2023-03-30, 16:11
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Och på vilket sätt menar du att det har någon betydelse? Avtalet ingicks, och ryssarna bröt mot det.

Du slänger ur dig det ena intetsägande korta inlägget efter det andra. Vad är det du vill?
Citera
2023-03-30, 16:22
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du slänger ur dig det ena intetsägande korta inlägget efter det andra. Vad är det du vill?

Att skriva kort är en konst som fler borde lära sig. Jag brukar dock när det finns något att diskutera gärna skriva lite längre, men som sagt, det kräver att det finns något att diskutera. Du har i flera inlägg bara påstått saker, som tex nu senast att Minskavtalet (1 eller 2?) slöts för att rädda omringad ukrainsk trupp. Men vad menar du att det spelar för roll? Om du talar om det blir det lättare att diskutera. Om man tex skriver att Leopard 2 är en stridsvagn är det i och för sig korrekt, men vad ska diskuteras?
Citera
2023-03-30, 16:22
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jag har under konflikten blivit överraskad hur svagt Nato är materialmässigt i jämförelse med Ryssland.
Väldigt udda slutsats att dra efter att NATO har skänkt sina gamla saker som ska bort från deras krigsmakt...
Är det att du noterat att dom gamla Sovjetgrejerna som dom gamla öststaterna har skänkt inte är speciellt bra? Det har du helt rätt i.
För du har väl inte missat den lilla detaljen att det är först nu som dom moderna prylarna har börjat skickas?
Citera
2023-03-30, 16:24
Medlem
Citat:
Som jag uppfattat saken så vet man inte riktigt hur stor produktionskapacitet ryssarna har och vilka lager av ammunition de har att tillgå, men de har hittills haft möjlighet att skjuta 5-10 ggr mer artilleri om dagen än de ukrainska styrkorna. Missilerna spåddes ta slut efter ett par månader men det fanns mer än så. Stoltenberg sa för någon månad sedan att natostaterna inte har möjlighet att producera ammunition år Ukraina i den takt den förbrukas, men att produktionförmågan skulle ökas inom något år.

När det gäller jämförelser mellan Ryssland och västländers budget för militärutgifter måste man ha kostnadsläget i åtanke. Ryssarna får mycket mer för varje peng än exempelvis USA. Jag har under konflikten blivit överraskad hur svagt Nato är materialmässigt i jämförelse med Ryssland.

Det behöver du inte bli överraskad av eftersom Ryssland inte slåss mot Nato. Att dom själva säger att dom gör det är en annan sak.

GFP har varit tvugna att ge Rysslands placering en förklarande text och det verkar vara på väg nedåt. "The ongoing Russo-Ukrainian War has showcased key limitations in Russian military capabilities despite its quantitative manpower and material advantage over neighboring Ukraine - shedding light on preparedness, leadership, training, and supply issues."
Senast redigerad av YBB641 2023-03-30 kl. 16:38.
Citera
2023-03-30, 16:28
Medlem
Citat:
Som jag uppfattat saken så vet man inte riktigt hur stor produktionskapacitet ryssarna har och vilka lager av ammunition de har att tillgå, men de har hittills haft möjlighet att skjuta 5-10 ggr mer artilleri om dagen än de ukrainska styrkorna. Missilerna spåddes ta slut efter ett par månader men det fanns mer än så. Stoltenberg sa för någon månad sedan att natostaterna inte har möjlighet att producera ammunition år Ukraina i den takt den förbrukas, men att produktionförmågan skulle ökas inom något år.

När det gäller jämförelser mellan Ryssland och västländers budget för militärutgifter måste man ha kostnadsläget i åtanke. Ryssarna får mycket mer för varje peng än exempelvis USA. Jag har under konflikten blivit överraskad hur svagt Nato är materialmässigt i jämförelse med Ryssland.

Du vrider dig som en ål som vanligt i.din argumentation. Ett exempel:
"Jag har under konflikten blivit överraskad hur svagt NATO är materialmässigt i jämförelse med Ryssland "

Jo jo, men det är du nog ganska ensam om att tycka. Moretex, akademikerfyllot mflera desinformatörer håller nog med.

Det är inte "en konflikt" i Ukraina, det är ett krig, son ryzzland startade genom att invadera Ukraina. Pågår fortfarande.

NATO deltar inte och inte heller USA annat än genom att stötta med utrustning och andra resurser.
Ryzzland invaderade och krigar mot Ukraina.

De vapen som allteftersom Ukraina stöttas med är av mycket hög kvalitet och senaste teknik för ww3.
Ryssarna använder mest äldre vapen och vapensystem.

Sluta desinformera, sluta bluffa.
Citera
2023-03-30, 16:32
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Jag har också varit skeptisk till folk som förutspår att saker snar tar slut. Vi kommer inte veta det förens det sker.

Vi ser nu att Ryssland har dragit ner ordentligt på skjutandet. Det skulle kunna bero på logistik problem. Men det mest troliga är att lagren börjar ta slut. På sikt kommer de bara skjuta vad de kan producera.

