Ja, du har sammanfattat det mycket bra och jag är helt med dig här.
Det finns inget i det rättsläkaren säger som binder Maja till brottet.
Jag tycker att det är
tydligare uttalat i rätten att det saknas stöd för Majas ev deltagande vid mordet, än i själva dokumentet (det slutgiltiga svaret) efterom AL säger att "sannolikheten är liten" för att armbågsskadorna ska ha uppkommit av att armarna blev fasthållna som JJ sagt och även att eftersom det verkar sannolikt att Tove blivit medvetslös relativt snabbt. Så tolkar jag det:
SR (min fetning):
"Rättsläkaren visar på modellen och förklarar vad som händer hos en person när man trycker på halsartärerna och samtidigt klämmer åt lufttillförseln, och dessutom också trycker på den punkt som styr pulsen, som hon menar att det finns tecken på att 20-åringen gjort.
- Man kan bli medvetslös bara på någon enstaka sekund. Släpper man relativt fort, kanske efter 10-15 sekunder, då kan personen återfå medvetandet. Men vi har ju skadorna i den djupa muskulaturen som tyder på långvarigt stadigt tryck. Det betyder att man har passerat punkten där man ser att mekanismen inte längre kan hävas."
Detta hårda tryck, långvarigt stadigt hårt tryck enligt AL, tryck på artärerna som försörjer hjärnan med syrerikt blod då; ja... Tove borde ha blivit hjälplös, medvetslös snabbt och Majas hjälp med armarna synes onödig.
Nu säger väl JJ också att hon är lite osäker på när Maja kommer in i bilden, men så här säger JJ i rätten:
"
Jag sätter mina händer runt Toves hals, och trycker till. Och då rycker Tove till och hostar. Där nånstans tar Maja tag om Toves händer då."
https://www.tv4.se/klipp/va/20490890/toverattegangen-tva-helt-olika-versioner-fran-de-misstankta
Om jag ska tolka allt, tänker jag att Toves kräkning troligen inte är orsakad av hjärnskador (fall), utan mest troligen av att JJ sitter på hennes buk (tryck). Vid det skedet är förmodligen redan medvetslös, eller rent av död?
Det är ologiskt att JJ skulle behöva hjälp här, eftersom Tove säket inte har mycket kraft att fajtas med armarna, då hon kanske redan är medvetslös, kanske redan död? Det är väl då hon påstår att hon själv hoppade av och släppte taget dessutom, vilket vi vet nu inte kan stämma.
SR:s direktrapportering igår 301/3:
Rättsläkaren:
- Att det inte fanns någon aktiv andning överhuvudtaget när magsäcksinnehållet har hamnat i luftrörsträdet.
Detta vet jag inte om rättsläkaren kommenterade närmare, men som jag ser det beror det antingen på att JJ håller kvar greppet, hårt. Så hårt att Tove inte kan andas in. Dessutom sitter hon kvar på buken/bröstkorgen som måste innebära stora/inga möjlighetr till inandning.
Eller så är Tove redan död då JJ trycker ut maginnehållet från magsäcken och det hårda trycket över halsen hindrar inehållet att komma ut, det vänder ner till luftrören, men kommer inte längre då det inte finns någon aktiv inandning.
Som du säger, har vi tid på oss att granska allt nämare. I lugn och ro. Tack för de lugnande orden.
Här känner jag att jag är helt hundra på att det rättsläkaren säger tyder på att det inte finns bevis/indicie på att det har varit två personer som tagit livet av Tove, utan snarare tvärtom.
Det ser snarare ut som att det är en ensam persons verk, även om man inte kan utesluta att de varit två.
Detaljerna, de behöver jag lägga lite tid på. Vad som har sagts i rätten. Hoppas bara att rapporeringarna ligger kvar på SR och svt?