2023-03-31, 09:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Så synd bara att känsliga tunnhudade MH satt i häktet så många veckor, medan hundratals Vetlandabor samt Toves anhöriga letade i timmar efter Tove. Tänk om MH gråtit en skvätt i vänstra ögat och talat om var Tove var någonstans? Om hon hade brytt sig en smula om den smärta, det lidande, den oro som Toves anhöriga kände?

Men nejdå. Hon gråter över det fängelsestraff hon ser framför sig. Hon gråter över sig själv och sin olycka.
Oavsett hur omtänksam, medkännande och empatisk någon är till vardags, TROR jag att alla medvetet eller omedvetet sätter sig själv i första rummet när hela ens existens är hotad.

Jag TROR inte att det är tecken på varken iskyla eller skuld, endast överlevnadsinstinkt och självbevarelsedrift. I annat fall skulle det peka på ett stort självförakt.

Varför M inte berättade direkt är troligtvis en kombination av många faktorer, kanske främst hennes lojalitet och bundenhet till J, men också det ovan nämnda.
Även hennes "avstängning" när det blir för många - dessutom traumatiska - intryck,minnesproblematik och processvårigheter kan ha bidragit.

Givetvis är det fruktansvärt sorgligt att det medförde än värre lidande för Ts närstående och att Ts återfinnande försinkades.
Citera
2023-03-31, 09:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Håller på att kika lite men man är begränsad av brist på djupare analys av Toves Google tidslinje. Bara skärmdumpar.

Det ska istället göras en djupare analys och man kan kolla i förundersökningsprotokollet för mordet på L*ena W*esström i Örebro och där ser man ett mer gediget arbete med hennes Google tidslinje. Man ser i princip exakt var mobilen dör (och kort innan även hon) och de redovisar även s k precisionscirklar för att visa hur exakt positionen är. Dessutom hade de visuliserat det hela inför rättegången genom att använda ett verktyg som skapar en ”film” av hur tidslinjen skapas/växer fram på kartan.

Man kan t.ex. i en iPhone eller andra karttjänster se hur dessa precisionscirklar kan se ut. Öppna appen Kartor i iPhonen och zooma in på din plats så ser man en cirkel som pulserar lite.

M a o så finns det data i Toves Google Maps tidslinje som är mer detaljerad än den som redovisas. Och varför de inte redovisar detta djupare vet jag inte men de kanske är övertygade om att den ligger längre norrut i Föredammen då och nöjer sig med den nivå som Toves bror gjort genom att endast titta på kartan i hennes Google konto.
Jo, även om utredningen är gedigen är den väldigt spretig. Allt är beaktat, men endast översiktligt, inte så detaljerat som jag hade förväntat mig.
Citera
2023-03-31, 09:28
Medlem
Blir Maja frisläppt i väntan på domen?
Citera
2023-03-31, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Helt fantastiskt
Så intressant
Vilket super jobb du lägger ner

Tack för feedbacken.

Jag tycker hon låg för länge i skogen.

Det ska inte ta från 18/10 (IT-forensisk undersökning av till 2/11, alltså 16 kalenderdagar, att få ut koordinaterna som leder till fyndplatsen så jag kände det var läge att lägga lite tid på det.

Jag tycker styrkan i utredningen annars är förhören. Där är det bra tryck.

Det som upplevs lite löst i kanterna är den IT-forensiska biten och även i den operstiva analysen så ser jag mer ”redovisning” än faktisk analys.

Med analys menar jag då att dra mer avancerade slutsatser än de som presenteras. Enligt min mening så är det stor kontrast mellan den redovisade IT-forensiska utredningen och de stora ord i media om ”spetskompetens”, ”gjort sitt yttersta” som då uttalats av både åklagare, analytiker och utredningschefer.

Endast det sorgliga och tragiska i detta fallet där de lät henne ligga två veckor för länge hindrar mig att sänka mig till rena karaktärsmord* utan försöker hålla nivån här.

*Jag har gjort några tidigare i andra fall men där förtjänades det å det grövsta.
Citera
2023-03-31, 09:31
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Självklart inte, båda sitter kvar tills 19.april minst, och troligen mkt längre
Citera
2023-03-31, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Kan man skylla på diagnoser när det gäller sådant som att undanhålla anhöriga vad som hänt Tove och var hennes kropp finns?
Att inte larma direkt då hon inser att Tove är död?
Personligen tror jag även att Maja hjälpte Johanna att hålla fast Tove trots att hon borde insett vad som var på väg att hända. Hon har diagnoser men är hon även begåvningshandikappad? Att ha diagnoser innebär inte att man inte förstår skillnaden mellan rätt och fel.

Fattar ni inte.. Johanna och Maja är två psykopater.. mördare som nu försöker skylla på varandra.
Johanna skulle aldrig strypa Tove eller börja mucka med henne om hon inte hade Maja med sig... de gör Allt ihop och har ni läst FU så styrde Johanna Maja mer än Majas föräldrar... Maja lyssnade mer på Johanna än sina egna adoptiföräldrar.. så glöm att Maja sov sig igenom hela Toves döds kamp bullshit på det. Maja försöker komma undan men NEJ de var två och kommer att få lika straff. Alla digitala spår säger något och DNA undersökningarna säger ännu mer. Utredarna har gjort ett fantastiskt jobb.
Citera
2023-03-31, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5

Nej HON BLIR INTE UTSLÄPPT!
Citera
2023-03-31, 09:33
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
De började med att storljuga och man kan undra då hur mycket de fortfarande ljuger?
Och som sagt ingen har att vinna på att berätta var de kastade mobilen.

