2023-03-29, 23:09
Moderator
HelgeBuks avatar
Vi skulle vilja ha en andrabil i familjen, för de gånger någon av oss vuxna behöver en egen bil samtidigt som den andra + barn behöver en. Detta är inte ofta och troligtvis inte långt, möjligen 8 mil enkel på motorväg nån gång ibland, inte värre än så.

Jag räknar med att den kommer gå runt 4-500 mil per år, vilket gör att skatt och försäkring får signifikant påverkan på milkostnaden. En 30-årig bil är visserligen skattefri men också så pass törstig att om vi råkar köra 800 mil istället för 500 blir en nyare småbil mer ekonomiskt. (Jag har räknat, tro mig.)

Nuvarande kandidater är främst trillingbilen Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 107. Jag har läst på en hel del och känner nog till de svagheter som finns med den.

Alternativ skulle kunna vara Kia Picanto, Hyundai Getz eller i10, eller kanske outsidern Suzuki Alto.

Det är framförallt 360 kr/år i skatt som lockar med dessa småbilar. Uppemot 700 kr/år skulle kunna vara försvarbart.

Åsikter, erfarenheter och skräckhistorier/framgångssagor som involverar dessa modeller tas tacksamt emot.
Citera
2023-03-29, 23:16
Medlem
johnthedickholmess avatar
Peugeot 107 - testets vinnare - Vi Bilägare
Citera
2023-03-29, 23:39
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Vi skulle vilja ha en andrabil i familjen, för de gånger någon av oss vuxna behöver en egen bil samtidigt som den andra + barn behöver en. Detta är inte ofta och troligtvis inte långt, möjligen 8 mil enkel på motorväg nån gång ibland, inte värre än så.

Jag räknar med att den kommer gå runt 4-500 mil per år, vilket gör att skatt och försäkring får signifikant påverkan på milkostnaden. En 30-årig bil är visserligen skattefri men också så pass törstig att om vi råkar köra 800 mil istället för 500 blir en nyare småbil mer ekonomiskt. (Jag har räknat, tro mig.)

Nuvarande kandidater är främst trillingbilen Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 107. Jag har läst på en hel del och känner nog till de svagheter som finns med den.

Alternativ skulle kunna vara Kia Picanto, Hyundai Getz eller i10, eller kanske outsidern Suzuki Alto.

Det är framförallt 360 kr/år i skatt som lockar med dessa småbilar. Uppemot 700 kr/år skulle kunna vara försvarbart.

Åsikter, erfarenheter och skräckhistorier/framgångssagor som involverar dessa modeller tas tacksamt emot.

Suzuki Alto - bara går och går och kräver minimal service, dock obefintlig komfort men fyller sin funktion att ta en person från A till B till minimal kostnad.
Citera
2023-03-30, 00:02
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Köpa begagnat, alltså?

Om det blir någon av trillingbilarna, så försök få tag på en med automat (eller egentligen "robotväxellåda").

Det är ingen större skillnad i pris mellan dessa och manuella på begmarknaden och det är skönt att i princip bara tanka, gasa, bromsa och styra i den trafikmiljö som dessa bilar känner sig hemma i. Dessutom vågar jag påstå att växlingsroboten kör mer ekonomiskt än när man växlar manuellt (finns manuellt upp/ner-läge för alla växlar även på automatbilarna).

AC är dessutom standard i svensksålda trillingbilar, vet inte om det annars är så vanligt vad gäller småbilar med några år på nacken.

Köp bara inte en 3-dörrars! Jobbigt att krångla sig in där bak och framstolen måste varje gång ställas in på nytt i behaglig vinkel efter att den har fällts fram för insläppandet. Tack och lov är dessa inte särskilt förekommande.

Med en 5-dörrars är det enkelt att slänga in varukassar etc. i baksätet. Bagageutrymmets 139 liter är inte särskilt imponerande, så det blir mest baksätet och golvet bakom passagerarstolen som används vid shopping.

Sittkomforten i framstolarna är helt OK, även för längre resor.

Hoppas att du hittar något som tilltalar i småbilsfloran!
Citera
2023-03-30, 06:05
Medlem
Citat:

Aygo/C1/107 är ett bra val. Tyvärr tar de in fukt i kupén underifrån och är mindre bra på vintern.
VW Up/Skoda Citigo/SEAT Mii är bättre på allt men kostar därför också mer.
Citera
2023-03-30, 16:38
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:

Se till att vad du väljer har farthållare. Sparar du en dec milen.......
Värt att ta den nyare Peugeot 108. Tystare, och bekvämare än vad man kan tro........
Citera
2023-03-30, 17:54
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Köpa begagnat, alltså?

Om det blir någon av trillingbilarna, så försök få tag på en med automat (eller egentligen "robotväxellåda").

Det är ingen större skillnad i pris mellan dessa och manuella på begmarknaden och det är skönt att i princip bara tanka, gasa, bromsa och styra i den trafikmiljö som dessa bilar känner sig hemma i. Dessutom vågar jag påstå att växlingsroboten kör mer ekonomiskt än när man växlar manuellt (finns manuellt upp/ner-läge för alla växlar även på automatbilarna).

AC är dessutom standard i svensksålda trillingbilar, vet inte om det annars är så vanligt vad gäller småbilar med några år på nacken.

Köp bara inte en 3-dörrars! Jobbigt att krångla sig in där bak och framstolen måste varje gång ställas in på nytt i behaglig vinkel efter att den har fällts fram för insläppandet. Tack och lov är dessa inte särskilt förekommande.

