2023-03-31, 21:45
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nja, vid så hårda 5-10 dunkar skulle Ts skallben varit spräckt på flera ställen. Det var det inte.
Det fanns en skada på skallbenet - sannolikt från när T ”fälldes”, ramlade och slog emot något i badrummet. En kort stund senare hördes de 5-10 ”sparkarna”.

Såvitt jag tolkade det var kom ”sparkljuden” från T som inte var medvetslös av fallet men inte heller kapabel att ta sig loss och klösa den som försökte döda henne.
De sparkarna TROR jag var spasmer efter Ts dödskamp.
Citera
2023-03-31, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Om M var med i badrummet ska hon dömas för mord.
Om M låg vaken med huvudet under kudden och visste vad som skedde i badrummet ska hon dömas för minst medhjälp - eftersom hon inte hjälpte T och inte hämtade/ringde efter hjälp.

Dessutom var ju M med på att vänta på T utanför Nöjet för tillsammans med J att göra illa Tove.
De hade ju båda två tillsammans planerat att skada Tove.

Dina påståenden saknar helt förankring i svensk lagstiftning. Det är helt omöjligt att bli dömd för medhjälp till mord om man inte ens befann sig i samma rum som mordet skedde OM man inte på något vis har varit behjälplig med att tex införskaffa mordvapnet. Men så är inte fallet här.

Det är också inte givet att man blir dömd för mord om man är med i badrummet. Du kan vara vittne till ett mord som begås i samma rum utan att vara skyldig till det.

Angående det sista, om nu M var med på att skada T så har hon i så fall avstyrt den planen eftersom hon vad det verkar ska ha gått och lagt sig istället för att skada T. Har hon inte lagt sig så finns det ändå ingenting här som antyder att M varit införstådd med eller planerat att aktivt delta i misshandel/mord över huvud taget i skedet när de går in i lägenheten. Händelseförloppet och uppsåtskedjan är bruten här.
Citera
2023-03-31, 21:46
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte322
Rättsläkaren pratade ju o 5 stadier vid strypning....varav steg 2 eller 3 var epeleptisk anfall...kanske därav sparkarna...när du kommer in i steg 3 så är livet över...

Nja är väl inte säkert var väl koma och i värsta fall döden?
Citera
2023-03-31, 21:47
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Försökte huh?
T kan ju knappas klösa den som redan dödat henne, eller…
Citera
2023-03-31, 21:52
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Som sagt så skriver han mycket om sina egna funderingar. Jag skrev om medvetslöshet vilket inte har rapporterats av rättsläkaren. Medvetandepåverkan är ju inte nödvändigtvis medvetslös.
Man är medvetandepåverkad om man har alkohol i blodet också, men inte medvetslös.

Rättsläkaren sade i vittnesmålet att inget talar för att hon slagit sig medvetslös i fallet.
Du får ha dina tankar ang.vad reporterns funderingar är/var.

Jag citerade Hans Referat!
Det Är Inte Jag som skrivit något angående medvetslöshet,medvetandepåverkan eller alkohol i blodet!

"Rättsläkaren sade i vittnesmålet att inget talar för att hon slagit sig medvetslös i fallet"
Källa på det?
Citera
2023-03-31, 21:52
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Inget hon har nämnt i alla fall. Vad hon berättar är att hon möter J i hallen. J är då påklädd. De pratar kort med varandra, M mår illa. M vänder och hämtar sin mobil (hälsoapp 02:43) i samband med att J går ner första gången.

Låt säga att grannen kommer ner till sin lägenhet igen kl 02:35. Efter 5-10 min smyger J nerför trappan, innan dess har hon hunnit öppna och stänga ytterdörren åtminstone två gånger.
Tidsmässigt stämmer det inte med första gången. Det bör vara efter hon stött på grannen och kommer upp igen.
Citera
2023-03-31, 21:54
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag vet inte vad för mobil hon hade, nicket "Avel" vet nog. Jag tänkte också på att det kanske finns något på den, bilder eller liknande som JJ under alla omständigheter inte vill ska komma fram.....

Jag tror att han anser medhjälp och samförstånd, att MH på något sätt faktiskt var med i badrummet.

jag tror inte MH var med i badrummet.

