2023-04-01, 19:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Min teori om stegräknarna är ganska enkel.

Mellan 02:20-02:40 sker ingen aktivitet. Det är under denna tid mordet sker i badrummet och telefonerna ligger still någonstans i lägenheten.

Efter 02:40 blir det lite panik. Dom behöver kolla sina telefoner om nån har ringt osv. M plockar upp sin telefon 02:43, J och T s telefon rör sig nån minut efteråt.

En annan sak jag noterat som iaf jag tycker är lite underlig. Det är att M efter försökt spy säger att hon är hungrig. Själv har har jag aldrig varig hungrig precis efter jag försökt spy.

Förhör med M 25/1 gällande andra badrumsbesöket: "Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne. Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan

(Min text, ej från förhör)
M, Jaf är hungrig och behöver äta.
j , Ok, jag åker.

Inga frågor om vart ska du? Detta vill jag att du köper.
.
Förhöret du refererar till låter som en mischmasch av vad M lärt in att hon ska säga, vad J sagt och vad hon upplevt, i lite blandad ordning. Det speglar lite av det kaos hon troligtvis har i huvudet.
Citera
2023-04-01, 19:31
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Sen undrar jag: Grannen mittemot JJ (William nånting). Vad har han sagt? Har varit mkt tyst om honom, men uppfattar han tiden på samma sätt som grannen under JJ?

Det är ju grannen på övervåningen som ringer sin tjej då han hör dunsarna ?.?

Förutsätter polisen kollat det ?

Annat vore ju tragiskt, verkar som polisen gjort mycket bra jobb i vissa delar men iaf jag tycker det saknas mycket ?
Citera
2023-04-01, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Visst var kroppen kvar i lägenheten till dom gemensamt bar ner den
Inpacka…läs dåligt insvept i lakan
M säger ju att första gången hon såg kroppen var i hallen, jag vet inte
Den detaljen är svår att reda ut

Sen även plastsäckarna. Har man glömt detta här i tråden?
Citera
2023-04-01, 19:32
Medlem
Citat:
Sen undrar jag: Grannen mittemot JJ (William nånting). Vad har han sagt? Har varit mkt tyst om honom, men uppfattar han tiden på samma sätt som grannen under JJ?

Han fick feeling och hakade på samma tåg som grannarna under. Men i skarpt läge under förhör med polisen så visade det sig att han inte hört nånting. Tydligen problem som följt med honom hela livet, att han blir osäker på vad han verkligen hört och sett. Lite som Maja!

Till skillnad från M blev han väldigt ledsen under förhöret och bad om ursäkt för oredan han ställt till med. Stackars William som bara ville hjälpa till!
Citera
2023-04-01, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Det har du rätt i.

JJ gömmer kroppen och åker iväg till McD.

JJ måste vägen kall typ som kunde dölja sina känslor
så snabbt efter mordet
Citera
2023-04-01, 19:33
Medlem
Funderar på om M verkligen var delaktig eller låg o sov...
Läs nedan o tyck till.

M säger att J sa till henne att Toves pojkvän A kommit och hämtat henne...
Varför säger man så? Varför säger man inte bara att T cyklat hem med sin cykel?
Kanske för att J ville förklara för M varför cykeln fortfarande står kvar ifall M skulle se den på vägen hem till sig, om hon nu skulle få för sig att gå hem.

Varför säger M i rätten att hon gick på toaletten efter att mordet skett?
Det blir ju konstigt då T då inte låg kvar på toaletten?
Varför säger man då inte bara att man gick till köket och tog ett glas vatten???

Kan det vara så att J gjorde det ensam och drog ut T till förrådet. Tänkte sen snabbt flytta cykeln så att inte M skulle se cykeln... Men blev avbruten av grannen och sen insåg att hon måste ha hjälp med att få bort kroppen... Därför väckte hon M.

Det är väldigt ovanligt att en tjej mördar en annan tjej.
Ännu mer ovanligt att två tjejer mördar en annan tjej.
Om M höll fast armarna... och inte är den drivande att döda... så är det lätt att rent instinktivt släppa taget när man ser att någon håller på och dör.
Vad tror ni?
Citera
2023-04-01, 19:35
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hon sa åt M och blev även arg på M när hon låg på hennes säng (efter dunpningen). Hade hon legat där innan (speciellt så länge som M påstår) hade sannolikt J blivit arg även denna gång.

Om J har tankenärvaro att bli upprörd på M för att hon ligger i sängen efter dumpningen hade hon väl haft det även innan någon mördades?
Varför tror du att J är så angelägen att lägga fram detta för förhörsledarna?

Kanske för att de skulle dra samma slutsats som du nu gör.
Citera
2023-04-01, 19:37
Medlem
Citat:
Sen även plastsäckarna. Har man glömt detta här i tråden?

Det trädde dom väl på innan de bar ner kroppen

Jag var mest intresserad av om M var så kall och okänslig så kort stund efter mordet så hon stannade kvar själv, för det är ingen trevlig att ha en död bekant i en mörk lägenhet
Citera
2023-04-01, 19:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är som du säger.