Med en 5-dörrars är det enkelt att slänga in varukassar etc. i baksätet. Bagageutrymmets 139 liter är inte särskilt imponerande, så det blir mest baksätet och golvet bakom passagerarstolen som används vid shopping.

Sittkomforten i framstolarna är helt OK, även för längre resor.

Hoppas att du hittar något som tilltalar i småbilsfloran!

Tack för ditt uttömmande svar! Automaten verkar rätt så ovanlig, och framförallt verkar det svårt att hitta någon inom budgeten. Har haft bevakning på blocket några veckor och ännu inte snubblat på nån annan än manuell. AC är klar fördel!

5-dörrars är det enda vi kollar på, just med tanke på det du säger - skönt att kunna slänga in saker i baksätet enkelt. Förhoppningsvis kommer aldrig någon behöva sitta bak!

Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Aygo/C1/107 är ett bra val. Tyvärr tar de in fukt i kupén underifrån och är mindre bra på vintern.
VW Up/Skoda Citigo/SEAT Mii är bättre på allt men kostar därför också mer.

Jo jag har läst att de kan ta in fukt både här och där. Tätningslisten till bakluckan verkar också vara ett vanligt problem, men billigt att fixa. VW-bilarna går över budget, och jag är lite skeptisk till felfriheten där. Toyota har ju sitt rykte att vara rädda om (jo, jag vet att de haft sina fel och brister senaste åren), så jag tror mer att de har höjt Peugeot/Citroen i just den modellen än vice versa.

Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Se till att vad du väljer har farthållare. Sparar du en dec milen.......
Värt att ta den nyare Peugeot 108. Tystare, och bekvämare än vad man kan tro........

Farthållare vore grymt, men verkar ovanligt på pyttebilar i de årsmodeller som kan bli aktuella för oss (07-12 ca). Skoda Fabia 1.2 är inte helt uträknad heller, den verkar ha farthållare i vissa fall.
Peugeot 108 är onödigt ny och fräsch och dyr. I närområdet finns ingen under 100 tkr.
Citera
2023-03-30, 18:21
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Suzuki Swift är något jag själv sneglar på. Lite mer motor, möjligtvis sämre komfort

Finns farthållare i de från 2011, vet into om det är alla dock.
Citera
2023-03-30, 18:43
Medlem
Citat:
Tack för ditt uttömmande svar! Automaten verkar rätt så ovanlig, och framförallt verkar det svårt att hitta någon inom budgeten. Har haft bevakning på blocket några veckor och ännu inte snubblat på nån annan än manuell. AC är klar fördel!

Det är manuellen du vill ha om du kikar på de äldre varianterna.
Bilen drar 0.45L milen, det som denna fantastiska automatlåda kan tjäna in är patetiska siffror och eco-driving existerar väl inte ens på en automat? Speciellt inte i absoluta budgetsegmentet.

Jag har en manuell variant som jag dagligen kör med sedan 2017. Vid kopplingsbyte (som tyvärr är den svaga länken på dessa från fabrik så kolla att det är bytt innan köp) så sa mekanikern att jag ska vara glad att jag har den manuella varianten då han ibland får in automaten och vid kopplingsbyte så behöver man kalibrera automatlådan och det är 5K extra bara där.. yikes.

I övrigt en bra A till B bil. Precis som Toyota Yaris så är den känslig för rost i hjulupphängningen bak så när du tvättar, spola bara av saltet där också så är du golden.
Senast redigerad av ClitEastwood 2023-03-30 kl. 18:48.
Citera
2023-03-30, 21:00
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Vid kopplingsbyte (som tyvärr är den svaga länken på dessa från fabrik så kolla att det är bytt innan köp) så sa mekanikern att jag ska vara glad att jag har den manuella varianten då han ibland får in automaten och vid kopplingsbyte så behöver man kalibrera automatlådan och det är 5K extra bara där.. yikes.
Jag skulle vilja säga att det är vattenpumpen som är den svaga länken på de första årgångarna, säg årsmodellerna 2006-2009. Illavarslande vinande ljud som man först inte vet om det kommer från transmissionen eller något annat.

Om man nödgas byta koppling på roboten så är det förvisso ingen billig historia, men kalibreringen, "omprogrammeringen", ingår som ett nödvändigt moment i hela proceduren och ingår i märkesverkstadens totalprislapp (som kan vara hälften av vad man gav för en bil i 40kkr-klassen... Urrk!).

Edit: Jag kom på att vi inte har nämnt att trillingbilarna har kamkedja och inte kamrem, något att tänka på vid jämförelser med andra småbilskandidater.
Senast redigerad av Ondquist 2023-03-30 kl. 21:11.
Citera
2023-03-31, 13:36
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:

Farthållare vore grymt, .............................

Finns på vissa C1, Aygo, 107/108. Verkar varit ett tillägg som få betalat för.

Letar själv "slit å släng" bil.... Ovan var/är "favorit".

Men.... Vill man åka längre (snabbare) så är franska dieslar upp till
ca, 10-12, dvs. innan partikelfilter och annat skit, snåla. Nyare drar minst en dec till (ofta 2).

Man måste kolla noga. Fransmännen har tillverkat massor av olika 1.5 liters dieslar.
Och man kan ej lita på påstådda förbrukningssiffror.

Finns tex. en årsmodell C4 som drar 0.45 i 140......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in