Vissa sanningar, som fyndplatsen, kom ju fram genom att polisen hittade koordinater. Där hade dock JJ pratat om ”haschrundan” i skogen i lite luddiga termer.

Så spontant så tror jag de kan ljuga om var mobilen kastades och då kanske det kokades ihop under vad vi kan kalla ”Konferensen vid Katthemmet” på söndagen.

Samtidigt så är jag öppen för att den ligger i Föredadammen vid Vetlanda Rastplats men trots tömning så har man inte hittat den. Och det är ett svårt arbete såklart att hitta i lera och annat där. Så ska man tro MGM så ligger den där än idag.

Jag kan inte se framför mig att JJ eller MH skulle ”smasha” sönder mobilen under färd i JJ:s fordon. JJ kör ju osv.

Den tekniska bevisningen menar jag då slutligen kan både visa på att den ligger slängd i Kvarndammen med omnejd lika gärna som på ”vändplatsen” vid Föredadammen.

Jag ser att ”viktiga platser” kan registrera korta stopp på bara några minuter.

Så även Google.

Men stoppet vid rastplatsen är INTE registrerat vare sig i Toves mobil (Google Maps) eller i JJ:s mobil (viktiga platser eller dylikt).

För kort stopp?

Uppdaterar Google till sina servrar platsdata med intervall som möjliggör 2 min körning 03:45 till 03:47 och sen ska det dröja ytterligare några minuter att åka till rastplatsen. Med stöket att ta sig ut från parkeringen vid JJ:s bostad, backa med immiga fönster osv är det rimligt att de kör till Föredadammen/Vetlanda rastplats på 2 minuter?

Och det är ju inte 260 meter dit som de två minuterna ska motsvara då om teorin är att de är framme 03:45 + 2 min bilkörning. Det ska ta fyra minuter körning plus krångel med backningen då om Google snappar upp den i Toves Google tidslinje.

Så på så sätt kan man tänka sig att de kör 2 min motsvarande 260 meter enligt Google och mobilen slängs i vatten eller förstörs enligt operatören TRE då den pingas en sista gång utan svar runt 03:50. Och då är man vid Kvarndammen i teorin och inte långt norr om stan vid Föredadammen kan man tänka.

Bra jobbat kungen !

Det finns ju ett liten damm/vatten vid Tanka, hade det kunna stämma i tid ?
( i korsningen på andra sidan gatan )
Citera
2023-03-31, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
De menar att det inte är självförvållat, alltså inte nödvändigtvis någon annan än JJ

De misshandlade Tove innan strypningen
Citera
2023-03-31, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, även om utredningen är gedigen är den väldigt spretig. Allt är beaktat, men endast översiktligt, inte så detaljerat som jag hade förväntat mig.

Kollar man kompletteringen med MH:s sökningar begärd av JJ:s försvar inför rättegång så ser man detaljrika försättsblad. Men inte i andra fall där extraheringen inte ens är tidsstämplad. Bara ett luddigt datum och tid.

OCH kikar man i den akt som berör beslagen och hittar protokollet över extraheringen av JJ:s mobil som leder till fyndplatsen och zooooomar in den skärm de fotat av…

…vilket datum står på skärmen?

Jo, om man zoomar in den bild på sidan 48 i akt 154 som är tagen av JJ:s iPhoneskärm så ser man att kalender-appen i mapp ”Verktyg” visar datum ”24”.

Det är måndagen 24/10 efter mobilen tas i beslag förmiddagen måndag 17/10…

(MH:s skärm i extraheringsprotokoll visar i sin tur 21/10 kan nämnas i sammanhanget. Hennes mobil var prioriterad kan man undra?)
Citera
2023-03-31, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Man drabbas nog av panik, o vill göra av sig med kroppen direkt dock klantade dom till sig rejält trots att hon läst romaner höger o vänster och hur man undviker att åka fast osv

Dessa romaner näms inte i förhören under häktningen... Johanna har jobbat med sin tankeverksamhet hur faan hon ska förklara all information inför hennes dåd hon ska verkställa.
Citera
2023-03-31, 09:38
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
Fattar ni inte.. Johanna och Maja är två psykopater.. mördare som nu försöker skylla på varandra.
Johanna skulle aldrig strypa Tove eller börja mucka med henne om hon inte hade Maja med sig... de gör Allt ihop och har ni läst FU så styrde Johanna Maja mer än Majas föräldrar... Maja lyssnade mer på Johanna än sina egna adoptiföräldrar.. så glöm att Maja sov sig igenom hela Toves döds kamp bullshit på det. Maja försöker komma undan men NEJ de var två och kommer att få lika straff. Alla digitala spår säger något och DNA undersökningarna säger ännu mer. Utredarna har gjort ett fantastiskt jobb.

När J åker på livstid och M på gravfridsbrott så kommer J bli förbannad och öppna sig och fälla även M
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in