2023-03-31, 14:56
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon var väldigt snabbt ute efter mordet för att flytta Ts cykel och göra sig av med nycklar och telefon.

Planerat.
Nej, det där är inte några bevis på att det skulle vara planerat.
Citera
2023-03-31, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Nej.
Rättsläkaren sa tvärtom, att det finns tecken på JJ har tryckt så hårt under strypningen vilket har lett till att Tove kan ha tappa medvetandet inom några få sekunder. Det du säger är inget som rättsläkaren sa igår ”Tove var vid medvetandet men kunde inte ta sig loss”. Snarare pekar allt på hon tuppade av snabbt med tanke på 1) obduktionens fynd och 2)brist på avvänjningsskador och inga skador på JJ alls.

Postar från live rapporteringen igår:
Rättsläkaren visar på modellen och förklarar vad som händer hos en person när man trycker på halsartärerna och samtidigt klämmer åt lufttillförseln, och dessutom också trycker på den punkt som styr pulsen, som hon menar att det finns tecken på att 20-åringen gjort.
- Man kan bli medvetslös bara på någon enstaka sekund. Släpper man relativt fort, kanske efter 10-15 sekunder, då kan personen återfå medvetandet. Men vi har ju skadorna i den djupa muskulaturen som tyder på långvarigt stadigt tryck. Det betyder att man har passerat punkten där man ser att mekanismen inte längre kan hävas.

Jag menar efter att de har slagit omkull henne o hon har slagit i huvudet .
Citera
2023-03-31, 14:58
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Har Johanna ens något mer att förlora? Hon har ingenting hon behöver vara rädd för i detta läge. Kan knappast bli värre än vad det är

Det kan ALLTID bli värre än det är.

Hon försöker ju skylla på "olyckshändelse". MH skulle kunna vittna om hur länge JJ tryckte runt TTs hals. Hon skulle kunna berätta vad de planerade när de lurade med TT. Hon kan berätta varför TTs kläder var i oordning.
Citera
2023-03-31, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Nej verkligen inte. Undanröjning av bevis förekommer i de flesta fall av mord.
Citera
2023-03-31, 15:00
Medlem
Jag vill veta varför?
Detaljer om vem, klockslag, vikt, rörelsemönster, får andra fundera kring.
Själv skulle jag kunna godkänna en form av lätt tortyr för att få dessa as börja snacka.

Jag vill veta varför!!!!
Citera
2023-03-31, 15:01
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Varför berättade de inte var de kastade Toves mobil?

Detta att de ljuger för att skydda sig själva och att de inte berättar allt. Det gör dem i mitt tycke djävulska.
Citera
2023-03-31, 15:02
Medlem
Citat:
Kanske inte planerat, men inte osannolikt att J hade PLANER på att ta livet av T. Att det sedan skedde i lägenheten var kanske mest en slump.
Citera
2023-03-31, 15:04
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilove69
Tror det är så enkelt att dom dräpt Tove och nu sitter dom och förskönar det hela för att komma undan så billigt som möjligt!
Håller med. Det verkar inte finnas någon ånger.
Citera
2023-03-31, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det kan ALLTID bli värre än det är.

Hon försöker ju skylla på "olyckshändelse". MH skulle kunna vittna om hur länge JJ tryckte runt TTs hals. Hon skulle kunna berätta vad de planerade när de lurade med TT. Hon kan berätta varför TTs kläder var i oordning.
Johannas advokat har nog förklarat för henne att med största sannolikhet blir 18+ här. Finns inte en chans i världen att ngn på deras sida tror på att hon ska komma undan med olycka här. Jurister måste vara realistiska i sådana här allvarliga lägen. Även om de försöker med de mest osannolika förklaringar in i det sista. Johanna vet att hon inte är ute på många många år. Och i Sverige kan man inte få 3 straff efter varandra eller 3 livstidsstraff som i USA. Så, så mycket värre än livstid kan det inte bli oavsett vad MH säger.
Citera
Medlem
Celestrons avatar
Om MH säger man; "Tar tid för henne att sortera och få rätt på sina minnen. Blir nollställ i huvet i stressade situationer."
Hur fan kan hon då spela handboll?
En sport som hela tiden kräver blixtsnabba beslut hela< tiden i stressade situationer.
Citera
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Jag har för mig att det var åklagaren som återkallade vaktens och polisens vittnesmål för att det inte längre var nödvändigt. (Obs, inte ordagrant)

