2023-03-30, 11:38
Medlem
euromixerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av treestream
Kul för JJ som bytte advokat till denna tillsynes superstjärna Clea.

Men eller hur, och enligt JJ var det ju "tack vare" av denna advokat som JJ öppnade upp sig och började prata i förhören...
Citera
2023-03-30, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Att hänvisa till skvaller media och kalla detta för fakta, är inte trovärdigt med mina mått mätt

Att MH var rädd för JJ står inte bara i ”slaskmedia” utan även i FUP (i MHs förhör)
Citera
2023-03-30, 11:39
Medlem
Där rök Cleas sista förvararhalmstrå angående kräkningen för sin klient.
Citera
2023-03-30, 11:39
Medlem
Guesswhoiams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av treestream
Från expressens liverapportering

"Vi väntar på att få komma in igen – då kan vi ta del av vad rättsläkaren sagt.
Just nu har jag pratat med grannen. Vad ville han ha sagt när han avbröts av rättens ordförande?"

Fortsättning

"Grannen som körde 20-åringen till McDonald's känner sig "diskriminerad" över att inte ha fått tala till punkt i rättssalen.

Hans syfte med att tillägga något ytterligare var att 20-åringen i förhören, vid några tillfällen, säger att hon tror att grannen kan ha något med Toves död att göra. Hon planterar – felaktigt har det ju visat sig – en teori om att han kan ha utsatt Tove för något. Detta ville grannen adressera och samtidigt fråga varför han inte fick veta, före det att utredningen var klar."

Jahopp

Han satt alltså och lyssnade på när 20-åringen klev ut från lägenheten för att själv direkt komma ut och erbjuda att köra henne? Han låter lagom sugen på att ligga..
Citera
2023-03-30, 11:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
I vilken live-rapportering kom detta? (För det kom inte i SR's liverapportering )
Jag swappar mellan Aftonbladet och SVT, expressens reporter har inget ljud.
Citera
2023-03-30, 11:42
Medlem
Svidmyras avatar
Härligt! Rättsläkaren kan ge svar på tal och mosar advokat Clea. Det är frågan om strypning - utan minsta tvekan! Kvävning genom strypning alltså. Att JJ satt på Toves mage gjorde det ändå svårare för Tove att andas och bidrog till att hon kvävdes.
Citera
2023-03-30, 11:42
Medlem
euromixerss avatar
"Du är ju läkare och jag advokat, så jag förstår att du tycker att jag har fel här", säger Sangborn.

"Sangborn menar att preparationen av kroppen kan ha påverkat fynden. Hon frågar om magsäcksinnehållet och luftfyllda lungor. Sangborn frågar om det kan finnas en annan dödsorsak."

Hörde hon inte nyss vad "Oljelund" sa?!
Citera
2023-03-30, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euromixers
Men eller hur, och enligt JJ var det ju "tack vare" av denna advokat som JJ öppnade upp sig och började prata i förhören...

""Du är ju läkare och jag advokat, så jag förstår att du tycker att jag har fel här", säger Sangborn."

Herre min skapare.... vad håller hon på med?
Citera
Medlem
ICKs avatar
Citat:
Clea Sangborn: Hur många gånger har du obducerat en person som dött av manuell strypning?

– En gång av manuell och en av en annan variant, säger rättsläkaren.

Hur många sådana finns det i Sverige?

– Jag vet inte, men de är ovanliga, säger rättsläkaren.

Varför är de ovanliga?

– Det har jag inget bra svar på.

Vidare går rättsläkaren in på vad de sett när de obducerat kroppen.

Clea fortsätter ställa frågor om Tove kan ha inandats magsäcksinnehåll.

"Varför är de ovanliga?" CS är verkligen helt bränd.
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Adam Rullman frågar om det finns fler fynd som talar för kvävning.
Rättsläkaren säger att det gör det i lungorna bland annat.
– Det finns syrebrist och skador i hjärnan, säger rättsläkaren också.
Adam Rullman: hur kan skadorna i halsen uppkommit?
– Av ett fokalt (anbringat på ett och samma ställe stadigt) tryck, säger rättsläkaren.
Går det utifrån hur skadorna ser ut ha en aning om hur sett sånt grepp har tagits, på kraft och hur lång tid?
För att åstadkomma dessa blödningar krävs det stadigt, långvarigt kraftigt tryck.
– Jag kan inte uttala mig om minuter, men inte kortvarigt i alla fall. Att man håller en kort stund och släpper. Det krävs att man trycker ordentligt på två ställen och håller ordentligt.

Rättsläkaren fortsätter och berättar hur kroppen reagerar i en sådan situation, som att man upplever panik när man får andnöd.
– Den första fasen brukar man säga kan vara cirka 20 sekunder.
Hon säger också att kroppen reagerar starkt på det.
– Den fasen brukar vara i två minuter ungefär.
Hon fortsätter därefter att gå igenom hur kroppen reagerar i en sådan situation.
Adam Rullman: Det tar några minuter alltså?
– Ja.

När tillträder medvetslöshet?
– Det kan ske redan i första fasen.

Adam Rullman: Vad händer om man avbryter det förfarandet, efter att personen blivit medvetslös?
– I tredje fasen kan man återfå medvetandet. Det finns personer som överlevt övergrepp mot halsen. Men så fort man passerat punkten i tredje fasen kan man inte överleva.

Ja där rök Cleas 10-sekunder-lätt-strypning-scenario…
Senast redigerad av T34Panzer 2023-03-30 kl. 11:49.
Citera
2023-03-30, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Nej att det inte finns några tveksamheter.

Ja till att de kan utesluta eller vad det nu stod.
Citera
2023-03-30, 11:45
Medlem
Från SR,

" ”Du är ju läkare och jag advokat, så jag förstår att du tycker att jag har fel här", säger Sangborn.”

Jadu Clea… tycker och tycker, det är inte så mycket att tycka något om. Lämna den medicinska biten åt läkarna och fokusera på att göra ditt jobb som advokat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in