2022-07-01, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Går det ens att sälja en lägenhet idag i en BRF som inte har laddmöjlighet? För elbilsägare eller bilägare som funderar på att byta till elbil är det otänkbart att buda på en sån lägenhet. Du kan ju fundera vad man förlorar om man tappar 1-3 budgivare när man säljer...

Det är en mycket bra fråga. De som inte kan erbjuda laddning väljs alltså bort av de allra flesta som har elbil eller tänkt skaffa elbil inom kort.

Omvänt kanske priserna trissas upp på bostäder där det erbjuds laddning eftersom elbilsägare eller spekulanter samlas vid dessa budgivningar.
Citera
2022-07-03, 21:11
Medlem
Betalar 190:- i månad för laddboxen och 1:- kWh.
Citera
2023-03-30, 17:48
Medlem
kaktjuvens avatar
Vad betalar ni i era laddavgifter på respektive brf/hyresrätter?
Hos oss har föreningen satt fast avgift, rörligt spot pris, moms ofc, effektavgift, mm. Ligger för december månad på 4kr/kwh.
Billigare för mig att ladda på en publik station än föreningens egna.
Med föreningens priser så laddar min veckoförbrukning på 860kr (min arbetsbil som går på diesel ligger på 660kr/vecka).
Kul att miljöhysterikerna börjar mjölka elbilsägare som giriga kapitalister.
Citera
2023-03-30, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Hos oss har föreningen satt fast avgift, rörligt spot pris, moms ofc, effektavgift, mm. Ligger för december månad på 4kr/kwh.
Med föreningens priser så laddar min veckoförbrukning på 860kr (min arbetsbil som går på diesel ligger på 660kr/vecka).

Var hittar du publika stationer som.är billigare än 4kr?
Citera
2023-03-30, 22:32
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Qwello tex?
Citera
2023-03-31, 07:54
Medlem
Citat:
Qwello tex?

Hade inte koll på dem, men de tar ju också 25öre per minut?
Citera
2023-03-31, 09:16
Moderator
Citat:
Låter lite mycket med 4:- för en förening, som att den tjänar pengar på det, hur lät det på stämman när det beslutades? Jag skulle tagit upp det med styrelsen, om inte annat än att få information om varför det ser ut så. Det är ju knappast miljöhysteriker som säger till din brf att ta 4:-/kWh, det är din förening, den förening du är med i och den förening där du har saker att säga till om. Utnyttja din rätt istället för att skylla ifrån dig och klaga på andra.

Men till bilarna, kör du lika mycket med de två då? Låter underligt att samma körsträcka skulle rendera i en högre energikostnad för en elbil än för en diesel, de flesta dieslar ligger ju på runt 0,6 liter per mil = ~13:-/mil och de flesta elbilar ligger på ca 2 kWh per mil = ~8:-/mil om elen kostar 4:-/kWh.
Citera
2023-03-31, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Låter lite mycket med 4:- för en förening, som att den tjänar pengar på det, hur lät det på stämman när det beslutades? Jag skulle tagit upp det med styrelsen, om inte annat än att få information om varför det ser ut så. Det är ju knappast miljöhysteriker som säger till din brf att ta 4:-/kWh, det är din förening, den förening du är med i och den förening där du har saker att säga till om. Utnyttja din rätt istället för att skylla ifrån dig och klaga på andra.

Men till bilarna, kör du lika mycket med de två då? Låter underligt att samma körsträcka skulle rendera i en högre energikostnad för en elbil än för en diesel, de flesta dieslar ligger ju på runt 0,6 liter per mil = ~13:-/mil och de flesta elbilar ligger på ca 2 kWh per mil = ~8:-/mil om elen kostar 4:-/kWh.

Men vad betalar Brfen för elen då? Räknar man in nätavgifter och annat så hamnar åtminstone jag på närmare 3,50kr/kWh för min hushållsel för janurti och februari. (Bor i SE04).

Andvänds någor företag för debitering tar de ofta 5-10 procent också. 4kr/kWh är i princip självkostnadspris.
Citera
2023-03-31, 12:54
Moderator
Citat:
Men vad betalar Brfen för elen då? Räknar man in nätavgifter och annat så hamnar åtminstone jag på närmare 3,50kr/kWh för min hushållsel för janurti och februari. (Bor i SE04).

Andvänds någor företag för debitering tar de ofta 5-10 procent också. 4kr/kWh är i princip självkostnadspris.
Ja, det är kanske helt ok, men om man är med i en brf så får man ju kolla med den i första hand vad det beror på att priset är satt som det är.
Citera
2023-03-31, 22:42
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Kollade precis min Zephyre-app.
2,75 kr per kWh på en del AC 22 laddare.
Citera
2023-03-31, 23:38
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Varför ska boende i föreningen som inte har elbil betala för andras laddboxar? Hoppas folk röstar emot. Elbilistar ska alltid få subventioner idag. För att inte tala om förhöjda försäkringspremien för garagen dessutom pga brandrisken.

Hur är det med tvättstugan i dessa föreningar?

Blir det inte orättvist att de med egen tvättmaskin i lägenheten skall betala för tvättstugans investeringar i maskiner, underhåll, städning, och inte minst elförbrukning för torktumlare och torkrum (drar en hel del effekt) som man aldrig brukar?
Citera
2023-04-01, 00:08
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Hur är det med tvättstugan i dessa föreningar?

Blir det inte orättvist att de med egen tvättmaskin i lägenheten skall betala för tvättstugans investeringar i maskiner, underhåll, städning, och inte minst elförbrukning för torktumlare och torkrum (drar en hel del effekt) som man aldrig brukar?

Japp de tycker jag. Borde vara en kostnad på 20:- per gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in