2023-03-30, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Det var väl hon som avslöjade allt om bränderna? Hade hon vågat det om hon var lika delaktig själv?
För att kasta ljus på någon annan ja. Hon vill ju få det till att hon är rädd för JJ. Advokaten vill ju att dom kör på det spåret.
Citera
Medlem
Pirellas avatar
Från SVT’s rapportering:
”20-åringens advokat har aviserat att hon vill ställa några kompletterande frågor till sin klient under eftermiddagen.”

Någon som vågar sig på att gissa vilka frågor Clea kommer ställa?

Jag får känslan av att JJ nu är så kokande arg över att få hela skulden att hon måste trycka en gång till på att M var med, och insisterar att få höras en gång till.

Om jag var Svegfors skulle jag också passa på att ställa frågor i syfte att få J att säga något riktigt sjukt.
Citera
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Yrkandena kommer dock nu i eftermiddag, om jag har förstått tågordningen korrekt?

/AI
Ja åklagaren kommer med förslag på straffpåföljd vid slutplädering.
Citera
2023-03-30, 13:54
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Tror inte hon planerat nått i detta, utan allt skedde spontant, var ju inte 100 på att Tove skulle följa med de hem, pojkvännen kunde ju mött upp utanför nöjet t.ex
Jag tror J har planerat att mörda T. Mycket tyder på det. Hon slog till när tillfället gavs. Undrar vad det var för oförrätter som gjorde att J hatade T så mycket.
Citera
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Ja åklagaren kommer med förslag på straffpåföljd vid slutplädering.

Tack!

/AI
Citera
Medlem
Tror inte ett dugg på att MH håller sig till sanningen. Varför tog det så lång tid innan hon berättade något i förhör? Skulle inte förvåna mig om hon höll fast T. Tyvärr kan det nog bli svårt att bevisa verkar det som. Men J blir jag förvånad om hon inte blir dömd.
Citera
2023-03-30, 13:55
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Jag pratar inte om någon noggrann städning, men hon måste i alla fall ha torkat upp urin och blod. (Skadan i huvudet var inte oansenlig och man blöder ganska mycket även från mindre skador just i hjässan.) MH har inte noterat något märkligt i badrummet trots att hon säger att hon befunnit sig där hela tiden JJ var på McD. Åter igen, det finns helt enkelt inte tillräckligt med tid.
Var i FUP kan jag läsa att huvudskadan i badrummet skulle ha gett upphov till en yttre blödning?

Kvarvarande uppmätt urinmängd i blåsan är förenlig med ett toalettbesök ungefär en timme tidigare, alltså 01:30.
Citera
2023-03-30, 13:55
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
det går inte bevisa vem som gjorde det. Men i det läget är ju bevisen tyngre mot MH än JJ. Man har inte hittat en spray burk i hennes rygga. Hennes rörelser vid bilen. Tror inte dom jämförde färgerna heller. Det gjordes inget av det. Pappan anmälde ju inte sin egen dotter eller berättade för någon vad han hittat. Vad jag vet.
Det är vad DU anser, MAO. ingen Bevisning ÖHT.
Citera
2023-03-30, 13:56
Medlem
ICKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirella
Från SVT’s rapportering:
”20-åringens advokat har aviserat att hon vill ställa några kompletterande frågor till sin klient under eftermiddagen.”

Någon som vågar sig på att gissa vilka frågor Clea kommer ställa?

Jag får känslan av att JJ nu är så kokande arg över att få hela skulden att hon måste trycka en gång till på att M var med, och insisterar att få höras en gång till.

Om jag var Svegfors skulle jag också passa på att ställa frågor i syfte att få J att säga något riktigt sjukt.

"Får jag godkänt?"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Tänk om det är som maja säger, då är johanna lika störd som möller HSHAHAHAH fyfan vad grisigt att dra in maja...

Om anledningen till att J blandar in M är hämnd är det konstigt att hon inte skyller mer på henne. Finns många detaljer som J lägger på sig själv och förklarar även M s obehag. För egen del minskar antal frågetecken och tveksamheter om M var med och hjälpte till än tvärtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om jag fattar rätt här menar AL att trycket mot halsen visar att det varit ett långvarigt tryck mot luftstrpen på det vis att Johanna samtidigt har tryckt på artärerna, men inte lika hårt på venerna. Då kan man komma åt den punkt som kan styra pulsen som kan medföra medvetslöshet.

AL menar att om Johanna hade släppt taget snabbt, då hade Tove kunnat återfå medvetnadet snabbt. Och eftersom Tove har djupa skador i halsmuskultauren, betyder det att trycket varit långvarit.

Så då är alltså Tove medvetslös redan i tidgit skede? Är det så man ska tolka det här? Eller i varje fall kan vara medvetslös?

SR (min fetning):
"Rättsläkaren visar på modellen och förklarar vad som händer hos en person när man trycker på halsartärerna och samtidigt klämmer åt lufttillförseln, och dessutom också trycker på den punkt som styr pulsen, som hon menar att det finns tecken på att 20-åringen gjort.
- Man kan bli medvetslös bara på någon enstaka sekund. Släpper man relativt fort, kanske efter 10-15 sekunder, då kan personen återfå medvetandet. Men vi har ju skadorna i den djupa muskulaturen som tyder på långvarigt stadigt tryck. Det betyder att man har passerat punkten där man ser att mekanismen inte längre kan hävas.
"
Från det slutgiltiga svaret på den rättsmedicinska underökningen (A149/102):

"(Under svar på särskilda frågeställningar som åklagaren gjort)
"Fynd som inte har påvisats och som ofta ses vid kvävingsdöd och framförallt vid yttre våld mot halsen är punktformade blödningar i ögonens bindehinnor, munslemhinnan, ansiktet, huvudsvålen och tinningmusklerna samt skador på sköldbrosket och tungbenet. Fynden ses i första hand vid kompression av halsvener, respektive direkt tryck på tungbenet och sköldbrosket.

I det aktuella fallet bedöms kvävningsmekanismen i första hand ha utgjorts direkt tryck på tungbenet, sköldbrosket och halsartärer, vilket kan förklara avsaknad av punktformade blödningar. Avsaknd av skador på tungbenet och sköldbrosket kan förklaras av strukturernas uttalade elasticitet.
"
Ja, jag uppfattar det som att JJ har tryckt på den punkten som gjort Tove medvetslös inom några sekunder. MHs ”hjälp” behövs då inte för att hålla fast Tove. Att grannarna hört fler dunsar tror jag är JJ som dunkar i Toves huvud igen och igen i golvet. Och jag tror även sparkarna när grannen står utanför dörren är Toves dödsryckningar. Hon var död då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
Det var magsäcksinnehål även i lungorna.

Nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in