2023-04-01, 11:41
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mange30
JJ är halvjude, Clea är Jude. Jerzy Sarneck som har uttalat sig i vetlanda posten är jude. Silbersky är jude. Lite konstigt är det, alla vill tycka att jj ska gå fri eller få ett lågt straff
Var Tove Jude?

Vet du eller tror du?
Citera
2023-04-01, 11:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag uppfattar det som att en 'avprogrammering' började när M fick samsittning. Samsittaren beskriver sig som en 'extramamma' för henne på häktet. Och berättar bl a för M att det du beskriver om din relation till J är ingen 'äkta vänskap.' M har då bl a berättat att J blir arg om hon inte får som hon vill t ex när M inte orkade festa. Samsittaren verkar bli lite av en psykolog för M. Det är nästan så man undrar om det verkligen var platsbrist eller en medveten strategi att placera de ihop?
Jag undrar vad samsittaren är häktad för själv? Någon som vet?
Samsittaren säger att M inte är någon svag person men med väldigt dåligt självförtroende och självkänsla'. Hon tolkar det som att J både lyft upp henne och tryckt ned henne samtidigt.
Och att M blivit väldigt styrd, använder ordet marionettdocka.

Det sista fick mig att tänka på Milgrams psykologiska experiment från 60-talet som visade att människor kan överge sina moraliska övertygelser och istället lyda order när de ställs under en auktoritet.

Ja, hon har säkert varit en del i det som man kanske skulle kunna kalla "avprogrammering". Jag tror att jag tidigare har kommenterat J*sefins förhör, eller vad man ska kalla det, därför att hon är insiktsfull och har varit ett stort stöd för Maja, även om det blivit tungt för henne själv. De fick samsitta redan efter några veckor, sedan suttit ca 1 månad enligt J*osefin.

153/902

" Hur reagerade Maja på det då, känner hon likadant menar jag?
Nej, inte i början, men hon har börjat förstå mer och mer för jag är ganska rak och ärlig och
säger vad jag tycker. Frågar hon mig någonting så då säger jag det liksom, jag säger att jag
tycker att Johanna utnyttjat henne, jag tycker inte det är äkta vänskap, jag sa det om ni hade
varit äkta vänner, då hade hon skickat ett brev till dig nu, någonting, alltså om ni hade varit
äkta vänner, om hon brytt sig om dig på riktigt, då hade hon skickat ett brev till dig, då hade
hon inte dragit in dig i den här soppan nu när du är oskyldig. Äkta vänner gör inte sånt, man
håller inte på på det viset, äkta vänskap går inte ut på att man ska dra med sig en polare i
stupet bara för att man själv är på väg att stupa, det är inte så vänskap fungerar. Så det är vad
jag har sagt till Maja liksom att dom har inte varit äkta kompisar. I Majas huvud kanske dom
varit det i början, men vänskap funkar inte så, oavsett vad.
"

Men även förhörsledarna har genom att vägleda Maja in i ett erkännande genom att bit för bit leda Maja in till att berätta saker, varit en del i denna process. Det som leder till att hon berättar om händelser där Johanna behandlat Maja väldigt dåligt, t ex när hon slängde igen porten framför näsan på Maja, låste sin dörr, lät Maja sitta utanför hela natten som straff för att hon inte gick ut på Nöjet (haschkakan) leder Maja vidare i vem Johanna är, vad hon tänkt och pysslat med. Även en berättelse där Maja berättar om hur hon fastnade på ett stängsel som de klättrat över när Securitas jagade dom och Johanna lämnade Maja i sticket är något som visar på Johannas egoism och bristande omtanke på det som hon kallar kompis.

Nu använder förhörsledarna de här uppgifterna som Maja har för att leda in henne vidare i andra situationer, men de gör det också genom att låta Maja själv komma fram till den slutsatsen att det inte är en bra kompis som gör så, inse att hon skyddar någon som inte skyddar henne s a s.

Den här processen kan komma att avstanna om Maja inte får hjälp att gå vidare. Nu blir det fängelse för minst gravfridbrottet, och jag förmodar att någon terapi kommer inte att ske?

Om inte, kan jag ha invändningar till vad fängelse ska vara bra för och vad de ska leda till. Man vill väl att de som går att rehabilitera till bättre personer ska kunna bidra till att fungera i samhället när de kommer ut.

Johanna tror jag dessvärre är bortom räddning.
Citera
2023-04-01, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Var Tove Jude?

Vet du eller tror du?
Vart har jag skrivit att Tove var jude? Jag skrev att JJ var halv jude. Tove var halvt tysk vad jag har sett.
Citera
2023-04-01, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Var Tove Jude?

Vet du eller tror du?
Hon är inte jude då hennes mamma inte är judinna (hennes pappa är israel och har gjort israelisk militärtjänst, så troligen jude) och etnisk judendom enbart ärvs på mödernet sen alltid.
Citera
2023-04-01, 11:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Ja, men sannolikheten?