En helt strålande analys, jag håller med till fullo!

JJ säger någon gång att "de vrider sig" (JJ som sitter på TT)......jag tror att många här inte förstår och/eller tar in att JJ är en riktig hästtjej, hon har övat dagligen i nästan 15 år på nervösa hästar (de gör ofta plötsliga rörelser åt sidorna som man parerar med lårmusklerna, man gör sig "tung" i sadeln. Vid hästhoppning tror de oinvigda att det är stigbyglarna man står upp i, men man "står" i sadeln med hjälp av knäna, man pressar knäna mycket hårt mot sadeln.....

Jaa, men om TT kunde sparka, så var det nog ingen MH där.........

Hur många minuter är det mellan att grannen hör första dunsen tills han ringer på och hör sparkarna? Det är nog dom minutrarna som JJ håller strupgreppet......

Troligen TTs urin, men JJ säger att hon hämtar hushållspapper, torkar och slänger det i en sopsäck. MH säger att det torkas upp med papper, men att det slängs i toaletten......
Tack, snälla.

Grannarna uppger att grannen d y gick upp efter 2-3 min. Han plingar på dörren, inget svar. Väntar en halv minut, plingar igen och hör då 5-10 sparkar inifrån badrummet.

När M uppger upptorkning så avser hon spyan vilken ingår i den version som J har beordrat henne att uppge för polisen.

Förmodligen ingen urinavgång; blåsmängden var 90 ml. Vilket också talar för att T besökte toaletten i samband med att hon lämnade Nöjet en timme tidigare.
Citera
2023-03-31, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Nja är väl inte säkert var väl koma och i värsta fall döden?
Följde rättegången o är 99 procent säker på att i stadie 3 så var livet över
Citera
2023-03-31, 21:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Instämmer med att det är mycket troligt att J låser armarna när hon sitter på T:s mage.
Vad motsäger att M såg till att T inte kunde sparka med benen? I själva verket var M:s uppgift att låsa T:s ben?

Jaha, så om inte MH höll fast Toves armar så höll hon nog fast hennes ben??

Varför är det så viktigt, att i brist på bevis, få MH dömd för mord? Nästa gång kan det vara din tur att bli dömd för ett grovt brott,, som du inte har begått.
Citera
2023-03-31, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Du får ha dina tankar ang.vad reporterns funderingar är/var.

Jag citerade Hans Referat!
Det Är Inte Jag som skrivit något angående medvetslöshet,medvetandepåverkan eller alkohol i blodet!

"Rättsläkaren sade i vittnesmålet att inget talar för att hon slagit sig medvetslös i fallet"
Källa på det?

Jag skrev ju det att han svamlar fritt. Jag ville bara uppmärksamma det hela så ingen sitter och inbillar sig att hon var medvetslös.

Länkar till rättsläkarens uttalande om att T inte slog sig medvetslös det är dock låsta artiklar.
https://www.smt.se/2023-03-30/tv-rattegangen-om-mordet-pa-tove-ar-avslutad--detta-har-hant
https://www.vetlandaposten.se/2023-03-30/rattslakaren-tove-dog-genom-strypning
Citera
2023-03-31, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det påstås lite olika saker i tråden om vilka möjligheter rätten har att döma de åtalade till diverse brott.

De står åtalade för Mord, därom hoppas jag alla är överens.

Rätten är dock inte förpliktigade till att döma de åtalade till det brott de åtalas för. Rätten har en viss frihet i att döma de åtalade för annat brott. Kort kan sägas att det är rätten som avgör vilket brott som bevisats, på latin känt som jura novit curia. Men samtidigt får rätten inte döma de åtalade för något brott mot vilket de inte haft möjlighet att försvara sig. Rätten är därför begränsade till att döma de åtalade för brott som ryms inom gärningsbeskrivningen, inget annat.

Jag anser att målet mot JJ inte är så intressant, det är ett så kallat open and shut case. Hon ryker för mord.

MH däremot är en annan fråga. Att hon skulle dömas för mord är långt ifrån säkert. Frågan uppstår då vilka andra brott rätten eventuellt skulle kunna döma henne för, inom ramen för gärningsbeskrivningen.

