2023-03-31, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, att M reagerade så starkt på släpljuden i skogen tyder på att hon är tunnhudad. Och J sa i något förhör att M tyckte att det var obehagligt att bära. J visste om Ms känslighet, vilket medför att det är mest troligt att J mellanlandade T i vindsförrådet innan hon gav sig iväg för att flytta cykeln så att M inte skulle se T och bryta ihop, därav Ts kyla. Jag kan absolut inte tänka mig att J skulle våga lämna T i lgh med M.

M hade inga verbala svårigheter, så att sätta ord på sina känslor och tankar, om hon bara lyckades fånga dem, tror jag inte vållade bekymmer. Betydligt värre torde förhörsfrågorna varit, då det kognitiva sattes på prov och alla hennes eh, vittnade om hennes problem med processhanteringen, först att förstå och därefter formulera ett svar. De många ja/nej-frågorna hon fick var helt klart för att underlätta för henne och troligtvis läste de av hennes kroppsspråk när hon svarade. Jag uppfattade FL som skicklig.

M är typexempel på en person som riskerar bli utnyttjad. Det är väldigt mycket enklare att säga ja och hänga på än att säga nej och behöva formulera en motivering. Tyvärr är det nog så, att om hon inte fastnat i Js garn, hade hon fastnat i någon annan fiskares.
Det var rörande och talande när hon sa att J var den första som såg henne och det förklarar varför hon ogärna ville göra henne sur eller besviken. Vänskapen med J var luften i hennes lungor.

Med det lilla som framkommit under rättegången finns risken att M skulle kunna bli dömd på indiciekedjan. Om Rullman tror på den eller ej, framgår inte tydligt, men han vill ha den testad.
MH hade ju inte hunnit visa sig så ”tunnhudad” innan då ev JJ skulle flyttat T någonstans.
Det uppkom ju i samband med transporten av Tove
Citera
2023-03-31, 00:52
Avslutad
När ska Svenska folket lära sig att förtryckta negrer i ett samhälle är farliga?? Man skäms över att vara svensk ibland. Min teori låter såhär och den är baserad på logik, Tove var ganska frispråkig och tog vilket argument som helst.

Hon gick ut med en förtryckt negress och den andra Johanna 18 åringen var bara med och säkerligen rädd för negressen. Något måste ha hänt inne på nattklubben att tjejerna var fulla och Tove började argumentera mot negressen, så negressen bad henne att reda ut det som hade hänt inne på nattklubben och om Tove ville sova över hos dem.Mordet var planerat av negern som ser ut som en kille och kapable till att döda någon. Tove gick givetsvis med på detta dumt nog, låter som att Tove tyckte synd om negern och ville klara ut allt. Väl inne i lägenheten så hade Johanna somnat och vaknade av skrik och att någon fall på golvet.

Det krävs extremt mycket hat för att någon ska döda någon annan och det ligger i negrers ryggrad att utföra sådant, då de är ”förtryckta” i samhället så är de extra känsliga. Toves pojkvän hade redan varnat henne att gå ut med dessa tjejer var ingen. bra idé! Men nu är ju båda medskyldiga oavsett hur teorin tyder.
Senast redigerad av MrFitnessJonathan 2023-03-31 kl. 01:16.
Citera
2023-03-31, 00:52
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
En sak jag reflekterat på angående sopsäckarna så tycker jag inte det är sannolikt att JJ skulle hitta på en sådan historia om att MH inte ville se TT och därför träddes sopsäckar på.
Jag tror på JJ om just det

Håller helt med! Hon säger ju att MH är känslig(are) och därför träddes sopsäckar på. Ö.h.t i sin beskrivning så målar hon ju inte ut MH på något negativt sätt, tvärtom.
Citera
2023-03-31, 00:57
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, att M reagerade så starkt på släpljuden i skogen tyder på att hon är tunnhudad. Och J sa i något förhör att M tyckte att det var obehagligt att bära. J visste om Ms känslighet, vilket medför att det är mest troligt att J mellanlandade T i vindsförrådet innan hon gav sig iväg för att flytta cykeln så att M inte skulle se T och bryta ihop, därav Ts kyla. Jag kan absolut inte tänka mig att J skulle våga lämna T i lgh med M.