Extremt exempel men den förklarar fenomenet: Det kan vara möjligt att en fjärde person var i lght, utan lämna dna, som både JJ och MH döljer... Men det är inte sannolikt.

Precis på samma sätt blir det när man desperat försöker hitta förklaringar till MHs utsaga. Den stämmer inte. Punkt.

Hade hon varit oskyldig kunde hon berättat en logisk förklaring som friar henne. Men det kan hon inte. Varför?
Att det är försök att hitta förklaringar kan jag hålla med dig om. Om de är rätt eller fel vet varken du eller jag. Vi bedömer sannolikheten utifrån våra egna referenser, vilket kan bli helt fel då det är M och inte oss det handlar om.

Återigen utgår du ifrån dig själv när du skriver vad M skulle kunna och inte kan. Varken du eller jag har en aning om vad som rör sig I hennes huvud.
Citera
2023-04-01, 11:49
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mange30
Vart har jag skrivit att Tove var jude? Jag skrev att JJ var halv jude. Tove var halvt tysk vad jag har sett.
Jag har inte påstått det.
Jag ställde två frågor.

Du verkar ha koll på andra judar som du nämner ovan.

Ts efternamn. kanske du ska fundera på...
Citera
2023-04-01, 11:49
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ska vi tro på M så var hon helt slut och somnade stup i kvarten även under väldigt stressfyllda moment. Men när J släpper av henne på natten i föräldrahemmet så går hon inte och lägger sig. Hon är vaken en timme och spelar spel/tittar på youtube.

Det är inte konstigt att man tror att hon ljuger när hon säger att hon somnar i en kall bil, framåtböjd med huvudet i händerna med en brinnande lik 10 meter ifrån sig.

Vilken temperatur var det i bilen? Eller hittar du på det för att "försköna" din story? Är det du som ljuger nu?

Varför skulle MH ljuga om att hon somnade i bilen när JJ eldade TT? Finns ingen anledning för MH att ljuga om det, alltså måste det vara sant. Så resonerar ni ju om JJs uttalanden, då måste det gälla för MH också.
Skillnaden är möjligen att JJ har skäl att ljuga.
Citera
2023-04-01, 11:50
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Hon är inte jude då hennes mamma inte är judinna (hennes pappa är israel och har gjort israelisk militärtjänst, så troligen jude) och etnisk judendom enbart ärvs på mödernet sen alltid.
Nog för att det är första april i dag men jag frågade Om TOVE inte ang. JJ.

Okej?
Citera
2023-04-01, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hon måste inte nödvändigtvis vara skyldig för att hon ljuger.

Hon har ljugit under utredningens gång, men vad som varit upprepningar av vad J tutat I henne, sammanblandningar, blockeringar och eget hittepå har jag svårt att avgöra.

Jag blir heller inte klok på vad som är vad under förhandlingen. Kanske hon talar sanning men att hon inte lyckas uttrycka sig så att vi kan tolka vad hon faktiskt menar.
Det förefaller osannolikt att hon skulle ha sovit, men att hon varken hört eller sett något skulle kunna vara fullt möjligt enligt flera i tråden. Dessa har gjort mig tveksam från att tidigare varit övertygad om att det skulle vara omöjligt.

Ja att M inte vaknade av dunsarna ser jag som möjligt. Det som kan tala för det är bl a att ingen annan vaknade i huset. Grannarna under var ju fortfarande uppe och vissa typer av ljud kan dessutom låta kraftigare från taket än i sidled. M hade ju dessutom sovit väldigt lite under helgen.
Själv är jag lättväckt men min lilla har tidigare sovit sig igenom nyårsfyrverkerier (vi bor precis bredvid en plats där många mskr samlas vid tolvslaget) och t o m borrmaskin när grannen renoverade.
Citera
2023-04-01, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
I mitt tycke reagerar hon som förväntat, stark lojalitet mot J, avskärmning, minnesblockad p g a trauma och svårigheter med processhanteringen. Det har blivit "to much" så hon reagerar utåt endast på det som är helt åt skogen fel. Vad som rör sig inom henne, vet bara hon och det är inte givet att hon kan sätta ord på det förrän hon lyckats bearbeta det. Jag uppfattar inte henne som apatisk, obrydd eller empatistörd.

M har känt sig udda, värdelös, utanför och osedd. J är den första, som hon upplever, ser henne. J öppnar dessutom en helt ny, spännande, värld för M. J får henne att börja leva, hon blir luften I Ms lungor. För M, som troligtvis aldrig tagit något eget initiativ, är J den optimala vännen.
Det är inte svårt att föreställa sig att M är väldigt mån om deras vänskap och inte vill misshaga J på något vis.

