2023-03-31, 05:36
Moderator
T-80Us avatar
Tjenare Ex-kollegor och användare, något bekymrar mig lite, och jag ser gärna era inspel om saken.

Under min tid som moderator var det regelbunden aktivitet i tråden om GMU/Värnplikt. Tidvis högre och tidvis lägre, men väldigt jämn (som jag upplevde det). Det var också jämna skurar av trådar om värnplikt/GMU som startades utanför stora tråden om GMU/Vpl.

Den aktuella tråden: (FB) Officiella GMU och Värnpliktstråden

Jag tycker mig se en ganska markant minskning av intresset för den tråden, något som förbryllat mig lite, särskilt i ljuset av att värnpliktskullarna är ökande och intresset för FM och att göra värnplikt också verkar vara ökande i samhället. Tråden har dock bara en handfull inlägg sedan oktober 2022 och inte ett enda inlägg på över 2 veckor.

Frågan som då blir mer naturlig är om Flashbacks förmåga att locka yngre har avtagit markant de senaste åren? Intresset BORDE vara större för tråden och att ställa frågor i tråden, som jag ser det.

Vad tror ni? Är intresset avtagande bland yngre? Är det här "fenomenet" något ni lagt märke till i andra forumdelar? Vad innebär det framgent?
Citera
2023-03-31, 05:40
Avslutad
Ska jag gissa, och det ska jag, så är det i stort samma människor som regelbundet är här idag som var här för tio år sedan.

Vi som hittade hit och stannade tillhör en annan generation.
Citera
2023-03-31, 06:16
Medlem
angelamerkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Ska jag gissa, och det ska jag, så är det i stort samma människor som regelbundet är här idag som var här för tio år sedan.

Fråga någon född efter 1998 vad internet är så definieras detta som snapchat, instagram och tiktok.

Ett 'anonymt internetforum' existerar inte ens i dagens ungdoms vokabulär.

Internet och det fria ordet är totalt övertaget av företag och politiska intressen. Förändringen var gradvis. Det är givetvis högst oroande.
Citera
2023-03-31, 06:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel
Fråga någon född efter 1998 vad internet är så definieras detta som snapchat, instagram och tiktok.

Ett 'anonymt internetforum' existerar inte ens i dagens ungdoms vokabulär.

Internet och det fria ordet är totalt övertaget av företag och politiska intressen. Förändringen var gradvis. Det är givetvis högst oroande.
Ja. Det är synnerligen tragiskt. 1984.
Citera
2023-03-31, 06:45
Medlem
link71s avatar
Kan vara lite olika faktorer varför inte så mycket unga kommer hit , det finns ju bara via webben och dem använder ju endast appar nu för tiden, sedan är ju de flesta ungdomar ganska korkade så tror inte dem ens kan stans till forum.
Citera
2023-03-31, 06:53
Medlem
Biggedys avatar
Jag frågade en praktikant vad han tycker om Flashback. Han frågade "är inte det konspirationsforum??" "hur mycket av det som står där e sant"

Den generationen får gärna hålla sig till TikTok enligt mig. Låt FB dö med oss gammkukar.
Citera
2023-03-31, 07:16
Medlem
Tylfos avatar
Man har ju fått höra genom hela skolgången att Flashback är något dåligt. Kan vara därför.
Citera
2023-03-31, 07:19
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg

Lite så är det nog.
Svårt att bygga en skrytbild om sig själv på ett anonymt forum.
Citera
2023-03-31, 07:43
Medlem
slagskotts avatar
Jag tror att den yngre generationen hellre hänger på snapchat och tiktok
Citera
2023-03-31, 07:46
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Frågan som då blir mer naturlig är om Flashbacks förmåga att locka yngre har avtagit markant de senaste åren? Intresset BORDE vara större för tråden och att ställa frågor i tråden, som jag ser det.

Vad tror ni? Är intresset avtagande bland yngre? Är det här "fenomenet" något ni lagt märke till i andra forumdelar? Vad innebär det framgent?

Tveklöst. Yngre människor hänger på sociala medier.

Det blir inte bättre av att det här forumet översvämmats av konspirationsidioter de senaste åren.
Citera
2023-03-31, 08:46
Moderator
^Eazs avatar
Yngre människor har noll koncentrationsförmåga, så att tro att de ska orka läsa flera inlägg (eller ännu värre flera sidor) när de kan kolla på en 10 sekunders tiktok video är att ha för stor tilltro till dagens ungdoms förmåga att läsa (edit: Eller skriva för den delen, jag har sett skriftspråket de använder när de väl skriver på Flashback och man blir fan mörkrädd över deras oförmåga att uttrycka sig i skrift).
Det tror jag är orsaken till att de inte är på Flashback.
Lägg även till att det är högt till tak och tonen kan vara hård vilket får dagens snöflingor att fly till en ekokammare där de kan få den uppmuntran de behöver för att orka köpa sin kanelsmaksatta latte.
Senast redigerad av ^Eaz 2023-03-31 kl. 08:48.
Citera
2023-03-31, 08:47
Medlem
immenhusens avatar
Intressant spaning. Kanske kan avdelningen för studier också fungera som en indikator? Det kändes som om det var mer ”stuns” i de trådarna för ett tiotal år sedan, än vad det är nu.

/AI
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in