2016-06-02, 13:03
Medlem
Blev väldigt förvånad när jag ej kunde finna en tråd avsedd för denna specifika aktie/bolag. Om tråd dock existerar så får MOD gärna likvidera denna.

Vad har ni för åsikter (allt mellan vintergatans yttersta gräns och jordens kärna) kring detta bolag?
Citera
2016-09-23, 20:10
Medlem
Loyolas avatar
Just nu är de lite i blåsväder i alla fall:

Skattesmitning: http://www.svt.se/nyheter/fler-svenska-storbolag-avslojade-for-skattefusk

Missbruk av dominerande ställning: http://www.sydsvenskan.se/2016-09-14/utredning-pagar-mot-assa-abloy
Citera
2017-08-23, 13:41
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
köpte aktier vid 170.60 och 170.50. Ska jag sälja nu med förlust eller vänta ett tag? Vill ju inte att det fortsätter ner. Nu när den ligger på 170.20 kanske jag ska köpa mer...
Citera
2021-10-22, 09:41
Medlem
Assa Abloy ser väldigt attraktiv på dessa nivåer.

Rapport den 27e oktober, kan nog överraska.
Citera
2021-10-26, 09:20
Medlem
Rapport imorgon - miniraket? Överraskning imorgon tro?

Känns som aktien tagit en del stryk senaste veckorna..
Citera
2023-03-30, 17:13
Medlem
Har haft Assa Abloy i portföljen ett bra tag nu. Har inte riktigt hängt med vad som har hänt i bolaget men kursutvecklingen ser ganska svag ut.

Har någon en åsikt ifall man borde sälja?

Insider-info kan ni skicka på PM.
Citera
2023-03-30, 19:00
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Har haft Assa Abloy i portföljen ett bra tag nu. Har inte riktigt hängt med vad som har hänt i bolaget men kursutvecklingen ser ganska svag ut.

Har någon en åsikt ifall man borde sälja?

Insider-info kan ni skicka på PM.

Den har gått helt okej typ 43% på tre år. Om du letar efter aktier som du kan köpa och glömma bort då måste du välja likvida storbolag och då är inte Assa sämre än något annat.

Det finns många aktier jag hade rekommenderat över Assa men de kräver att man hänger med lite. Man kan inte köpa småbolag och lägga i byrålådan det fungerar inte.
Citera
2023-03-30, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Den har gått helt okej typ 43% på tre år. Om du letar efter aktier som du kan köpa och glömma bort då måste du välja likvida storbolag och då är inte Assa sämre än något annat.

Det finns många aktier jag hade rekommenderat över Assa men de kräver att man hänger med lite. Man kan inte köpa småbolag och lägga i byrålådan det fungerar inte.

Assa är min sämst presterande aktie under de senaste 3 åren och jag har mestadels storbolag. Det kan inte gå så bra för dina investeringar om du tycker Assa presterar helt okej..?
Citera
2023-03-30, 21:29
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Assa är min sämst presterande aktie under de senaste 3 åren och jag har mestadels storbolag. Det kan inte gå så bra för dina investeringar om du tycker Assa presterar helt okej..?

Assa har gett över 12% per år plus utdelningar. Om du kan hålla denna avkastning säg en tioårsperiod så kan du jobba varsomehelst. Det är en extremt bra avkastning. Sen har mycket annat gått bättre därför att marknaden varit i en extrem bubbla sista åren men det ändrar inte det faktum att aktien presterat väldigt bra. Sen ja, jag har också haft råvarubolag osv som presterat 200%. Men det betyder inte att 12% per år är dåligt.

Vi kan säga såhär: Om ditt avkastningskrav är högre än 12% per år så måste du sälja Assa. Det finns ingen chans att den kan fortsätta leverera så bra någon längre tid.
Senast redigerad av KJosef 2023-03-30 kl. 21:33.
Citera
2023-04-04, 19:30
Medlem
Citat:
Assa har gett över 12% per år plus utdelningar. Om du kan hålla denna avkastning säg en tioårsperiod så kan du jobba varsomehelst. Det är en extremt bra avkastning. Sen har mycket annat gått bättre därför att marknaden varit i en extrem bubbla sista åren men det ändrar inte det faktum att aktien presterat väldigt bra. Sen ja, jag har också haft råvarubolag osv som presterat 200%. Men det betyder inte att 12% per år är dåligt.

Vi kan säga såhär: Om ditt avkastningskrav är högre än 12% per år så måste du sälja Assa. Det finns ingen chans att den kan fortsätta leverera så bra någon längre tid.
Nu blir jag så klart nyfiken på varför den inte skulle kunna fortsätta att leverera så bra enligt dig?
Citera
2023-04-04, 19:46
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nu blir jag så klart nyfiken på varför den inte skulle kunna fortsätta att leverera så bra enligt dig?

Värderingen är för hög. Du handlar Assa på typ PE 20. Det är inte uppseendeväckande dyrt för ett kvalitetsbolag som Assa men det är fortfarande en earnings-yield på 5%. Sen är det också ett gigantiskt bolag, om de ska förvärva som de gjort tidigare så får de sälja av verksamheter för att konkurrensmyndigheter ska godkänna förvärven.

Man får i regel inte 12% per år i stora likvida large caps med hög värdering. Man får det i små värdebolag eller när man köper index på extremt låga nivåer men det är otroligt få storbolag som levererar den avkastningen från den startvärderingen. Det skulle kunna hända i Assa eller Atlas eller något annat men det är inget man ska satsa på för oddsen är höga. Om man har de avkastningeskraven att man tycker att 12% är dåligt då måste man ta mer risk dvs köpa mindre, köpa billigare, köpa Emerging Markets osv. Inte köpa dyra bolag som handlas med kvalitetspremie.
Citera
2023-04-04, 20:33
Medlem
Citat:
Värderingen är för hög. Du handlar Assa på typ PE 20. Det är inte uppseendeväckande dyrt för ett kvalitetsbolag som Assa men det är fortfarande en earnings-yield på 5%. Sen är det också ett gigantiskt bolag, om de ska förvärva som de gjort tidigare så får de sälja av verksamheter för att konkurrensmyndigheter ska godkänna förvärven.

Man får i regel inte 12% per år i stora likvida large caps med hög värdering. Man får det i små värdebolag eller när man köper index på extremt låga nivåer men det är otroligt få storbolag som levererar den avkastningen från den startvärderingen. Det skulle kunna hända i Assa eller Atlas eller något annat men det är inget man ska satsa på för oddsen är höga. Om man har de avkastningeskraven att man tycker att 12% är dåligt då måste man ta mer risk dvs köpa mindre, köpa billigare, köpa Emerging Markets osv. Inte köpa dyra bolag som handlas med kvalitetspremie.
Så kanske det är? Jag ser att Morningstar har en riktkurs på 300 sek aktien och det är inte så dåligt från dagens 240,9 sek aktien. Jag vill gärna ha med en del större i portföljen för kvalitet och balans så därför sneglar jag lite på Assa. Premium nycklar och lås behövs ju alltid så jag diggar affärs modellen.
Senast redigerad av Truefighter 2023-04-04 kl. 20:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in