Även om M märker att J är taskig ibland, har hon överseende med det för att inte förlora henne. Där ligger nog orsaken till att M blundar för Js hämnd mot andra också. Att hon inte berättar för föräldrarna beror förmodligen på lojaliteten mot J, att hon inte vill bli förbjuden att umgås med J och att hon inte är någon "doer".
Jag TROR att hon kan konstatera att något är åt skogen fel utan att det ger signal om att hon borde göra något åt det. Jag tror alltså inte att hon struntar i det utan tanken att göra något dyker bara inte upp. Initiativförmågan förefaller saknas.
Jag TROR även att hon blivit så van vid Js svarta sida, att hon inte reagerar nämnvärt på den längre - någon form av normalisering - så länge hon inte själv förväntas agera.

Ms "vanliga" beteende efter mordet, TROR jag är ren avskärmning, att det är för traumatiskt och för mycket att ta in, en ren omedveten överlevnadsstrategi.

Jag TROR inte M reflekterade över huvud taget utan bara "hängde med", ovetande om Js baktankar.

Jag TROR att Ms största, djupaste rädsla ligger i att förlora vänskapen med J, att hon ska bli ensam, övergiven och osedd igen.
Att hon skulle vara rädd för sitt eget och hennes familjs liv, tror jag Svegfors och polisen hjälpte henne att komma fram till. Jag utgår ifrån att hon ännu inte fullt ut sett vidden och konsekvenserna av det som hänt, att hon inte kommer att träffa J på kanske 20 år.

Jag har skrivit om det i ett tidigare inlägg.

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Tack för ett bra inlägg! Det du beskriver stämmer bra överens på en del par som mördar tillsammans Både man/man och man/kvinna. Det kan givetvis vara så även här.

Ser man på tidigare (framför allt utomlands då det är ovanligt) par som mördar så är ofta den svage (följaren) isolerad med den drivande. Det kan handla om en långvarig normaliseringsprocess där den den drivande flyttar fram gränserna för vad den svage är villig att genomföra. Konstiga tankar och idéer kan frodas så länge dom är isolerade. Den svage blir till slut helt i beroendeställning till den starke.

Men jag tycker inte M varit isolerad till grad att hon kan friskrivas från ansvaret att kontakta utomstående efter hon fått insyn i vad J vill göra och även gjort. M har gått i skolan, haft kontinuerlig kontakt med bup, och stöttande föräldrar. Hon hade kunnat prata med många olika personer om faran J utsätter andra för.

Hon tycker om att hänga med J och festa. Jag anser att hon gör ett aktivt val och väljer att fortsätta denna resa, utan att vare sig varna andra eller lämna tåget, trots att hon har den möjlighen.
Citera
2023-04-01, 11:57
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vet du vad som är roligt? Även OM vi hypotetiskt antar att T gömdes tillfälligt i garderob/förråd så är det mycket mer sannolikt att J och M gömde T där tillsammans än att J gjorde det själv. Då slipper man nämligen det extremt kontraintutiva faktumet att J med ditt synsätt måste ha gömt en kropp för en person som hon en kort stund senare anlitar för att flytta samma kropp.

Inte alls. Och det har jag redan förklarat. Men du fattar inte heller det, noterar jag.

Citat:
Detta är bara ytterligare ett exempel kring hur du vrider och vänder på verkligheten för att få M att se oskyldig ut. Du är helt enkelt inte objektiv.

Återigen visar du bara hur trögt du fattar. Jag säger inte att det måste gått till så, jag påtalar bara objektiva fakta, nämligen att det inte finns några bevis för att det inte rimligen skulle kunna gått till så.
Att du inte fattar varför det är viktigt, eller ens vad det betyder, förändrar inte dessa objektiva fakta.

Citat:
Vet
Du glömde förresten berätta för mig om du tror på M:s historia om minnesförlust?

Vilken historia om minnesförlust menar du?

Dock kan jag generellt säga att det är svårt att motbevisa att den som varit berusad inte skulle kunna ha några minnesluckor. Men det är väl också mycket välkända objektiva fakta som du bara vägrar erkänna.
Citera
2023-04-01, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Vilken temperatur var det i bilen? Eller hittar du på det för att "försköna" din story? Är det du som ljuger nu?

Varför skulle MH ljuga om att hon somnade i bilen när JJ eldade TT? Finns ingen anledning för MH att ljuga om det, alltså måste det vara sant. Så resonerar ni ju om JJs uttalanden, då måste det gälla för MH också.
Skillnaden är möjligen att JJ har skäl att ljuga.

Att en bil blir kall på insidan efter att dörrar öppnas och stängs flera gånger när det endast är några plusgrader ute fattar ju vem som helst. Eller tror du bilen stod igång med motorn på, för att M frös?

Anledningen är precis som alla andra gånger när hon påstår att hon sovit. Hon vill avskärma sig från det hemska hon står anklagad för. Sover du, har du inte sett eller hört nåt och kan således inte svara på frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in