2023-04-01, 16:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Varför skulle det var kontraintuitivt?

För att hon tidigare utan betänkligheter delgett M både önskningar och försök att döda Tove. Och för att hon kort efteråt gör raka motsatsen till att gömma liket.

Citat:
Varför skulle jag se något skumt i det mycket väl kända faktum att minnen återvänder när man blir påmind om dem?

Tja, en anledning kan vara att det stämmer väldigt väl med vad någon skulle göra som försöker dölja sanningen och komma undan konsekvenser. Det är som man brukar säga det äldsta tricket i boken...

M blir ju dessutom påmind om Tove-situationen redan från första förhöret. Varför tar det 1,5 månader innan minnet återvänder, tror du? Varför krävs det att hon blir specifikt nertjallad av J? Borde hon inte åtminstone säga att hon inte minns, snarare än att upprepat dra valsen som hon erkänner att hon och J kom överens om?

Citat:
Är din hjärna på riktigt så handikappad att du själv aldrig upplevt att du fått tillbaka ett minne när någon annan pratat om en händelse du glömt?

Vi pratar ändå om ett mord och likdumpning, det är ingenting man glömmer

Citat:
Jaha, så nu är MH expert på minne och allt hon säger måste vara exakt så som hon säger och kan inte vara på något annat vis?

Så även när M säger något helt annat så ska det tolkas till hennes fördel?
Citera
2023-04-01, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan678
Om vi backar en aning, och tänker oss in i deras liv innan allt det här.
Vanliga ungdomar, om än en med morbida fantasier. Lägenhet, jobb, körkort, festar osv...
Uppväxta i Svenssonfamiljer (vad vi vet), inget missbruk eller kriminellt.
HUR kan det gå så överstyr på så kort tid?
HUR kan de eller båda tappa all moral och konsekvens? De har så iskallt psyke att de kan titta på när kompisen stryps av dem, när "tungan åker ut på ett otäckt sätt". Varför slutar de inte hålla om halsen då? ingen ringer 112. Ingen ringer polisen. De skyller på varann. De försöker mörka. De håller tyst De LJUGER i förhör och i rätten.
VAR och NÄR gick det så fel i huvudet på dem att de nu (förhoppningsvis) inte på många år får se våren spira i naturen, ut och träffa sin livskamrat, bilda familj... Osv. Det tänkte de inte på när de höll om Toves hals tills hennes liv rann ur henne...

(JA JAG SKRIVER DE OCH DEM, DE VAR TVÅ OM DET OAVSETT VEM SOM HÖLL OM HALSEN)

Bra skrivet! Eloge till dig :-)
Citera
2023-04-01, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Sovalkoven är bara delad med ett tunt gardintyg från Rusta, efter vad jag ser på bilderna. Oerhört tunt billigt sammetstyg. Jag har själv kollat på dem för att jag gillar färgen.

MH som blir så lätt trött och måste sova, höll sig vaken en timme efter att ha gömt och skändat Toves döda kropp genom att spela spel på telefonen och kolla Pinterest. Så nej, jag har samma åsikt som dig att MH ljuger om att hon sovit sig genom mordet.
Jag instämmer
M ljuger om att hon sov
Senast redigerad av Anedin 2023-04-01 kl. 17:14.
Citera
2023-04-01, 16:53
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Här kan du lyssna hur mycket dunsarna, slagen och ljuden lät!

https://aftonbladet.se/podcasts/ab/episode/354473

Om t.om porslinet och tv’n skakar hos grannarna nedanför så bör ljuden vara än högre i sovalkoven (i vilken hon förresten inte ens fick ligga för J). M brukade sova på luftmadrass eller fåtölj de ggr hon sov hos J.

Du har uppenbarligen ingen som helst kunskap om hur ljud färdas genom golv, tak och väggar.

Det kan skallra rejält i porslinet hos grannen, utan att höras ett skvatt i sovalkoven. Just därför att tryckvågorna (ljud är tryckvågor ifall du inte visste det) färdas rakt ner genom golvet snarare än längs med golvet. Det beror helt på hur byggnaden är disponerad och var saker och ting står.

Huruvuda MH fick ligga i sovalkoven för JJ är irrelevant. MH säger att det var så, JJ säger att det var så, och granbarren säger att det var så. Men du vet bättre?
Citera
2023-04-01, 16:57
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag förstår faktiskt inte det här.