UAF ska ha skjutit 1M artilleri förra året. De allierade har så det räcker i flera år för det tempot. Men få vill tömma sina egna lager. Man kan också köpa upp från 3e part. Vissa av Rysslands kompisar har visat sig villiga att sälja. Vi är dock som princip negativa till att köpa vapen från diktaturer. Det är ändå ett problem som går att lösa. Det finns lager för att fortsätta minst ett år till men vi behöver skruva upp produktionen rejält för att ersätta lagren. Inte heller en omöjligt uppgift att lösa.
Citera
2023-03-30, 16:47
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Du vrider dig som en ål som vanligt i.din argumentation. Ett exempel:
"Jag har under konflikten blivit överraskad hur svagt NATO är materialmässigt i jämförelse med Ryssland "

Jo jo, men det är du nog ganska ensam om att tycka. Moretex, akademikerfyllot mflera desinformatörer håller nog med.

Det är inte "en konflikt" i Ukraina, det är ett krig, son ryzzland startade genom att invadera Ukraina. Pågår fortfarande.

NATO deltar inte och inte heller USA annat än genom att stötta med utrustning och andra resurser.
Ryzzland invaderade och krigar mot Ukraina.

De vapen som allteftersom Ukraina stöttas med är av mycket hög kvalitet och senaste teknik för ww3.
Ryssarna använder mest äldre vapen och vapensystem.

Sluta desinformera, sluta bluffa.
Återstår att se hur väl stridsfordon från väst presterar. Ryssarna har haft en svidande åtgång på sina system. Minor och pansarskott är farliga även för västländska system.

Vi får allt erkänna att Svenska lager och många av våra allierade är långt under önskvärd nivå. Om vi inte erkänner våra egna misstag så blir det svårt att bättra oss.

Ammunition har en livslängd. Men vi borde kunna ha lagra ett par miljoner granater utan laddning. Stor del av jobbet är att tillverka det fysiska skalet. Har de ingen laddning så behöver man inte samma säkerhet och livslängden påverkas inte.
Citera
2023-03-30, 16:55
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Som en ryss säger i den här debatten efter ca 30s, är enbart USA:s militärbudget större än Rysslands hela statsbudget.
https://www.youtube.com/watch?v=AiNfWXBbg4A

Man rampar även upp produktionen i Europa med en miljon 155mm granater till Ukraina inom ett år. Men det betyder inte att det blir en klump om ett år utan levereras i den takt de produceras. Man kan även ta ur egna lager och ersättas med vad man ska producera. Även annan vapenproduktion rullar igång i Europa. Beställningar ligger redan ute.
https://www.riedia.com/article/en/historic-decision-eu-grenades-ukraine-2023-03-20/
Citera
2023-03-30, 16:58
Medlem
Citat:
Det är inte lätt att veta vad som är sant, åtminstone inte i detaljer kring en konflikt som denna. Hur avgör du en sådan sak? Att man uppfattar en sak på ett visst sätt och argumenterar utifrån detta har ju knappast med lögn eller sanning att göra, utan mer om hur man bedömer situationen. Jag uppfattar situationen som att Ryssland har ett stort övertag i denna konflikt och att det mesta pekar på ett totalt nederlag för Ukraina. Ukraina är ju till stora delar i öster helt förstört och en massa människor är döda och andra har utvandrat. Bostäder, kraftverk, infrastruktur - ekonomin i sin helhet, behöver mycket resurser för att ställa i ordning. Hur ett Ukraina efter striderna ser ut är mycket svårt att gissa.

Jag vet att denna uppfattning inte är den dominerande i denna tråd, men uppfattningen har ingenting med lögn och sanning att göra oavsett grad av rimlighet.

Om vi nu mot bättre vetande antar att Ryssland får behålla det dom ockuperat, hur skall dom kunna bygga upp det? Några skrytbyggnader i Mariupol är inget tecken på att man klarar bygga upp och ha hyggliga levnadsvillkor. Varje "befriad" stad sönderbombad.

Det här spårade ur helt, men jag återkommer med att diskutera tecknen på en ny offensiv från Ukraina.
Citera
2023-03-30, 17:04
Medlem
EnCartes avatar
Vad tyskarna har levererat och kommer att leverera.

https://www.bundesregierung.de/breg-en/news/military-support-ukraine-2054992
Citera
2023-03-30, 17:14
Medlem
Lawlines avatar
2 KA-52 helikoptrar mindre. Nu måste det närma sig 75% i förlust på dessa.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/126ogyi/ukrainians_shoot_down_2_russian_ka52_helicopters/
Citera
2023-03-30, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Återstår att se hur väl stridsfordon från väst presterar. Ryssarna har haft en svidande åtgång på sina system. Minor och pansarskott är farliga även för västländska system.

Vi får allt erkänna att Svenska lager och många av våra allierade är långt under önskvärd nivå. Om vi inte erkänner våra egna misstag så blir det svårt att bättra oss.

Ammunition har en livslängd. Men vi borde kunna ha lagra ett par miljoner granater utan laddning. Stor del av jobbet är att tillverka det fysiska skalet. Har de ingen laddning så behöver man inte samma säkerhet och livslängden påverkas inte.

Sant, och återstår att se om UA kan använda det till att avancera eller om det mer räcker till att bara fortsätta försvara sig mot Ryssland. Känns som att stödet kommer med överspända förväntningar på att kasta ut ryssen. 100-talet moderna tanks kastar inte ut någon Ryss, men kanske räddar nästa stad från att bli tagen eller splittrar Rysslands front i fler och mer krävande delar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in