför så tror jag att J skulle aldrig tillåta M att ligga där
Det var något som hon tyckte mycket illa om och hennes kontrollbehov skulle aldrig tilllåta det
Sen låg det ju saker i sängen
Om M legat där
vilket jag tvivlar på så hade hon varit tvungen att lyfta bort högarna

Jag tror inte M har sovit
Citera
2023-04-02, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det där är faktiskt en sak jag inte tänkt på, att det är så viktigt med att köpa ett nytt lakan redan dagen efter, hade sängen varit utan innan så varför behovet av det just då. Tänker att man köper lakanet för att allt ska se ut som innan.
Lakandet låg ouppackat i hennes bil på månd när polis beslagstog bilen
Så hon verkar inte haft brått att bädda för att det ska se ut som vanligt
Jag tror att sängen stog obäddad för att det renoverades där
Det brukar ju bli lite storstädning efter renoveringar med byggdamm osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här