Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Jag tror att det är väldigt viktigt att komma ihåg att det enbart är Majas uppgifter om att J var lättad, glad och spelade musik efteråt.
Maja som till och med enligt föräldrarna många gånger ljuger. Maja som har väldigt stor anledning att framställa J som riktigt obehaglig, drivande och skyldig - till skillnad från hur Maja vill framställa sig själv.
Du glömmer bort en grej dock. Det är inte MH som försöker måla sig själv på ett oskyldigt sätt och JJ på ett dåligt sätt, tycker snarare hon säger flera ggr under sina förhör att människor gör sina egna val, och ville inte ens skylla på JJ speciellt i början, tills hon nog insåg hur sjukt beteende JJ egentligen haft.
Men det är alla vittnesmål, från alla vänner och folk som känt dem som målat upp denna bilden. Att JJ var farlig, drevs av bråk och hat, medan MH alltid var snäll mot alla, hade svårt att säga nej och var JJs ”lilla svans”. Ingen, inte en enda person beskriver de haft en konflikt enbart med Maja. Men nästan alla hade någon konflikt med JJ eller sett henne explodera över någon bagatell grej.
Det är många av deras vänner från Vetlanda som beskriver detta, hur relationen mellan JJ och MH var.
Jag är rätt säker på de som har spenderat tid, fester och många dagar med JJ och MH har koll på vad de säger.
Så det är inte pga MHs förhör att folk i denna tråd tycker JJ är drivande och MH bara följeslagaren. Utan det är pga all information folk omkring den har delgett. Även innan FUP sa folk från Vetlanda det, både vissa härinne men även i en podcast där vännerna och JJs ex pratade. Sedan att JJ har försökt bränna ihjäl människor i sina hus, googlat om hur man kan bränna inne på bästa sätt eller mörda diskret, vissa av hennes saker sparade på Pinterest osv. Det har bara byggt upp bilden hos många av att JJ hade uppsåt, JJ ville döda Tove och JJ mådde bra efter hon mördade henne. Även under rättegången tyckte jag inte märka av någon form av empati eller ånger hos henne från det vi gick rapporterat ”Pillade i håret och tittade upp i taket lite” medan alla, inklusive MH, grät när de pratade om Toves liv som släcktes alldeles för tidigt.