2023-03-31, 20:48
Medlem
Det största felet man gjort i ärendet är:
Är att man plockade in JJ + MH direkt

Iofs handlade det från början om olaga frihetsberövande, även fast man tidigt misstänkte mer…
Man kände till JJ + MH som misstänkta och senast kontakt, samt fått info om tidigare förehavanden.
Hade man istället bara satt span på dessa så hade:
-Tove hittats inom 24h
-Facit vem som gjort vad nystats ut inom ytterligare +24h
-Motiv och bakomvarande hat urbenats efter ytterligare +24h

Sen skulle de gripas och föras till galgbacken
Citera
2023-03-31, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Innehållet i blåsan uppmättes till 90 ml, vilket mycket väl kan tala för ett besök på toaletten strax innan hon lämnar Nöjet, dvs en timme tidigare.

Menar du att det kanske inte var något urin på badrumsgolvet? Är det något som J sagt?
Var kom Ts DNA ifrån som de fann på två ställen i badrummet?
Citera
2023-03-31, 20:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Teorin är trovärdig.
Men. Så finns det alltid ett litet men.

OM MH varit delaktig i badrumsincidenten, och JJ drar till McD, borta i 30+ min…
Borde inte MH nervöst hunnit rusa typ minst 20 varv runt månen och tillbaka?
Just därför, tror jag inte M visste vad som hänt T när J begav sig till McD.
Citera
2023-03-31, 20:56
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men dunkarna som grannarna hörde under flera minuter..?
Jag har tolkat att de kommer från Tove som försöker sparka med benen när hon ligger ner fasthållen med tryck mot halsen i badrummet. Varifrån skulle ljuden annars komma?
Grannarna hörde 3-4 dunsar, första ljudligast. Efter 2-3 min går grannen d y upp en trappa och ringer på. Väntar c: a en halv min, ringer på igen och hör då 5-10 sparkar inifrån badrummet. Sedan blir det tyst.
Citera
2023-03-31, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hostan20
Tror MH ljuger om att hon sover över hela förloppet. Grannarna har nog missat något också ljud, m.m de slutade nogbry sig när de visste vad som stod på där uppe.

En annan liten detalj som jag noterade när jag gick igenom M s förhör igen. Hon lyckades vara vaken 1 timme efter att J släppt av henne i föräldrahemmet. Hon kollade på youtube och spelade spel.

Timmen när hon satt chockad i bilen medans J eldade på deras gamla kompis var hon så trött så hon lyckades somna framåtböjd med huvudet i händerna. Här borde ju kroppen varit full av adrenalin och omöjlighet att sova för en normal.
Citera
2023-03-31, 21:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
MHs uppvaknande, illamående och vistelse på toaletten måste alltså ha inträffat efter att liket var utsläpat och golvet torkat. Gick hon in på toan samma minut som golvet var torkat? Snacka om timing.

Och efter att hon mått illa ett tag så pratade hon med JJ om att äta. Det fick JJ att erbjuda sig att köpa hamburgare. Därmed är tidsschemat spräckt.
Njä, inte helt rätt. J gav sig ut för att flytta Ts cykel, men mötte grannen och sa att hon skulle till McD. Grannen erbjöd skjuts och J gick upp till M och undrade om hon vill ha mat. M tackade ja och J åkte iväg med grannen.
Citera
2023-03-31, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
...efterom AL säger att "sannolikheten är liten" för att armbågsskadorna ska ha uppkommit av att armarna blev fasthållna som JJ sagt och även att eftersom det verkar sannolikt att Tove blivit medvetslös relativt snabbt.

Jag tror ni är flera som missuppfattat vad rättsläkaren säger angående armbågarna. Det rättsläkaren svarar på är om det är rimligt att armbågarna skadats på det sätt man noterat genom att någon DE FACTO håller fast i armarna. Det finns inget sätt att bedöma om skadorna mer sannolikt uppkommit genom att dom tryckts mot golvet av någons armar eller ben, hoppas jag alla vettiga människor fattar egentligen? Så det rättsläkaren säger, precis som i fup, är att skadorna uppkommit av att armbågarna trycks mot golvet, men att det är mindre sannolikt att dom uppkommit av att någon utövat direkt tryck mot armarna.

Vidare säger rättsläkaren i fup att det är mer troligt att JJ hållt fast armarna mot golvet om TT var medvetslös. Med det väl beskrivna förloppet vid *vanliga* fall av strypning upplever jag att rättsläkaren menar att det inte är troligt.
Citera
2023-03-31, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
En annan liten detalj som jag noterade när jag gick igenom M s förhör igen. Hon lyckades vara vaken 1 timme efter att J släppt av henne i föräldrahemmet. Hon kollade på youtube och spelade spel.

Timmen när hon satt chockad i bilen medans J eldade på deras gamla kompis var hon så trött så hon lyckades somna framåtböjd med huvudet i händerna. Här borde ju kroppen varit full av adrenalin och omöjlighet att sova för en normal.
Precis, MH lär vara en lögnare av rang. Ingenting runt henne går väl i lås. Hon försöker nog bara klara sig. Usch.
Citera
2023-03-31, 21:02
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Hon ljuger som en häst travar
Jag fattar inte att så många härinne går på hennes lögner
Citera
2023-03-31, 21:03
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Grannarna hörde 3-4 dunsar, första ljudligast. Efter 2-3 min går grannen d y upp en trappa och ringer på. Väntar c: a en halv min, ringer på igen och hör då 5-10 sparkar inifrån badrummet. Sedan blir det tyst.