Ja så var det nog men nog tycker iaf jag att det hade varit viktigt att få deras uppgifter på hur det var på kvällen ?

Så letar jag efter J redogörelse för kvällen särskilt när de kom till lgh men jag hittar inte ;-)

För vad jag har i huvudet så stämmer inte deras redogörelse med varandra, alltså borde det inte vara viktigt att reda ut ?

Ursäkta jag börjar bli tjatig om detta ;-)
För vad jag fattar J så fäller hon T en stund efter de kommit till lgh de har nara kikat runt lite snabbt det stämmer inte med snabbt förlopp, för det tyder på ett låååångt utdraget förlopp på ca 30-40 min innan dunsarna kommer vid ca 02.40 ?
Citera
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Som du själv konstaterar finns det inga tekniska bevis för själva mordet. Men det gäller även J. Det är en indiciekedja och två historier där rätten får värdera trovärdigheten var för sig.

Det man bör ha med sig när man läser M s historia är att hon har en väldigt bra anledning att ljuga och hon har en god chans att faktiskt komma undan (om hon nu gjort det). Så det är rimligt att hon ljuger till skillnad från J.

Du påstår att M har större anledning än J att ljuga, men inte ett ord om varför.
Båda två har anledning att ljuga för att försöka undkomma straff för de brott de begått. De är båda misstänkta för samma brott, så ur det perspektivet har de samma anledning att ljuga. Om M har mindre del i det hela så har hon också mindre anledning att ljuga. J som sannolikt är psykopat behöver ingen "normalt logisk" anledning för att ljuga. Hon ljuger om precis vad som helst så länge hon tror att det gynnar henne.

Citat:
Men går vi då in på indicier/argument som talar för hennes delaktighet.

Fint, du verkar ha en del att komma med, jag motkommenterar

Citat:
Hon var delaktig i bråket på Nöjet genom att mota bort T enligt egen utsago.

M gick alltså emellan J och T när de bråkade på Nöjet.

Citat:
Hon går aktivt in och letar efter T på krogen

Tusentals människor letar efter folk på krogen varje helg. Det säger absolut ingenting att M begick mord i samförstånd.

Citat:
Hon är delaktig i planen att misshandla T på väg hem.

Hoppsan. Var finns den planeringen dokumenterad?
Sattes "planen" aldrig i verket alltså, eftersom du här omnämner den som en plan snarare än en misshandel.

Citat:
Tillsammans med J får hon med sig T till lägenheten med vetskapen att J vill se T död och även försökt döda henne.

Här använder du nu ett mycket förrädiskt retoriskt grepp, där du försöker implicera att om MH vet att JJ sagt att hon vill döda TT och att JJ begått vissa brott tidigare, så skulle det helt plötsligt betyda att MH är med på att TT skall mördas. Men så fungerar det inte.
Du skriver också att "Tillsammans med J får hon med sig". Även detta är ett sätt att presentera saken på som är vinklad utan belägg. De tre går till JJ's lägenhet tillsammans. Vem som fick med vem är såvitt jag vet inte utrett. Det kan för allt vi vet varit TT som fick med sig JJ dit, och MH hängde med själv utan en tanke på något annat än att de skulle till JJs lägenhet och sova, festa, äta eller något annat.

Citat:
Finns inga vittnen som upplevt M särskilt påverkad av alkoholen. Bara hon själv som påstår det.