M hade inga verbala svårigheter, så att sätta ord på sina känslor och tankar, om hon bara lyckades fånga dem, tror jag inte vållade bekymmer. Betydligt värre torde förhörsfrågorna varit, då det kognitiva sattes på prov och alla hennes eh, vittnade om hennes problem med processhanteringen, först att förstå och därefter formulera ett svar. De många ja/nej-frågorna hon fick var helt klart för att underlätta för henne och troligtvis läste de av hennes kroppsspråk när hon svarade. Jag uppfattade FL som skicklig.

M är typexempel på en person som riskerar bli utnyttjad. Det är väldigt mycket enklare att säga ja och hänga på än att säga nej och behöva formulera en motivering. Tyvärr är det nog så, att om hon inte fastnat i Js garn, hade hon fastnat i någon annan fiskares.
Det var rörande och talande när hon sa att J var den första som såg henne och det förklarar varför hon ogärna ville göra henne sur eller besviken. Vänskapen med J var luften i hennes lungor.

Med det lilla som framkommit under rättegången finns risken att M skulle kunna bli dömd på indiciekedjan. Om Rullman tror på den eller ej, framgår inte tydligt, men han vill ha den testad.
Bra analys, genomgående!

Kan vara så att Rullman är osäker på om indiciekedjan är hållbar.
Citera
2023-03-31, 00:58
Medlem
Så synd bara att känsliga tunnhudade MH satt i häktet så många veckor, medan hundratals Vetlandabor samt Toves anhöriga letade i timmar efter Tove. Tänk om MH gråtit en skvätt i vänstra ögat och talat om var Tove var någonstans? Om hon hade brytt sig en smula om den smärta, det lidande, den oro som Toves anhöriga kände?

Men nejdå. Hon gråter över det fängelsestraff hon ser framför sig. Hon gråter över sig själv och sin olycka.
Citera
2023-03-31, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Ja absolut! Och var och en som haft eget företag och anlitat en jurist för något litet papper med underskrift kan lugnt räkna med ett arvode på över 10000:- om inte ännu mer. Jurister tar hutlöst mycket betalt! Vad Sangborn kommer att plocka ut för detta rättsfall vågar man knappt tänka på.
Ja det är hutlösa arvoden
Kända fall är högt betalda av staten
Och bra reklam för dem i media
Clea hadde bla fallet med Lamberz där hon var försvarare för kvinnan mot Lamberz
Citera
2023-03-31, 01:05
Medlem
Pirellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Ja, men det är också en del i spelet. Det kommer en framtida rättegång i hovrätten sannolikt och nämndemännen i tingsrätten nu kan alltid också i viss mån påverkas osv... Även om det inte ska kunna ske så är även människorna i domstolsförhandlingen blott mänskliga. Det vet en erfaren försvarsadvokat.

Så, vilket scenario skulle dagens uttalande kunna bädda för i hovrätten? Nyfiken.

Clea väckte i alla fall inga sympatier hos mig, om något blev det än mer uppenbart att J har en empatistörning och att det med största sannolikhet inte var en olycka. Uttalandet kanske till och med kan användas emot dem i hovrätten?

Rimligtvis borde dagen när J ”råkade” ta T av daga vara den värsta dagen i hennes liv. Var det ett kallblodigt mord med uppsåt däremot, så kan en ju kanske förstå om den här dagen var jobbigast.
Citera
2023-03-31, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Del 2.

**** Fick korta ner citatet av ditt inlägg pga teckengränsen.*****

Slutligen så kan jag konstatera att Toves inloggningsuppgifter verkar kända till viss del. De har inte testat att återskapa hennes mobil från säkerhetskopia med ett nytt SIM-kort vad jag sett.

Tillägg: Man kan fundera på varför rastplatsen inte registrerades som ”viktig plats” i iPhonen trots parkering likt vid bostaden, McD, bostaden etc. För kort tid parkerat på ”rastplatsen” eller åkte mobilen ut genom ”rutan” i farten?