Ahh tack! 😀
Varifrån tror man att de där 5-10 ”sparkarna” kommer från? De borde ju rimligen ha samband med strypning som skedde vid exakt den tidpunkten i badrummet på platsen för ”sparkarna”.

Ha någon -JJ? - berättat under rättegången varifrån dessa sparkljud kom?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, du har sammanfattat det mycket bra och jag är helt med dig här.
Det finns inget i det rättsläkaren säger som binder Maja till brottet.

Jag tycker att det är tydligare uttalat i rätten att det saknas stöd för Majas ev deltagande vid mordet, än i själva dokumentet (det slutgiltiga svaret) efterom AL säger att "sannolikheten är liten" för att armbågsskadorna ska ha uppkommit av att armarna blev fasthållna som JJ sagt och även att eftersom det verkar sannolikt att Tove blivit medvetslös relativt snabbt. Så tolkar jag det:

SR (min fetning):
"Rättsläkaren visar på modellen och förklarar vad som händer hos en person när man trycker på halsartärerna och samtidigt klämmer åt lufttillförseln, och dessutom också trycker på den punkt som styr pulsen, som hon menar att det finns tecken på att 20-åringen gjort.
- Man kan bli medvetslös bara på någon enstaka sekund. Släpper man relativt fort, kanske efter 10-15 sekunder, då kan personen återfå medvetandet. Men vi har ju skadorna i den djupa muskulaturen som tyder på långvarigt stadigt tryck. Det betyder att man har passerat punkten där man ser att mekanismen inte längre kan hävas.
"
Detta hårda tryck, långvarigt stadigt hårt tryck enligt AL, tryck på artärerna som försörjer hjärnan med syrerikt blod då; ja... Tove borde ha blivit hjälplös, medvetslös snabbt och Majas hjälp med armarna synes onödig.

Nu säger väl JJ också att hon är lite osäker på när Maja kommer in i bilden, men så här säger JJ i rätten:

"Jag sätter mina händer runt Toves hals, och trycker till. Och då rycker Tove till och hostar. Där nånstans tar Maja tag om Toves händer då."

https://www.tv4.se/klipp/va/20490890/toverattegangen-tva-helt-olika-versioner-fran-de-misstankta

Om jag ska tolka allt, tänker jag att Toves kräkning troligen inte är orsakad av hjärnskador (fall), utan mest troligen av att JJ sitter på hennes buk (tryck). Vid det skedet är förmodligen redan medvetslös, eller rent av död?

Det är ologiskt att JJ skulle behöva hjälp här, eftersom Tove säket inte har mycket kraft att fajtas med armarna, då hon kanske redan är medvetslös, kanske redan död? Det är väl då hon påstår att hon själv hoppade av och släppte taget dessutom, vilket vi vet nu inte kan stämma.

SR:s direktrapportering igår 301/3:

Rättsläkaren:
- Att det inte fanns någon aktiv andning överhuvudtaget när magsäcksinnehållet har hamnat i luftrörsträdet.

Detta vet jag inte om rättsläkaren kommenterade närmare, men som jag ser det beror det antingen på att JJ håller kvar greppet, hårt. Så hårt att Tove inte kan andas in. Dessutom sitter hon kvar på buken/bröstkorgen som måste innebära stora/inga möjlighetr till inandning.

Eller så är Tove redan död då JJ trycker ut maginnehållet från magsäcken och det hårda trycket över halsen hindrar inehållet att komma ut, det vänder ner till luftrören, men kommer inte längre då det inte finns någon aktiv inandning.

Som du säger, har vi tid på oss att granska allt nämare. I lugn och ro. Tack för de lugnande orden.

Här känner jag att jag är helt hundra på att det rättsläkaren säger tyder på att det inte finns bevis/indicie på att det har varit två personer som tagit livet av Tove, utan snarare tvärtom.

Det ser snarare ut som att det är en ensam persons verk, även om man inte kan utesluta att de varit två.

Detaljerna, de behöver jag lägga lite tid på. Vad som har sagts i rätten. Hoppas bara att rapporeringarna ligger kvar på SR och svt?

Tack för en korrekt analys och tydlig samanfattning!

Ally tyder på att JJ mördat TT ensam.

Hur skulle MH kunna hålla TTs båda händer samtidigt som JJ sitter på TT och stryper ihjäl henne???

Om TTs händer skulle varit ovanför TTs huvud??

Vilken vinkel var TTs armar när MH påstås ha hållit i TTs händer?

Notera att JJ säger händer och inte armar...

Hrm
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Hon ljuger som en häst travar
Jag fattar inte att så många härinne går på hennes lögner
Ja det är sjukt egentligen....Ljuger som en häst travar...klart hon var med men tror hon blev chockad av att J Ströp T...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in