Finns det några vittnen som upplevt M nykter?
Finns det några som helst belägg för att hon inte druckit?
Varför gör det henne till en samförstående mördare?

Citat:
Hennes telefon är uppe och går under två kritiska tider när hon påstår att hon sovit.

Fel. MH ger en förklaring till nattens händelser som stämmer ganska väl med vad som kan noteras i telefonen. Hon har sovit i perioder, och varit vaken i perioder. Det finns så vitt jag läst inga tecken på rörelser under just den tidpunkt då JJ mördade TT. MH har varit ömsom i rörelse, ömsom stilla såväl före som efter.

Citat:
Hon säger att hon låg i J s säng och där får hon inte ligga utan att J blir arg.

Nämen oj, enligt vem då? JJ? Mitt i natten, full, när JJ är i full färd med att mörda TT och så fokuserad på vad hon skall göra att hon knappt ens pratade med vakten på Nöjet som hon annars alltid så glatt gör. Nä'ru. Att sådant "indicie" behöver nämnas visar bara just det, att det inte finns några hållbara dito.

Citat:
Hon sover igenom överfallet som var så högljutt så grannarna reagerar.

Inget konstigt alls med det. Toa och sovrum i varsin ände av lägenheten. Lite ljud i vägg och golv går in i sovalkoven. Men rakt igenom till grannen.

Citat:
Hon uppfattar inte att grannarna ringer på dörren trots att hennes telefon minuter innan rört på sig.

Återigen inget konstigt. Hon ligger i sovalkoven och hör inte dörrklockan ute i hallen. Telefonen har hon på eller direkt bredvid sig, och är dessutom van att reagera på just den.

Citat:
Hon har rört sig i stora delar av lägenheten utan att upptäcka T.

"stora delar av lägenheten", så var vi där igen med "förskönande" omskrivningar. Det är en liten lägenhet. Hon gick mellan alkoven och toaletten. Att JJ flyttat bort TT från toan är heller inget konstigt alls, hon behövde städa inne på toaletten, och då låg TT ivägen. JJ släpade förmodligen iväg TT till köket eller garderoben. Med tanke på att TT blivit invirad i ett laken ligger det nära till hands att tänka garderoben, där man kan misstänka att JJ också förvarade lakanet.

Citat:
Det tar henne 23 sekunder att svara med en tumme upp på J s sms. (Nu är vi i driven).

Hur snabb, eller långsam, måste man vara på att svara på sms för att inte anses vara en mördare?

Citat:
Hon hjälper till att bära kroppen.

Citat:
Hon är är med inne i granskogen och lyser med lampan.

Citat:
Hon talar inte om vart kroppen är och ljuger hela utredningen igenom.

MH var den som började prata, och som började berätta sanningen.

Vad av det MH sa i rätten var lögn och vilka bevis finns för det.
Eller kan det vara så att MH faktiskt inte alls ljugit "hela utredningen igenom"?

Citat:
F.ö tycker jag hennes agerande efteråt där hon sover, käkar hamburgare, spelar spel, efterfrågar videos från helgen, beter sig normalt enligt familjen tyder på nån störning. Inte under något av förhören noteras ledsamhet eller gråt. Förhörsledaren vädjar till henne att berätta vart kroppen kan hittas och påminner henne om hur känslosamt det var för henne själv, när hon fick träffa sina föräldrar i häktet. Fhl påpekar även att hon inte verkar bry sig.

Aj då, hon har enligt dig någon störning, och därför är det bevisat att hon mördade TT i samförstånd med JJ.

Det jag skulle vilja få se, är den där planen om misshandel som du påstår att MH var med på. Om den finns, då är jag beredd att se över mitt ställningstagande. Men så länge du inte kan presentera eller referera till det beviset, så är det lika tomt på bevis nu som tidigare.
Senast redigerad av trngw 2023-03-31 kl. 15:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in