2023-03-31, 16:45
Medlem
Drugglarns avatar
Vad är de potentiella nackdelar om man skulle få det fastställd att man har t.ex ADHD/ADD och sätts på medicinering?

Tänker att det kan påverka t.ex jobb ansökningar?

Kom gärna med fler saker som kan vara problematiskt, jag har tidigare inga diagnoser så jag undrar om man skulle bli ''stämplad'' men jag kanske inte tänker rätt. Jag är rädd att gå en utredning enbart pågrund utav detta.

Bonus fråga: Överväger Fördelarna, Nackdelarna vid rätt dosering? låt oss säga att man går på Ritalin.
Kanske skönt att få en diagnos även om man väljer att inte ta något?

Mvh
Citera
2023-03-31, 16:49
Avslutad
Har inte märkt av några nackdelar, varit öppen att jag har add . Kanske inte vid arbetsintervjun men ändå "tidigt " vid jobbet. Just nu går jag ej på mediciner , i dags läget flyter livet på hyfsat och känner inget behov av dem.
Citera
2023-03-31, 16:50
Medlem
Firestarter123s avatar
Varför ska de påverka jobbansökningar? Kanske inte så bra att ha ADHD om du ska bli pilot eller kirurg men mer vanliga jobb så ska det väl inte spela någon roll om du har ADHD?
Citera
2023-03-31, 16:51
Medlem
ProTapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Vad är de potentiella nackdelar om man skulle få det fastställd att man har t.ex ADHD/ADD och sätts på medicinering?

Tänker att det kan påverka t.ex jobb ansökningar?

Kom gärna med fler saker som kan vara problematiskt, jag har tidigare inga diagnoser så jag undrar om man skulle bli ''stämplad'' men jag kanske inte tänker rätt. Jag är rädd att gå en utredning enbart pågrund utav detta.

Bonus fråga: Överväger Fördelarna, Nackdelarna vid rätt dosering? låt oss säga att man går på Ritalin.
Kanske skönt att få en diagnos även om man väljer att inte ta något?

Mvh

Det heter att man får "hjälp" från myndigheter men det får man inte.

Jag fick min diagnos för några år sedan, och t.ex i kontakt med Arbetsförnedringen ska man inte låta dom "koda" dig för funktionshinder eller diagnoser. Du får ingen hjälp, det slutar bara med att dom kan skicka ut dig på praktik/Samhall och liknande trams och skylla det beslutet på din diagnos.

Jag sade till dom att dom inte får koda mig, och att jag inte har några problem pga diagnosen.

Samma sak gäller Transportstyrelsen, dom ska nu ha in massa intyg, b.la gällande ADHD nu när jag ska ta om körkortet. Ännu mer pengar åt helvete.

Fördelen är att man kan få medicin, som förändrar livet till det bättre. Ingen mirakelmedicin, men den gör skillnad i mitt fall. Har Elvanse.
Citera
2023-03-31, 16:54
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Du behöver inte nämna det när du söker jobb.

Vet inte hur det är med ADHD/ADD men en stor nackdel med andra spektrumdiagnoser är att vid eventuellt behov av hjälp från psykiatrin så kommer dem att avfärda alla problem man kan tänkas ha som en produkt av den diagnosen och att "det är ingenting som man kan göra något åt".
Citera
2023-03-31, 17:15
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Har inte märkt av några nackdelar, varit öppen att jag har add . Kanske inte vid arbetsintervjun men ändå "tidigt " vid jobbet. Just nu går jag ej på mediciner , i dags läget flyter livet på hyfsat och känner inget behov av dem.

Intressant att du väljer att avstå från medicinerna, vilken skillnad märker du när du väl tar dem? Tänker eftersom att i ditt fall verkar det inte vara så pass viktigt?
Citera
2023-03-31, 17:17
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProTaper
Det heter att man får "hjälp" från myndigheter men det får man inte.

Jag fick min diagnos för några år sedan, och t.ex i kontakt med Arbetsförnedringen ska man inte låta dom "koda" dig för funktionshinder eller diagnoser. Du får ingen hjälp, det slutar bara med att dom kan skicka ut dig på praktik/Samhall och liknande trams och skylla det beslutet på din diagnos.

Jag sade till dom att dom inte får koda mig, och att jag inte har några problem pga diagnosen.

Samma sak gäller Transportstyrelsen, dom ska nu ha in massa intyg, b.la gällande ADHD nu när jag ska ta om körkortet. Ännu mer pengar åt helvete.

Fördelen är att man kan få medicin, som förändrar livet till det bättre. Ingen mirakelmedicin, men den gör skillnad i mitt fall. Har Elvanse.

Det var ingenting jag tänkte på att man kan behöva komplettera med intyg vid t.ex körkort. Hur menar du att arbetsförmedlingen eller möjligtvis arbetsgivare får redo på diagnoser, vart ser man det någonstans?
Citera
2023-03-31, 17:18
Medlem
ProTapers avatar
Citat:
Det var ingenting jag tänkte på att man kan behöva komplettera med intyg vid t.ex körkort. Hur menar du att arbetsförmedlingen eller möjligtvis arbetsgivare får redo på diagnoser, vart ser man det någonstans?

AF får bara reda på diagnosen om man berättar om den.
Citera
2023-03-31, 17:19
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firestarter123
Varför ska de påverka jobbansökningar? Kanske inte så bra att ha ADHD om du ska bli pilot eller kirurg men mer vanliga jobb så ska det väl inte spela någon roll om du har ADHD?

Jag tänkte mer att det är lätt att kolla upp folks diagnoser? vad vet jag, handlar det mer om att man har en skyldighet att nämna det för att få vissa jobb t.ex?
Citera
2023-03-31, 17:21
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProTaper
AF får bara reda på diagnosen om man berättar om den.

Okej, synd om du varit med om särbehandling. Då känns det bäst att hålla tyst om det om man placeras i ett annat fack.
Citera
2023-03-31, 17:22
Medlem
TheJackets avatar
Nackdelen är att du inte har nåt att skylla på längre om du har diagnosen och äter medicin. Behandlad ADHD är ingen ursäkt längre. Endast obehandlad.
Citera
2023-03-31, 17:29
Medlem
ProTapers avatar
Citat:
Okej, synd om du varit med om särbehandling. Då känns det bäst att hålla tyst om det om man placeras i ett annat fack.

Nejdå, mig särbehandlar dom inte. Inte negativt åtminstone. Har rätt bra koll på diskrimineringslagen och annat, så använder mig utav rätt verktyg när jag har med dom att göra. Dom tar det lugnt med mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in