2023-03-31, 11:56
Medlem
Fattar inte hur Johanna kan bli så förvånad över ev livstid, när hon dessutom eldat kroppen. Vad trodde hon själv lixom?
Citera
2023-03-31, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det finns mängder av tänkbara positioner och ställningar. Hade det varit en fysisk omöjlighet för 2 gm att utföra gärningen som åklagaren hävdar hade M aldrig åtalats från första början.

Ge exempel.... Visa med bilder?
Citera
2023-03-31, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Hade dock Tove haft en massa DNA från Maja under dina naglar hade det väl talat starkare för att Maja var delaktig. Jag tror att Tove tuppade av innan Johanna ströp henne.
Hur stort är det där jädrans badrummet? Tänker helt spontant att det inte är så stort i en enrumslägenhet och att det borde vara svårt att få plats tre pers samtidigt därinne, speciellt om en ligger ner och i och med det tar upp en del golvyta. Men å andra sidan kanske Maja befann sig halvvägs ut i hallen om hon nu höll nere armarna på T?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Hade dock Tove haft en massa DNA från Maja under dina naglar hade det väl talat starkare för att Maja var delaktig. Jag tror att Tove tuppade av innan Johanna ströp henne.
De sa igår att hon hade inte fått hjärnskakning eller tappat medvetandet när hon hade slagit i huvudet .
Hon hade varit vid medvetande när hon blev strypt men hade inte haft en chans att komma loss och göra motstånd .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
men bevisen mot JJ borde väl räcka?
hon har själv erkänt att det var hon som ströp, om än i självförsvar. Rättsläkaren har motbevisat att det skulle röra sig om ett misstag och att döden beror på kvävningen ihop med utlösande mekanismer från strypningen?

Ingen av dom har nämnt att Johanna INTE utförde själva stryptagen så varför skulle hon inte kunna dömas utan "teknisk bevisning" ?

Ja, här har vi ett exempel på att ett erkännande faktiskt spelar roll. M s advokat uttalade något i stil med "3 stycken går in i det slutna rummet och bara 2 kommer ut". 1 eller 2 gm har alltså haft ihjäl den tredje. Det finns inga biologiska fynd på vare sig offer eller gm, inget mordvapen att binda till någon specifik som annars är vanligt. Det blir då trovärdigheten i gm berättelser tillsammans med en mängd indicier som rätten får ta ställning till.
Citera
2023-03-31, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Hur stort är det där jädrans badrummet? Tänker helt spontant att det inte är så stort i en enrumslägenhet och att det borde vara svårt att få plats tre pers samtidigt därinne, speciellt om en ligger ner och i och med det tar upp en del golvyta. Men å andra sidan kanske Maja befann sig halvvägs ut i hallen om hon nu höll nere armarna på T?

Gå tillbaka i tråden , igår kväll var det någon som länkade en bild på badrummet och med måtten .
Citera
2023-03-31, 12:00
Medlem
trngws avatar
Citat:
Man kan också ställa frågan. Nämn ett bevis för att J mördat T i samförstånd!

Det behövs inte, eftersom JJ mördade Tove vare sig det var i samförstånd med MH eller inte.

Citat:
Det finns ingen teknisk bevisning mot någon av dom. Det finns en mängd indicier och två historier som skiljer sig åt.

Det finns gott om teknisk bevisning mot dem, men ingen som särskiljer mellan dem såvitt jag vet. Dock finns det ett gott om indiciebevisning mot JJ som dessutom erkänt sakförhållandena även om hon förnekar mord.

Jag noterar ännu en gång att det inte finns ett enda bevis för att MH begått mord i samförstånd med JJ. Det enda vi vet är att hon befann sig i lägenheten när det skedde, samt att hon bistått JJ med bortforslandet av Toves kropp.

Så jag efterlyser fortfarande bevis för MH's samförstånd.
Citera
2023-03-31, 12:01
Medlem
Jag undrar fortfarande hur Maja kunde ligga i sängen och sova under mordet när hon fick åthutning för det efter dumpningen av kroppen. Det borde inte Johanna tillåtit då heller.

Sen funderar jag på det där med dörren som stängs och öppnas, och förrådet, kan hon inte varit där och hämtat sopsäckar?
Citera
2023-03-31, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Skulle MH ha suttit så når hon inte fram för att få ett stabilt grepp om TTs händer.. JJ är ivägen helt enkelt.

Observera att det är JJ som fäller TT, det är JJ som stryper ihjäl henne och kväver sönder henne genom att sitta på bröstkorgen.

Det är JJ som skriver hattexter, är svartsjuk, googlar på hur man mördar någon diskret osv..

JJ är den som är drivande och mördar!

Ja men det är Maja som likt en blodhund söker efter Tove inne på Nöjet, när Tove gömmer sig för henne. Bara Majas blick där inne vore tillräckliga bevis för att hon är medskyldig.
Citera
2023-03-31, 12:03
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
MH verkar till skillnad från JJ ha saknat uppsåt.

Får inte ihop hur MH skulle ha hållit MHs armar när JJ satt ovanpå TT och ströp henne.

Precis min tanke också. Vi saknar det mesta i den kedja som normalt behövs.

MH saknar motiv, det finns ingenting som påvisar uppsåt, det finns inga bevis för samförstånd och det finns inte ett enda bevis på att MH deltog i dödandet.

Hade MH hållit fast Toves händer/underarmar, så borde man kunnat se märken på Toves händer/underarmar från fasthållningen, och om Tove behövde hållas fast, så betyder det att hon kunde och försökte försvara sig, och då borde det ha funnits DNA under hennes naglar och det borde funnits skador på MH's händer eller underarmar.

Ingenting av detta finns. Avsaknaden av bevis talar sitt tydliga språk. MH höll inte fast Tove.
Citera
2023-03-31, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Fattar inte hur Johanna kan bli så förvånad över ev livstid, när hon dessutom eldat kroppen. Vad trodde hon själv lixom?

dessutom googlat på kvinnofängelse,,, hon var väl förbereddd
Citera
2023-03-31, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Jag undrar fortfarande hur Maja kunde ligga i sängen och sova under mordet när hon fick åthutning för det efter dumpningen av kroppen. Det borde inte Johanna tillåtit då heller.

Sen funderar jag på det där med dörren som stängs och öppnas, och förrådet, kan hon inte varit där och hämtat sopsäckar?

Innan mordet hade Maja inte på sig kläder som de forslat bort en död kropp i, in i en skog full med granbarr och bös dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in