Majas telefon har ju registrerat 33 steg elva minuter före mordtidpunkten och 48 steg arton minuter efter mordet.
Mordet tog rimligen också några minuter att genomföra.

Hur kan man då tro på att M låg i sovalkoven och sov, ohörandes och borta, när hennes mobil bevisligen samtidigt registrerar så stora rörelser att de kodas som steg??

En tonårstjej är sammanvuxen med sin mobil. Det hon gör - rör sig tar steg - följer mobilen med på. Varken J eller T har med stor sannolikhet inte haft något att göra med Ms mobil.

M kan helt enkelt inte sovit sig igenom mordet, sett till mobilens rörelser.
M måste då istället själv varit i rörelse under själva mordet. Inte omöjligt i badrummet som J påstår.

Hennes lögner visar på en mycket låg karaktär.
Delaktig i mord. Larmar inte. Ljuger.
En farlig människa utan egen ryggrad.
Citera
2023-04-01, 16:59
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Grannen under förklarar att det låter som 100kg som åker i backen och det skakar nere hos honom.
grannen tvärs över JJ sitter med lurar och pratar i skype och hör de första dunsarna direkt.

MHs lögn om att ligga och sova går inte ihop med verkligheten, det måste varit ett jävla liv inne i lägenheten där det hände eftersom det är ett jävla liv utanför som går igenom alla isolerade väggar.

Sovalkoven ser ut att vara uppbyggd utav en enkel skiva, typ plyfa eller osb vilket borde fungera som en förstärkare istället.

Jaha, så du är så väl insatt i byggnadens konstruktion att du vet vilka väggar som är isolerade och vilka som är byggda med träskivor. Varför kallades inte du till rätten som expert?

Citat:
För att ta sig till hennes "walk in closet" så hade hon behövt släpa förbi Tove förbi sängen.

Jösses vilken idiot du är. Förstå påstår du att du vet vilka material lägenheten är byggd med i olika delar, sedan vet du inte ens hur den är disponerad.

Du är med andra ord inget annat än ett troll.

Om ni troll får hålla på ett tag till med ert spekulerande kring hur mycket det måste ha låtit i hela huset, så kommer det snart att komma en rapport att det givit utslag på richterskalan när Toves huvud slog i golvet.
Citera
2023-04-01, 17:03
Medlem
Citat:
Grannen under förklarar att det låter som 100kg som åker i backen och det skakar nere hos honom.
grannen tvärs över JJ sitter med lurar och pratar i skype och hör de första dunsarna direkt.

MHs lögn om att ligga och sova går inte ihop med verkligheten, det måste varit ett jävla liv inne i lägenheten där det hände eftersom det är ett jävla liv utanför som går igenom alla isolerade väggar.

Sovalkoven ser ut att vara uppbyggd utav en enkel skiva, typ plyfa eller osb vilket borde fungera som en förstärkare istället.

Det är en liten 1:a, det går inte att missa något som händer i den.
Det går inte att smyga runt med ett lik utan att någon märker.
För att ta sig till hennes "walk in closet" så hade hon behövt släpa förbi Tove förbi sängen.

"Förrådet" mellan henne och grannens ytterdörr är inte ens ett förråd så där kan hon inte heller ha dragit ut henne för att gömma henne, det är fastighetens dörr för att ta sig upp till krypvinden. finner det otroligt att hyresgästerna har tillgång till den dörren.
JJs förråd är nere i källaren där även de övriga hyresgästerna har sina förråd.

Har förstått att du vill fria MH för allt i världen, men verkligheten bevisar att hon är delaktig.

Enda sättet för henne att inte framstå som misstänkt hade varit om hon sagt att hon gick hem eller sov nere i källaren, för det är som sagt en 1rok.
Instämmer
Inte en chans att M sov och jag tror inte heller att kroppen släpades runt till ett sk förråd
Citera
2023-04-01, 17:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Fel själv, lär dig läsa istället.

Bifogade lagtexten så du kan läsa på lite.

Har förstått att du vill fria MH från det hela, men det börjar bli tjatigt med orimliga förklaringar och påhittade lagar från din sida.