Så låt oss då börja med att titta på gärningsbeskrivningen. Den lyder som följer

Gärningsbeskrivningen gör gällande att Tove uppsåtligen berövats livet av JJ och MH gemensamt och i samförstånd genom kvävning.

Den gör gällande att det är Tove som tagit strypgrep, och att MH då har hållit fast Tove i armar/händer.

Det förefaller tämligen uppenbart att medhjälp till mord faller inom ramen för gärningsbeskrivningen. Så till vida att man kan tolka den som så att MH hjälpt JJ att mörda Tove genom att hålla fast armarna.

Här uppstår då dock det intressanta, att om det anses bevisat att MH har hållit fast armarna på Tove, så blir sannolikt domen så som åklagaren yrkar, att bägge döms för att gemensamt och i samförstånd uppsåtligen ha mördat Tove. Och något alternativ brott behöver inte övervägas.

I fallet att rätten inte anser det bevisat att MH hållit fast Toves armar/händer, så finns ingen ytterligare anklagelse emot MH i gärningsbeskrivningen. Och det finns då inget utrymme att döma MH för något annat, lindrigare, brott.

Den enda möjligheten skulle vara om rätten gör bedömningen att det är bevisat att MH höll fast Tove, men att det var JJ ensam som var gärningsman och som uppsåtligen dödade Tove, och att MH endast agerat som medhjälpare.

Brottsbalken 23 kap 4 § föreskriver att den som inte är att betrakta som gärningsman döms för medhjälp om denne främjat brottet med råd eller dåd.

Allting hänger således på om rätten finner det bevisat att MH hållit fast Tove.
Och om de finner så, huruvida de finner det bevisat att MH i likhet med JJ hade uppsåt att döda Tove och gjorde så i samförstånd med JJ.

Jag måste säga att jag finner det osannolikt att en domstol skall finna detta bevisat.

Jag hittar inte ett enda bevis för att MH hållit fast Tove.

Det är ord mot ord. JJ's ord mot MH's ord. Då uppstår frågan om JJ är mer trovärdig än MH.

Och där borde inget mer behöva sägas...

Jag måste, tyvärr, ärligt, säga att jag skulle inte bli förvånad om rätten finner det bevisat så. Men det beror på att mitt förtroende för rättsväsendet är beklämmande lågt.

För, den som anser tvärtom, presentera för mig beviset på den gärningen! Tack!
Detta måste vara trådens bästa inlägg! Tack för väldigt tydligt och klart förklarat hur det ligger till med ev påföljder.
Citera
2023-03-31, 21:58
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Dina påståenden saknar helt förankring i svensk lagstiftning. Det är helt omöjligt att bli dömd för medhjälp till mord om man inte ens befann sig i samma rum som mordet skedde OM man inte på något vis har varit behjälplig med att tex införskaffa mordvapnet. Men så är inte fallet här.

Det är också inte givet att man blir dömd för mord om man är med i badrummet. Du kan vara vittne till ett mord som begås i samma rum utan att vara skyldig till det.

Angående det sista, om nu M var med på att skada T så har hon i så fall avstyrt den planen eftersom hon vad det verkar ska ha gått och lagt sig istället för att skada T. Har hon inte lagt sig så finns det ändå ingenting här som antyder att M varit införstådd med eller planerat att aktivt delta i misshandel/mord över huvud taget i skedet när de går in i lägenheten. Händelseförloppet och uppsåtskedjan är bruten här.

Om en mordhandling sker ”gemensamt och i samförstånd” riskerar alla inblandade att dömas som lika skyldiga till mord. Det är det vi ser när gängkriminella skjuter varandra. Om någon som ”bara var tänkt att skadeskjutas” skjuts till döds - döms vanligen de inblandade för mord.

M var med på att vänta in T i akt och mening att skada T . M visste att J tidigare uttalat att hon ville att T skulle dö. Ändå gjorde M inget för att stoppa det hela, rädda eller hjälpa T, tvärt om hon deltar i att spana på T på Nöjet.
M är inte oskyldig, hon har betett sig ondskefullt och förslaget. Aktivt knipit käft i veckor så länge hon kunde - trots att det skapade stort lidande för Ts omgivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in