2023-03-31, 17:53
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Oerhört klurig... - körde trean genom den numera utslitna hårddisken och det enda som kom upp var Lae på Nya Guinea (Laer i Tyskland) - tresiffrigt odds emedan så obskyr.

Nix.

6. Byter vi ut en bokstav får vi en välkänd gottetillverkare. Mums!

7.

8. Snart blir Karons jordiske kollegor arbetslösa i grannorten.
Citera
2023-03-31, 18:03
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nix.

6. Byter vi ut en bokstav får vi en välkänd gottetillverkare. Mums!

7.

8. Snart blir Karons jordiske kollegor arbetslösa i grannorten.

Maribo! ..?
Citera
2023-03-31, 18:45
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Maribo! ..?

Snygg taget. Du vinner 10 kg snask från Haribo, och filmen "Mifune" eller "Mifunes sidste sang" som den heter på danska, samt prova en veckas klosterliv i Vadstena. Frågan över till TheComebackKid!

1. Den Heliga Birgitta grundade kloster i staden, hon finns med i dagens stadsvapen.

2. Ligger på Lolland som är en ö.

3. Maribor i Slovenien.

4. Filmen Mifone utspelade sig till större delen på Lolland.

5.Heliga Jungfru Maria har gett namn till Maribo.

6. Haribo godis

7. Lol gav ledtråd till Lolland.

6. Fehmarn-Bält bron som blir klar i framtiden.
Citera
2023-03-31, 19:15
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Snygg taget. Du vinner 10 kg snask från Haribo, och filmen "Mifune" eller "Mifunes sidste sang" som den heter på danska, samt prova en veckas klosterliv i Vadstena. Frågan över till TheComebackKid!

1. Den Heliga Birgitta grundade kloster i staden, hon finns med i dagens stadsvapen.

2. Ligger på Lolland som är en ö.

3. Maribor i Slovenien.

4. Filmen Mifone utspelade sig till större delen på Lolland.

5.Heliga Jungfru Maria har gett namn till Maribo.

6. Haribo godis

7. Lol gav ledtråd till Lolland.

6. Fehmarn-Bält bron som blir klar i framtiden.

Thanx! Jo då - ingen fan av smågodis, men kan säkert också hittas bland nunnor...

1) "Språkpolis" kan om man ser till etymologin tycka att en konsonant fallit bort här.

2) Blev universitetsstad ganska nyligen (nja... över 20 år sedan.).

3) Viktiga anläggningar kan lura oss geografiskt, men vi befinner oss inte i Gästrikland, ännu mindre i Uzbekistan.

(slår mig att vi kan haft med denna tidigare... får skylla på min misstänkta CTE (valsar inte! Var en ögonläkare som plötsligt sa "din vänstra hjärnlob verkar ha fått flera ganska allvarliga truaman" och tänker jag efter föll jag i "mitt gamla liv" alltid åt vänter! However right-wing.
Och! Om "repris" är det långt kvar till Kaliningrad och Melbourne! ).

Edit; Som vanligt kul fråga DeValera - övertolkade den sökta bron i åttan och började leta... ...typ begravningsentreprenörer, dödgrävare...
Senast redigerad av TheComebackKid 2023-03-31 kl. 19:19.
Citera
2023-03-31, 19:30
Moderator
pudelluss avatar
Låter som Nässjö.
Senast redigerad av pudellus 2023-03-31 kl. 19:34.
Citera
2023-03-31, 19:43
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Är ni 85 eller är det bara helg? Växjö?

Apropå helg var kanske ettan lite väl "helganpassad" - men sååååå jäkla lätt var den väl inte!!?? Snyggt taget anyhow!

Oftast får "s" vara kvar som i Älvsjö (lingvister/språkvetare/sängvätare har ett begrepp för detta, vilket jag inte minns, när stavningen s a s "fonetiseras".). Det stora kraftvärmeverket Sandviksverket samt stormarknaden Samarkand, numera Grand Samarkand - vilket småländskt Percy Nilegård-geni kom på det? Alltså "Grand". Högskolan blev universitet 1999 för att fusioneras med Kalmar 2010 till Linneuniversitetet (som till skillnad från Malmö och Mälardalens Lekskola (hört från alumner!) inte är ett skämt).

Ett Thedéen-inflaterat presentkort om tusingen till GRAND Samarkand samt frågan till pudellus!
Citera
2023-03-31, 19:46
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Låter som Nässjö.

"Quota tillbaka"!!!

Se min quote! Det första budet var bättre. Obs! Betänk! Näs-sjö... exactly!
Citera
2023-03-31, 20:06
Bannlyst
Alltså vadå... var något av dessa Växjö eller Nässjö rätt?
Citera
2023-03-31, 20:08
Bannlyst
Då gissar jag på Växjö eftersom Pudel-lus tog tillbaka sitt svar.
Citera
2023-03-31, 20:16
Bannlyst
Laxå har för övrigt samma etymologiska problem som Växjö. Det betyder egentligen "en å som man vadar över med vatten upp till skrevet" det vill säga med båda laggarna fullständigt nedsänkta under vattnet.
Citera
2023-03-31, 20:36
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oels
Alltså vadå... var något av dessa Växjö eller Nässjö rätt?

Har själv gjort samma tabbe - alltså editerat rätt svar (dock utan att lustiggöra (?) mig över frågans enkelhet! (?) ). Då Växjö är rätt får vi anse att rätt svar avlämnats av pudellus, och alltså att han således ska betraktas som legitim frågeställare.

Allt väldigt märkligt... men det ÄR fredag kväll när allt kommer omkring...
Citera
2023-03-31, 20:41
Bannlyst
Citat:
Har själv gjort samma tabbe - alltså editerat rätt svar (dock utan att lustiggöra (?) mig över frågans enkelhet! (?) ). Då Växjö är rätt får vi anse att rätt svar avlämnats av pudellus, och alltså att han således ska betraktas som legitim frågeställare.

Allt väldigt märkligt... men det ÄR fredag kväll när allt kommer omkring...
Jag hade fattat samma beslut som du vilket alltså innebär att det är korrekt men vet pudel-lusen om att denne har vunnit tävlingen? Du kanske ska citera Pudel-lus igen och bekräfta resultatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in