2023-04-01, 17:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja det du beskriver har också slagit mig.
När man ser bilderna av den där söta lilla förstagångs lägenheten som Johanna höll på att inreda. En dröm med snedtak för en tjugoårig tjej, den rosa bilen parkerad utanför och promenadavstånd till ställen som Nöjet.
Bra uppväxt, stabil miljö, J hade goda betyg och M fick mycket stöd. Framtiden låg öppen framför dem.

Hur kunde blixten slå ner så hårt i huvudet på båda?

Även när man ser bilden på Ts syster och T med J mellan sig, uppklädda, söta och glada. Hur kunde det gå så totalt snett??

De söta unga tjejerna stryper varandra - och ingen av alla utredare förstår egentligen varför T måste dö.
Förutom tonårstjafs om vem som kan ha spritt lite skvaller om vem, finns inget tungt otalt mellan dem.

Psykopater är födda sådär, dom är bara söta på utsidan på bilderna du ser. Det här monstruösa på insidan har funnits där hela tiden vilket ju vänner vittnat om.
1% av människor är psykopater, INKL kvinnor. Inklusive ”söta tjejer”. Det är en av hundra, ganska många. Det handlar inte om 1% Hannibal Lectors som lyssnar på klassisk musik och kvalificerar för Mensa heller, det där är bara en myt.
https://www.cnn.com/2015/06/16/health/birth-of-psychopath
Citera
2023-04-01, 17:13
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
För att hon tidigare utan betänkligheter delgett M både önskningar och försök att döda Tove. Och för att hon kort efteråt gör raka motsatsen till att gömma liket.

Det förklarar inte varför det skulle vara kontraintuitivt att försöka dölja att man begått ett mord.
Högst intuitivt att man vill dölja att man mördat någon, för precis varenda människa på hela jordklotet.

Citat:
Tja, en anledning kan vara att det stämmer väldigt väl med vad någon skulle göra som försöker dölja sanningen och komma undan konsekvenser. Det är som man brukar säga det äldsta tricket i boken...

Det förklarar inte varför jag skulle anse världens mest naturliga skeende som skumt.
Det kan vara som du säger, men det betyder att det omvända är skumt.

Citat:
M blir ju dessutom påmind om Tove-situationen redan från första förhöret. Varför tar det 1,5 månader innan minnet återvänder, tror du? Varför krävs det att hon blir specifikt nertjallad av J? Borde hon inte åtminstone säga att hon inte minns, snarare än att upprepat dra valsen som hon erkänner att hon och J kom överens om?

Att MH medvetet ljugit om saker och ting är det ingen som har ifrågasatt. Men icke desto mindre är det också så att mycket av det hon har sagt har också varit sant. Eller försöker du påstå att allt MH säger alltid är lögn? Allting som du tycker är lögn för att det passar dig, är lögn, och bara när det hon säger passar dig, så är det sanning?

Jag ser till vad som framkommit, och gör en bedömning kring om det kan vara sant eller inte. Jag håller inte på som du och andra nötter, och påstår med bestämdhet att det ena eller det andra är en absolut lögn eller sanning.

Citat:
Vi pratar ändå om ett mord och likdumpning, det är ingenting man glömmer

Jo, det kan det mycket väl vara. Vet du inte ens vad kroppen/hjärnan gärna gör med minnen av traumatiska händelser, vad som sker när man utsätts för trauma och eller upplever en chock?
Nej, helt klart inte.

Du fattar inte bättre, alltså kan det inte vara på något annat vis...

Citat:
Så även när M säger något helt annat så ska det tolkas till hennes fördel?

När MH säger något, så får man väl lyssna på vad hon säger och göra en bedömning av om det kan vara sant. Du gör tvärtom, hittar en enda anledning till varför det skulle kunna vara en lögn, och bestämmer då att det därför är en lögn Troll.
Citera
2023-04-01, 17:15
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mange30
Varför svarar inte du på min fråga?
Hur kan du veta att hon inte har hållt fast toves armar???

Varför svarar du inte på min fråga som jag ställt flera gånger?

När påstod jag att jag vet att MH inte har hållit fast Toves armar?
Nej, just det. Jag har ju inte påstått det. Idiot!
Citera
2023-04-01, 17:16
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
MH kan likväl ha sovit.

MH är mer trovärdig än JJ.

Men HUR har då telefonen kunnat registrera dessa steg - såväl som kort föra och stracks efter mordet?
Om Ms verkligen skulle sovit så djupt att hon inte ens hörde det grannarna reagerade kraftfullt på.