Lite som Clea när hon inser att hon håller på att förlora så börjar hon ljuga och säga att rättsläkaren har fel och inte kan sitt jobb, precis så håller du på nu.

Du har fått lagtexten och säger att det är fel, skriv ett brev till riksdagen vet ja och säg att du har rätt och dem har fel....

Nej, du har inte bifogat lagtexten. Men det har jag gjort, och för nötter som dig kommer den här igen.

Citat:
10 § Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar ett lik eller en avliden persons aska, döms för gravfridsbrott till böter eller fängelse i högst två år.

Att flytta ett lik är brott av normalgraden.
Huruvida domstolen kommer att bedöma det som grovt till följd av att syftet var dölja brott återstår att se. Det finns olika uppfattning i tråden om vad som gäller på den punkten. Andra i tråden kom fram till att det lagförslag som innefattar den delen ännu ej röstats igenom. Personligen har jag ingen uppfattning i just den specifika frågan. Det kan vara så, eller inte. Återstår där som sagt att se vad domstolen säger.

Men lagen är klar, att flytta ett lik är brott av normalgraden.
Citera
2023-04-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jaha, så du är så väl insatt i byggnadens konstruktion att du vet vilka väggar som är isolerade och vilka som är byggda med träskivor. Varför kallades inte du till rätten som expert?

Jösses vilken idiot du är. Förstå påstår du att du vet vilka material lägenheten är byggd med i olika delar, sedan vet du inte ens hur den är disponerad.

Du är med andra ord inget annat än ett troll.

Om ni troll får hålla på ett tag till med ert spekulerande kring hur mycket det måste ha låtit i hela huset, så kommer det snart att komma en rapport att det givit utslag på richterskalan när Toves huvud slog i golvet.
Vet du vad lägenheten är byggd med för matrial?
Citera
2023-04-01, 17:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Instämmer
När det gäller M så blir hon framställd som totalt intelligentsbefriad och ursäktad med påverkan av både mediciner och alkohol
Hon är inte psykiskt störd
Hade hon varit så sk "efter" så tror jag inte hon hade varit så inbjuden på alla fester m. m
Vi vet att J är drivande och hatisk
Men jag tror att M spelar ut det kortet totalt
Här ser hon sin chans att komma lindrigt undan
Och det har troligtvis hennes advokat informerat henne om

Den medsittare M har
Säger i förhör att J är en manipulativ typ ont människa som påverkat M totalt
Visst är det en sanning att J är manipulativ
Men jag får intrycket av det medsittaren säger att M inte har pratat om sig själv
och om hennes delaktighet denna kväll och ej heller för övrigt
Det låter nästan som att det är M som påverkar medsittaren och vill gärna framställa den onda J och att M vill framställa sig som ett oskyldigt offer

Håller helt med. M är också psykopat men mer av en ”covert narcissist” som gärna sitter ihop med en mer grandios narcissist som J och spelar oskyldig själv. Hon är absolut inget offer här. Bara för att hon inte är smart är hon som sagt inget viljelöst kolli heller med svår utvecklingsstörning.
Citera
2023-04-01, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag förstår faktiskt inte det här.

Majas telefon har ju registrerat 33 steg elva minuter före mordtidpunkten och 48 steg arton minuter efter mordet.
Mordet tog rimligen också några minuter att genomföra.

Hur kan man då tro på att M låg i sovalkoven och sov, ohörandes och borta, när hennes mobil bevisligen samtidigt registrerar så stora rörelser att de kodas som steg??

En tonårstjej är sammanvuxen med sin mobil. Det hon gör - rör sig tar steg - följer mobilen med på. Varken J eller T har med stor sannolikhet inte haft något att göra med Ms mobil.

M kan helt enkelt inte sovit sig igenom mordet, sett till mobilens rörelser.
M måste då istället själv varit i rörelse under själva mordet. Inte omöjligt i badrummet som J påstår.

MH kan likväl ha sovit.

MH är mer trovärdig än JJ.
Citera
2023-04-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Det är nog så att J mobil och M’s visar rörelse samt J har säkerligen inte M’s mobil på sig också! Rullman vet säkert vad han talar om här.
Jag tror också att Rullman vet vad han pratar om
Jag gissar att M hade sin mob i en ficka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in