Vi "vet" att MH lade sig i sängen när de kom tillbaka. Det har JJ bekräftat.

MH kände alltså inte till att hon inte fick ligga där.

Följaktligen såg MH inga hinder att lägga sig där tidigare under natten. Och då var JJ fullt upptagen med Tove.

Verkar vara många i tråden som inte själva klarar av att förstå en sådan händelskedja.

Det är också lite småkomiskt att MH lägger sig i JJs säng när det kommer tillbaka. Hon ägnade ingen tanke åt var JJ skulle sova för någonstans. Det hette ju att MH brukade sova på en luftmadrass. Ändå lade hon sig på sängen. Det säger en del om att MH inte var så särskilt närvarande, inte ens när de kom tillbaka från dumpningen.
Enligt andra skribenter har M uttryckt i förhör att hon var bekant med Js inställning till sängockupanter.
Citera
2023-04-01, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Varför tror du att J är så angelägen att lägga fram detta för förhörsledarna?

Kanske för att de skulle dra samma slutsats som du nu gör.

Jag uppfattade det inte som hon var angelägen om att få fram det. Minns jag rätt var det i samband med frågor som fhl hade hur granbarren kom dit. Alltså ingen påkallad info från J.
Citera
2023-04-01, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Funderar på om M verkligen var delaktig eller låg o sov...
Läs nedan o tyck till.

M säger att J sa till henne att Toves pojkvän A kommit och hämtat henne...
Varför säger man så? Varför säger man inte bara att T cyklat hem med sin cykel?
Kanske för att J ville förklara för M varför cykeln fortfarande står kvar ifall M skulle se den på vägen hem till sig, om hon nu skulle få för sig att gå hem.

Varför säger M i rätten att hon gick på toaletten efter att mordet skett?
Det blir ju konstigt då T då inte låg kvar på toaletten?
Varför säger man då inte bara att man gick till köket och tog ett glas vatten???

Kan det vara så att J gjorde det ensam och drog ut T till förrådet. Tänkte sen snabbt flytta cykeln så att inte M skulle se cykeln... Men blev avbruten av grannen och sen insåg att hon måste ha hjälp med att få bort kroppen... Därför väckte hon M.

Det är väldigt ovanligt att en tjej mördar en annan tjej.
Ännu mer ovanligt att två tjejer mördar en annan tjej.
Om M höll fast armarna... och inte är den drivande att döda... så är det lätt att rent instinktivt släppa taget när man ser att någon håller på och dör.
Vad tror ni?

Så här tror jag:
Med tanke på TTs skador vid armbågarna så begriper jag inte hur det har framkommit att MH skulle ha hållit armarna. Hur då? I detta lilla utrymme? Tror att JJ låste TTs armar med sina knän. När TT försökte få loss sina armar uppstod skadorna.

Vad MH gjorde under tiden vete fan. Men att hon hjälpte till att transportera bort kroppen verkar uppenbart.
Citera
2023-04-01, 19:41
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Kan mkt väl stämma. Enligt grannen sker dunsarna ca 0238 och sparkar runt 0240 (han kan mkt väl estimerat något fel, förmodligen sker mord ngt innan) TT dör i samband med detta, och därefter tror jag som du - panik och rörelse med mobil. Stämmer väl med övriga tider därefter.

Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Även jag har funderat i liknande banor, att mordet sker tidigare och att grannen kan ha tagit lite fel på tiden.

Men om mordet sker lite tidigare än 02.30 var ju M i rörelse och vaken.
Då måste M hört och vetat om mordet, kanske som åkl. Rull*man hävdar också deltagit och hållit fast T.
Kl 02:19 ---------------- visar Majas mobil 33 steg
Kl 02:43-----------------Majas mobil 48 steg

Vid 02.45 var T sannolikt död när J tog hennes mobil.
Kl 02:45-----------------börjar Toves mobil röra på sig ( JJ tar upp den för att åka till McD?)
KL 02:59----------------JJ sms:ar Maja, som svarar inom några sekunder

Det stämmer helt enkelt inte med tidsangivelserna att M skulle sovit djupt när T dödades.

Inte heller särskilt troligt att grannarnas vitrinskåpsrutor skallrar och de rusar upp, men att M inte uppfattat någonting. Hon vaknade ju av sms-signalen mindre än en halvtimme senare.

Lika osannolikt som det är att M plötsligt skulle blivit hungrig och J därför skulle åkt och handlat mat åt henne. Det där med att M skulle varit hungrig på en minimal hamburgare och inget mer, är mest troligt en efterhandskonstruktion de båda kommit överens om att säga för att förklara Js McD utflykt.
Därför håller M fortfarande fast vid uppgiften.

Jag tror inte att M inte hade kännedom om att T ströps ihjäl när det hände. M kanske till och med deltog.
Senast redigerad av coli 2023-04-01 kl. 19:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in