Tycker hela förhörsprocessen här är väldigt ledande och det är bekymmersamt. Det är som att man velat tvinga fram en lokalisering som kanske inte är korrekt i jakten på resultat. Jag kan dock köpa att M faktiskt inte vet, hon verkar vara i så pass psykiskt dåligt skick ändå att med lite alkohol och trötthet i kroppen så zoonade hon nog ut mentalt när det här hände i all hast. J däremot har förmodligen varit bra mycket mer klartänkt och ändå haft någon form av planering för hur hon skulle göra för att lösa situationen.

Spontant känns det ju som att mobilen ligger på en helt annan plats. En teori vore ju att J stannar till vid Kvarndammen, säger till M att hon ska slänga den där, men gör inte det i mörkret utan sparar den av någon anledning och gömmer den på en annan plats. Kanske var det en av anledningarna till att den där grepen kom in i bilden... J kanske helt enkelt grävde ner mobilen någonstans på eller i närheten av pappans gård.
Citera
2023-03-31, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Ja, det är förmodligen sanningen. Förstår du ens vad jag säger?

Jag säger att DE inte kan erkänna att det är sanningen utan de måste ju hävda annorlunda för att kunna ha en chans att J frias helt, alternativt får en mildare dom än maxstraff.

Okey men om denna dag var den värsta i hennes liv så måste hon väl förstå att hon sitter i sittsen av en anledning. Hon har ju gjort det värsta för att hamna där och då är det dags att ta ansvar. Inte leka som om hon skulle vara offret här!!
Citera
2023-03-31, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Lyssnade på en ljudfil med M och J utan förvrängda röster. J rabblar meningar som låter inövade, med darr på rösten och inlagda snyftningar med jämna mellanrum. Uppenbart fejk.
Reagerar på J:s redogörelse för badrumsscenen där hon lägger skuld på T vid tre tillfällen; knuffar in J i väggen, sparkar mot J, tar stryptag på J. J vill ge intryck av att det ska ha rört sig om en jämn kamp.

Ljudupptagningen på M har en helt annan klang med hörbara kroppsliga reaktioner, skräck i rösten, ett trevande efter de rätta orden.

Att M har haft en rädsla för J är uppenbart. Och bryta deras vänskap kunde hon heller inte göra, för hoten om hämndaktioner fanns hängande över henne hela tiden, som ett mörkt moln.
Jämförbart är våldsutsatta kvinnor i en kärleksrelation, samma slags kontrollmekanismer gäller här.

Har funderat en del på MH från att först tycka att hon är minst lika skyldig som JJ tänker jag nu att hon låg i underläge på något vis. Att hon var rädd för sin egen säkerhet också.
Citera
2023-03-31, 01:16
Medlem
Benny98s avatar
Intrycket av J är att hon är känslokall. Ett klassiskt fjortisbråk över en kille, men med den uttryckliga avsikten att mörda Tove. När hon sedan blir häktad nekar hon in i kaklet i många veckor, ända tills bevisen är för starka. Hennes inflytande över 18-åringen har varit totalt. Man är ganska valpig som 18-åring, och gör som dominanta kompisen vill.

Under fängelsetiden kommer dessa jäntor många gånger att fråga sig hur i helvete de kunde ta det här beslutet.
Senast redigerad av Benny98 2023-03-31 kl. 01:18.
Citera
2023-03-31, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Har funderat en del på MH från att först tycka att hon är minst lika skyldig som JJ tänker jag nu att hon låg i underläge på något vis. Att hon var rädd för sin egen säkerhet också.
Också funderat en hel del, och börjat svänga lite de här dagarna. Det är inte lika självklart för mig längre att hon var med och höll armarna, eller va med på något annat sätt. Efter att jag hörde rättsläkaren känns det ännu mer som att Johanna absolut kan gjort det helt själv!
Kanske MH va med och fick ner Tove på golvet istället? Tror definitivt inte hon har sovit dock. Hon har varit närvarande på ngt sätt i lägenheten, om hon lallat runt, assisterat J, städat eller suttit i fosterställning i sängen och hållit för öron och ögon, känslig som hon är.. Ingen aning men hon va där iaf och jag tror hon var klarvaken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in