Telefonrörelser vid andra brottsutredningar brukar ju räknas som tung bevisning för var någon varit och gjort. I det här fallet ledde ju telefonrörelser också till att Ts kropp återfanns.

HUR ska man kunna förklara telefonens registrerade steg och rörelser under den halvtimme som Tove faktiskt ströps ihjäl - om M låg still och sov?

Finns det några alternativa möjliga förklaringar?
Citera
2023-04-01, 17:18
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
HUR ska man kunna förklara telefonens registrerade steg och rörelser under den halvtimme som Tove faktiskt ströps ihjäl - om M låg still och sov?

Finns det några alternativa möjliga förklaringar?

Var framgår det att det tog en halvtimme att strypa Tove?

Hur förklarar man att Toves telefon registrerade rörelse efter att hon dog?
Citera
2023-04-01, 17:19
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du har uppenbarligen ingen som helst kunskap om hur ljud färdas genom golv, tak och väggar.

Det kan skallra rejält i porslinet hos grannen, utan att höras ett skvatt i sovalkoven. Just därför att tryckvågorna (ljud är tryckvågor ifall du inte visste det) färdas rakt ner genom golvet snarare än längs med golvet. Det beror helt på hur byggnaden är disponerad och var saker och ting står.

Huruvuda MH fick ligga i sovalkoven för JJ är irrelevant. MH säger att det var så, JJ säger att det var så, och granbarren säger att det var så. Men du vet bättre?
Du inser hur LITEN lägenheten ifråga är eller har du helt missat det.
Om min kunskap vet du inte ett smack!
Knappast att den lilla delen murstock, det lilla pianot, draperiet eller för den delen den tunna väggen skulle dämpa några ljud märkbart.

Granbarren kan lika väl hamnat på sängen om J satte sig där efter mordet.
Citera
2023-04-01, 17:19
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Vet du vad lägenheten är byggd med för matrial?

Har jag påstått det?
Citera
2023-04-01, 17:24
Medlem
Citat:

För att J hade den
Citera
2023-04-01, 17:24
Medlem
colis avatar
Citat:

T beräknas ha dödats omkring klockan 2.30.
Ms telefon var i rörelse 11 minuter före och 18 minuter efter detta klockslag. Tidpunkterna med telefonrörelser ligger inom den halvtimme som tidsmässigt också innehåller mordet på T.
Hur lång tid mordet tar har inte specificerats med angivna klockslag.

Toves telefon åkte bl a till McD - därför att J tog hand om den efter mordet. Det har J berättat i förhör.
Senast redigerad av coli 2023-04-01 kl. 17:27.
Citera
2023-04-01, 17:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Du inser hur LITEN lägenheten ifråga är eller har du helt missat det.
Om min kunskap vet du inte ett smack!

Jo då, dina inlägg ger en klar och tydlig bild av din bristande kunskap. Ingen i ämnet kompetent person skulle skriva som du.

Citat:
Knappast att den lilla delen murstock, det lilla pianot, draperiet eller för den delen den tunna väggen skulle dämpa några ljud märkbart.

Murstockar, pianon, draperier och väggar hjälper alla till att dämpa ljud. Liksom möbler, mattor och gardiner. Inte minst sängar. Ljud dämpas mycket bättre mellan två rum som inte ligger vägg i vägg, än de dämpas från golvet det dunsas i till utrymmet rakt under golvet.

Citat:
Granbarren kan lika väl hamnat på sängen om J satte sig där efter mordet.

Jepp, det kan de. De kan tänkas ha hamnat där på massvis med sätt.
Icke desto mindre styrker de uttalandet om att MH legat där. Särskilt i ljuset av att även JJ bekräftar att så är fallet.

Ur MH's perspektiv handlar det inte att bevisa att hon låg på sängen. Det handlar om att skapa rimligt tvivel kring huruvida hon mördade Tove.

Hon kan inte ha legat på sängen och sovit, skanderar mobben.
Granbarren indikerar annorlunda.
Citera
2023-04-01, 17:28
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
För att J hade den

Just precis.

Klarar du av att ta den tanken ett steg till?
Citera
2023-04-01, 17:28
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Får läsa lite nämare sen, men glömde att säga att alla mina tider är tagna från FUP, dvs bekräftade tider, utom tiden för mordet, som då är taget från åklagaren i rätten (och som överensstämmer med mina egna uträkningar på ett ungefär).

Japp, mina tider från fup också. Men har för mig det kan diffa ngn minut mellan apple och googlesiffror...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in